Aloitan sairaanhoitajan amk-opinnot ja hirvittää oppikirjojen hinnat
Esim. Anatomia ja fysiologia kirja maksaa uutena n.130€. Käytettynä olen löytänyt 90 euron hintaan mikä on sekin suuri raha mulle. Tuo kirja kuulemma kannattaa ostaa omaksi eikä lainata vain. Sairaanhoitajan käsikirja uutena n.70€. Lääkelaskukirja vajaa 50€…
Huoh. Mistä sitä repii rahat kaikkeen kun pitää olla rahaa bensaankin kun pitää kahdesti viikossa ajaa 70km:n päähän. Olen käsivamman takia tehnyt 50% työaikaa koko syksyn eikä Kelan osasairauspäiväraha korvaa täysin puuttuvia tuloja. Ei ole päässyt säästöjä kertymään. Opintojen ajan teen 80% työaikaa ja tiukkaa tekee silläkin pärjätä.
No pitää ajatella niin, että tämä on satsaus omaan tulevaisuuteen ja työmahdollisuuksien laajentamista.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae kotikunnastasi täydentävää toimeentulotukea. Sitä on mahdollista hakea opintokustannuksiin jos et ole oikeutettu opintotukeen. Opintolainaahan pystyisit varmaan nostamaan vaikka työtulojesi vuoksi sun opintorahaoikeus on vissiin olematon.
Miksi aina tarjotaan heti toimeentulotukea vaihtoehdoksi. Mulla on kyllä ihan aviomies joka käy töissä ja asumme omakotitalossa. Nehän nauraa meidät pihalle sossusta jos menen sinne rahaa ruikuttamaan. Tämä vuosi on ollut meille taloudellisesti melkoinen katastrofi ja säästöt on syöty. On ollut tapaturmia yms. jotka saaneet talouden ihan sekaisin. Luojan kiitos ollaan saatu talolaina maksettua sen jälkeen kun oli pari lyhennysvapaata kuukautta. Lisäksi on ollut ainoan lapsen opetusluvilla opettaminen joka myös maksaa. Lukion oppikirjoja, yo-kirjoitusten maksuja. Ja kyllä, lapsi saa meiltä ajokortin ja syy miksi sai sen heti kun mahdollista oli se, että pystyi alkaa käymään töissä omalla halvalla autollaan. Nyt pystyy itse ostamaan kirjoja yms ja saa rahaa säästöön jatko-opintoja varten. Keväällä pitäisi repiä rahat jostakin yo-juhliin.
Opintorahaa en saa monimuotokoulutukseen ja näin ollen en saa myöskään opintolainaa. Aikuiskoulutustukea saan sitten harjoittelujakso ajaksi kun täytyy ottaa töistä opintovapaata. Lisää töitä teen vain aina kun mahdollista.
Jos tulot on jo laitettu etukäteen palaa, niin kysymykseesi, millä maksat oppikirjat, vaikea sanoa, koska kuitenkin löydät jonkun muun rahanmenon.
Mitä ihmettä sä oikein selität? Miten me ollaan muka laitettu tulot palamaan?? Säästöillä ja palkoilla on maksettu kaikki. Nyt säästöt loppuneet eikä lisää ole päässyt kertymään pienempien tulojen takia. Ihan turhaan siellä viisastelet. Tietyt kirjat mun on pakko ostaa joten ole hiljaa.
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae kotikunnastasi täydentävää toimeentulotukea. Sitä on mahdollista hakea opintokustannuksiin jos et ole oikeutettu opintotukeen. Opintolainaahan pystyisit varmaan nostamaan vaikka työtulojesi vuoksi sun opintorahaoikeus on vissiin olematon.
Miksi aina tarjotaan heti toimeentulotukea vaihtoehdoksi. Mulla on kyllä ihan aviomies joka käy töissä ja asumme omakotitalossa. Nehän nauraa meidät pihalle sossusta jos menen sinne rahaa ruikuttamaan. Tämä vuosi on ollut meille taloudellisesti melkoinen katastrofi ja säästöt on syöty. On ollut tapaturmia yms. jotka saaneet talouden ihan sekaisin. Luojan kiitos ollaan saatu talolaina maksettua sen jälkeen kun oli pari lyhennysvapaata kuukautta. Lisäksi on ollut ainoan lapsen opetusluvilla opettaminen joka myös maksaa. Lukion oppikirjoja, yo-kirjoitusten maksuja. Ja kyllä, lapsi saa meiltä ajokortin ja syy miksi sai sen heti kun mahdollista oli se, että pystyi alkaa käymään töissä omalla halvalla autollaan. Nyt pystyy itse ostamaan kirjoja yms ja saa rahaa säästöön jatko-opintoja varten. Keväällä pitäisi repiä rahat jostakin yo-juhliin.
Opintorahaa en saa monimuotokoulutukseen ja näin ollen en saa myöskään opintolainaa. Aikuiskoulutustukea saan sitten harjoittelujakso ajaksi kun täytyy ottaa töistä opintovapaata. Lisää töitä teen vain aina kun mahdollista.
Mikä tässä on ongelma?
Omaisuuden realisointia sitten vaan tai lainan nostoa käyttäen omaisuutta vakuutena. Problem solved.
Miksi tukia pitäisi syytää ihmisille, joilla on omaisuutta ja rahaa mutta ovat käteisensä hassanneet?
Sanni16kerava kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
Omaisuuden realisointia sitten vaan tai lainan nostoa käyttäen omaisuutta vakuutena. Problem solved.Miksi tukia pitäisi syytää ihmisille, joilla on omaisuutta ja rahaa mutta ovat käteisensä hassanneet?
Missä mä olen ollut jotakin tukia vailla? Näytä mulle se kohta missä kyselin tukien perään? Ei todellakaan olla rahoja hassattu vaan ihan elämiseen on mennyt suurin osa! Et sitten säkään osannut lukea aloitusta kunnolla koska mä kirjoitin siellä, että tämän vuosi on ollut meille vaikea taloudellisesti. En ala tässä tarkemmin selvittämään mitä kaikkea on tapahtunut, mutta ei ole ollut itsestä kiinni ne eikä todellakaan ole hassattu rahoja. Säästöjä on pitänyt käyttää ihan, että saadaan talolaina maksettua ja ruokaa kaupasta!
Miksi täällä aina pitää lyödä lyötyä?!
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto? Uusi asia?
Et sitten osannut lukea? Osa kirjoista on hyvä ostaa itselle eikä vain lainata. Lisäksi helpottaa kummasti kun kirja on itsellä koko ajan eikä palautuspäivät paina päälle.
Lainakirjoja voi kopioida. Itselläni on noin 10 hyllymetriä kopioituja kirjoja.
Täällä taas täydelliset ämmät pätemässä eikä lueta mitä ap kirjoittaa. Soitetaan suutansa rahojen tuhlaamisesta yms. vaikka ap kertoi, että säästöillä eletty, ollut jotakin tapaturmia tms. Tällä palstalla on kyllä aina keskustelun aloittaja se täysipaska vaikka aihe olisi mikä. Olen sen itsekin kokenut.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto? Uusi asia?
Et sitten osannut lukea? Osa kirjoista on hyvä ostaa itselle eikä vain lainata. Lisäksi helpottaa kummasti kun kirja on itsellä koko ajan eikä palautuspäivät paina päälle.
Niin sehän ei vie yhtään aikaa, paperia ja mustetta.
Opiskelijaksi kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
Omaisuuden realisointia sitten vaan tai lainan nostoa käyttäen omaisuutta vakuutena. Problem solved.Miksi tukia pitäisi syytää ihmisille, joilla on omaisuutta ja rahaa mutta ovat käteisensä hassanneet?
Missä mä olen ollut jotakin tukia vailla? Näytä mulle se kohta missä kyselin tukien perään? Ei todellakaan olla rahoja hassattu vaan ihan elämiseen on mennyt suurin osa! Et sitten säkään osannut lukea aloitusta kunnolla koska mä kirjoitin siellä, että tämän vuosi on ollut meille vaikea taloudellisesti. En ala tässä tarkemmin selvittämään mitä kaikkea on tapahtunut, mutta ei ole ollut itsestä kiinni ne eikä todellakaan ole hassattu rahoja. Säästöjä on pitänyt käyttää ihan, että saadaan talolaina maksettua ja ruokaa kaupasta!
Et sä aloituksessa noita kirjoittanut vaan myöhemmin. Täällä kun jotkut lukevat vain aloituksen ja senkin vain huolimattomasti. Tärkeintä on, että pääsee pätemään vaikka onkin ihan pihalla asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjasto? Uusi asia?
Niin sehän ei vie yhtään aikaa, paperia ja mustetta.
Viehän se aikaa ja energiaa. Mutta olen nyt FT.
Lainaa kirja ja kuvaa sivut kännykällä. Nykyään kaikilla on käytännössä kopiokone kännykässä. Kuvat voi siirtää läppärille, niin on isompi näyttö.
Onnea matkaan! Mä oken just lopettelemassa ja huomaan ettei ole mun ala 😓
Yliopistossa lähes kaikki on sähköisenä saatavissa. Onneksi. Oletko varma, ettei AMK:ssa ole samoin?
Älkää narisko. Ulkomailla vanhemmat aloittavat säästää rahastoon lastensa opintoja varten heti lasten syntymän jälkeen. Täällä halutaan kaikki kustantaa veronmaksjaien selkänahasta. Ei säästetä mitään, kun sossula elättää.
Vierailija kirjoitti:
Lainaa kirja ja kuvaa sivut kännykällä. Nykyään kaikilla on käytännössä kopiokone kännykässä. Kuvat voi siirtää läppärille, niin on isompi näyttö.
Voitte luokkakaverien kesken sopia, että jokainen kuvaa yhden kirjan. Sitten jaatte tiedostot keskenänne. Ei kulu niin paljoa aikaa, kuin jos jokainen tekee omat kuvat.
2v oon opiskellut sairaanhoitajaksi, yhtään kirjas en oo ostanut. Ilmankin pärjää.
Kyllä ilmankin varmasti pärjää. Yliopistossa on ainakin niin paljon kurssikirjoja, ettei kellään opiskelijalla olisi varaa ostaa kaikkia. Aina ei ole painettuna saatavana juuri sitä mitä sillä hetkellä tarvisi, mutta sitten katsellaan vastaavia kirjoja, eri kirjastoja (yliopiston, kaupungin), e-kirjoja.. tai otetaan kuvia yölaina-kirjoista. Aina jotenkin selviää. Erilaisia anatomian oppikirjojakin on varmasti monia ja tiedotkin varmaan melko samat teoksesta toiseen.
t.2 pienen lapsen yh, yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Möllikkä kirjoitti:
Sairaanhoitajaopintojen alussa ostelin itsekin kirjoja, mutta nyt toisen vuoden aikana olen tajunnut, että oppikirjoja tulee luettua juurikin vain kurssin aikana tenttiin. (jos ehtii) En olekaan vuoteen ostanut mitään omaksi, vaan ihan kirjaston kirjoilla olen pärjännyt mainiosti.
Eipä taida kovin kummoset opinnot olla, kun tentitkin läpäisee lukematta…
Jos lukee kurssin oppimateriaalin ja sisäistää sen, pärjää jo hyvin. Sitä oppimateriaalia on yleensä aika paljon, eli siinäkin on jo lukemista.
Opiskelijaksi kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Opiskelijaksi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on ongelma?
Lue nyt ensin edes ne oppimateriaalit läpi. Monimuoto-opiskelijalla ei meinaan aika riitä ihan kaikkeen, ihan vinkkinä, ennenkuin haalit niitä kirjarahoja.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa lähes kaikki on sähköisenä saatavissa. Onneksi. Oletko varma, ettei AMK:ssa ole samoin?
Ainakin tekniikan alalla materiaalit ovat lähes kokonaan sähköisesti saatavissa. Tekniikka kehittyy niin nopeasti, että tieto on jo osittain vanhentunutta siihen mennessä, kun kirja on saatu aikaiseksi. Sähköistä materiaalia on helppo päivittää. Sote-alalla simputetaan kirjojen hankkimisella.
Itse kun olen opiskellut luonnontieteitä, niin monia kirjoja löytää netistä ilmaiseksi nykyään, ihan uusimmatkin painokset. En sitten tiedä miten muilla aloilla menee kirjojen kanssa. Mutta ihan kaikenlaista kyllä on löytynyt, esim. erilaisia fysiikka/matematiikka/tietotekniikkakirjoja ainakin.
T. Lidl-mies