Kaupan kassa kassa Mai, 22, kertoo, mikä asiakkaiden ”ärsyttävin tapa” hidastaa työtä – itsepalvelukassat ja lähetit toivat myös uusia ilmiöitä
Mai'lle ja muille kassatyöntekijöille täysi tukeni ja kiitokseni. Mutta olen ällistynyt tästä lausunnosta:
"Osa yrityksistä käyttää palvelua väärin. Kuljetuspalveluilta tulisi tilata pienempiä eriä, mutta yritykset voivat tilata vaikkapa 20 litraa vissypulloja. Ne ovat jäätävän painavia, mikä on lähetille tosi ikävää."
Tilaamme kotiimme kerran viikossa ruokaostokset. Nesteitä tulee varmaan se n. 10 litraa ja sitten muut tuotteet. Yhteensä 4-5 laatikkoa tavaraa, laatikot ovat aina väljästi pakatut. Olemmeko siis toimineet väärin lähettejä kohtaan, kun varmaankin se 10-15 kiloa ostokset painavat? En siis vaan ole tajunnut, että näissä tilauksissa pitäisi himmailla. Jos tilaisin pienempiä eriä, ei olisi mitään järkeä maksaa joka kertaa se keräily- ja kuljetusmaksu, tulisi liian kalliiksi.
Kommentit (185)
Ei taida Mai tietää, että kaupassa on aina kassoilla ollut muutakin työt kuin kassalla istuminen. Onkomhän oikeasti koko elömönsä luullut, että se kassa vaan istuu kassan ääressä?
Vierailija kirjoitti:
hohhoh.. ”asiakas ei käytä itsepalvelukassaa vaan tulee tavalliselle kassalle, vaikka näee, että kassalla on muita töitä”.
Tuota, niin kauan kuin joudun maksamaan saman hinnan kuin muutkin, saa se kassa tehdä sen työnsäkin. Heti kun itseplvelukassasta saa alennusta, käytän sitä.
Nostetaan hintoja ensiksi 10% ja annetaan 5% alennus itsepalvelukassoja käyttäville, niin sinun kaltaisesi pöljät intopiukeena jonottavat automaateille...
Käytän aina itsepalvelukassaa, koska siinä saa pakata ilman, että ostokset vyöryvät hallitsemattomasti hihnalta ja sitten paniikissa yrittää pakata niitä pois. Siten jää kyllä oluetkin ostamatta nykyään. Kerran olisin ostanut alkoholittoman saunaoluen, mutta kassa hälytti sen kohdalla. Myyjä sanoi, että pitää siirtyä tavalliselle kassalle, jos haluaa ostaa alkoholittoman oluen. Siis myyjä oli siinä vieressä, muttei voinut auttaa ollenkaan. Tuntui tosi typerältä, että 40-vuotias asiakas ei saa myyjän vieressä ollessa ostaa alkoholitonta olutta itsepalvelukassalta. Jäi se olut sitten ostamatta, ja jää jatkossakin, kun en halua nolata itseäni uudelleen. Näin oli S-marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hohhoh.. ”asiakas ei käytä itsepalvelukassaa vaan tulee tavalliselle kassalle, vaikka näee, että kassalla on muita töitä”.
Tuota, niin kauan kuin joudun maksamaan saman hinnan kuin muutkin, saa se kassa tehdä sen työnsäkin. Heti kun itseplvelukassasta saa alennusta, käytän sitä.
Nostetaan hintoja ensiksi 10% ja annetaan 5% alennus itsepalvelukassoja käyttäville, niin sinun kaltaisesi pöljät intopiukeena jonottavat automaateille...
Laittakaa samalle meille pöljille myös oikeus lötkiä ne -30% tai alkoholituotteet. Nyt kun pitää etsiä kassa aina paikalle. Sepä onkon sujuvaa asioimista ns. ”pikakassoilla”, kun seisoskellaan odottelemassa, että joku tulee näyttää korttia laitteelle.
Vierailija kirjoitti:
Käytän aina itsepalvelukassaa, koska siinä saa pakata ilman, että ostokset vyöryvät hallitsemattomasti hihnalta ja sitten paniikissa yrittää pakata niitä pois. Siten jää kyllä oluetkin ostamatta nykyään. Kerran olisin ostanut alkoholittoman saunaoluen, mutta kassa hälytti sen kohdalla. Myyjä sanoi, että pitää siirtyä tavalliselle kassalle, jos haluaa ostaa alkoholittoman oluen. Siis myyjä oli siinä vieressä, muttei voinut auttaa ollenkaan. Tuntui tosi typerältä, että 40-vuotias asiakas ei saa myyjän vieressä ollessa ostaa alkoholitonta olutta itsepalvelukassalta. Jäi se olut sitten ostamatta, ja jää jatkossakin, kun en halua nolata itseäni uudelleen. Näin oli S-marketissa.
Miksi pakkaat paniikissa? Minä pakkaa rauhassa ja kassa odottaa sen ajan, että saan tuotteet pois.
"Osa yrityksistä käyttää palvelua väärin. Kuljetuspalveluilta tulisi tilata pienempiä eriä, mutta yritykset voivat tilata vaikkapa 20 litraa vissypulloja. Ne ovat jäätävän painavia, mikä on lähetille tosi ikävää."
Mitä jos siellä kaupassa vain alettaisiin oikeasti panostaa siihen ruokalähetykseen eikä teettää sitä hanttihommina kassoilla olettaen että se riittää.
Yksinkertainen ratkaisu (ihmiset pitävät yksinkertaisista ratkaisuista). Toimituskulut painon mukaan: alle 3 kg = 4,99 euroa, 3-5 kg = 8,99 euroa, yli 5 kg = 15,01 euroa.
Mahtaako tämä olla neidille pitkäaikainen työpaikka. Minä voisin pomona jo vähän hermostua.
Mai vaikuttaa henkilöltä, jonka 20 litraa vissyä painaa ainakin 50 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen ratkaisu (ihmiset pitävät yksinkertaisista ratkaisuista). Toimituskulut painon mukaan: alle 3 kg = 4,99 euroa, 3-5 kg = 8,99 euroa, yli 5 kg = 15,01 euroa.
Eihän se raha poista lähetin työn raskautta, vai poistaako? Laatikko nousee kevyemmin kun kauppias saa isosta tilauksesta isomman kuljetusmaksun.
Itse olen siivooja ja kyllä muakin raivostuttaa moni asia asiakkaani asiakkaiden käytöksessä, mutta en lähtisi julkisesti niitä avaamaan.
Onhan se kauheaa, kun asiakas olettaa, että kassa on töissä rahastaakseen ostoksista eikä paremmissa hommissa.
Minä tilasin kaupungissa asuessani suurperheen viikon ruoat kotiin kuljetettuna. Helposti meni 20 kg rikki melkein joka kerta. Ei niitä yhdellä kerralla autosta ovelle kannettu. Joku maahanmuuttajaoletettu kantoi kassit käsissään hissistä ovellemme, mutta yleensä lähetillä oli nokkakärryt, joilla kärräsi laatikkoihin pakatut ostoskassit kerralla perille asti. Joku 12 pussia oli ihan tavallinen määrä ostoksia. Tosin aika vajaasti pakattuja, kun vertaa siihen, kuinka täyteen itse olen tottunut ne lastaamaan. Mutta niissä laatikkopinoissa varmaan toimii paremmin vajaammat pussit.
Pahimmillaan teki tiukkaa, että saatiin edes kerran viikossa se ruokaostosten kotiinkuljetus varattua, kun oli niin ruuhkaista. Ja koska ideana oli, että ei tarvitse itse lähteä kauppaan, niin ostettiin sitten kerralla niin paljon, että pärjättiin seuraavaan tilaukseen asti.
Mailta menee vähän ohi, että jos kaikki asiakkaat käyttävät vain itsepalvelukassaa niin Mailta loppuu työt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on puolentoista viikon välein morkkis siitä, että taas olen vaivaamassa Prisman kuljettajaa painavilla ostoksillani. Itse en pystyisi kantamaan yhtään laatikkoa portaita ylös, mutta nämä riuskat kuskit kantavat kolme kerrallaan eivätkä edes puuskuta.
Lisäänpä tähän omaan kirjoitukseeni sen, että juuri äsken Prisman huurteinen ja kohtelias kuljettaja toi kolme laatikkoa, tällä kertaa oli ottanut nokkakärryt avukseen. Kuljettaja tietää itse, milloin selkä kestää ja milloin kannattaa ottaa pyörät alle.
Vaikka ylikilttinä ihmisenä tunnenkin morkkista "liian" painavista tilauksista, yritän ajatella asian niin, että kyseessä on kuljetuspalvelu. Ei logistiikkakeskuksissakaan lastata rullakoita vajaaksi sitä varten, ettei ammattikuljettajilla olisi kovin painavaa siirreltävää. Siirteleminen eli raskas ruumiillinen työ on sitä, mistä heille maksetaan palkkaa.
Ehkäpä artikkelin kassahenkilö ei ihan hahmota koko kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on puolentoista viikon välein morkkis siitä, että taas olen vaivaamassa Prisman kuljettajaa painavilla ostoksillani. Itse en pystyisi kantamaan yhtään laatikkoa portaita ylös, mutta nämä riuskat kuskit kantavat kolme kerrallaan eivätkä edes puuskuta.
Nokkakärryllä ne laatikot kannetaan hissitaloissa.
Vai että ihan tiktokista näkee lisää. Senpä takia tämäkin neitonen halusi lehteen, jotta saisi lisää seuraajia. Hohhoijaa.
Kaupat ovat olemassa maksavien asiakkaiden ja heidän tarpeidensa takia, eivät siksi että työntekijöillä olisi mahdollisimman helppoa. Siitähän heille maksetaan, että tekevät töitä sen aikaa kun joutuvat siellä kaupassa olemaan.
Lisäksi itsepalvelukassoilla ei onnistu oluen (ja tupakan) tai alennustuotteiden osto ilman säätöä ja kassamyyjän paikalle kutsumista.