Molemmat vanhemmat töissä, silti lapsen päivähoitopaikkaa piti odottaa 3 kuukautta
Vielä viikko jäljellä odotusta. Rupeen olemaan jo aivan loppu, vaikka itse töihin halusinkin palata. Meillä ei ole kolmeen kuukauteen ollut yhteistä aikaa perheen kanssa, saati puolison. Hän on nukkumassa kun tulen illalla töistä kotiin.
Puolisoni siis käy töissä päivisin ja itse olen hoitanut lastamme kotona reilun vuoden. Olen kuitenkin kokenut sen luokan yksinäisyyttä ja eristyneisyyttä että se on vaikuttanut todella pahasti mielialaani ja olen ollut masentunutkin. Ikävä töihin ja takaisin sosiaaliseen elämään on ollut kova. Aloin hakea töitä ja yllätyksekseni sain paikan heti. Toki otin sen riemulla vastaan ja lähetin molempien työsopimukset varhaiskasvatus-ihmiselle (lapsellemme oli siis jo päivähoitopaikka vetämässä), mutta saimme aikaistusta vain kuukauden (alunperin olin siinä uskossa, että päivähoitopaikan voi saada jopa parissa viikossa työn takia, tämä luki jossain paperissa).
Nyt olen siis itse tehnyt pelkkiä iltavuoroja koko tämän ajan. Aamuja en voi tehdä, koska aamut ja päivät hoidan lasta kotona. Kun puoliso tulee kotiin kahden maissa vuoro vaihtuu ja minä riennän töihin. Tulen kotiin puoli 11 aikoihin illalla ja aamulla taas kukonlaulun aikaan lapsen kanssa touhuamaan. Teen töitä myös viikonloppuisin.
Tiedän että tämä on monelle ihan normaalia arkea mutta alan itse olla aika loppu. Onneksi päivähoidon aloitukseen ei ole enää pitkä aika ja lasken siihen päiviä.
Ja juu, pääkaupunkiseudulla asustellaan. Pitkät jonot on päiväkoteihin eikä kukaan sille mitään voi. Halusin vaan raivonaputella tämän sekavan tarinan kun rupes taas ärsyttämään :)
Kommentit (67)
Nykyisin on varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuspaikat. Päivähoitolaki on kumottu.
T: vakaope
Se kahden viikon sääntö on vain jos työllistyy yllättäen.
Jos palaat vanhaan työpaikkaan, sinun oletetaan osaavan hakea päivähoitopaikkaa ajoissa.
Syksyisin kannattaa aloittaa päivähoitoura. Sinne on kurja mennä kesken kauden.
Elämä on valintoja täynnä. Ei sen oman lapsen kanssakaan tarvitse vain kotona kökkiä neljän seinän sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus on.
En nyt ihan hirveänä koe, että ihan omaa lasta on joutunut hoitamaan ja lapsi on pantu lyhyen aikaa aikuisten edelle.
Voi jopa kasvattaa.
Eipä mennyt kauaa kun sieltä tuli ensimmäinen ”pitää oma lapsi ite kasvattaa”-ininä. Ei tullut mieleen että ihmiset on erilaisia? Jokainen varmasti omaa lastaan rakastaa ja etusijalle asettaa. Olisin minäkin voinut jo aikaisemmin laittaa paikan haluun mutta halusin odottaa että lapsi oppii kunnolla kävelemään ja ilmaisemaan itseään vaikka itselläni olikin kotona todella vaikeaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus on.
En nyt ihan hirveänä koe, että ihan omaa lasta on joutunut hoitamaan ja lapsi on pantu lyhyen aikaa aikuisten edelle.
Voi jopa kasvattaa.
Eipä mennyt kauaa kun sieltä tuli ensimmäinen ”pitää oma lapsi ite kasvattaa”-ininä. Ei tullut mieleen että ihmiset on erilaisia? Jokainen varmasti omaa lastaan rakastaa ja etusijalle asettaa. Olisin minäkin voinut jo aikaisemmin laittaa paikan haluun mutta halusin odottaa että lapsi oppii kunnolla kävelemään ja ilmaisemaan itseään vaikka itselläni olikin kotona todella vaikeaa.
Ap
Tuo ei ole normaalia. Sitäpaitsi se lapsi on ihan liian pieni edelleen ja millainen äiti laittaa lapsensa päivähoitoon ylipäätään tällaisena korona-aikana.
Kyllä yllättäen työllistyneen lapselle pitäisi löytyä hoitopaikka nopeasti. Miten tuossa kukaan töitä voi hakea?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yllättäen työllistyneen lapselle pitäisi löytyä hoitopaikka nopeasti. Miten tuossa kukaan töitä voi hakea?
Idea onkin ensin hoitaa lapsi tarpeeksi isoksi, hakea sitten tälle hoitopaikkaa ja lapsen etu edellä tutustuttaa se lapsi sinne.
Ei kitistä lapsellisesti ja sitten työntää vauva ihan mihin vaan kun äiti ei kestä.
Siis ihan mahtava työpaikka kun olet saanut tehdä vain iltaa! Ei tulisi kuulonkaan omassa työpaikassa :O ”työvuorot suunnitellaan työnantajan tarpeiden mukaan! Ei työntekijän! Kaikkien pitää tehdä kaikkia vuoroja elämäntilanteesta riippumatta!” Jne jne
On se kumma kun Helsingissä ei tarvitse lakia noudattaa. Maalla toimii 2 viikon sääntö ja minulle jopa varhaiskasvatus johtaja itse tästä kertoi kun muuton vuoksi soittelin ja kyselin miten nopeasti lapset pääsevät päiväkotiin uudessa asuinpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea onkin ensin hoitaa lapsi tarpeeksi isoksi, hakea sitten tälle hoitopaikkaa ja lapsen etu edellä tutustuttaa se lapsi sinne.
Ei kitistä lapsellisesti ja sitten työntää vauva ihan mihin vaan kun äiti ei kestä.
Toisaalta onhan lapsella isäkin.
Ole lapsen kanssa kotona ja järjestä sosiaalista elämää.
Noi nykyiset varhaiskasvatusyksiköt on ihan kamalia paikkoja varsinkin alle 2v lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta onhan lapsella isäkin.
On, joten miksei se ap:n mies sitten jää kotiin. Tuonikäinen lapsi ei todellakaan kuulu päivähoitoon täällä pk-seudun hoitajapulassa koronan keskellä. Ihan järkyttävää.
En laittaisi noin pientä lasta hoitoon. Pk-seudun päiväkodeissa hirveä hoitajapula ja nyt jo liikaa lapsia hoitajiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun Helsingissä ei tarvitse lakia noudattaa. Maalla toimii 2 viikon sääntö ja minulle jopa varhaiskasvatus johtaja itse tästä kertoi kun muuton vuoksi soittelin ja kyselin miten nopeasti lapset pääsevät päiväkotiin uudessa asuinpaikassa.
Noinhan se on.
Ap:n juttu onkin pelkkä suttunen trolli.
On se tuttu tarina täti, joka työkseen työntelee tänne kaikenlaista paskaa.
Jos laitat lapsen hoitoon ymmärrä sitten nämä seikat:
-Koronaa liikkuu ihan valtavasti päiväkodeissa
-Hoitajia on liian vähän lapsilukuun nähden ja tämä aiheuttaa monia ongelmia. Päivä on usein vain pelkkää selviytymistä (hoitajat yrittävät pitää kaikki hengissä, saada vaipat vaihdettua ja annettua ruokaa ja puettua kaikki ulos). Mitään ”laadukasta” varhaiskasvatusta ei ole.
-Pieni lapsi tarvitsee monesti syliä, sitä hän ei saa kuin ihan pienen ajan päivästä
-Älä sitten ole sellainen vanhempi joka valittaa kun lapsen pipo/hanska ym on kadonnut. Sellaisen etsimiseen ei ihan oikeasti aika riitä.
-Valmistaudu lapsen sairaskierteeseen. Joudut joka tapauksessa (tai lapsen isä) olemaan paljon kotona tämän takia. Tällä hetkellä lapsia ei saa tuoda päiväkotiin edes pienessä nuhassa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmasti omaa lastaan rakastaa ja etusijalle asettaa.
Senkö takia meillä on niin paljon pahoinvoivia lapsia?
En tarkoita todellakaan, että ap:n lapsi kärsii tai ap ei rakastaisi omaansa, mutta tuollaiset fraasit ovat täysin typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on niin iso, että se saa toimia monissa muissakin asioissa Suomen lainvastaisesti, siitä seuraa korkeintaan huomautus AVI: lta, joka ei käytännössä vaikuta mihinkään. Maassa omalla tavalla ilman todellista seuraamuksia.
.
Vanhemmuus on.
Voi jopa kasvattaa.