Miehen ex-vaimo kilahti lapsemme nimestä
Miehellä on aiemmasta liitostaan kolme tyttöä, ja yhdellä tytöllä sattuu olemaan juuri ne kaksi nimeä jotka olen aina halunnut antaa jos satun saamaan tyttären. Tosin itse olen aina ajatellut että annan nimet toisin päin, eli kun miehen tyttö on esimerkiksi Lilja Lumi, niin olen ajatellut nimeä Lumi Lilja.
Meille on nyt siis syntynyt tyttö ja kun miehen ex-vaimo kuuli lapsen tulevasta nimestä, hän oli kilahtanut miehelle täysin. Ei voi kuulemma ymmärtää jos mies sallii kyseisen nimen lapsellamme. Miehellä ja exällä ja jopa minulla on ollut hyvät välit kaikkien kanssa, mutta tämä nimiriita toi hänestä esiin aivan uuden puolen. Luopuisitteko nimestä ihan vaan säilyttääksenne paremman perherauhan? En millään haluaisi antaa periksi tässä asiassa, mutta tytöt ovat meillä joka toisen viikon joten ei tule olemaan helppoa jos ex heittäytyy hankalaksi. Mielipiteitä?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:40"]
En kanssa ymmärrä. Jos vanhemmalla sisaruksella on nimenä LUMI Lilja ja tästä nuoremmasta sisruksesta tulisi LILJA Lumi, niin kutsumaniminä olisivat LUMI ja LILJA, probleemaa? Ei minusta. Kertokaa te, jotka olisitte nimissä vastaan selkeämmin, mikä on syynne olla vastan asiassa.
[/quote]
Nimi liittyy ihmisen identiteettiin, on oikeastaan yksi aika perusasioista. Perheessä on jo yksi lapsi jonka koko nimi pienellä muutoksella ollaan viemässä ja antamassa uudelle vauvalle, koska sen äiti haluaa. Ihme isä jos tuohon suostuu.
Jos nimi miellyttää, niin luulisi että olisi helppo keksiä joku vastaavan oloinen ja sisarusparveen sopivasti istuva vaihtoehto, joka ennemmin liittäisi tämän uuden vauvan isän tyttärien pikkusiskoksi kuin aiheuttaisi tuollaisen katastrofin, suorastaan yhden syrjäyttämisen.
[/quote]
En kyllä ymmärrä. Ihan käsi sydämellä nyt, minä olen isän "entinen lapsi" ja en kyllä olisi järkyttynyt, loukkaantunut tai tuntisi itseäni syrjäytetyksi jos siskopuolestani olisi tehty "Mari Milla" k(orkeintaan ihmettelisin kun toinen nimeni on äitini nimi, eli ex-vaimon etunimi omalle lapselle).
Antavathan jotkut kaksosillekin nimeksi Anne-Mari ja Mari-Anne. Miksi tämä nyt on niin kaamea asia?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:52"]
Mieti, miltä siskoista tuntuu tulevina nimipäivinä ja nimpparijuhlina, kokevatko he ne omakseen ja vietetäänkö oikeasti tänään juuri minun synttäreitä?
[/quote]
Aika lellittyjä lapsia ovat jos toisia nimiäkin juhlitaan nimpparijuhlilla. Ei meillä juhlia järkätty kuin etunimen johdosta
Onhan sekin tietysti vähän kiusallista, jos ne miehen tytöt olisi tyyliin Kaisa Riitta, Jenni Marja ja Tiina Leena, ja sitten uuden vaimon kanssa tehty pikkusisko saisi nimen Ayda-Isabella Antoinette Christiana. Mutta tuo ap:n ajatus on kyllä vielä tuhannesti kiusallisempi.
Eikö se sun miehes todella pistä yhtää hantiin?että ku hänellä jo sen niminen tytär on niin keksittäiskö joku muu?ei perkule mua ihan naurattaa!mieti ku joku ihmettelee äijälles että onko sulla kaksi saman nimistä lasta ni se voi äkkiä änkyttää takasin että joo mutta on niillä eri äiti!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:52"]
Mieti, miltä siskoista tuntuu tulevina nimipäivinä ja nimpparijuhlina, kokevatko he ne omakseen ja vietetäänkö oikeasti tänään juuri minun synttäreitä?
[/quote]
Kuka viettää toisenkin nimen nimipäiviä? Heillä on eri nimet jos puhutaan etunimistä.
Jos olisin Ap pitäisin sen haluamani etunimen vaikka se lapseni siskon nimi onkin, mutta keksisin uuden toisen nimen. Sisarukset olisivat sitten Lilja Lumi ja Lumi Orvokki, eikä tästä miehen exällä ole mielestäni suuttumisen varaa.
Niin, miltäköhän ed.liiton tyttärestä mahtaa tuntua kun isä "korvaa" hänet uudella vauvalla, siis sama nimi mutta eri päin?? Ja eikö isällä tosiaan ollut mielipidettä tähän nimeen, kun tämä oli vain sinun päättämäsi nimi? Ehdottomasti annatte jonkun toisen nimen, uusperhekuvio on tarpeeksi arka esimerkiksi lasten mt-ongelmille ilman että luotte vielä tahallaan tuollaisia vaaranpaikkoja. Ajattele nyt vähän niitä miehesi lapsia myös.
Varsinkin jos nimet ovat yleisiä, eli juuri tyyliä Lumi ja Lilja, niin harva edes huomaa mitään "samaa nimeä", kun eri nimet kutsumaniminä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:00"]
Jos olisin Ap pitäisin sen haluamani etunimen vaikka se lapseni siskon nimi onkin, mutta keksisin uuden toisen nimen. Sisarukset olisivat sitten Lilja Lumi ja Lumi Orvokki, eikä tästä miehen exällä ole mielestäni suuttumisen varaa.
[/quote]
Tämä nyt vähintäänkin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:54"]
En kanssa ymmärrä. Jos vanhemmalla sisaruksella on nimenä LUMI Lilja ja tästä nuoremmasta sisruksesta tulisi LILJA Lumi, niin kutsumaniminä olisivat LUMI ja LILJA, probleemaa? Ei minusta. Kertokaa te, jotka olisitte nimissä vastaan selkeämmin, mikä on syynne olla vastan asiassa.
[/quote]
Nimi liittyy ihmisen identiteettiin, on oikeastaan yksi aika perusasioista. Perheessä on jo yksi lapsi jonka koko nimi pienellä muutoksella ollaan viemässä ja antamassa uudelle vauvalle, koska sen äiti haluaa. Ihme isä jos tuohon suostuu.
Jos nimi miellyttää, niin luulisi että olisi helppo keksiä joku vastaavan oloinen ja sisarusparveen sopivasti istuva vaihtoehto, joka ennemmin liittäisi tämän uuden vauvan isän tyttärien pikkusiskoksi kuin aiheuttaisi tuollaisen katastrofin, suorastaan yhden syrjäyttämisen.
[/quote]
En kyllä ymmärrä. Ihan käsi sydämellä nyt, minä olen isän "entinen lapsi" ja en kyllä olisi järkyttynyt, loukkaantunut tai tuntisi itseäni syrjäytetyksi jos siskopuolestani olisi tehty "Mari Milla" k(orkeintaan ihmettelisin kun toinen nimeni on äitini nimi, eli ex-vaimon etunimi omalle lapselle).
Antavathan jotkut kaksosillekin nimeksi Anne-Mari ja Mari-Anne. Miksi tämä nyt on niin kaamea asia?
[/quote]
Minusta tuo kaksosesimerkkikin on kyllä äärimmäisen urpo. Siinä silti sentään voi ajatella, että kaksosina heillä on niin paljon yhteistä tai jotenkin näin, että söpöä kun nimet on samankaltaiset. Mutta identiteettikannalta tuokin on vähintään ongelmallinen, ikään kuin ei saisi olla mitään omaa, edes nimi. Kaksoset kun menee helposti muilta ihmisiltä sekaisin vaikka eivät olisi identtisiä eivätkä nimet erityisen samanlaiset, niin miten sitten jos nimet on väännöksiä toisistaan... Tai sitten tuntuu että vanhemmat toivoi yhtä Anne-Maria tai Mari-Annea eivätkä jaksaneet sen siskolle enää keksiä uutta nimeä.
Niistä kaksosista tuskin silti kumpikaan oli erityisesti ensin, toisin kuin tässä tapauksessa. Uusperhe on muutenkin yleensä aika herkkä yhteisö, niin miksi kukaan ehdoin tahdoin lähtisi siihen, että on isän lapset vaikka nyt sitten Senja Sofia, Neea Noora ja Ella Emilia, sekä isän ja uuden vaimon tytär Noora Neea. En tajua, miksei kaikille omia nimiään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:00"] Jos olisin Ap pitäisin sen haluamani etunimen vaikka se lapseni siskon nimi onkin, mutta keksisin uuden toisen nimen. Sisarukset olisivat sitten Lilja Lumi ja Lumi Orvokki, eikä tästä miehen exällä ole mielestäni suuttumisen varaa. [/quote] Tämä nyt vähintäänkin.
[/quote]
Monilla täysisikoilla on sama tai saman nimen muunnos toisena nimenä, tämä nyt on melkein sama.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 00:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta tuo kaksosesimerkkikin on kyllä äärimmäisen urpo. Siinä silti sentään voi ajatella, että kaksosina heillä on niin paljon yhteistä tai jotenkin näin, että söpöä kun nimet on samankaltaiset. Mutta identiteettikannalta tuokin on vähintään ongelmallinen, ikään kuin ei saisi olla mitään omaa, edes nimi. Kaksoset kun menee helposti muilta ihmisiltä sekaisin vaikka eivät olisi identtisiä eivätkä nimet erityisen samanlaiset, niin miten sitten jos nimet on väännöksiä toisistaan... Tai sitten tuntuu että vanhemmat toivoi yhtä Anne-Maria tai Mari-Annea eivätkä jaksaneet sen siskolle enää keksiä uutta nimeä.
Niistä kaksosista tuskin silti kumpikaan oli erityisesti ensin, toisin kuin tässä tapauksessa. Uusperhe on muutenkin yleensä aika herkkä yhteisö, niin miksi kukaan ehdoin tahdoin lähtisi siihen, että on isän lapset vaikka nyt sitten Senja Sofia, Neea Noora ja Ella Emilia, sekä isän ja uuden vaimon tytär Noora Neea. En tajua, miksei kaikille omia nimiään.
[/quote]
Eikö siskopuolilla sitten saa olla nimissä yhteistä ja söpöä? Sanon edelleen että minua ei ainakaan olisi kiinnostanut Mari Milla pikkusiskona. Ja jos sen vaikka ajattelisi niin, että nimellä on yhdistävä vaikutus, onhan yhteinen sukunimikin usein yhteisöllisyyttä luova tekijä.
Uusperheen lapset ovat esimerkissäsi Senja, Neea, Ella ja Noora. Toiset nimet ovat harvemmin käytössä.
Kyllä täällä vauvalla sitten on hulluja kommntoijia! Tottakai annat ne nimet tytöllesi, sehän on päivänselvää. Eksät on aina tollasia, ne löytää suuttumisen syyn mistä vaan, älä siitä välitä.
Aika tavanomaista, että saman perheen lapsilla on samantapaiset nimet.
Parempi että ovat eri järjestyksessä niin, että ensimmäiset nimet ovat keskenään erilaiset, Lilja ja Lumi. Eikä siihen tyyliin, että ensimmäiset nimet ovat saman nimen eri versioita, niin kuin esim. Mikko, Mikael ja Mikaela.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 01:14"]
Uusperheen lapset ovat esimerkissäsi Senja, Neea, Ella ja Noora. Toiset nimet ovat harvemmin käytössä.
[/quote]
Mutta ne lapset tietää ne nimet kuitenkin varsin hyvin, vaikka eivät toiset nimet olisi useinkaan käytössä. Jos on jotenkin kiva että sisarpuolilla on samanoloiset nimet, niin eikö sitten Senja ja Ella ajattele että Neea Noora on jotenkin erilainen, kun hänen nimensa valkattu sille pikkusiskolle. Vai tuleeko sieltä sitten vielä toiset pikkusiskot Sofia Senja ja Emilia Ella... Luulen että tämä on provo kuitenkin, mutta jos aloittaja itse ei ole kirjoittanut noita "mikä tuossa nyt on muka ongelma, totta kai Lumi Lilja nimeksi" -kommentteja, niin ihmetellä täytyy.
Niin pienet lapset, joita asia häiritsisi, eivät muista edes vanhempiensa etunimiä. Ja sekoavat joka kerta, kun muistavat, että äidin nimi on Tiina, ja niin on muuten naapurin tädinkin nimi.
Tässähän on kuitenkin nimet päinvastoin ja ajatuksena, että kutsumanimetkin ovat niin. Ettei ollisi saman nimisiä lapsia perheessä.
Tyypit itkee täällä lapsen identiteetin perään. Lumi ja Lilja eivät ole sekoittuvia nimiä, kuten sisaruskatras Saila, Saija, Jarmo ja Jorma.
Joo kuuskytluvun lapsista puhun ja onhan se nyt yhtä vittua muistaa mikä ja kekä on kuka, kun sukuaan tapaan. Lumi ja Lilja ovat selkeesti erilaiset nimet lausumaltaan. Mutta mietippä se kaksikymmentä vuotta, että oliko se täti Saija vai Saila, siinä jos kellä on identiteetit hakusassa ja heitä ei nappaa sekuntiakaan. Kunhan vaan ovat omia itsejään ja porskuttavat menemään.
Lumi ja Lilja tulevat täysin pärjäämään omina itsenään.
Sinun lapsesi nimi ei kuulu exälle pätkääkään, sitä ei tarvitse edes hänelle kertoa, eihän lapsenne siellä käy. Täyssisaruksille ei saa antaa samaa nimeä, mutta sisarpuolia laki ei mielestäni koske, sillä lapsilla on periaatteessa eri suku.
Annat ne nimet mitkä annat ja sillä siisti.
Eikö sitä nimeä valitakaan sille lapselle, eikä äidille. Minullakin oli vaikka mitä ajatuksia teininä minkä nimisiä minun lapsista tulee, mutta onhan se vähän lapsellista, ne on ihmisiä ei nukkeja. Esikoisella oli odotusaikanakin muka nimi valmiina, mutta kun hän syntyi niin hän oli ihan oma persoonansa eikä se nimi olisi sopinut hänelle kyllä ollenkaan. Nyt hänellä on oikein hyvä OMAN näköinen nimi.
Porvoosta päivää.
Kukaan nainen ei oikeassa elämässä toimisi noin niin kuin ap.