Joku ostaa seitsemän henkiselle perheelle 300€/kk ruokaa
Eikö tällaiset perheet ota koskaan lapsia mukaan kauppaan ja anna heidän ostaa mitään herkkuja? Tässäkin perheessä vanhin lapsi oli 14-vuotias.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollaisessa laskemisessa ole mitään mieltä!
Jos viisi lasta syö koulussa ruoan, silloin viiden lapsen ruokamenot ovat kuukaudessa +100e (1e/lapsi/päivä). Sitä vain eol eperhe itse maksanut, vaan veronmaksanut.
Jos käydään mummolla viikonloppuna ja syödään siellä, mummo kustansi ne ruoat, ei perhe itse.
Jos kerätään avustuksia, joku muu on ruoat taaskin maksanut.
Ketjun aloitus oli kuitenkin sellainen, että siinä puhuttiin vain siitä, paljonko se joku facebook-tyyppi itse maksaa suoraan rahana perheen ruuista. Ei puhuttu siitä, maksoiko veroina osan lasten kouluruuista, tai bensaverona kauppamatkat.
Kyllä siinä laskemisessa on mieltä, koska ruoka on usein se osa-alue kulutuksessa, johon voi itse vaikuttaa välittömästi (tai ehkä viikon viiveellä). Se konkreettinen perheen käyttämä rahamäärä oli se idea, ei sen ruuan kustannus koko yhteiskunnalle kaikkine oheiskustannuksineen ja piilovaikutuksineen.
Jos minä kerään mustikoita, ne eivät ole ilmaisia, koska joudun laittamaan vaatteet päälle sinne metsään mennessäni, koska siellä on liikaa hyttysiä. Kerään ne marjat astiaan, joka on jossain vaiheessa jollekulle maksanut jotain, en revi kynsilläni lähimmästä koivusta tuohta ropposta varten. Tai sienestämään, sama juttu.
Tai viinimarjat, jotka saan naapurilta? Ne ovat maksaneet hänelle sen maapläntin hinnan, ja sen ruohonleikkurin bensan, kun joskus kymmenen vuotta sitten kerran leikkasi siitä alta ruohon. Sittemmin niitti viikatteella, ja se viikate oli maksanut hänen isälleen 1930-luvulla jotain. Ja kustantaahan se luonnolle, kun minun perheeni syökin ne viinimarjat, eikä räkätit, ne joutuu etsimään ruokansa muualta sitten.
Ota nyt hyvä ihminen järki käteen ja pää pois sieltä... missä se nyt onkin.
Kyse oli siitä aktuaalisesta rahasta, jonka 7-henkinen perhe X käyttää jonkun facebook-ryhmän viestin perusteella ruokaansa, ei siitä, mikä sen globaali kustannus on historiallinen valkoisen miehen taakka mukaanluettuna.
Juuri tilasin ruuat viikoksi 110€. 3 henkeä + sunnuntaina 3 lisää.
"Ei-niin-välttämätöntä" tuossa oli pari tuoremehua, 4 kokista, tiskiaineet, paketti hapankorppuja. Muut vain ruoka-aineksia.
Lounaat: linssikeittoa 2pv, maalaissalaattia 1pv, makkaramunakas 1 pv (tuoremakkara pakkasessa), lihalevypiirakka 2 pv (taikina pakkasessa), porkkanasämpylöitä.
Päivälliset: Lohikeitto 2 pv, carbonara 2 pv, gulassi 2 pv (lihat pakkasessa), possupihvit 1 pv
Aamu/iltapaloiksi itsetehtyjä sämpylöitä, samoin ruokien kanssa itsetehtyä focacciaa ja pataleipää. Jugurttia tai smoothieta itse poimituista marjoista. Välipalaksi 1 hedelmä per päivä, osassa ruokia on jotain kasviksia.
LIsäksi kaapin täydennystä kahvia, sokeria ja oliiviöljyä (halvin hyvä)
En todellakaan tajua miten 300€ riittäisi isolle perheelle kuukaudeksi! Meillä kaikki ruoka tehdään itse ja silti menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tilasin ruuat viikoksi 110€. 3 henkeä + sunnuntaina 3 lisää.
"Ei-niin-välttämätöntä" tuossa oli pari tuoremehua, 4 kokista, tiskiaineet, paketti hapankorppuja. Muut vain ruoka-aineksia.
Lounaat: linssikeittoa 2pv, maalaissalaattia 1pv, makkaramunakas 1 pv (tuoremakkara pakkasessa), lihalevypiirakka 2 pv (taikina pakkasessa), porkkanasämpylöitä.
Päivälliset: Lohikeitto 2 pv, carbonara 2 pv, gulassi 2 pv (lihat pakkasessa), possupihvit 1 pv
Aamu/iltapaloiksi itsetehtyjä sämpylöitä, samoin ruokien kanssa itsetehtyä focacciaa ja pataleipää. Jugurttia tai smoothieta itse poimituista marjoista. Välipalaksi 1 hedelmä per päivä, osassa ruokia on jotain kasviksia.
En todellakaan tajua miten 300€ riittäisi isolle perheelle kuukaudeksi! Meillä kaikki ruoka tehdään itse ja silti menee rahaa.
Normaaliperheelle tuo 110€/vko on jo edullista. Nyt puhutaan todellakin siitä, että ollaan tai vedetään tiukoilla.
Tuossa sinun ostoksissasi/ruokalistassasi on paljon täyslihaa, ja liha on se, josta pitää karsia, kun rahaa on niukasti käytössä. Gulassissa on myös paljon paprikaa, joka ei tähän aikaan vuodesta ole mitään törkykallista, muttei halpaakaan. Samoin lohi on kallista, mutta lohikeittoon sitä tuskin kovin paljoa menee. Mitähän maalaissalaattisi sisältää? Siitä on olemassa yhtä monta versiota kuin tekijästäänkin, luulisin. Mutta yleensä siinä on salaattia, tomaattia ja pekonia. Keitettyjä kananmunia lisäksi, kapriksia, kurkkua tms. Aika kallis loppujen lopuksi. Jokaisesta yksittäisestä, sinänsä edullisesta raaka-aineesta, muodostuu yllättävän suuri summa.
Lisäksi sitten se, että mitä tomaattia, porkkanaa, oliiviöljyä ostaa. Kotimainen tomaatti alkaa olla liki vitosen kilo, porkkanoita löytyy alle 30snt/kg aina yli kolmen euron kilohintaan. Minä panostan oliiviöljyyn, se on hyvänä todella hyvää, standardina käyttökelpoista ja pahimmillaan sopii polttoaineeksi öljypolttimelle, jos ei ole liian täynnä epäpuhtauksia. Normiprismahintoin verrattuna minun "halpa" oliviiöljyni on tuplahintaista. Mutta jos olisi pakko, jättäisin sen ostamatta ja ostaisin sen sijaan halpaa rypsiöljyä, ja muuttaisin ruuanvalmistustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näyttää nyt siltä, ettei ihmisillä ole minkäänlaista käsitystä miten syödään terveellisesti. Oma perheeni nimittäin alkoi syömään juuri monipuolisesti ja terveellistä ruokaa ja kävi juuri kuten esimerkkiperheellä, kauppalasku putosi tuonne 250-300€ pintaan.
Kerro mitä syötte ja määrät.
Miksi näitä ei kukaan kerro?
koska se ei ole totta tai suuri osa ruoasta tulee muualta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset pitäisi pullalla ja karkilla kasvattaa?
Ei noita lapsia muutenkaan pitäisi nyt ottaa ruokakauppaan. Jos vain mahdollista, jätän kotiin. Tässä tautitilanteessa kaikki ylimääräiset pois sieltä kaupoista. Ostokset tehdään nopeasti tai tilataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näyttää nyt siltä, ettei ihmisillä ole minkäänlaista käsitystä miten syödään terveellisesti. Oma perheeni nimittäin alkoi syömään juuri monipuolisesti ja terveellistä ruokaa ja kävi juuri kuten esimerkkiperheellä, kauppalasku putosi tuonne 250-300€ pintaan.
Kerro mitä syötte ja määrät.
Miksi näitä ei kukaan kerro?
koska se ei ole totta tai suuri osa ruoasta tulee muualta.
Miksei voi olla totta? Jos ostaa ruuat suurissa annoksissa, perunat juurekset, lihat. Paljon puuroja ja omasta pakastimesta kesällä kerättyjä marjoja. Myös itse leipominen laskee ruokalaskua.
Vierailija kirjoitti:
Perheessä on joko monta pientä ja ruoka on hyvin yksinkertaista tai sitten ruokaa saadaan muualta.
Kouluikäisten ja sitä isompien kanssa tuo summa riittää ehkä kahdeksi viikoksi.En oikein ymmärrä muutenkaan mikä meriitti on syödä mahdollisimman halvalla.
Jep.
Sädekehämeriitti, oletan =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tilasin ruuat viikoksi 110€. 3 henkeä + sunnuntaina 3 lisää. Ovulaatiolaskuri
Normaaliperheelle tuo 110€/vko on jo edullista. Nyt puhutaan todellakin siitä, että ollaan tai vedetään tiukoilla.
Tuossa sinun ostoksissasi/ruokalistassasi on paljon täyslihaa, ja liha on se, josta pitää karsia, kun rahaa on niukasti käytössä. Gulassissa on myös paljon paprikaa, joka ei tähän aikaan vuodesta ole mitään törkykallista, muttei halpaakaan. Samoin lohi on kallista, mutta lohikeittoon sitä tuskin kovin paljoa menee. Mitähän maalaissalaattisi sisältää? Siitä on olemassa yhtä monta versiota kuin tekijästäänkin, luulisin. Mutta yleensä siinä on salaattia, tomaattia ja pekonia. Keitettyjä kananmunia lisäksi, kapriksia, kurkkua tms. Aika kallis loppujen lopuksi. Jokaisesta yksittäisestä, sinänsä edullisesta raaka-aineesta, muodostuu yllättävän suuri summa.
Lisäksi sitten se, että mitä tomaattia, porkkanaa, oliiviöljyä ostaa. Kotimainen tomaatti alkaa olla liki vitosen kilo, porkkanoita löytyy alle 30snt/kg aina yli kolmen euron kilohintaan. Minä panostan oliiviöljyyn, se on hyvänä todella hyvää, standardina käyttökelpoista ja pahimmillaan sopii polttoaineeksi öljypolttimelle, jos ei ole liian täynnä epäpuhtauksia. Normiprismahintoin verrattuna minun "halpa" oliviiöljyni on tuplahintaista. Mutta jos olisi pakko, jättäisin sen ostamatta ja ostaisin sen sijaan halpaa rypsiöljyä, ja muuttaisin ruuanvalmistustani.
Kuten sanoin lihaa en ostanut kuin tuon 1 n 500g possunfileen ja 400g jauhelihaa (n 3€)€), gulassin liha oli pakkasesta. Sekä maalaissalaattiin 2 broilerin filettä, riittää hyvin kolmelle. Lisänä kananmunia ja fetaa (ei kapriksia, pekonia tms, salaattikin halvin tupsu).
Lohta käytän 500g 6 annokseen soppaa, halvin tarjouslohi
Paprikaa oli pakkasessa, itsekasvatettua kesältä
Tomaatit halvin miniluumutomaatti 1,49€ rasia, kilohintaa en ole tarkistanut.
Oliiviöljy Rainbown luomu 500g, muistaakseni 4€ mutta sen mainitsinkin erikseen, osoittautunut hyvälaatuiseksi.
Porkkanat halvin kilon pussi
Ei siis mitään överituotteita vaan ihan kohtuuhintaisia/halpoja mutta hyviä
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos kattilallinen perunoita tai makaronia maksaa?
Jos meinaa, että 300€ riittää kuukaudessa, niin peruna on liian kallista. Se maksaa 60 senttiä kilolta ja Kilossa on 630 kaloria. Seitsemän hengen perhe tarvitsisi 20 kiloa perunoita päivässä energian tarpeeseen ja se maksaisi kuukaudessa 360€. Makaronilla pääsisi pudjettiin, mutta mihinkään muuhun ei jäisi rahaa. 300€ riittää kyllä, jos varastaa tai valehtelee. Tai ei osaa laskea.
En usko hetkeäkään että 300e riittää 7 ihmisen ruokiin.
Suuressa perheessä myös muut kulut ovat suuria. On laskettava tarkkaan, miten paljon rahaa voi käyttää ruokaan ja miten paljon vaikkapa uusiin vaatteisiin. Ehkä pihillä ruokabudjetilla mahdollistetaan lasten harrastuksia tai elämän sujumisen kannalta jotain vielä tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt syötäisiin suositusten mukaan se puoli kiloa kasviksia päivässä niin siihen menisi jo satanen, halvimmilla 1€/kilo hinnalla.
Lasketaan vaikka pastana kuukauden hiilihydraatit, sanotaanko 1€/kilo jos ostaa bulkkina halvinta mitä löytyy. Tekee noin 20€ kuussa jos kukin syö vain 100g päivässä.
Proteiinia, vaikka lihaa, kalaa, kanaa. Päivässä 200g, vähän on, mutta lasketaan sillä ja hinnaksi vaikkapa 5€/kilo, koska halvimmalla mennään. 225€ kuussa maksaa tämä.
Kyllä jää köyhäksi eväät ja nälkä on varmasti.
Sata grammaa pastaa sisältää 339 kaloria ja ihminen tarvitsee noin 1800 niitä päivässä. Öljyn kanssa ne ovat kuitenkin halvinta energiaa, joten niitä pitää syödä paljon enemmän kuin 100g, että pysyy pudjetissa. Kaaleilla ja kasviksilla ei energiaa saa.
Meitä on 6 ja ruokaan menee 1000e joka kk. Kaupassa ei katsota hintoja. Ostetaan mitä tarvii ostaa. Kaupassa käydään aina ostoslistan kanssa. Kerran viikkoon iso kauppa reissu Prismaan ja tarvittaessa täydennystä lähi s-marketista. Aika ankeelta kuullostaa tuo jos paikkaansa pitää.
Makaronilaatikko, johon laitetaan 400g sikanautaa, pussi Torinoa, kaksi munaa, litra maitoa, sipuli, maustekuutio ja mausteet ja syömiseen ketsuppi maksaa neljä euroa. Mies syö siitä nipun napin yhden päivän. Jos söisi pelkästään sitä, kuukaudessa kuluisi rahaa 120€ 300€ oikeasti riitä yhtään mihinkään.
Niin? Pitääkö herkut ihmisen hengissä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavatko lapset erillistä karkkirahaa?
Mihin tarvitsee karkkia? Eipä ole juuri ostettu. Sipsejä ostetaan 2krt/ vuosi: Vappu ja uusi vuosi.
Sipsit ei paljoa maksa jos ostaa yhden Mega-pussin tarjouksesta 2krt/vuosi. Isosta pussista syö koko perhe.
Irtokarkit synttärille myös halpoja, kun ei osta puolta kiloa / henkilö. Vaan ihan 50g / hlö riittää.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä11484 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos kattilallinen perunoita tai makaronia maksaa?
Totta, ei kaikki ruoka ole kallista.
Ite kun Jouluruoka jo rupesi tunkeen suupielistä ulos laitoin kattilan tulelle. 5 dl kaurapuuroa, tulee 8 kupillista valmiiksi jääkaappiin. Otin ja pilkoin keräkaalen ja taas kattilaan, sipulia, valkosipulia, 2 porkkanaa, 300g jauhelihaa + 1/2 pekonia paiston/ samaan kattilaan. Helvetillinen määrä mutta kaalikeitto vaan on niin hyvää, total 10 lautasellista. 3 henkee syö viikon eikä maksa kuin 5e? Sivusta jotain leipää pakkasesta ja juustoa. Koetan muutenkin yhden viikon per kk syödä vain kasvista kun tuntuu niin mukavasti keventävän vatsaa.
Voi kaaleparka!
Tuollaisella kaalekeitolla ei oikeasti pärjää yksinkään kuin päivän. Vesi ja kaale ei nälkää pidä.
Mitä te kaloreita stna laskette? Sillä logiikalla ihminen selviäisi pelkällä sokerilla ja seitsemän henkisen perheen ruokakulut olisivat alle 10e.
Proteiinia, hiilareita, rasvaa, mikroravinteita. Oikeat suhteet näihin ravinteisiin ja laadukkaista lähteistä. Vasta sitten katsotaan kaloreita, joita noista syntyy ja vähennetään tai lisätään ruuan määrää pitäen suhteet samassa. Yleensä mitään tarkkoja laskelmia tarvitse kuin huippu-urheilijat. Jaksaminen ja terveys kertoo, jos syö liian vähän, liian paljon tai huonoja ravinteita.
Eihän tuollaisessa laskemisessa ole mitään mieltä!
Jos viisi lasta syö koulussa ruoan, silloin viiden lapsen ruokamenot ovat kuukaudessa +100e (1e/lapsi/päivä). Sitä vain eol eperhe itse maksanut, vaan veronmaksanut.
Jos käydään mummolla viikonloppuna ja syödään siellä, mummo kustansi ne ruoat, ei perhe itse.
Jos kerätään avustuksia, joku muu on ruoat taaskin maksanut.