Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sveitsissä ihmetellään Suomen koulujen maineen menetystä: ”Pisa-mestari putosi valtaistuimelta”

Vierailija
30.12.2021 |

Kiitokset Sanni Grahn-Laasoselle ja kokoomukselle!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c17474e7-790c-4d90-9716-f03d2eab3d3e

Kommentit (428)

Vierailija
181/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta epätasa-arvoisuus on levinnyt myös kaupunkien sisälle. Esimerkiksi pääkaupungissa Helsingissä on hyviä kouluja ja huonoja kouluja."

Näinkö ei ollut vaikka 80-luvulla? Aivan varmasti oli.

Niin oli.

80-luvulla ei ollut mitään pisa-testejäkään, ne aloitettiin vasta 2000-luvulla. 80-luvulla tilanne oli huonompi kuin nykyään.

Kävin peruskoulun yläasteen 80-luvulla ja voin vakuuttaa että jokainen meistä osasi puhua ja lukea suomea.

Mielestäni se fakta ettei näin nykypäivänä ole, aiheuttaa koko sivistysyhteiskunnan perustan rapistumisen.

Kaikki täällä varmaankin tietävät miten käy talolle jonka perusta on kelvoton. 

Vielä ei ole liian myöhäistä toimia päättäväisesti ja korjata vinoutuma. Jos mitään ei tehdä, tai aika kuluu puuhasteluun, Suomella on vastassa karumpi tulevaisuus kuin Ruotsilla mitä tulee kaikkiin lukutaidottomuudesta johtuviin yhteiskunnallisesti negatiivisiin vaikutuksiin. 

Järjestäytynyt rikollisuus on todellinen uhka, eikä Suomessa olla mielestäni riittävästi sisäistetty tätä.

Monessa länsimaassa taloudelliset panostukset rikollisuuden torjuntaan ovat massiivisia verrattuna Suomen vastaaviin. Suomessa on vielä mahdollisuus "väistää luoti" panostamalla monialaisesti sen varmistamiseen ettei koululaitos lähtökohtaisesti tuota syrjäytyneitä nuoria joilla ei ole vähäisimpiäkään realistisia mahdollisuuksia työllistyä. Nuorten vanhempien panostuksen varaan ei voida laskea koska he itsekkään eivät ole lukutaitoisia saatikka koulutettuja.

Eikä koulussa 80-luvun lopussakaan päässyt luokalta jatkaa ennen kuin osasi lukea ja esim. kertotaulut. Nykyään ysiluokkalaisetkin laskee sormista ja seiskaluokkalaisille 40-70=30 tai sitä ei voi laskea.

Omat lapseni aloittivat koulun 1990-luvulla. Silloin oli muotia liu'uttamalla lukemaan oppiminen, eli ei enää tarvinnut tavata. Niinhän ulkomaillakin opetellaan lukemaan. Ei siinä ajateltu, että suomenkielessä on tavut. Lopputulos oli se, että kaksoiskonsonantteja eivät oppineet koskaan ja muutenkin kirjoitustaito on aika kehno. Onneksi he ovat onnistuneet löytämään paikkansa työelämässä eikä haittaa, vaikka kaikki kirjaimet eivät ole kohdallaan.

Olin suorastaan järkyttynyt siitä, että 6-luokkalaisille sanalliset tehtävät olivat suorastaan hepreaa. Muutenkin laskutaito oli hyvin vaatimaton.

Jos nykylapsille laitetaan viime vuosisadan oppikoulun pääsykoetehtävät, miten kävisi? Silloin piti 4-luokkalaisten osata niistä suurin osa.

Vierailija
182/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiekkatummelit laskevat tasoa.

Ei pidä paikkaansa. Suomalaistaustaiset pojat laiskimpia.

Annas kun arvaat: Olet suomalainen nainen, kenties jopa opettaja?

Ei ole koskaan ollut kouluissa näin helpot ajat. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?

Väärin. 5-kymppinen mies, opettajana vuodesta 94. Koulussa on helppoa siksi, että tietomäärät joita vaaditaan, ovat laskeneet paljon. Vaikeaa siksi, että inkluusio, huonot opsit ja mitään ei saa vaatia. Omasta mielestäni koulujärjestelmä on romahtamassa. Oppilaat eivät osaa enää mitään. Eivät mitään. Kun totuus tulee ilmi, alkaa syyttely. Opettajat tietävät, että huonosti menee, mutta meitä ei haluta kuulla. Olen nähnyt kaiken, turha yrittää provosoida.

MItään ei saa vaatia - tämä on niin totta! Olen tavannut vanhempia, joiden mielestä ei tarvinnut opetella kertotaulua, kun aina voi laskea koneella. Selitä siinä sitten loogisen ajattelun, muistin ja oppimistaitojen merkitystä! Olen tavannut myös vanhempia, joiden mielestä oli kamalaa, kun lapsi joutui koulussa lukemaan ääneen. Lukiolaisen piti saada valkolakki, vaikka kaikista aineista ei ollut riittävästi hyväksyttyjä suorituksia. Vein oppilaan paperit rehtorille, tehköön hän mitä tahtoo. Mikäpä minä olin sen kevätlukukauden sijaisena estämään jonkun ylioppilaaksi pääsyä. Muuan eläkkeelle jäävä opettaja kritisoi läksiäispuheessaan juuri tätä tapaa. Tästä on aikaa jo 15 vuotta ja jos siitä on menty vielä huonompaan suuntaan ... voi kauhistus!

Tällaisia kokemuksia sijaisopettajana monista eri kouluista, alaluokilta ammattikouluun ja lukioon.

Jep. Suoritin pedagogiset kymmenen vuotta sitten. Eräs meitä auskuja ohjannut opettaja sai lukuvuoden lopuksi potkut, koska hän vaati että läksyt pitää olla tehtynä tai ei pääse kurssista läpi. Liian monta vanhempaa valitti reksille, että ko. opettaja kiusaa. Päätin siinä hetkessä että päivääkään en opettajan työtä tee, ja se on pitänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt miettinyt pääni puhki, että mikä tämän voisi aiheuttaa. En kertakaikkiaan keksi mitä sellaista Suomessa on tapahtunut viime vuosien aikana. Ei vaikka kuinka pinnistän, ei vissiin vuonna 2015 tapahtunut mitään tavallisuudesta poikkeavaa? Tai vuonna 2019 kun hallitusta kasattiin? En, en vaan keksi.

Milloin olet viimeksi käynyt koululuokassa? Suosittelen tutustumiskäyntiä, sillä perusopetus on avointa. Kuka tahansa saa mennä seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse.

Sinulle valkenisi totuus hyvin pian. Kyse ei ole pelkästään vuoden 2015  tapahtumista vaan jo ennen vuotta 2010 muuttuneista asioista, sillä silloin koulunsa aloittaneet ovat nyt pisatestejä tehneet eikä  vuonna2015 ekaluokalle menneet.

Vierailija
184/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt miettinyt pääni puhki, että mikä tämän voisi aiheuttaa. En kertakaikkiaan keksi mitä sellaista Suomessa on tapahtunut viime vuosien aikana. Ei vaikka kuinka pinnistän, ei vissiin vuonna 2015 tapahtunut mitään tavallisuudesta poikkeavaa? Tai vuonna 2019 kun hallitusta kasattiin? En, en vaan keksi.

Milloin olet viimeksi käynyt koululuokassa? Suosittelen tutustumiskäyntiä, sillä perusopetus on avointa. Kuka tahansa saa mennä seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse.

Sinulle valkenisi totuus hyvin pian. Kyse ei ole pelkästään vuoden 2015  tapahtumista vaan jo ennen vuotta 2010 muuttuneista asioista, sillä silloin koulunsa aloittaneet ovat nyt pisatestejä tehneet eikä  vuonna2015 ekaluokalle menneet.

Korjaus edelliseen, ennen vuotta 2015 koulun aloittaneet niitä testejä nyt tekevät.

Vierailija
185/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukahauskoista vihjailuistasi huolimatta tämän kriisin juuret ovat paljon syvemmällä, jo kännykkäajan alussa. Silloin hyssyteltiin kielitaidon rappeutumisesta huolestuneita, että älä kukkahattutäti valita, kieli muuttuu ja kehittyy, nyt nuoret vaan kirjoittaa tälleen tekstarityyliin. Mutta se sukupolvi vielä oppi sen äidinkielen koulussa (jossa jotain myös vaadittiin). Nyt kasvaa ne lapset, joiden koko lapsuus on 20 sekunnin kännykkävideoiden katsomista. Heille ei lueta eivätkä he lue - ihan tavalliset suomen sanat ovat täyttä hepreaa. Ja heikko lukutaito heikentää jokaisen aineen tuloksia.

Vierailija
186/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Üllatus!

Ai Jossain Tuupovaaran tai Savukosken korpikylillä jossa yhdeksäsluokkalainen häthätää tuntee numerot ja kirjaimet, mutta tavallisen sanomalehden lukeminen ei onnistu ja matematiikka on suuri mysteeri.

Siellähän ne nyt melkein parhaiten oppii, kun ei ole kulttuurillisia ongelmatapauksia, vasemmistopaskaa ja muuta häiriötekijää opiskelussa.

Toisaalta geenit on vuosisatojen ajan jalostuneet sillä periaatteella, että kyliltä on lähtenyt ihan jokainen joka on pystynyt. Jäljelle on jääneet ainoastaan heikoin aines, joka sitten lisääntynyt keskenään. Noilla savukoskilla erityisoppilas on sellainen, joka ei tarvitse erityistukitoimia päästäkseen peruskoulusta läpi. Been there, done that.

Olen siellä ollut minäkin. Heillä ongelmana voi olla osittain asenne "mitäpä se hyväjää" eli pidetään opiskelua turhana - vanhemmilla siis.  On siellä ennenkin poromieheksi ja metsuriksi vähemmälläkin päässyt. Toisaalta on hyvinkin vaativia vanhempia, lienevätkö Sau-herran perillisiä suoraan alenevassa polvessa.

Vierailija
187/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa opettavana (tosin vain sivutoimisesti, koska olen tutkija) totean, että peruskoulun ja lukion "kehittämisen" tulokset näkyvät jo nyt. Yliopistoihin tulee - pääsee - nuoria, joiden on vaikea lukea omatoimisesti tenttikirjoja ja jotka tarvitsevat sen tueksi lukupiirin. Sellaisen järjestäminen vaatii tietysti resursseja. Myös kirjoittaminen eli ihan oman äidinkielen hallinta on yhä useammalle nuorelle työlästä. Lahjakkaimmillakin saattavat olla ihan perustavaa laatua olevat oikeinkirjoitussäännöt hukassa, ja sama koskee tyylitajua, kun yrittävät kirjoittaa esseen tai tutkielman puhekielisiä ilmauksia viljellen. Pahin ongelma tuntuu olevan keskittymiskyvyssä: sitä ei monella enää ole. Ihan perustellusti voisi Suomen koululaitos tehdä hallitun peruutusliikkeen ja palauttaa aikaisempia käytäntöjä.

Näkyy jo ammatikseen kirjoittavien tuotoksissa. Uutistekstit ovat täynnä ilmaisuja pistää kun tarkoitetaan laittaa tai panna, tippua kun tarkoitetaan pudota, keritään kun tarkoitetaan ehtiä ym. Asiateksteissä nykyään myös ruvetaan ja paras viime aikoina nähty ilmaisu oli että jotain oli maailman eniten.

Tästä ei voi koulua syyttää, eikä minun mielestäni mitään muutakaan. Se on vaan kansankieltä ja murteiden kirjoa, eikä ahtaasti Agricolapohjaista kirjakieltä.

Suuri osa lukijoista kyllä ymmärtää, mitä tarkoittaa kun ei kerennyt lennolle tai kynä tipahti lattialle.  Se vaikuttaisi erikoisemmalta, jos koko lentokone olisi tipahtanut eikä pudonnut.

Vierailija
188/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mielestäni se fakta ettei näin nykypäivänä ole, aiheuttaa koko sivistysyhteiskunnan perustan rapistumisen.

Kaikki täällä varmaankin tietävät miten käy talolle jonka perusta on kelvoton."

Et ymmärrä yhtään, mikä on sivistysyhteiskunta. Nykyinen Suomi on todella kaukana sivistysyhteiskunnasta, ihan järkyttävän kaukana.

Täällä rypee 95%populaatiosta alkuperäisten R1a- arjalaisten suomenheimojen kulttuurilla, historialla, kielellä ja kielenhistorialla.

Eikä tässä vielä mitään, vaan loisiva keharilauma jopa SENSUROI saka-suomenheimojen jäänteitä, pyrkiessään esiintymään itse vajakkimaisesti alkuperäisinä. Sinä ja kaltaisesti ok settavat loi set kuvittelette olevanne sivistyneitä?!

Muutin maasta kauan sitten kun nykyinen kehityssuunta alkoi olla nähtävissä, eli voit omalla kohdallani rentoutua, en ole siellä "loisimassa".

Teillä on siellä kuitenkin populaatiota joka ei osaa lukea ja ovat suurella todennäköisyydellä syrjäytymässä yhteiskunnasta, eikä tätä tilannetta muuta se että joku ei tästä asiantilasta pidä.

Siksi onkin aika suunnata katse tulevaisuuteen ja toimia sen eteen ettei tuo populaatio syrjäänny, slummiudu ja ryhdy ammattirikollisiksi. Tuo on ollut kehityskulku jokaisessa länsimaassa ennen Suomea kun tiettyjä väestönosia päästetään syrjäytymään. 

Toinen vaihtoehto on heittää lukutaidottomat ulos Suomesta, "takaisin sinne mistä ovat tulleetkin" tms. Vaikuttaa kuitenkin siltä ettei näin ole tapahtumassa, äärioikeiston tahtotilasta huolimatta.

Vierailija
189/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on että suuren osan matematiikan osaaminen on peruskoulun 9. luokan lopussa hädin tuskin 3.-luokan vaatimusten tasolla. Kirjoja ei lueta ja kirjoittaminen on työlästä. Arvosanat ovat kokeneet inflaation, ennen as 8 osasi hyvin, nykyinen 8 on ehkä vanhan 6 tasoa. Riippuu toki mistä koulusta tulee koska yhteismitallisuus on kärsinyt. Kouluissa on nyt ”lupa olla oppimatta mitään” se on katsokaas sitä yksilöllistä oppimisen etenemistä ja positiivista pedagogiikkaa. Ketään ei saa jättää luokalle joka siis tarkoittaa sitä että kikkaillaan kaikenmaailman juttuja yksilöllisyyden nimissä että porukka siirtyy eteenpäin. Väliäkös sillä jos ei oikeasti ole oppinut mitään. Ammattikouluissa rahoitus perustuu opiskelijoiden tekemien suoritusten määrään..laadulla ei ole mitään väliä (kiitos tästä Sannille!) joten opettajia painostetaan koko ajan antamaan suoritusmerkintöjä kelvottomilla perusteilla. Taitavat ja synnynnäistä itsekuria omaavat pärjäävät kyllä mutta keskitaso on romahtanut sinne 5-6 tasolle ja entiset vitosen oppilaat jotka ihan perustaidot osasivat, ovat nykyään sitten näitä yksilöllistettyjä eli osaavat lähinnä hengittää. Opettajia ei ole kukaan oikeasti kuunnellut 10 vuoteen ainakaan. Kriitikot on leimattu muutosvastarintaisiksi ja kaikki muut ovat tietäneet paremmin. Tässä tulos. T. 20 vuotta opettajana tämän tason romahduksen nähnyt

Vierailija
190/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Üllatus!

Ai Jossain Tuupovaaran tai Savukosken korpikylillä jossa yhdeksäsluokkalainen häthätää tuntee numerot ja kirjaimet, mutta tavallisen sanomalehden lukeminen ei onnistu ja matematiikka on suuri mysteeri.

Siellähän ne nyt melkein parhaiten oppii, kun ei ole kulttuurillisia ongelmatapauksia, vasemmistopaskaa ja muuta häiriötekijää opiskelussa.

Mutta kun eivät opi.

https://yle.fi/uutiset/3-9081526

https://yle.fi/uutiset/3-9080637

Vierailija
191/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan ollut kouluissa näin helpot ajat. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?

Väärin. 5-kymppinen mies, opettajana vuodesta 94. Koulussa on helppoa siksi, että tietomäärät joita vaaditaan, ovat laskeneet paljon. Vaikeaa siksi, että inkluusio, huonot opsit ja mitään ei saa vaatia. Omasta mielestäni koulujärjestelmä on romahtamassa. Oppilaat eivät osaa enää mitään. Eivät mitään. Kun totuus tulee ilmi, alkaa syyttely. Opettajat tietävät, että huonosti menee, mutta meitä ei haluta kuulla. Olen nähnyt kaiken, turha yrittää provosoida.

MItään ei saa vaatia - tämä on niin totta! Olen tavannut vanhempia, joiden mielestä ei tarvinnut opetella kertotaulua, kun aina voi laskea koneella. Selitä siinä sitten loogisen ajattelun, muistin ja oppimistaitojen merkitystä! Olen tavannut myös vanhempia, joiden mielestä oli kamalaa, kun lapsi joutui koulussa lukemaan ääneen. Lukiolaisen piti saada valkolakki, vaikka kaikista aineista ei ollut riittävästi hyväksyttyjä suorituksia. Vein oppilaan paperit rehtorille, tehköön hän mitä tahtoo. Mikäpä minä olin sen kevätlukukauden sijaisena estämään jonkun ylioppilaaksi pääsyä. Muuan eläkkeelle jäävä opettaja kritisoi läksiäispuheessaan juuri tätä tapaa. Tästä on aikaa jo 15 vuotta ja jos siitä on menty vielä huonompaan suuntaan ... voi kauhistus!

Tällaisia kokemuksia sijaisopettajana monista eri kouluista, alaluokilta ammattikouluun ja lukioon.

Olen tavannut vanhempia, jotka saapuvat neuvottelemaan lukiolaisensa puolesta.

Esim. Ei läpäistyjä suorituksia nuorella, jos nuori ei jaksa käydä liikunnan tunneilla, joilla läsnäolo on suoritus.

Vanhemmat neuvottelevat, eikö vaan vois antaa niitä kursseja, ja nuori vois käydä illalla kävelemässä.

Sama toistuu joka kevät, kun lukiolaisilla on valmistuminen kiinni suorittamattomista kursseista. Vanhemmat alkavat joskus neuvottelemaan. Onneksi enää silloin harvemmin kun kyse jo täysi-ikäisistä. Huoh.

Vierailija
192/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta epätasa-arvoisuus on levinnyt myös kaupunkien sisälle. Esimerkiksi pääkaupungissa Helsingissä on hyviä kouluja ja huonoja kouluja."

Näinkö ei ollut vaikka 80-luvulla? Aivan varmasti oli.

Silloin vielä huonommissakin kouluissa kaikki puhuivat suomea.

Vierailija
193/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Ei läpäistyjä suorituksia nuorella, jos nuori ei jaksa käydä liikunnan tunneilla, joilla läsnäolo on suoritus.

Vanhemmat neuvottelevat, eikö vaan vois antaa niitä kursseja, ja nuori vois käydä illalla kävelemässä.

Sama toistuu joka kevät, kun lukiolaisilla on valmistuminen kiinni suorittamattomista kursseista. Vanhemmat alkavat joskus neuvottelemaan. Onneksi enää silloin harvemmin kun kyse jo täysi-ikäisistä. Huoh.

Eikö tuollaiset neuvottelut kannata lopettaa samantien?

Vierailija
194/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole enää yhtään keskittymiskykyä mihinkään hiukankaan vaativampaan asiaa kiitos älypuhelimien.

Sen huomaa, kun haluavat ensin katsoa aiheesta dokumentin, niin max 5 minuuttia ja aletaan pyörimään kuin häkkyrät ja kaivaa kännykkä esiin.

Ja tällaiset työelämään? Bussin rattiin? Kun keskittymiskyky on 3 minuutin luokkaa… Tetistä tulee palautetta, etä kännykkää ei käytetä siellä, joten tet paikka on paska, kun ei saa kännykkää käyttää, osa livistää, kun hyllyjen täyttäminen on liian raskasta.

Pitäisikö jo herätä todellisuuteen??

Vierailija
195/428 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa alkaa olla yhtä paljon maahan muuttajien lapsia kuin muissa Pisa maissa. Tottakai se vaikuttaa, että osa otokseen sattuneista oppilaista ei osaa kunnolla suomea ja tästä johtuen muutkaan oppiaineet ei ole hallinnassa. Kyllä opettajat tietävät tämän.

Miten sitten selitätte niiden oppilaiden huonontuneet tulokset, joiden kouluissa tai edes koko kylässä ei ole kuin muutama romani tai saamelainen, joiden suku on tullut Suomeen satoja vuosia sitten?

Totuus on nimittäin se, että oppimistulokset ovat entistä huonompia täysin paljasjalkaisilla suomalaisillakin, jotka eivät ole eläessään nähneet ulkomaalaisia kuin telkkarissa.

Et voi voittaa tätä argumenttia.

Suomessa on aivan älyttömän helvetinmoinen verotus ja silti jatkuvasti puutteita joka paikassa. Mihin kaikki verot menevät? Jatkuvasti kuulee näitä esimerkkejä. Kysyin tätä samaa täälläkin: https://www.vauva.fi/keskustelu/4438729/jarkytyin-hieman-miten-kamalaa-…

Suomessa on vuonna 2021 vähiten koululaisia Suomen historiassa ja eniten resursseja, silti menee huonosti. Meneekö kaikille suomalaisille tarkoitetut rahat m*muille ja tytöille? Opettajat (naiset, opettajista 80% naisia) ja valtaa pitävät katselkaa vähän peiliin? Opettajat saavat leipänsä kansalta, niin kyllä heille voi vastuuta laittaa, ja paljonkin.

https://yle.fi/uutiset/3-5807803

"Tytöt saavat samoilla koetuloksilla poikia paremmat numerot koulutodistuksiinsa, kertoo Ruotsissa tehty tutkimus. Tutkimuksessa vertailtiin 9-luokkalaisten kansallisessa tasokokeessa saamia tuloksia lasten todistusnumeroihin."

"Sama ilmiö havaittiin myös ulko      maalai      staustaisilla oppilailla, jotka saivat samoilla koetuloksilla syntyperäisiä lapsia paremmat numerot ruotsissa ja matematiikassa."

https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8279…; (Suomesta)

Vierailija
196/428 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä myös yksi opettajan (lukio) näkemys. Meille on syydetty kaikkea lisäduunia kokoajan, kunnat leikkaa koulutuksesta jne, niin moni meistä on myös laskenut omaa tekemisen tasoa aina kun reaalipalkka on tippunut (eli enemmän töitä samalla rahalla). Ilmoitetaan, että ensi vuonna tulee taas isommat ryhmät, ei ongelmaa, jätän kirjoitelman tekemättä, ai taas isompi ryhmä tulossa? Okei, kokeet pelkkää automaattisesti tarkistettua monivalintaa. Sama tapahtuu yläkoulussa. Tämä on myös vähän sellaista meidän opettajien niskurointia ja hyvä niin.

Jos tuollaista esiintyy, niin sympatiat lähtee täysin opettajien toiminnasta. Kyllä muillakin työpaikoilla ihmisille pistetään jatkuvasti lisää uusia tehtäviä ja työnkuva laajenee ilman että se näkyy palkassa. 

Oman kokemuksen mukaan opettajissa on kahta ääripäätä ja välissä keskimääräinen joukko. Toinen ääripää vetää minimillä ja toinen ääripää tekee paljon enemmän kuin kukaan odottaa.

Kyllä sellaista esiintyy, tottakai. Hulluahan se on ilmaiseksi vaan antaa enemmän ja enemmän itsestään. Miten muuten kunnat/sivistystoimi herää siihen että koulut on kriiseissä kuin sillä, että opetuksen tasoa lasketaan suorassa suhteessa siihen miten paljon palkatonta lisätyötä/ryhmäkokoja lisätään? Ei niitä kiinnosta meidän sanomiset, vasta se aina herättää kun oppismistulokset heikkenee.

Eikä minua sinun sympatia kiinnosta pätkääkään, sympatialla ei makseta asuntovelkaa tai ostoksia.

Mielestäni on hälyttävää mikäli väittämäsi pitää paikkansa, että on olemassa opettajia jotka jättävät opettamatta kun saavat omasta mielestään liian vähän palkkaa.

Toivottavasti nuo saavat sairaalaan joutuessaan sellaisen henkilökunnan joka ei viitsi hoitaa, koska saavat mielestään liian vähän palkkaa, tai vanhetessaan hoitajat jotka ainoastaan esittävät hoitamista, koska saavat mielestään liian vähän palkkaa.

Ehkä kuitankaan muilla aloilla tuollaista perseilyä ei esiinny. Jos esiintyy, silloin olisi hyvä että nuo perseilijät tarjoaisivat toisilleen sellaista palvelua mitä ansaitsevat.

PS. Olisiko aika jo siirtää myös opettajat normaalin työsopimuksen alaisuuteen?

Vierailija
197/428 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä myös yksi opettajan (lukio) näkemys. Meille on syydetty kaikkea lisäduunia kokoajan, kunnat leikkaa koulutuksesta jne, niin moni meistä on myös laskenut omaa tekemisen tasoa aina kun reaalipalkka on tippunut (eli enemmän töitä samalla rahalla). Ilmoitetaan, että ensi vuonna tulee taas isommat ryhmät, ei ongelmaa, jätän kirjoitelman tekemättä, ai taas isompi ryhmä tulossa? Okei, kokeet pelkkää automaattisesti tarkistettua monivalintaa. Sama tapahtuu yläkoulussa. Tämä on myös vähän sellaista meidän opettajien niskurointia ja hyvä niin.

Jos tuollaista esiintyy, niin sympatiat lähtee täysin opettajien toiminnasta. Kyllä muillakin työpaikoilla ihmisille pistetään jatkuvasti lisää uusia tehtäviä ja työnkuva laajenee ilman että se näkyy palkassa. 

Oman kokemuksen mukaan opettajissa on kahta ääripäätä ja välissä keskimääräinen joukko. Toinen ääripää vetää minimillä ja toinen ääripää tekee paljon enemmän kuin kukaan odottaa.

Kyllä sellaista esiintyy, tottakai. Hulluahan se on ilmaiseksi vaan antaa enemmän ja enemmän itsestään. Miten muuten kunnat/sivistystoimi herää siihen että koulut on kriiseissä kuin sillä, että opetuksen tasoa lasketaan suorassa suhteessa siihen miten paljon palkatonta lisätyötä/ryhmäkokoja lisätään? Ei niitä kiinnosta meidän sanomiset, vasta se aina herättää kun oppismistulokset heikkenee.

Eikä minua sinun sympatia kiinnosta pätkääkään, sympatialla ei makseta asuntovelkaa tai ostoksia.

Mielestäni on hälyttävää mikäli väittämäsi pitää paikkansa, että on olemassa opettajia jotka jättävät opettamatta kun saavat omasta mielestään liian vähän palkkaa.

Toivottavasti nuo saavat sairaalaan joutuessaan sellaisen henkilökunnan joka ei viitsi hoitaa, koska saavat mielestään liian vähän palkkaa, tai vanhetessaan hoitajat jotka ainoastaan esittävät hoitamista, koska saavat mielestään liian vähän palkkaa.

Ehkä kuitankaan muilla aloilla tuollaista perseilyä ei esiinny. Jos esiintyy, silloin olisi hyvä että nuo perseilijät tarjoaisivat toisilleen sellaista palvelua mitä ansaitsevat.

Tää on vähän kuin kirvesmies, joka palkataan tekemään perustukset. Että teetkö samalla rahalla seinät pystyyn ja katon? Ja laitat eristeet ja pintamateriaalit?

Ilmaista työtä saa kyllä tehdä.

Vierailija
198/428 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko näin tapahtuu?

Vierailija
199/428 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on että suuren osan matematiikan osaaminen on peruskoulun 9. luokan lopussa hädin tuskin 3.-luokan vaatimusten tasolla. Kirjoja ei lueta ja kirjoittaminen on työlästä. Arvosanat ovat kokeneet inflaation, ennen as 8 osasi hyvin, nykyinen 8 on ehkä vanhan 6 tasoa. Riippuu toki mistä koulusta tulee koska yhteismitallisuus on kärsinyt. Kouluissa on nyt ”lupa olla oppimatta mitään” se on katsokaas sitä yksilöllistä oppimisen etenemistä ja positiivista pedagogiikkaa. Ketään ei saa jättää luokalle joka siis tarkoittaa sitä että kikkaillaan kaikenmaailman juttuja yksilöllisyyden nimissä että porukka siirtyy eteenpäin. Väliäkös sillä jos ei oikeasti ole oppinut mitään. Ammattikouluissa rahoitus perustuu opiskelijoiden tekemien suoritusten määrään..laadulla ei ole mitään väliä (kiitos tästä Sannille!) joten opettajia painostetaan koko ajan antamaan suoritusmerkintöjä kelvottomilla perusteilla. Taitavat ja synnynnäistä itsekuria omaavat pärjäävät kyllä mutta keskitaso on romahtanut sinne 5-6 tasolle ja entiset vitosen oppilaat jotka ihan perustaidot osasivat, ovat nykyään sitten näitä yksilöllistettyjä eli osaavat lähinnä hengittää. Opettajia ei ole kukaan oikeasti kuunnellut 10 vuoteen ainakaan. Kriitikot on leimattu muutosvastarintaisiksi ja kaikki muut ovat tietäneet paremmin. Tässä tulos. T. 20 vuotta opettajana tämän tason romahduksen nähnyt

Ihme homma ettei niitä työntekijöitä voida tässä maassa kuulla yhtään missään asiassa. Yleensä kaikki uudistukset ovat sellaisia että työtä tekevänä näkee jo valmiiksi että ongelmaa on luvassa. Mutta kukaan ei kuuntele, vaan päättävät tahot juoksee iloisesti päin mäntyä. Ja kun riski realisoituu, niin sen sijaan että kysyttäisiin tekijöiltä, pyritään korjaamaan asia juoksemalla päin toista mäntyä.

Vierailija
200/428 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on vähän kuin kirvesmies, joka palkataan tekemään perustukset. Että teetkö samalla rahalla seinät pystyyn ja katon? Ja laitat eristeet ja pintamateriaalit?

Ilmaista työtä saa kyllä tehdä.

Niin. Toivottavasti saat kirvesmiehen, jolta tilaat perustukset. Kirvesmies saapuu paikalle, tekee työnsä ja lähtee pois. Jälkeenpäin selviää että olisi pitänyt tehdä katkot jotta maassa oleva kosteus ei pilaisi taloa. Hän kuitenkin jätti tuon tekemättä, koska omasta mielestään ei saanut tarpeeksi rahaa. Siinä olet sitten mädän talosi kanssa.

Nyt tuollaiset p*skapää opettajat tuhoavat joidenkin lapsien tulevaisuuden, koska eivät omasta mielestään saa tarpeeksi rahaa.

Ehkä pitäisi opettajien valtaa vähentää kun Pisa-tuloksetkin laskevat. Normaaliin työsopimukseen ja työn laadun ulkopuolinen valvonta. Paremmille opettajille maksetaan peremmin, huonommille vähemmän ja pers*ilijät heitetään pihalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi