Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan kassa kassa Mai, 22, kertoo, mikä asiakkaiden ”ärsyttävin tapa” hidastaa työtä – itsepalvelukassat ja lähetit toivat myös uusia ilmiöitä

Vierailija
30.12.2021 |

Mai'lle ja muille kassatyöntekijöille täysi tukeni ja kiitokseni. Mutta olen ällistynyt tästä lausunnosta:

"Osa yrityksistä käyttää palvelua väärin. Kuljetuspalveluilta tulisi tilata pienempiä eriä, mutta yritykset voivat tilata vaikkapa 20 litraa vissypulloja. Ne ovat jäätävän painavia, mikä on lähetille tosi ikävää."

Tilaamme kotiimme kerran viikossa ruokaostokset. Nesteitä tulee varmaan se n. 10 litraa ja sitten muut tuotteet. Yhteensä 4-5 laatikkoa tavaraa, laatikot ovat aina väljästi pakatut. Olemmeko siis toimineet väärin lähettejä kohtaan, kun varmaankin se 10-15 kiloa ostokset painavat? En siis vaan ole tajunnut, että näissä tilauksissa pitäisi himmailla. Jos tilaisin pienempiä eriä, ei olisi mitään järkeä maksaa joka kertaa se keräily- ja kuljetusmaksu, tulisi liian kalliiksi.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000008504408.html?

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saako" muuten itsepalvelukassoille mennä, jos on isompi määrä ostoksia? En nyt tarkoita edes mitään kukkurallaan olevia jättiostoskärryjä, vaan sitä, että ostoksia olisi vaikkapa ihan vain täysi korillinen. Menen yleensä itsepalvelukassalle, kun on kiire, mutta kerran minulle joku huomautti, että ne kassat ovat vain pieniä ostoksia varten. Tämä oli jossain S-ryhmän marketissa.

Ei ole kielletty. Pikakassat on erikseen, ja niissä lukee tuotemäärärajoitus. Jotkut ihmiset tykkää keksiä omia sääntöjään.

Vierailija
102/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus eräällä firmalla pakettikuskina. Yksi paketti sai painaa muistaakseni 25kg. Mutta niitä paketteja sai toki olla vaikka 10 samaan paikkaan. En ole mikään iso ihminen, joten tuo 25kg tekee jo tiukkaa, toki äkkiä siinä työssä voimat kasvaa. Ja yleensä pystyi käyttämään nokkakärrejä. Ja toki pomokin katsoi ne kuljetukset välillä sen mukaan mitä kenellekin antoi. Isoimmissa tavaroissa oli sitten 2 kuskia. Mutta kyllä minullekin joskus osui kesähelteellä vienti kerrostaloon missä ei hissiä ja kolmas kerros. Laatikoita oli 9-10 ja ei ne kevyitä ollut, vaikka ei nyt 20kg kuitenkaan. Siinä se mieltä lämmitti olla 15€/h palkalla. Kun en varsinaisesti edes sinne hakenut, mutta oli vain kesätyö.

Tuliko isonakin yllätyksenä, että pakettikuskin työhön kuuluu pakettien kuskaaminen aika olennaisesti?

Ööh, ei? Eikä ne painavat paketit haitannut enkä odottanut mitään erityiskohtelua kokoni takia, kunhan nyt realiteetit muistaa. Mulla tuli hyvin lisää voimaa tuon pestin aikana. Mutta tottakai töissä saa joskus vit uttaa, niinkuin juuri siellä helteessä kantaa niitä laatikoita. Oli kuitenkin ihan hyvä duuni jatkoa ajatellen. Eikä kukaan enää voi vinkua, miten pärjään jossain fyysisessä työssä, kun tuollakin pärjäsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hohhoh.. ”asiakas ei käytä itsepalvelukassaa vaan tulee tavalliselle kassalle, vaikka näee, että kassalla on muita töitä”.

Tuota, niin kauan kuin joudun maksamaan saman hinnan kuin muutkin, saa se kassa tehdä sen työnsäkin. Heti kun itseplvelukassasta saa alennusta, käytän sitä.

Jep.,Niin kauan kun en saa palkkaa kassojen työn tekemisestä, en myöskään heidän työtään tee. Näen mieluummin, että nuoret pääsevät noissa hommissa työelämän makuun.

Minä olen yrittänyt asetella ostokseni hihnalle niin, ettei kassahenkilön tarvitse käännellä niitä turhaan tai muutenkaan etsiskellä viivakoodia tai jäädä pinon alle. Kerran eräs kassa sanoi minulle, että "tosi hienosti asettelit nuo ostokset". En tiedä, oliko tuo tosissaan sanottu vai kettuilua, ja kun monta kertaa olen lehdissä nähnyt näitä "top 10 aasiakkaiden synnit" -juttuja, sanon vain ystävällisesti "hei" ja yritän olla olematta vaivaksi. Kukaan ei voi aina olla kaikille mieliksi.

Miksi olisi kettuillut? Hassu ajatus, että kun joku on kohtelias ja sanoo jotain positiivista, niin jäädään miettimään, että kettuilikohan sittenkin. 😄 Eiköhän se nyt ollut ihan aito kohteliaisuus!

Vierailija
104/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tilaan painavat ja hankalat suoraan kotiin: kivennäisvedet, mehut, pesuaineet, juurekset, pehmopaperit. Reippaita olleet ainakin k kaupan kuljettajat kun kantavat pyydettäessä keittiöön asti.

Vierailija
105/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kyseenalaista hommaa alkaa moittimaan asiakkaita oikein lehdessä oman kuvan kera. Mut kukin tyylillään.

Kun työnteon ja palkan yhteys ei ole ihan vielä selvinnyt ja hinku saada naama (ja vähän muutakin ihoa) julkisuuteen on kova, tulee tällaisia ylilyöntejä.

Muistan hamasta nuoruudestani kesätyökollegani, nuoren miehen, joka ei ihan tajunnut asiakaspalvelun ydintä: kun hän jäi työpaikalle yksinään, hän lukitsi oven, sammutti valot ja veti konttorin ikkunaverhot kiinni. Hänen kesätyöviikkonsa olisivat olleet hyvin leppoisia, jollei hän olisi tullut kehuneeksi keksinnöllään muille työntekijöille.

Vierailija
106/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saako" muuten itsepalvelukassoille mennä, jos on isompi määrä ostoksia? En nyt tarkoita edes mitään kukkurallaan olevia jättiostoskärryjä, vaan sitä, että ostoksia olisi vaikkapa ihan vain täysi korillinen. Menen yleensä itsepalvelukassalle, kun on kiire, mutta kerran minulle joku huomautti, että ne kassat ovat vain pieniä ostoksia varten. Tämä oli jossain S-ryhmän marketissa.

Omassa lähimarketissa (k-ketju) ainakin saa. Ihan kärryjen kanssa olen mennyt eikä kukaan ole mitään huomautellut.

Vierailija
107/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mailta nyt tuntuu unohtuvan tärkein perusasia. Hän on kaupassa asiakkaita varten, asiakkaat eivät ole kaupassa Maita varten. Toisaalta samoilla eväillä on kaupasta ponnistettu pääministeriksi asti, joten ehkäpä katselemme nyt Suomen tulevaa presidenttiä. Elämme pellemaailmassa.

Vierailija
108/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaapa tämä Mai olla miestä etsimässä, kun vaikuttaa lähinnä Tinder-profiililta koko juttu.

Jännä nimi tuo Mai (eikä Mia), mutta kieltämättä näpsäkän näköinen nuori nainen.

Vierailija
109/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kyseenalaista hommaa alkaa moittimaan asiakkaita oikein lehdessä oman kuvan kera. Mut kukin tyylillään.

Kun työnteon ja palkan yhteys ei ole ihan vielä selvinnyt ja hinku saada naama (ja vähän muutakin ihoa) julkisuuteen on kova, tulee tällaisia ylilyöntejä.

Muistan hamasta nuoruudestani kesätyökollegani, nuoren miehen, joka ei ihan tajunnut asiakaspalvelun ydintä: kun hän jäi työpaikalle yksinään, hän lukitsi oven, sammutti valot ja veti konttorin ikkunaverhot kiinni. Hänen kesätyöviikkonsa olisivat olleet hyvin leppoisia, jollei hän olisi tullut kehuneeksi keksinnöllään muille työntekijöille.

Mahdollisen asiakkaan olisi ilmeisesti pitänyt soittaa ovikelloa tai koputtaa verhojen peittämään ikkunaan ja yrittää kurkia onko ketään paikalla.

Vierailija
110/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hohhoh.. ”asiakas ei käytä itsepalvelukassaa vaan tulee tavalliselle kassalle, vaikka näee, että kassalla on muita töitä”.

Tuota, niin kauan kuin joudun maksamaan saman hinnan kuin muutkin, saa se kassa tehdä sen työnsäkin. Heti kun itseplvelukassasta saa alennusta, käytän sitä.

Jep.,Niin kauan kun en saa palkkaa kassojen työn tekemisestä, en myöskään heidän työtään tee. Näen mieluummin, että nuoret pääsevät noissa hommissa työelämän makuun.

Minä olen yrittänyt asetella ostokseni hihnalle niin, ettei kassahenkilön tarvitse käännellä niitä turhaan tai muutenkaan etsiskellä viivakoodia tai jäädä pinon alle. Kerran eräs kassa sanoi minulle, että "tosi hienosti asettelit nuo ostokset". En tiedä, oliko tuo tosissaan sanottu vai kettuilua, ja kun monta kertaa olen lehdissä nähnyt näitä "top 10 aasiakkaiden synnit" -juttuja, sanon vain ystävällisesti "hei" ja yritän olla olematta vaivaksi. Kukaan ei voi aina olla kaikille mieliksi.

Yhdessä näistä "älä tee näin" listoista kassa nimenomaan sanoi, että asiakkaiden ei tulisi yrittää asetella niitä tuotteita niin, että viivakoodi on helposti saatavilla. Olin yllättynyt, sillä itsekin olen kuivtellut sen auttavan kassaa. Eli teet niin tai näin..

Vierailija
111/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaan nesteitä juuri sen verrn kun niille on tarvetta, butterface. Eikö raha kelpaa?

Wolt-kuskilla sähköpotkulaudalla hymy hyytyy, kun koittaa kuskata 20x1L vichypulloa ja mahdolliset muut ostokset.

Ei noita mitkään Wolt-lähetit kuljeta.

Vierailija
112/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisen asiakkaan olisi ilmeisesti pitänyt soittaa ovikelloa tai koputtaa verhojen peittämään ikkunaan ja yrittää kurkia onko ketään paikalla.

Ikkunat olivat korkealla, ovikelloa ei ollut, ja ison tuulikaapin ansiosta oven rynkyttäminen ei olisi kuulunut sisälle asti. Tuo neropatti naureskeli minulle sitä, että ei hahhahhaa ollut käynyt yhtään asiakasta. Tuona syksynä hän muuten oli kunnallisvaaliehdokkaana. Päättäminen kiinnosti, työnteko ei.

Vierailija
113/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kun ojentelee ostoksia hitaasti yksi kerrallaan. Sitten kun sattuu se banaaniterttu jota et muistanut punnita niin oi voi voi voi. Kassa sitten lähtee kipakkana punnitsemaan puolestasi. Kun tämä on hoidettu nostat korista hedelmäpussin jota et tietenkään punninnut...

Vierailija
114/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mailta nyt tuntuu unohtuvan tärkein perusasia. Hän on kaupassa asiakkaita varten, asiakkaat eivät ole kaupassa Maita varten. Toisaalta samoilla eväillä on kaupasta ponnistettu pääministeriksi asti, joten ehkäpä katselemme nyt Suomen tulevaa presidenttiä. Elämme pellemaailmassa.

Tää on muuten todella mielenkiintoista: kaikki aina itkevät ja valittavat, kun Suomessa ei ole muita kuin ammattipoliitikkoja, jotka eivät ole koskaan tehneet "oikeita töitä" elämänsä aikana eivätkä siis tiedä mitään tavallisen kansan elämästä. Ja sitten, kun saadaan yksi ihan oikeasti normaalissa työelämässä ollut poliitikko, niin se sitten on aivan kauhea juttu ja "osaako se nyt oikeasti johtaa maata kun se ei ole ammattipoliitikko".

Kai sitten joku jääpallolätkäpelaaja tai entinen rallikuski tai entinen lastenmuusikko olisi parempaa ainesta, koska ovat Ihan Oikeita Televisiosta Tuttuja Julkkiksia.

Vierailija
115/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mai ou mai..

Vierailija
116/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka unelmoin siitä päivästä, että aikuiset ihmiset osaisivat kirjoittaa edes alkeelliset asiat oikein🥱🥱🥱🥱🥱 mikä h e l v e t i n Mai'lle?!?!?

Vierailija
117/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kaupan työntekijöitä, jotka voisivat varmistaa tuon Main kommentin? Onko paljon kerrallaan tilaaminen tosiaan ikävä asia läheteille?

Olen itse lähetti ja totta kai se on ikävää, jos joutuu raahaamaan 30 kg ostokset. Jos asiakas asuu kerrostalossa eikä ole hissiä (käytössä), niin voit kuvitella kuinka mukavaa on raahata painavia kasseja rapuissa.

Vierailija
118/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en välttämättä edes pystyisi raahaamaan mitään megaostoksia asiakkaalle. Minulla on voimaa jaloissa, käsissä ei niinkään.

Vierailija
119/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en välttämättä edes pystyisi raahaamaan mitään megaostoksia asiakkaalle. Minulla on voimaa jaloissa, käsissä ei niinkään.

Tuskin se kaikkia asiakkaita haittaa vaikka joutuiset tekemään 10 keikkaa kunhan se ei vaikuta hintaan.

Vierailija
120/185 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako tämä olla neidille pitkäaikainen työpaikka. Minä voisin pomona jo vähän hermostua.

ei nykynuoret ajattele näin pitkälle.