Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitan sairaanhoitajan amk-opinnot ja hirvittää oppikirjojen hinnat

Opiskelijaksi
30.12.2021 |

Esim. Anatomia ja fysiologia kirja maksaa uutena n.130€. Käytettynä olen löytänyt 90 euron hintaan mikä on sekin suuri raha mulle. Tuo kirja kuulemma kannattaa ostaa omaksi eikä lainata vain. Sairaanhoitajan käsikirja uutena n.70€. Lääkelaskukirja vajaa 50€…

Huoh. Mistä sitä repii rahat kaikkeen kun pitää olla rahaa bensaankin kun pitää kahdesti viikossa ajaa 70km:n päähän. Olen käsivamman takia tehnyt 50% työaikaa koko syksyn eikä Kelan osasairauspäiväraha korvaa täysin puuttuvia tuloja. Ei ole päässyt säästöjä kertymään. Opintojen ajan teen 80% työaikaa ja tiukkaa tekee silläkin pärjätä.

No pitää ajatella niin, että tämä on satsaus omaan tulevaisuuteen ja työmahdollisuuksien laajentamista.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös tapaturmaeläkkeellä käsivamman vuoksi. Tapaturmassa vammautui dominantti käsi. Käsi leikattu 5 kertaa pysyvä kiputila jäänyt. Työterveyslääkäri kirjoitti e- lausunnon vakuutusyhtiölle ettei käsi enää parane ja kiputilassa ei muutoksia eikä parempaan suuntaan menossa. Vakuutusyhtiö patistaa uudelleen koulutukseen. Pääni pidän käden tilan vuoksi ja periksi en anna. Oikeuteen saakka vaikka menee. Raskasta on ollut vääntää vammasta vakuutusyhtiön kanssa tämä 3,5 vuotta.

Vierailija
2/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kotikunnastasi täydentävää toimeentulotukea. Sitä on mahdollista hakea opintokustannuksiin jos et ole oikeutettu opintotukeen. Opintolainaahan pystyisit varmaan nostamaan vaikka työtulojesi vuoksi sun opintorahaoikeus on vissiin olematon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kallein ostamani oppikirja maksoi 189 euroa. Oikeustiede. Siihen sai syytää tonneja.

Vierailija
4/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto? Uusi asia?

Vierailija
5/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ostanut yhtään kirjaa, kaikki kirjastosta.

Vierailija
6/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki, opintolaina, kirjasto.

Vierailija
7/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykän kameralla voi kuvata lainakirjojen sivut talteen.

Vierailija
8/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten naurettavista hinnoissa kaikki oppikirjat. Merkillistä opiskelijoiden nyhtämistä.

Vierailija
9/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae kotikunnastasi täydentävää toimeentulotukea. Sitä on mahdollista hakea opintokustannuksiin jos et ole oikeutettu opintotukeen. Opintolainaahan pystyisit varmaan nostamaan vaikka työtulojesi vuoksi sun opintorahaoikeus on vissiin olematon.

Miksi aina tarjotaan heti toimeentulotukea vaihtoehdoksi. Mulla on kyllä ihan aviomies joka käy töissä ja asumme omakotitalossa. Nehän nauraa meidät pihalle sossusta jos menen sinne rahaa ruikuttamaan. Tämä vuosi on ollut meille taloudellisesti melkoinen katastrofi ja säästöt on syöty. On ollut tapaturmia yms. jotka saaneet talouden ihan sekaisin. Luojan kiitos ollaan saatu talolaina maksettua sen jälkeen kun oli pari lyhennysvapaata kuukautta. Lisäksi on ollut ainoan lapsen opetusluvilla opettaminen joka myös maksaa. Lukion oppikirjoja, yo-kirjoitusten maksuja. Ja kyllä, lapsi saa meiltä ajokortin ja syy miksi sai sen heti kun mahdollista oli se, että pystyi alkaa käymään töissä omalla halvalla autollaan. Nyt pystyy itse ostamaan kirjoja yms ja saa rahaa säästöön jatko-opintoja varten. Keväällä pitäisi repiä rahat jostakin yo-juhliin.

Opintorahaa en saa monimuotokoulutukseen ja näin ollen en saa myöskään opintolainaa. Aikuiskoulutustukea saan sitten harjoittelujakso ajaksi kun täytyy ottaa töistä opintovapaata. Lisää töitä teen vain aina kun mahdollista.

Vierailija
10/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto? Uusi asia?

Et sitten osannut lukea? Osa kirjoista on hyvä ostaa itselle eikä vain lainata. Lisäksi helpottaa kummasti kun kirja on itsellä koko ajan eikä palautuspäivät paina päälle.

Vierailija
11/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ostetaan-ilmoitus nettiin.

Vierailija
12/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk:ssa on hyvät kirjastot, joista löydät kaikki tarvittavat kirjat. Osa on myös sähköisenä lainattavissa. Ihan pakko ei ole hankkia mitään kirjaa omaksi. Yleensä oppimateriaalissa käydään myös hyvin läpi tarvittavat asiat.

Vierailija
13/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin yliopistoaina tuli ostettua monta 30e-100e hintaista kirjaa kolmessa eri aineessa.. Rahaahan niihin meni.

, mutta kannatti. Nyt on ammatti ja työ. Opintolainalla niistä selvisin.

Vierailija
14/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaopintojen alussa ostelin itsekin kirjoja, mutta nyt toisen vuoden aikana olen tajunnut, että oppikirjoja tulee luettua juurikin vain kurssin aikana tenttiin. (jos ehtii) En olekaan vuoteen ostanut mitään omaksi, vaan ihan kirjaston kirjoilla olen pärjännyt mainiosti.

Vierailija
15/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten naurettavista hinnoissa kaikki oppikirjat. Merkillistä opiskelijoiden nyhtämistä.

On kyllä. Ja aion kyllä ostaa osan itselle vaikka kuinka jotkut inttää kirjastosta. Sähköisiä kirjoja en pysty oikein lukemaan vaan paremmin luettua fyysisestä kirjasta. En lue koskaan e-kirjojakaan.

Vierailija
16/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa opintojen aikana kirjastosta. Jos työelämässä tarvitset jotain opusta, osta se sitten raharössinä.

Vierailija
17/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin haku/aiheen facekirppikset.

Kaikki valmistuneet opiskelijat eivät ehkä kisko itselleen tarpeettomiksi katsomistaan oppikirjoista isoja summia.

Vierailija
18/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina tarjotaan heti toimeentulotukea vaihtoehdoksi. Mulla on kyllä ihan aviomies joka käy töissä ja asumme omakotitalossa. Nehän nauraa meidät pihalle sossusta jos menen sinne rahaa ruikuttamaan. Tämä vuosi on ollut meille taloudellisesti melkoinen katastrofi ja säästöt on syöty. On ollut tapaturmia yms. jotka saaneet talouden ihan sekaisin. Luojan kiitos ollaan saatu talolaina maksettua sen jälkeen kun oli pari lyhennysvapaata kuukautta. Lisäksi on ollut ainoan lapsen opetusluvilla opettaminen joka myös maksaa. Lukion oppikirjoja, yo-kirjoitusten maksuja. Ja kyllä, lapsi saa meiltä ajokortin ja syy miksi sai sen heti kun mahdollista oli se, että pystyi alkaa käymään töissä omalla halvalla autollaan. Nyt pystyy itse ostamaan kirjoja yms ja saa rahaa säästöön jatko-opintoja varten. Keväällä pitäisi repiä rahat jostakin yo-juhliin.

Opintorahaa en saa monimuotokoulutukseen ja näin ollen en saa myöskään opintolainaa. Aikuiskoulutustukea saan sitten harjoittelujakso ajaksi kun täytyy ottaa töistä opintovapaata. Lisää töitä teen vain aina kun mahdollista.

Jos tulot on jo laitettu etukäteen palaa, niin kysymykseesi, millä maksat oppikirjat, vaikea sanoa, koska kuitenkin löydät jonkun muun rahanmenon.

Vierailija
19/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääntöä vakuutusyhtiön kanssa kirjoitti:

Olen itse myös tapaturmaeläkkeellä käsivamman vuoksi. Tapaturmassa vammautui dominantti käsi. Käsi leikattu 5 kertaa pysyvä kiputila jäänyt. Työterveyslääkäri kirjoitti e- lausunnon vakuutusyhtiölle ettei käsi enää parane ja kiputilassa ei muutoksia eikä parempaan suuntaan menossa. Vakuutusyhtiö patistaa uudelleen koulutukseen. Pääni pidän käden tilan vuoksi ja periksi en anna. Oikeuteen saakka vaikka menee. Raskasta on ollut vääntää vammasta vakuutusyhtiön kanssa tämä 3,5 vuotta.

Mikä tässä oli väännön aihe? Mikset suostu?

Vakuutusyhtiö kustantaa uuden koulutuksen, ammatinvalintapsykologit jne kulut.

Minä pidän tätä enemmän käden ojennuksena kuin rangaistuksena.

Ja kyllä, olen ollut samassa tilanteessa.

Vierailija
20/67 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möllikkä kirjoitti:

Sairaanhoitajaopintojen alussa ostelin itsekin kirjoja, mutta nyt toisen vuoden aikana olen tajunnut, että oppikirjoja tulee luettua juurikin vain kurssin aikana tenttiin. (jos ehtii) En olekaan vuoteen ostanut mitään omaksi, vaan ihan kirjaston kirjoilla olen pärjännyt mainiosti.

Eipä taida kovin kummoset opinnot olla, kun tentitkin läpäisee lukematta…