Masennus meinaa iskeä-miten estää?
Mikään ei tunnu miltään,paitsi turhalta. Mikään ei huvita,ei kiinnosta,mikään ei tuota iloa eikä intoa. Tunnistan aiemminkin koetun masennuksen hiipivän,tai oikeammin vyöryvän. Nyt äkkiä apuja millä estää sitä hyökkäämällä koko voimallaan, siihen suohon en enää halua.
Kommentit (41)
Lääkitystä ei ole,ennen keskusteluavulla selvinnyt. Nyt en kyllä haluaisi sitäkään.
Mene luontoon kävelemään. Mulla sama vaiva.
Yritä miettiä onko olemassa jokin syy sille, että ajatuksesi ovat alkaneet kääntyä negatiivisemmaksi. Onko mahdollista ajatella negatiivisista asioista positiivisemmin? Mitkä asiat ovat elämässäsi hyvin? Mistä olet kiitollinen?
Entä onko asioita mitä voisi korjata jotenkin; vuorokausirytmi, syöminen, liikunnan lisääminen? Voisiko muiden ihmisten tapaaminen tuoda iloa elämääsi? Voisitko lukea jotain asiaan liittyvää, esim. netistä tai kirjastosta. Tärkeää on löytää toivoa tulevaisuudesta :)
Halaus sinulle, toivottavasti löytäisit ilon ja tyytyväisyyden. Jos tilanne vaatii, niin ota yhteyttä oman paikkakunnan terveyskeskukseen.
Mene alkon kautta metsään, etsi iso kivi ja mene kivelle istumaan. Istu siinä kivellä 9-11 tuntia ja juo kirkasta viunaa mahdollisimman nopeaan tahtiin. Sitten kun sammut ja heräät uuteen päivään, niin toista samat asiat niin monta kertaa kunnes olo alkaa tuntumaan paremmalta. Masennuksen pitäisi lakata 4-8 viikon sisällä. Kesäkin tulee ja se tekee kivellä istumisesta mukavampaa. T. Metsien miäs.
Liikunta, liikunta, liikunta, pidä säännöllisestä elämänrytmistä tiukasti kiinni, syö terveellisesti ja liikunta.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 16:31"]
Exercise does not lift depression, research suggests - Telegraph
[/quote]
Niin, tuo vuoden 2014 tutkimus esittää toisenlaista näyttöä kuin tämä sinun vanhempi linkkisi. Toisekseen, en käyttäisi mitään Telegraphia kovin vakuuttavana lähteenä yhtään mihinkään.
En myöskään ymmärrä, kenen intresseissä on vähätellä liikunnan merkitystä ennaltaehkäisyssä ja oireiden lieventämisessä. Lääketeollisuuden?
"Several studies have found exercise to be an effective treatment for depression (34,35,44). In a recent meta-analysis (30), the researchers concluded that exercise was superior to no treatment and was as effective as cognitive therapy in treating depression. To date, only one study has examined the use of exercise compared with antidepressant medication (sertraline hydrochloride) as a treatment for MDD in older adults. In this study (8), 156 middle-aged and older adults diagnosed with MDD were randomized to supervised exercise, sertraline, or a combination of exercise and sertraline. The 16 wk exercise treatment consisted of three weekly sessions of aerobic activity. By the end of the treatment period, each of the three treatment groups experienced a significant reduction in their levels of depression. The treatments did not differ significantly from one another in efficacy, suggesting that exercise may be a viable alternative to medication in the treatment of MDD."
http://www.humankinetics.com/excerpts/excerpts/exercise-effective-treatment-for-depression
Ap kiittää, tämä päivä selvitty ystävän avulla, ja koin,Luojan kiitos, vähän iloakin. Ja ärtymystä myös joka negatiivisuudestaan huolimatta on tunne ja siis huomattavasti sitä turtumusta parempi.
Minä luotan siihen että säiden lämpeneminen ja kesän tulo parantaa itsestään oloni. Hope so...
Vain tanssi, ihmisten parissa olo, toisten auttaminen/hyödyksi oleminen, ystävät, puoliso, ulkoilu, liikunta eri muodoissa, matkustelu auttavat.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:02"]
Mene alkon kautta metsään, etsi iso kivi ja mene kivelle istumaan. Istu siinä kivellä 9-11 tuntia ja juo kirkasta viunaa mahdollisimman nopeaan tahtiin. Sitten kun sammut ja heräät uuteen päivään, niin toista samat asiat niin monta kertaa kunnes olo alkaa tuntumaan paremmalta. Masennuksen pitäisi lakata 4-8 viikon sisällä. Kesäkin tulee ja se tekee kivellä istumisesta mukavampaa. T. Metsien miäs.
[/quote]
Tämä oli paras neuvo aikoihin. Sairastan vakavaa masista, kamala viikko ollut tämä viikko, ei ole oikein mitään valoa näkyvissä elämässäni. Saatte uskoa että saa kuulla kaikenlaista lässynlässyn neuvoa ihmisiltä: oletsä koskaan ajatellut että voisit
1. opetella läsnäoloa niinku(prkl kun on ahdistuskohtauspäällä niin silloin on niin läsnä kehossaan kun vain voi olla)
2. ajatella positiivisesti, jos vaikka voisit kirjoittaa paperille ylös kaikki positiiviset asiat elämässäsi(ai mitkä, ei miestä perhettä ei sukulaisia ei mitään, noh voihan ne positiivisinakin asioina joku nähdä...niin ja kun olen tätä harrastanut jo 20 vuotta mutta kun ei ole auttanut...)
3. harrastaa hieman liikuntaa
4. vähentää vähän tota sun himourheilua
5. lukea tällaisen kirjan tai hakea tietoa netistä(tätäkin olen tehnyt 20 vuotta)
jne.
Mutta olisikin jo kesä ja voisi mennä kiven päälle istumaan. Viime kesänä vielä olin niin pohjalla että ei tuokaan olisi kiinnostanut mutta nyt voisi jo kiinnostaakin.
Terveisiä täältä sängynperukoilta
Mulla yksinäisyys metsässä on aivan hirveetä ja masennus syvenee. Ennemmin radiosta kuuntelet kivaa ironista juttelua ja vaikka juoksua metsässä. Kävelykin ahdistaa mua.
Nautin terveenä liikunnasta. Masentuneena se tuntuu pahalta kun yrittää viimeisillä voimillaan "saada liikunnan iloa". Tulee vain epäonnistumisen tunteita, kun sitä ei tule. Ehkä liikunta toimii mielipahaan, mutta ei taida nykytutkimuksen mukaan auttaa kliinisessä depressio-sairaudessa?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:02"]
[/quote]
Tämä oli paras neuvo aikoihin. Sairastan vakavaa masista, kamala viikko ollut tämä viikko, ei ole oikein mitään valoa näkyvissä elämässäni. Saatte uskoa että saa kuulla kaikenlaista lässynlässyn neuvoa ihmisiltä: oletsä koskaan ajatellut että voisit
1. opetella läsnäoloa niinku(prkl kun on ahdistuskohtauspäällä niin silloin on niin läsnä kehossaan kun vain voi olla)
2. ajatella positiivisesti, jos vaikka voisit kirjoittaa paperille ylös kaikki positiiviset asiat elämässäsi(ai mitkä, ei miestä perhettä ei sukulaisia ei mitään, noh voihan ne positiivisinakin asioina joku nähdä...niin ja kun olen tätä harrastanut jo 20 vuotta mutta kun ei ole auttanut...)
3. harrastaa hieman liikuntaa
4. vähentää vähän tota sun himourheilua
5. lukea tällaisen kirjan tai hakea tietoa netistä(tätäkin olen tehnyt 20 vuotta)
jne.
Mutta olisikin jo kesä ja voisi mennä kiven päälle istumaan. Viime kesänä vielä olin niin pohjalla että ei tuokaan olisi kiinnostanut mutta nyt voisi jo kiinnostaakin.
Terveisiä täältä sängynperukoilta
[/quote]
No voi lässynlää itsellesi. Mä olen ollut sängyn pohjalla myös, ainoa mikä mut pitää sieltä poissa on liikunta ja pakottautuminen rutiineihin. Alkoholi ei todellakaan auta, se pahentaa masennusta. Sitten ollaankin jo ranteet auki -tunnelmissa.
t: 8
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 15:45"]
Nautin terveenä liikunnasta. Masentuneena se tuntuu pahalta kun yrittää viimeisillä voimillaan "saada liikunnan iloa". Tulee vain epäonnistumisen tunteita, kun sitä ei tule. Ehkä liikunta toimii mielipahaan, mutta ei taida nykytutkimuksen mukaan auttaa kliinisessä depressio-sairaudessa?
[/quote]
Nimenomaan tutkitusti auttaa, jopa tehokkaammin kuin lääkkeet. Jos vaan saa itsensä ulos asti, säännöllisesti. Mikä ei tietysti ole itsestään selvyys, jos tilanne on jo päällä. Ap:n tapauksessa ilmeisesti ei ole.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00038&p_teos=onn&p_selaus=9513
Kyllä ap, olet aivan oikeilla jäljillä: Tärkeintä on tunnistaa ensioireet, jolloin voit omalta osaltasi vaikuttaa masennuksen estämiseen.
Ensimmäiseksi mieleeni tulee "jarruttaminen": Karsi ja peru kaikki menot, jotka tuntuvat liian raskailta, ota kylmästi pari päivää vapaata ja keskity vain itseesi, mutta älä sorru pelkkään netissä roikkumiseen.
Käy suihkussa, kylvyssä tai saunassa. Ulkoile, kuuntele musiikkia, syö hyvin, herkuttele, hoida kauneuttasi, hanki jotain iloa tuottavaa itsellesi tai kotiisi (siivoa ja osta vaikka kimppu kukkia pöydälle).
Juo riittävästi nestettä, tuuleta asunto ja imuroi. Siivoaminen on joskus hyvinkin terapeuttista :)
Tsemppiä!
En tiä voiko sille mitään. Se on sairaus. Älä lopeta lääkitystä? Voi toimia estona.