Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitan sairaanhoitajan amk-opinnot ja hirvittää oppikirjojen hinnat

Opiskelijaksi
30.12.2021 |

Esim. Anatomia ja fysiologia kirja maksaa uutena n.130€. Käytettynä olen löytänyt 90 euron hintaan mikä on sekin suuri raha mulle. Tuo kirja kuulemma kannattaa ostaa omaksi eikä lainata vain. Sairaanhoitajan käsikirja uutena n.70€. Lääkelaskukirja vajaa 50€…

Huoh. Mistä sitä repii rahat kaikkeen kun pitää olla rahaa bensaankin kun pitää kahdesti viikossa ajaa 70km:n päähän. Olen käsivamman takia tehnyt 50% työaikaa koko syksyn eikä Kelan osasairauspäiväraha korvaa täysin puuttuvia tuloja. Ei ole päässyt säästöjä kertymään. Opintojen ajan teen 80% työaikaa ja tiukkaa tekee silläkin pärjätä.

No pitää ajatella niin, että tämä on satsaus omaan tulevaisuuteen ja työmahdollisuuksien laajentamista.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on aataminaikaista ostaa jotain oppikirjoja, kun kaikki tieto löytyy nykyään netistä. 😂 Mutta sinuna keskittyisin niihin muihin hirvittäviin asioihin kyseisessä ammatissa ja miettisin valintaani uudelleen. Terkuin alalta poistunut

Vierailija
42/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa lähes kaikki on sähköisenä saatavissa. Onneksi. Oletko varma, ettei AMK:ssa ole samoin?

Ainakin tekniikan alalla materiaalit ovat lähes kokonaan sähköisesti saatavissa. Tekniikka kehittyy niin nopeasti, että tieto on jo osittain vanhentunutta siihen mennessä, kun kirja on saatu aikaiseksi. Sähköistä materiaalia on helppo päivittää. Sote-alalla simputetaan kirjojen hankkimisella.

Jep. Se kyykyttäminen alkaa jo tuosta. Siihen jatkoksi paska palkka, olematon urekehitys ja pakkorokotukset. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa lähes kaikki on sähköisenä saatavissa. Onneksi. Oletko varma, ettei AMK:ssa ole samoin?

Ainakin tekniikan alalla materiaalit ovat lähes kokonaan sähköisesti saatavissa. Tekniikka kehittyy niin nopeasti, että tieto on jo osittain vanhentunutta siihen mennessä, kun kirja on saatu aikaiseksi. Sähköistä materiaalia on helppo päivittää. Sote-alalla simputetaan kirjojen hankkimisella.

Jep. Se kyykyttäminen alkaa jo tuosta. Siihen jatkoksi paska palkka, olematon urekehitys ja pakkorokotukset. 😂

Joo parempi kun kukaan ei enää opiskele hoitoalalle. Eihän me lähih- ja sairaanhoitajia tarvita.

Vierailija
44/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin koko opiskeluaikana vain pari kirjaa, joista toisen myin heti kurssin päätyttyä. Pistin heti varaukseen/ lainasin kirjastosta, kun jakson kurssit yms selvisivät Eipä niillä mitään valmistuttua tee, käytäntö opettaa.

Vierailija
45/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan noita kirjoja löytyä ihan tavallisesta kirjastosta vai onko saatavilla vain amk-kirjastoista? Itse asun pienellä paikkakunnalla jossa pieni kirjasto, mutta toki saa tehtyä kaukolainoja muihin. Se vain ettei niitä pysty varmaan kuukausien ajan pitämään lainassa.

Vierailija
46/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikohan noita kirjoja löytyä ihan tavallisesta kirjastosta vai onko saatavilla vain amk-kirjastoista? Itse asun pienellä paikkakunnalla jossa pieni kirjasto, mutta toki saa tehtyä kaukolainoja muihin. Se vain ettei niitä pysty varmaan kuukausien ajan pitämään lainassa.

Pitääpä käydä oman paikkakunnan kirjastossa tarkistamassa tilanne.

Vierailija
47/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota käsivammaasi ja sairaanhoitajan opintoja. Kuitenkin hoitoalalla joutuu potilasta avustamaan välillä esimerkiksi siirrossa. Tietysti riippuu työpaikasta, mutta tietyt harjoittelut on tehtävä,jotta valmistuu.

Vierailija
48/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko niitä on ostaa lainaa e-kirjoina tai tavallisina

Vierailija
49/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sairaanhoitajaksi, enkä ostanut yhtään kirjaa omaksi. Niitä kyllä riitti kirjastossa.

Vierailija
50/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mit ä käsivammasella sairaanhoitajalla tekee? Aika paljon toimivia käsiä tarvitsee sairaanhoitaja työssään. Paitsi psykiatrialla. Mutta on sulla silti harkat, joista käsivammallakaan ei voi luistaa. En kyllä ymmärrä miksi anatomian kirja kannattaisi hankkia itselle.

Vierailija
51/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on aataminaikaista ostaa jotain oppikirjoja, kun kaikki tieto löytyy nykyään netistä. 😂 Mutta sinuna keskittyisin niihin muihin hirvittäviin asioihin kyseisessä ammatissa ja miettisin valintaani uudelleen. Terkuin alalta poistunut

Ei kuule löydy. Ja vaikka löytyisikin, kuka kokoisi minulle sen 500 sivuisen tietolinkit j auhdistäisi ne niin, että olisi mielekästä lukea tenttiin?

T. Luonnontieteijä, kemia pääaineena

Vierailija
52/67 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri alaa opiskelen mutta ei oo tullut mieleenkään ostaa yhtään kirjaa.

Vierailija
53/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mit ä käsivammasella sairaanhoitajalla tekee? Aika paljon toimivia käsiä tarvitsee sairaanhoitaja työssään. Paitsi psykiatrialla. Mutta on sulla silti harkat, joista käsivammallakaan ei voi luistaa. En kyllä ymmärrä miksi anatomian kirja kannattaisi hankkia itselle.

Ihan kuule teen silti lähihoitajan fyysisesti raskasta työtä. Käsivamma on väliaikainen eikä mikään pysyvä juttu!

Opinnot nyt etänä eikä ole päässyt koulun kirjastoon. Paikallisesta kirjastosta löysin kolme kirjaa joita tarvitaan nyt heti. Noista yhden saan pian palauttaa kun löysin käytettynä kohtuullisella hinnalla. Opettaja suositteli ostamaan anatomian kirjan jos joku kirja pitää ostaa.

Vierailija
54/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri alaa opiskelen mutta ei oo tullut mieleenkään ostaa yhtään kirjaa.

Aha. Kovasti teitä joitakin tuntuu ärsyttävän jos joku haluaa panostaa opiskeluihinsa ja ostaa edes ne tärkeimmät kirjat.

Vierailija
55/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan käyttöön kirjoja saa kopioida. 

Yhdessä ammattiopistossa lakiasioista tuntiopettajana selittämässä käynyt tyyppi tästä mainitsi, oli itse opiskeluaikoinaan kopioinut joitakin kurssikirjoja...

omaan käyttöön kopiointi on sallittua.

Se on sitten missä sitä saa ilmaiseksi kopioida. Tulostimella skannata kotikoneelle ne kirjat... tai paperille kopioida... pitänee niitä vissiin koulussakin käyttää niitä kirjoja.

Vierailija
56/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, mollataan, haukutaan, ivataan ja halveksitaan maailman tärkeintä ammattia.

Jokainen, joka on kerran ollut sairaalassa, tietää, miten tärkeää työtä hoitsut tekevät.

Hävetkää, te hoitajien mollaajat!

Vierailija
57/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai noita luvallista kopsata omaan käyttöön, vaikkapa vain siihen lukuun asti, jolloin on varaa ostaa se käytetty kirja?

Vierailija
58/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitoalan koulukirjat ovat kalliita, valitettavasti. Itse aloitin opinnot vuosi sitten ja ostin heti alkuun viisi kirjaa omaksi. Jälkeenpäin ajateltuna olisi enemmän kannattanut käyttää koulun kirjastoa. Oman kaupunkimme kirjaston halutuimpiin oppikirjoihin, kuten Anatomia ja fysiologia oli jonoa ja laina-ajalle ei saanut jonon vuoksi jatkoa. Koulun kirjastosta kirjan olisi saattanut saada ehkä lainaan. Anatomian ja fysiologian aiheet olivat (ainakin omasta mielestäni) haastavia, joten halusin oikean kirjan itselleni sillä lukeminen kirjasta on mukavampaa kuin tietokoneen/kännykän ruudulta. E-kirja ei siis ollut vaihtoehto.

Ostin osan kirjoista uutena. Vertailin hinnat hyvin ennen ostopäätöstä. Hintaeroa oli useita kymppejä jos vertasin esim. Prisma tms marketti vs. joku nettikirjakauppa (Suomalainen, Adlibris jne). Osan kirjoista ostin tori.fi kautta ja luokkakavereistani moni liittyi FaceBookissa johonkin sairaanhoitajaopiskelijoiden kirpputori tms ryhmään ja saivat sitä kautta hankittua kirjat käytettynä. Itse en ryhmään liittynyt, niin ei ole omakohtaista kokemusta. Vaikka rahaa saattaa palaa alkuun, on kirjoilla kuitenkin erittäin hyvä jälleenmyyntiarvo! Möin kaikki ekan vuoden kirjat nyt pois ja ne menivät hyvillä hinnoilla eteenpäin, kun olivat kaikki uusimpia tai lähes uusimpia painoksia.

Toinen asia, mikä maksaa on vaatteet. Meidän piti hankkia lähipäivien ”taitopajoja” varten työvaatteet, jotka päällä harjoitellaan sairaanhoitajan kädentaitoja koululla. Tätä en ihan ymmärtänyt, että miksi emme voineet olla vain omissa vaatteissa, sillä emme olleet tekemissä oikeiden potilaiden kanssa ja olimme vain koulun luokissa keskenämme. Tämä vaatteiden osto on mielestäni turhaa rahastusta, varsinkin kun nekin vaatteet maksoivat aika paljon. Osalla opiskelijoista oli jo entuudestaan työvaatteita kun olivat lähihoitajataustaisia, mutta ne, joilla ei ollut alan töistä kokemusta, joutuivat ostamaan työvaatteet. Vaatteita en ole vielä myynyt, mutta uskon että menevät kaupaksi =)

Opiskelujen alussa on paljon rahanmenoa vielä näidenkin lisäksi, kun pitää hankkia opiskelijakortti ja lisäksi työharjoitteluja varten sairaanhoitajaharjoittelijakortti/nimineula työasuun. Näihinkin meni useampi kymppi.

Vierailija
59/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja niitä lainaavat myös muut, arvaa vaan onko kurssikirjat kysyttyjä...

Vierailija
60/67 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköinen kirja ei ole ollenkaan sama kuin paperinen.

Minä olin yh ja kaksi poikaa kävi lukion. Vuosia oli välissä niin ettei vanhemman kirjoista käynyt yksikään nuoremmalle. Mä avasin molempien kohdalla tilin kirjakauppaan, pääsivät hakemaan itse heti tarvitsemansa oppikirjat kun jakso alkoi ja siten sain laskun joskus myöhemmin ja maksettua osamaksulla.

Ehkä sellainen olisi vieläkin mahdollista?