Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rokotuspakko tarkoittaa

Vierailija
30.12.2021 |

Kuka on perehtynyt lakiin? Onko se jo lopullisesti päätetty, milloin se tulee voimaan?

Olen sosiaalialan työntekijä. Asiakastyössä, mutta en hoitoalalla. Onko rokotus otettava kun palaan töihin pitkältä sairaslomalta? Työnantajako sen päättää vai kuka?

Kuka korvaa mahdolliset haitat rokotuksesta heti tai tulevaisuudessa?

Olen täysin shokissa siitä, että Suomessa voidaan tällainen irrationaalinen laki tehdä.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä yksinkertaisuus. Ei voi kauhalla vaatia.

Vierailija
82/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tänään ulistaisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Tartuntatautilaki 48 §

Työntekijän ja opiskelijan rokotussuoja potilaiden suojaamiseksi

Työskentelyyn sosiaalihuollon ja terveydenhuollon toimintayksiköiden asiakas- ja potilastiloissa, joissa hoidetaan lääketieteellisesti arvioituna tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiita asiakkaita tai potilaita, saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja.”

Jos ymmärrän lakitekstin oikein, on ”rokotepakko” vain toimintayksiköissä, joissa hoidetaan potilaita. Mikäli työskentelet sosiaalihuollossa esimerkiksi virastossa, ei pakko koske sinua mielestäni. Joku mainitsi täällä kotihoidon, mutta kotona tehtävä työ ei ole sosiaalihuollon toimintayksikössä tehtävää työtä.

Vierailija
84/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulistaanko taas rokoteen hyvästä tehosta?

Vierailija
85/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
86/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole työelämässä ja pystyisin maksamaan tuollaisen 7000e. Joten tämänkaltainen pakko ei kosketa mua ainakaan. Joten mikä "pakko" se oikeestaan edes on?

Niin no kaikilla ei tuota 7k tilillä ole. Itsekin olen työtön, tilillä säästöjä just 10k. Eli teoriassa voisin maksaa mutta olis kyllä niin iso summa itselle että tässä tilanteessa itkettäis ja en varmaan pystyis noista luopumaan.

Kaikista hulluintahan tuossa sakossa on, että ne joilla yleensä on kaikista vähiten säästöjä tilillä, eli nuoret opiskelijat jotka vasta elämää aloittelee, on myös niitä joille tautikin on kaikista vaarattomin ja jotka ei mitään tehohoitoa pahemmin kuormita.

Vierailija
87/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suck your sykkivä..

Vierailija
88/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suck your sykkivä..

Yritin...onko liian vähän rokotuksia kun ei onnistu?

Vierailija
89/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole kiltti ja eroa. Sote alalla ei tarvita yhtään hoitajaa joka kyseenalaistaa lääketieteen ja ei halua potilaita suojella.

Mistä te olette keksineet tuon heikon argumentin, että silloin ei uskota lääketieteeseen, kun ei ota rokotetta? Ensinnäkin lääketiede ei ole mikään uskonto, vaan se perustuu tieteeseen. Tällöin kaikesta tulee olla tieteellistä näyttöä. Koronarokotteelta puuttuu vielä rutkasti tieteellistä näyttöä sen tehosta ja turvallisuudesta. Pitkäaikaisvaikutuksia voimme vain toistaiseksi arvailla. Lisäksi koronaviruksen nopea muuntuminen asettaa koronarokotteen tehon todella kovalle koetukselle. Tällöin tullaan tilanteeseen, jossa lopulta rokotteella onkin selvästi enemmän haittoja kuin hyötyä. Todettuja haittavaikutuksia kun on jo ehditty todeta ja tosiaan viruksen muuntuminen tekee rokotteen kehittämisestä haasteellista. En näe mitään syytä epäillä, että sote-alan ammattilainen jotenkin epäilisi lääketiedettä ja siksi ei ota rokotetta. Kyse on monen tekijän summasta. Vai voitko itse väittää, ettei koronarokote nykyisellään herätä monia kysymyksiä? Että ihan sokeasti pitäisi vain luottaa ilman kritiikkiä? Se ei ainakaan ole tieteen kannalta mikään ihanteellisin tapa toimia.

Lässyn, lässyn.  Eiköhän sekin kerro jo aika paljon, että ne jotka tietävät eniten lääketieteestä ja ovat älykkäimipiä, ovat sote-alallakin jo rokottautuneet, siis lääkärit, sairaanhoitajat....mutta heikoimmat edellä mainituin mittairen eli lähihoitajat ovat niitä, joista löytyy eniten rokottamattomia.

Minä olen lääkäri enkä ota rokotetta, koska olen opiskellut jonkin verran immunologiaa. Tavallisia rokotteita otan, mutta en mRNA-rokotetta.

Vierailija
90/103 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää antaa pakolla, mutta saavat kyllä ottaa hengiltä ensin. En aio koskaan ottaa koronarokotetta.

Sitä ei anneta pakolla. Tietyissä työtehtävissä edellytetään tietynlaista rokotesuojaa.

Ei ole ihmisoikeus eikä perusoikeus hönkiä rokottamattomana päin immuunipuutteisia ja nostaa siitä palkkaa.

Miksi näille pitäisi olla perusoikeus hillua tapahtumissa hankkimassa koronaa? Miten voin kieltäytyä hoitajasta, joka ei ole tehnyt koronatestiä 24 tunnin sisällä? Miten voin varmistua, ettei hoitaja käy baareissa?

Sehän tässä on se avainkysymys, kuka tartuttaa ja kuka ei vai EIKÖ SE OLEKAAN MERKITYKSELLISTÄ, JOS TARTUTTAA KORONAN POTILAASEEN?

Vierailija
91/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole työelämässä ja pystyisin maksamaan tuollaisen 7000e. Joten tämänkaltainen pakko ei kosketa mua ainakaan. Joten mikä "pakko" se oikeestaan edes on?

Niin no kaikilla ei tuota 7k tilillä ole. Itsekin olen työtön, tilillä säästöjä just 10k. Eli teoriassa voisin maksaa mutta olis kyllä niin iso summa itselle että tässä tilanteessa itkettäis ja en varmaan pystyis noista luopumaan.

Kaikista hulluintahan tuossa sakossa on, että ne joilla yleensä on kaikista vähiten säästöjä tilillä, eli nuoret opiskelijat jotka vasta elämää aloittelee, on myös niitä joille tautikin on kaikista vaarattomin ja jotka ei mitään tehohoitoa pahemmin kuormita.

Mutta levittävät kaikista tehokkaimmin, heillä on eniten kontakteja muihin ja käyvät joukoittain koronankerjuulla kaikissa mahdollisissa paikoissa.. Eihän sillä väliä olekaan, jos itse sairastuvat, vaan vain sillä levityksellä.

Vierailija
92/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä tämä nyt sitten koskee? En nyt tarkoita "sotehenkilöstöä", vaan esim. ihan lista sairaalan osastoista ja poleista joissa koko henkilökunnan rokottaminen tulee pakolliseksi. TAI vastaavasti lista joiihin pakkoa ei tule.

Vai onko tämä nyt siis sairaalaan/kunkin osaston/polin/tk:n ihan itse päätettävissä oleva asia, että otetaanko käyttöön?

Mites esim- opettajat? Hehän ovat varmasti päivittäin jonkun riskiryhmäläisen kanssa tekemisissä.

Vierailija
93/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta levittävät kaikista tehokkaimmin, heillä on eniten kontakteja muihin ja käyvät joukoittain koronankerjuulla kaikissa mahdollisissa paikoissa.. Eihän sillä väliä olekaan, jos itse sairastuvat, vaan vain sillä levityksellä.

Myös rokotetut levittävät tautia. Tässä nyt syksymmällä ollut uutisointia koronapassilla järjestettävistä tilaisuuksista, juhlista yms jonka jälkeen puolella, isolla osalla tai kaikilla on koronatartunta. Espanjassa pidettiin ennen joulua triplarokotetun hoitohenkilökunnan 68hlön bileet jonka jälkeen kaikki saivat tartunnan. Lisäksi rokotteen teho hiipuu, uutisoitu että jopa 2kkssa. Mielestäni on kyllä ongelmallista että nuoria pakotettaisiin ottamaan rokotteen riski näin marginaalista hyötyä vastaan. Saat määräaikaisen max 6kk suojan taudin vakavaa muotoa vastaan jota et tarvitse että suojelisit heikkoja joita nämä rokotteet ei kuitenkaan kunnolla suojele?

Ongelma tällä hetkellä on se, että rokotus ei estä sairastumasta. Kun se ei estä, niin edelleenkin rokotusten jälkeen kaikkien täytyy stressailla tartuntaketjuista koska heikot ja sairaat ovat vieläkin triplarokotettuina riskissä.

Taudin voitaisiin myös antaa kulkea nuoren väestön läpi vapaasti ja saavuttaa heille laumasuoja. Tätä teoriaa on tuonut esille mm. Huippuvirologi, kansainvälinen rokotteiden asiantuntija ja tutkija Geert Vanden Bosche (hollanti) joka jo viime maaliskuussa lähetti WHOlle avoimen kirjeen, jossa vetosi ettei näillä rokottella lähdettäisi massarokotuksia totetuttamaan. Rokotteella voitaisiin suojata vanhukset ja muut joilla taudin riski on korkea. Massarokotuksilla saatetaan aiheuttaa se, että rokotetuissa syntyy vaan entistä vaarallisempi variantti joka osaa kiertää rokotteiden suojan. Tää tyyppi on tosiaan työskennellyt rokotekehityksen parissa mm Bill and Melinda Gates säätiöllä ja pitkä kokemus ja asiantuntemus alalta. En kehtaisi ihan olan kohautuksella sivuttaa näitä näkemyksiä, etenkään kun ei ole ainoa tutkija joka tämän suuntaisia mielipiteitä on tässä antanut..

Miettikää kun oltais vaan saatu rokote joka tekee sen mitä rokotteet yleensä tekee eli estää sen sairastumisen niin oltais jo takas siinä normaalissa..

Vierailija
94/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä tämä nyt sitten koskee? En nyt tarkoita "sotehenkilöstöä", vaan esim. ihan lista sairaalan osastoista ja poleista joissa koko henkilökunnan rokottaminen tulee pakolliseksi. TAI vastaavasti lista joiihin pakkoa ei tule.

Vai onko tämä nyt siis sairaalaan/kunkin osaston/polin/tk:n ihan itse päätettävissä oleva asia, että otetaanko käyttöön?

Mites esim- opettajat? Hehän ovat varmasti päivittäin jonkun riskiryhmäläisen kanssa tekemisissä.

Eikö ole vähän hassua tavallaan, että silloin kun ei mitään rokotteita edes ollut ja pahin pandemia päällä niin kaikki sai kyllä tehdä rokottamattomina töitä niiden riskiryhmäläisten kanssa, mutta nyt kun riskiryhmät on jo triplasuojattuja niin pitäis alkaa potkimaan rokottamattomia työntekijöitä pois? Eikö ongelma ole silloin nämä rokotteet eikä ne rokottamattomat?

Sellaisiakin rokotteita on, jotka oikeasti suojaavat ottajiaan tai vähintäänkin estävät leviämisen, nämä ei nyt sellaisia ole..

Vierailija
95/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho täältä katos eiliseltä monta hyvää pitkää viestiä jossa kattavasti kerrottu rokotuspakosta ulkomailla eri muodoissaan ja mitä se käytännössä tarkoittaa.. Ja paljon infoa koronapassista ym... Tosi outoa, hyviä asiallisia kommentteja olivat.

Vierailija
96/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös rokotetut levittävät tautia. Tässä nyt syksymmällä ollut uutisointia koronapassilla järjestettävistä tilaisuuksista, juhlista yms jonka jälkeen puolella, isolla osalla tai kaikilla on koronatartunta. Espanjassa pidettiin ennen joulua triplarokotetun hoitohenkilökunnan 68hlön bileet jonka jälkeen kaikki saivat tartunnan. Lisäksi rokotteen teho hiipuu, uutisoitu että jopa 2kkssa. Mielestäni on kyllä ongelmallista että nuoria pakotettaisiin ottamaan rokotteen riski näin marginaalista hyötyä vastaan. Saat määräaikaisen max 6kk suojan taudin vakavaa muotoa vastaan jota et tarvitse että suojelisit heikkoja joita nämä rokotteet ei kuitenkaan kunnolla suojele?

Ongelma tällä hetkellä on se, että rokotus ei estä sairastumasta. Kun se ei estä, niin edelleenkin rokotusten jälkeen kaikkien täytyy stressailla tartuntaketjuista koska heikot ja sairaat ovat vieläkin triplarokotettuina riskissä.

Taudin voitaisiin myös antaa kulkea nuoren väestön läpi vapaasti ja saavuttaa heille laumasuoja. Tätä teoriaa on tuonut esille mm. Huippuvirologi, kansainvälinen rokotteiden asiantuntija ja tutkija Geert Vanden Bosche (hollanti) joka jo viime maaliskuussa lähetti WHOlle avoimen kirjeen, jossa vetosi ettei näillä rokottella lähdettäisi massarokotuksia totetuttamaan. Rokotteella voitaisiin suojata vanhukset ja muut joilla taudin riski on korkea. Massarokotuksilla saatetaan aiheuttaa se, että rokotetuissa syntyy vaan entistä vaarallisempi variantti joka osaa kiertää rokotteiden suojan. Tää tyyppi on tosiaan työskennellyt rokotekehityksen parissa mm Bill and Melinda Gates säätiöllä ja pitkä kokemus ja asiantuntemus alalta. En kehtaisi ihan olan kohautuksella sivuttaa näitä näkemyksiä, etenkään kun ei ole ainoa tutkija joka tämän suuntaisia mielipiteitä on tässä antanut..

Miettikää kun oltais vaan saatu rokote joka tekee sen mitä rokotteet yleensä tekee eli estää sen sairastumisen niin oltais jo takas siinä normaalissa..

Oho oho kirjoitus/ajatusvirhe!! *espanjan hoitohenkilökunnan juhlissa siis PUOLET saivat tartunnan, ei kaikki.

Vierailija
97/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho täältä katos eiliseltä monta hyvää pitkää viestiä jossa kattavasti kerrottu rokotuspakosta ulkomailla eri muodoissaan ja mitä se käytännössä tarkoittaa.. Ja paljon infoa koronapassista ym... Tosi outoa, hyviä asiallisia kommentteja olivat.

Näin se menee, asialliset viestit katoaa. Ei saa paljastua, mitä maailmalla tapahtuu.

Vierailija
98/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään rokotuspakkoa. Kukaan ei tule väkisin pistämään. Ihan itse päätät, edelleen.

De-facto pakkohan se on jos rokottamaton suljetaan yhteiskunnan vapaa-ajan toimintojen ja jopa työelämän ulkopuolelle. Paljon enemmän katkeruutta, vihaa ja pahaa saadaan tällä aikaan verrattuna siihen, että kaikkia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti.

Vierailija
99/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lerssisi roikkuu ikävästi.

Vierailija
100/103 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MRNA-rokote on geeniterapiaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole kiltti ja eroa. Sote alalla ei tarvita yhtään hoitajaa joka kyseenalaistaa lääketieteen ja ei halua potilaita suojella.

Mistä te olette keksineet tuon heikon argumentin, että silloin ei uskota lääketieteeseen, kun ei ota rokotetta? Ensinnäkin lääketiede ei ole mikään uskonto, vaan se perustuu tieteeseen. Tällöin kaikesta tulee olla tieteellistä näyttöä. Koronarokotteelta puuttuu vielä rutkasti tieteellistä näyttöä sen tehosta ja turvallisuudesta. Pitkäaikaisvaikutuksia voimme vain toistaiseksi arvailla. Lisäksi koronaviruksen nopea muuntuminen asettaa koronarokotteen tehon todella kovalle koetukselle. Tällöin tullaan tilanteeseen, jossa lopulta rokotteella onkin selvästi enemmän haittoja kuin hyötyä. Todettuja haittavaikutuksia kun on jo ehditty todeta ja tosiaan viruksen muuntuminen tekee rokotteen kehittämisestä haasteellista. En näe mitään syytä epäillä, että sote-alan ammattilainen jotenkin epäilisi lääketiedettä ja siksi ei ota rokotetta. Kyse on monen tekijän summasta. Vai voitko itse väittää, ettei koronarokote nykyisellään herätä monia kysymyksiä? Että ihan sokeasti pitäisi vain luottaa ilman kritiikkiä? Se ei ainakaan ole tieteen kannalta mikään ihanteellisin tapa toimia.

Lässyn, lässyn.  Eiköhän sekin kerro jo aika paljon, että ne jotka tietävät eniten lääketieteestä ja ovat älykkäimipiä, ovat sote-alallakin jo rokottautuneet, siis lääkärit, sairaanhoitajat....mutta heikoimmat edellä mainituin mittairen eli lähihoitajat ovat niitä, joista löytyy eniten rokottamattomia.

Minä olen lääkäri enkä ota rokotetta, koska olen opiskellut jonkin verran immunologiaa. Tavallisia rokotteita otan, mutta en mRNA-rokotetta.

Nytkö sinä olet jo lääkäri.  Välillä olet ope, hoitaja tai asiakaspalvelutyössä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi