Siis eikai kukaan käytä lapsivaljaita?
"Terveillä" lapsilla ainakaan, joillain vammaisilla ymmärrän. Naurettava näky kun joku tapertaa pihalla lapsi hihnassa roikkumassa :DDD
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:40"]13, parempi lapsi valjaissa kuin hautuumaalla mullan alla. Valjaiden käytöllä se ns. kakara nimenomaan oppii niitä ns. käytöstapoja sen sijaan, että juoksee yht'äkkiä suoraan autotielle ja kuolee ennenkuin saat kasvattavaa lausettasi loppuun. Mutta ehkäpä voitkin kasvattaa oman lapsesi ilman valjaita, jos hän koskaan säilyy hengissä kouluikään saakka. Mutta se on sitä evoluutiota sitten :) [/quote] Kuinka lapset ovatkaan ennen selviytyneet hengissä ilman ylisuojelevia äitejä valjaineen!1!1!1!???!!??!
[/quote]
60-70 -luvuilla valkaat oli ihan yleisiä....50-luvulla liikennekin oli jotain ihan muuta kuin nykyään, ihmisvilinästä puhumattakaan.
[/quote]
Tämän lisäksi on ihan hyvä muistuttaa, että lapsikuolleisuus oli tuolloin ihan toista kuin nykyään, siis lapsia kuoli paljon, paljon enemmän.
Taaperon kanssa Lontoon keskusta vilinässä hyvin mentiin valjailla. Ihan se normaaliksi teiniksi on kasvanut.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:40"]13, parempi lapsi valjaissa kuin hautuumaalla mullan alla. Valjaiden käytöllä se ns. kakara nimenomaan oppii niitä ns. käytöstapoja sen sijaan, että juoksee yht'äkkiä suoraan autotielle ja kuolee ennenkuin saat kasvattavaa lausettasi loppuun. Mutta ehkäpä voitkin kasvattaa oman lapsesi ilman valjaita, jos hän koskaan säilyy hengissä kouluikään saakka. Mutta se on sitä evoluutiota sitten :) [/quote] Kuinka lapset ovatkaan ennen selviytyneet hengissä ilman ylisuojelevia äitejä valjaineen!1!1!1!???!!??!
[/quote]
Niinpä, minun sisko laitettiin joskus ulkona valjaissa puuhun kiinni, ettei karkaa. Minulle ei tarvittu valjaita. Samojen vanhempien lapsia.
Mulla oli pienenä, en ole vammainen :)
-95 synt.
Näin joskus keharilapsella valjaat. Se oli eka kerta kun näin lasten valjaita, tuli kyllä vähän sellainen olo että se lapsi on joku koira jota talutetaan narun päässä. Säälin lasta.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:40"]13, parempi lapsi valjaissa kuin hautuumaalla mullan alla. Valjaiden käytöllä se ns. kakara nimenomaan oppii niitä ns. käytöstapoja sen sijaan, että juoksee yht'äkkiä suoraan autotielle ja kuolee ennenkuin saat kasvattavaa lausettasi loppuun. Mutta ehkäpä voitkin kasvattaa oman lapsesi ilman valjaita, jos hän koskaan säilyy hengissä kouluikään saakka. Mutta se on sitä evoluutiota sitten :)
[/quote]
Kuinka lapset ovatkaan ennen selviytyneet hengissä ilman ylisuojelevia äitejä valjaineen!1!1!1!???!!??!
[/quote]
Aika moni ei selvinnytkään. Tapaturmainen lapsikuolleisuus oli moninkertaista nykyiseen verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:40"]
13, parempi lapsi valjaissa kuin hautuumaalla mullan alla. Valjaiden käytöllä se ns. kakara nimenomaan oppii niitä ns. käytöstapoja sen sijaan, että juoksee yht'äkkiä suoraan autotielle ja kuolee ennenkuin saat kasvattavaa lausettasi loppuun. Mutta ehkäpä voitkin kasvattaa oman lapsesi ilman valjaita, jos hän koskaan säilyy hengissä kouluikään saakka. Mutta se on sitä evoluutiota sitten :)
[/quote]
Ja miten selität sen, että useimmat lapset pärjää vallan mainiosti ilman valjaita? Siis joutumatta koko ajan vaaraan tai eksyksiin?
Melko sama asia kuin koiran kanssa mielestäni: hihnalla vieressä pakottamalla on toki helpompaa, joskin rajoittavampaa, mutta jos viitsii nähdä isomman vaivan, onnistuu vapaana kulkeminen hyvin.
[/quote]
mun mielstä nuo valjaat toimii esim.ruuhkatilanteissa. Ei kai niitä kukaan jatkuvasti pidä? Mä olen pistänyt lapsen valjaisiin lentokentällä, kauppakeskuksessa ja risteilyllä. Muut piti kiinni lapsen hupusta... Mun mielestä valjaat on kyllä lapselle mukavampaa kuin hupusta repiminen, mitä paljon näkee..
Meillä on käytetty niitä markettimalleja ilman talutushihnaa:D syöttötuolissa, ettei lapsi tipu päälleen lattialle. Esikoinen putosi, vaikka isä istui vieressä, joten sen jälkeen meille hankittiin valjaat yhdet kotiin ja toiset matkoille hoitolaukkuun.
Täällä kylällä on yksi sellainen valjaita käyttävä mamma. Koomisinta on vielä, että sillä on tosiaan lapsi valjaissa ja koirat vapaana...
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 16:58"]Meillä on käytetty niitä markettimalleja ilman talutushihnaa:D syöttötuolissa, ettei lapsi tipu päälleen lattialle. Esikoinen putosi, vaikka isä istui vieressä, joten sen jälkeen meille hankittiin valjaat yhdet kotiin ja toiset matkoille hoitolaukkuun.
[/quote]
Tarkoitin pihalla kävellessä, en mitään syöttötuolijuttuja :)
Mä käytin kerran kun olin keskustassa kolmen kaksivuotiaan kanssa.
Onko täällä pakko tuomita kaikki? Mitä se sinua liikuttaa, jos jonkun lapsi kulkee valjaissa vaikka omalla pihalla?
Kannattaisiko tulla sieltä omasta pienestä kuplasta ulos.
Ainakin lapsi on turvassa jos on valjaissa, joten so what?
Meillä valjaita käytetään lentokentillä tms. olen asunut taaperoiden kanssa ulkomailla, joten ärsyttää tälläiset valitukset aivan turhanpäiväisestä aiheesta!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:11"]
Onko täällä pakko tuomita kaikki? Mitä se sinua liikuttaa, jos jonkun lapsi kulkee valjaissa vaikka omalla pihalla? Kannattaisiko tulla sieltä omasta pienestä kuplasta ulos. Ainakin lapsi on turvassa jos on valjaissa, joten so what? Meillä valjaita käytetään lentokentillä tms. olen asunut taaperoiden kanssa ulkomailla, joten ärsyttää tälläiset valitukset aivan turhanpäiväisestä aiheesta!
[/quote]No älä nyt loukkaannu :D
Jossain lentokentällä nuo valjaat kyllä ymmärtää, vaikkei olisikaan mikään adhd-penska. Omalla pihalla sen sijaan... Siinä kyllä tekisi hienosti hallaa lapselle.
Toivottavasti. Vapaana riekkuvat penikat ällöttää.
Kun meidän kaksosveljekset olivat taaperoita, valjaat oli aivan huippukätevät! Nimenomaan ihmisten ilmoilla valjaita käytettiin paljon, taaperoiset eivät kadonneet vilinään. Oli hauskaa bongailla ihmisten reaktioita; jotkut meinasivat tosiaan tikahtua pöyristykseensä, toisia valjaat naurattivat. :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 16:55"]
"Terveillä" lapsilla ainakaan, joillain vammaisilla ymmärrän. Naurettava näky kun joku tapertaa pihalla lapsi hihnassa roikkumassa :DDD
[/quote]
Miten valjaat ois vammaisilla kätevämmät kuin terveillä lapsilla?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 17:11"]Onko täällä pakko tuomita kaikki? Mitä se sinua liikuttaa, jos jonkun lapsi kulkee valjaissa vaikka omalla pihalla? Kannattaisiko tulla sieltä omasta pienestä kuplasta ulos. Ainakin lapsi on turvassa jos on valjaissa, joten so what? Meillä valjaita käytetään lentokentillä tms. olen asunut taaperoiden kanssa ulkomailla, joten ärsyttää tälläiset valitukset aivan turhanpäiväisestä aiheesta! [/quote] Todella naurettavan näköistä kun äiti kiskoo lastaan valjaiden perässä, tulee heti mieleen ettei vanhemmat ole jaksaneet opettaa lapselleen käytöstapoja ja riehumista estetään sitten joillain valjailla
[/quote]
Oletko kokeillut matkustamista usemman taaperon kanssa? Hyvätapainenkin kaksivuotias saattaa uudessa paikassa ihmisvilinässä innostua ja lähteä ryntäämään minne sattuu jos näkee jotain kiinnostavaa.