Kaupan kassa kassa Mai, 22, kertoo, mikä asiakkaiden ”ärsyttävin tapa” hidastaa työtä – itsepalvelukassat ja lähetit toivat myös uusia ilmiöitä
Mai'lle ja muille kassatyöntekijöille täysi tukeni ja kiitokseni. Mutta olen ällistynyt tästä lausunnosta:
"Osa yrityksistä käyttää palvelua väärin. Kuljetuspalveluilta tulisi tilata pienempiä eriä, mutta yritykset voivat tilata vaikkapa 20 litraa vissypulloja. Ne ovat jäätävän painavia, mikä on lähetille tosi ikävää."
Tilaamme kotiimme kerran viikossa ruokaostokset. Nesteitä tulee varmaan se n. 10 litraa ja sitten muut tuotteet. Yhteensä 4-5 laatikkoa tavaraa, laatikot ovat aina väljästi pakatut. Olemmeko siis toimineet väärin lähettejä kohtaan, kun varmaankin se 10-15 kiloa ostokset painavat? En siis vaan ole tajunnut, että näissä tilauksissa pitäisi himmailla. Jos tilaisin pienempiä eriä, ei olisi mitään järkeä maksaa joka kertaa se keräily- ja kuljetusmaksu, tulisi liian kalliiksi.
Kommentit (185)
Tilaan kaikki ostokseni kotiiinkuljetuksella ja nuoria riuskoja miehiä ainakin Citymarketin kuskit. Käyttävät nokkakärryjä, jos eivät jaksa/halua kantaa kaikkia laatikoita käsivoimin.
Vierailija kirjoitti:
Mai ou mai..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida Mai tietää, että kaupassa on aina kassoilla ollut muutakin työt kuin kassalla istuminen. Onkomhän oikeasti koko elömönsä luullut, että se kassa vaan istuu kassan ääressä?
Siis hänhän kommentoi juuri sitä, että asiakkaat eivät ymmärrä, että työntekijöillä on muutakin tekemistä kuin kassalla olo? Miten tämänkin sai nyt käännettyä näin päin?
"He saattavat tulla paikalle, kun olen hyllyttämässä tuotteita ja todeta, että menevät kassalle, jotta meilläkin olisi joskus jotakin tekemistä. Aina ei siis ymmärretä, että kaupassa on töitä muuallakin kuin kassalla."
Tässäkin olikin kyse siitä että kautta aikain kassat ovat tehneet muutakin kuin kassalla ostumista ja sinne kassalle tullaan palvelemaan, kun asiakas on kassalla. ihan sama mitä se asiakas siinä vinoilee…
Sen sijaan se kassa ei voi asiakasta kutsua ärsyttäväksi, edes tiktokissa..
Miksei muka voi? Nimitteleehän pääministerin aikuisia ihmisiä ivaavasti ja halveksivasti boomereiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään maininnut yksityisasiakkaiden tilausten painosta? Kuinka moni edes luki tuota juttua kunnolla?
"Osa yrityksistä käyttää palvelua väärin. Kuljetuspalveluilta tulisi tilata pienempiä eriä, mutta yritykset voivat tilata vaikkapa 20 litraa vissypulloja. Ne ovat jäätävän painavia, mikä on lähetille tosi ikävää."
Mutta mitkä yritykset muka tilaavat vissypullonsa tavallisista marketeista? Eihän Mai missään tukkuliikkeessä taida olla töissä?
No käyhän kai jotkut ravintolayrittäjätkin joskus lidlistä tuotteensa, vaikka lukee, että on tarkoitettu tavallisille kuluttajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa tämä Mai olla miestä etsimässä, kun vaikuttaa lähinnä Tinder-profiililta koko juttu.
Iltapäivälehdet nykyään hyödyntävät lähes aina haastateltavien omia kuvia. Olisipa tosiaan ollut kiva nähdä Mai vaikka myyjän tehtävissä toimittajan kuvaamana. Mutta ajatus seuranhausta on tässä yhteydessä aika kaukaa haettu. Ihan ammattiasioistahan tuossa puhutaan, ja Mai'lla on mukavat, hymyilevät kuvat.
Kaukaa haettu, heh. Kyllähän noissa hieman itseään paljastelevissa kuvissa nyt hieman paistaa sellainen tietynlainen huomionhaku mahdollisesti juurikin vastakkaiselta sukupuolelta.
No ei nyt kritisoida 22 v. tuntematonta nuorta naista täällä, hei jooko? Kysymys oli kuitenkin siitä, onko ok tilata isoja määriä tavaraa. Miksi kaikki aiheet menee aina naisten lyttäämiseen.
Jos artikkelissa oikeasti olisi ollut kyse siitä, olisi toimittelija haastatellut lähettiä, kauppiasta ja lähettifirmaakin ja he olisivat antaneet ohjeita asiasta. Nyt meillä on tieto siitä, että yksi myyjä säälii lähettiä kun lähetys on niin painava.
Aiheet menee naisten lyttäämiseen siksi, kun nämä naiset tulevat jonkun täysin mitättömän asian kanssa julkisuuteen, mutta juttu on loppujen lopuksi aina jotain ihan muuta kuin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida Mai tietää, että kaupassa on aina kassoilla ollut muutakin työt kuin kassalla istuminen. Onkomhän oikeasti koko elömönsä luullut, että se kassa vaan istuu kassan ääressä?
Siis hänhän kommentoi juuri sitä, että asiakkaat eivät ymmärrä, että työntekijöillä on muutakin tekemistä kuin kassalla olo? Miten tämänkin sai nyt käännettyä näin päin?
"He saattavat tulla paikalle, kun olen hyllyttämässä tuotteita ja todeta, että menevät kassalle, jotta meilläkin olisi joskus jotakin tekemistä. Aina ei siis ymmärretä, että kaupassa on töitä muuallakin kuin kassalla."
Tässäkin olikin kyse siitä että kautta aikain kassat ovat tehneet muutakin kuin kassalla ostumista ja sinne kassalle tullaan palvelemaan, kun asiakas on kassalla. ihan sama mitä se asiakas siinä vinoilee…
Kyllä mua ainakin vituttaisi jos olisin koko ajan työn touhussa hyllyttämässä ja asiakas tulisi vittuilemaan että tekisit sinäkin siinä töitä. Eli nimenomaan joillain asiakkailla on joku oletus, että työhön kuuluu vain kassalla oleminen ja muu on ilmeisesti jotain "laiskottelua"?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään maininnut yksityisasiakkaiden tilausten painosta? Kuinka moni edes luki tuota juttua kunnolla?
Aivan, minäkin onnistuin tuon lukemaan oikein jo eka kerralla. Yritykset siis käyttävät lähinnä kotitilaajille tarkoitettua palvelua. Esim joku kioski voi tyytyväisenä nyt tilata kuljetuksen 20 litralle limsaa ym tavarat vaikka pyörälähetillä kioskiin, ei tarvitse itse nähdä vaivaa vaikka tukussa käymiseen.
Kyllä se on hyväksi käyttöä. Pitäisi olla jotkut kohtuulliset rajat, minkä veran lähetti voi kuljettaa kerralla tai sitten jaettaisiin ne kahteen eri toimitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka unelmoin siitä päivästä, että aikuiset ihmiset osaisivat kirjoittaa edes alkeelliset asiat oikein🥱🥱🥱🥱🥱 mikä h e l v e t i n Mai'lle?!?!?
Ihan on oikein käytetty heittomerkkiä.
Ei nimessä käytetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, minäkin onnistuin tuon lukemaan oikein jo eka kerralla. Yritykset siis käyttävät lähinnä kotitilaajille tarkoitettua palvelua. Esim joku kioski voi tyytyväisenä nyt tilata kuljetuksen 20 litralle limsaa ym tavarat vaikka pyörälähetillä kioskiin, ei tarvitse itse nähdä vaivaa vaikka tukussa käymiseen.
Kyllä se on hyväksi käyttöä. Pitäisi olla jotkut kohtuulliset rajat, minkä veran lähetti voi kuljettaa kerralla tai sitten jaettaisiin ne kahteen eri toimitukseen.
No ei tuo kyllä mitenkään ole kioskille kannattavaa. Pulloilla kaupan hinta + kuljetuspalvelun hinta siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
No vähän ihmettelen että onko se kuljetuspalvelu sitten tarkoitettu vain yksityiskäyttöön? Ja onko ostoksille painorajoituksia? Ja missä ehdoissa se kerrotaan? Luulisi että nimenomaan yritykset mielellään käyttäisi kuljetuspalvelua ja keräilyä. Ja maksaa siitä. Itse työnantajana olisin kyllä vähän käärmeissäni jos työntekijäni antaisi tuollaisen haastattelun. Vähän sama asia jos muuttopalvelun tilatessasi surkuttelisit painavaa sohvaasi. Voithan sinä kohteliaisuuttasi näin tehdä, mutta kummallekin osapuolelle (tilaajalle ja palvelun tuottajalle) on kuitenkin täysin selvää, että sitä vartenhan sinä tilaat ja maksat ulkopuolisesta palvelusta, ettet itse voi, jaksa tai ehdi tehdä sitä palvelua minkä ostat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää kaupassa ne keräilijät. Pyörivät kärryineen asiakkaiden tiellä ja tukkivat käytävät. Missään muussa maassa keräilyä ei hoideta kaupan puolella, mutta Suomi onkin...no, Suomi.
Tuupatkaa kerääjät reilusti sivuun. Niin teen minä.
Aika narukäsiä on töissä lähetteinä jos ei jaksa 10-15kg laatikkoa kantaa. Tervetuloa raksalle kokeilemaan.
Ne keräilijät ovat "asiakkaita". Asiakas maksaa siitä, että saa ruuat valmiiksi kerättynä, jotka hän sitten hakee kaupasta itse tai. Tai se tuodaan hänelle kotiin.
Ne asiakkaat jotka tilaavat ruuan ja muut tavarat noin, ovat täysin samanarvoisia kuin ne jotka itse kauppaan menevät.
Ja jopa vielä parempia. Sillä kuljetuksessa tilataan aina suurempia määrä ruokaa ja muuta tavaraa, kuin jos itse menisi kauppaan ostoksille.
Ne tilaavat asiakkaat tuovat kauppaan rahaa, aivan samoin kun ne, jotka käy pari 60% liputettua tuotetta.
Ja jossain vaiheessa se keräily on tehtävä. Onhan siivojaakin töissä monissa paikoissa, vaikka asiakkaita on paikalla.
Aiempi kirjoittaja varmaan ihmetteli, miksi ne tavarat keräillään kaupan hyllyiltä, kun muualla maailmassa ne yleensä kerätään suoraan varastosta.
Niinpä. Hän ei vissiin tiedä, että kaupoissa ei ole mitään varastoja takahuoneessa niinkuin ennen. Kaikki tavara menee suoraan hyllyyn.
Saikohan työnantaja haastattelusta tiedon ennalta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaapa tämä Mai olla miestä etsimässä, kun vaikuttaa lähinnä Tinder-profiililta koko juttu.
Iltapäivälehdet nykyään hyödyntävät lähes aina haastateltavien omia kuvia. Olisipa tosiaan ollut kiva nähdä Mai vaikka myyjän tehtävissä toimittajan kuvaamana. Mutta ajatus seuranhausta on tässä yhteydessä aika kaukaa haettu. Ihan ammattiasioistahan tuossa puhutaan, ja Mai'lla on mukavat, hymyilevät kuvat.
Miksi minun pitää tietää miltä tämä muikkeli näyttää hymyilevänä kotonaan toinen olkapää paljaana, kun puhutaan kauppa-asioista?
Mikä olkapää paljaana!? Ei ole olkapää paljaana. Ja mitä vaikka oliskin???
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Oksettavia nuo tyrkkykassapimatsut.
Täällä Espoon Järvenperän K-market, "kyläkauppa" Aurorassa, ykskin tunki aviomieheni taskuun puhelinnumeroaan ja hönki;
"Soita mulle. Soita mulle"!
Taitaa joitain harmittaa Main kauneus ja seksikkään iloinen olemus.
Ukko39 kirjoitti:
Minä en kehtaisi omalla nimellä ja naamalla kritisoida valtakunnan lehdessä asiakkaitani..
Eivät ne olekaan Main asiakkaita, vaan kauppiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hiukan huvittaa tälläisen stoorit.
Tyttönen halusi naaman lehteen.
Älä viitsi. Hän on kiinnittänyt huomiota moneen asiakkaiden terveysturvallisuutta heikentävään asiaan. Itse asiassa on ensimmäinen kassa, joka toi julki näitä epäkohtia.
Meidän duunipaikalla on vaitiolovelvollisuus. Ilmeisesti kaupanalalla ei tällaista ole kun pitkin nettiä saa huudella työasioita ja haukkua asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Oksettavia nuo tyrkkykassapimatsut.
Täällä Espoon Järvenperän K-market, "kyläkauppa" Aurorassa, ykskin tunki aviomieheni taskuun puhelinnumeroaan ja hönki;
"Soita mulle. Soita mulle"!Taitaa joitain harmittaa Main kauneus ja seksikkään iloinen olemus.
Naisvihamielisyyttä. Kaunis nainen on liian tyrkky ja varmasti tyhmä, vähemmän kaunis on rupsahtanut noita-akka, joka vaan kadehtii nuorempia naisia.
Tekeepä nainen niin tai näin, aina hän tekee väärin päin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän duunipaikalla on vaitiolovelvollisuus. Ilmeisesti kaupanalalla ei tällaista ole kun pitkin nettiä saa huudella työasioita ja haukkua asiakkaita.
Miten kaupassa voisi olla vaitiolovelvollisuus? Kaikkien asiakkaiden käytös ja ostokset ovat muiden näkyvillä. Julkisia paikkojahan ne ovat.
Aiempi kirjoittaja varmaan ihmetteli, miksi ne tavarat keräillään kaupan hyllyiltä, kun muualla maailmassa ne yleensä kerätään suoraan varastosta.