Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opintotuki, raskaus, kesäloma ja rahat..?

Vierailija
16.04.2015 |

Olen nyt opiskelijana ja saan opintotukea. Mieheni on töissä, ja meillä on ennestään jo yksi lapsi ja vauva syntyy kesällä. Nyt mietityttää, että kuinkahan kesäajan rahoitukseni oikein toimii? Olemme tällä hetkellä jo toimeentulotukiasiakkaita, mutta entäs kun saan toukokuulle viimeisen erän opintotukeani - heinäkuun 1. pvä alkaa äitiysloma varhenettuna joten kesäkuussa minä en saa mitään tuloja lapsilisän lisäksi - ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon? En saa työttömyysrahaa, koska olen alle 25-vuotias kouluttamaton työtön. Eikös sossu edellytä työnhakijana oloa? Tässäkinkö tapauksessa? Eli siis ilmoittaudun toukokuun lopussa kesälomani alkaessa työttömäksi työnhakijaksi ja haemme toimeentulotuen normaalisti ilman muita toimenpiteitä koska sitä työttömyyskorvausta en saa. Itse käsitän sen näin, olenko oikeassa? Sitten heinäkuun alussa katkaisen työnhakuni koska jään äitiyslomalle.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä idealta tuo vauvojen puskeminen maailmaan. Kai teette sen pikkukolmosen kanssa, on niin ihanaa kun lapsilla on leikkikavereita? 

Vierailija
2/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu toki, ja vielä neljäs ja viideskin ehkä siihen perään!

tää nyt ei ollu se mitä mä hain, mutta ei toi yllättänytkään kun av-mammat on itte miljonäärejä ;)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko olla työtön, kun olet opiskelija?

Vierailija
4/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en mä tiedä. Mutta kesällähän en ole opiskelija kun oon kesälomalla, vai oonko?

Vierailija
5/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat vaihtoehdot: miljonääri tai lapsia puskeva sossun elätti. Hieno maailmankuva.

Vierailija
6/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:58"]

Niin, en mä tiedä. Mutta kesällähän en ole opiskelija kun oon kesälomalla, vai oonko?

[/quote]

Olet opiskelija kesällä.

Vierailija
7/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:59"]

Ainoat vaihtoehdot: miljonääri tai lapsia puskeva sossun elätti. Hieno maailmankuva.

[/quote]

Musta tuntuu että se vääristyny maailmankuva on näillä jotka tulee tänne avautumaan siitä, että me teemme väärin. Vuosia omaa alaani etsiessäni ja kouluja käydessäni olen nyt vasta löytänyt sen oman alani, ja sairauteni takia kaikki lapset pitäisi tehdä suositellusti alle 25-vuotiaana ja rajapyykki lähestyy, kuten myös sairauteni on ottanut harppauksen eteenpäin. Av-mammojen mielipiteen takiako (tai sen, etten ole vielä ehtinyt valmistua koulusta jonka vasta totesin omaksi alakseni) minun olisi pitänyt jättää lapset sitten tekemättä ja katua sitä loppuelämäni, ajatellen että olen aina haaveillut lapsista ja en niitä kauaa voi enää saada?

Kuten sanottu, hupaisaa kun av-mammat pätee täällä asioista ihmisille, joiden tilanteista eivät tiedä faktoja. Mutta hei, ainahan vois oppia ja kehittyä :)

ap

Vierailija
8/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:03"]

[/quote]

Musta tuntuu että se vääristyny maailmankuva on näillä jotka tulee tänne avautumaan siitä, että me teemme väärin. Vuosia omaa alaani etsiessäni ja kouluja käydessäni olen nyt vasta löytänyt sen oman alani, ja sairauteni takia kaikki lapset pitäisi tehdä suositellusti alle 25-vuotiaana ja rajapyykki lähestyy, kuten myös sairauteni on ottanut harppauksen eteenpäin. Av-mammojen mielipiteen takiako (tai sen, etten ole vielä ehtinyt valmistua koulusta jonka vasta totesin omaksi alakseni) minun olisi pitänyt jättää lapset sitten tekemättä ja katua sitä loppuelämäni, ajatellen että olen aina haaveillut lapsista ja en niitä kauaa voi enää saada?

Kuten sanottu, hupaisaa kun av-mammat pätee täällä asioista ihmisille, joiden tilanteista eivät tiedä faktoja. Mutta hei, ainahan vois oppia ja kehittyä :)

ap

[/quote]

Ja narkkareilla ja juopoilla on oikeus olla sossun elättinä, mutta lapsiperheellä ei jossa toinen aikuisista käy töissä ja toinen koulussa ja valmistuu sitten päästääkseen palkkatöihin? Jännää.

ap

Vierailija
9/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä et voi olla työtön työnhakija, ellet irtisanoudu koulustasi. Mutta tarkista voitko saada kesältä opintotukea? Mikäli sinulla on muistaakseni 60 opintopistettä kasassa, tai pystyt tenttimään kesällä lisää, voit nostaa myös kesän opintotuet :) Mikäli siis opiskelet korkeakoulussa. 

Vierailija
10/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomasi aikana olet opiskelijana, joten mitään työmarkkinatukea et silloin saa. Toki kannattaa kuitenkin ilmottautua työkkäriin työnhakijaksi, mutta tukien edellyttämä 'työtön työnhakija' et opiskelijana voi olla. Koululta voit toki yrittää selvittää, voitko irtisanoutua koulusta saadaksesi yhdeltä kuukaudelta työmarkkinatukea ja sitten äitiysloman loputtua kirjautua kouluun uudestaan. En tiedä, vaatisiko se uudestaan kouluun pääseminen uudet pääsykokeet, vai pelkän hakemuksen koulun päättäjille. Asian voit varmasti varmistaa koulusi kansliasta.

Olisiko kesäopinnot kesäkuuksi mahdollisia? Yksi tukikuukausi vaatii 5 opintopistettä, eli noin 1-2 kurssia.

Jos kesäopinnot (näen ne realistisimpana vaihtoehtona) eivät ole mahdollisia ja maksimi opintolaina on nostettu niin kesäkuulta olet todennäköisesti oikeutettu tt-tukeen. Mainitsit kyllä jo teidän saavan tt-tukea, joten miksette saisi sitä kesäkuulta ja silloin sen pitäisi olla nykyiseen tuen määrään verrattuna isompi, sillä teiltähän jää opintotuen verran tulot pienemmäksi. Oletko käynyt sossussa kysymässä asiasta?

Vierailija
11/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kesäopintoja ja en saisi joka tapauksessakaan sitä työmarkkinatukea, kuten kirjoitin aiemmin aloituksessani :) En voi saada kesältä myöskään opintotukea millään tavalla. Pointtina oli, että ilmoittaudunkohan työttömäksi työnhakijaksi sossun takia, vai en? Keskeytyspaperini astuvat voimaan ilmeisesti siitä kesäkuun alusta koska jään äitiyslomalle kesällä.

ap

Vierailija
12/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:04"]

[/quote]

ap

[/quote]

Ja narkkareilla ja juopoilla on oikeus olla sossun elättinä, mutta lapsiperheellä ei jossa toinen aikuisista käy töissä ja toinen koulussa ja valmistuu sitten päästääkseen palkkatöihin? Jännää.

ap

[/quote]

Sossu on sitä varten että pitää syrjäytyneistä huolta. Syrjäytyneiden ei pidä perutaa perhettä.

Vierailija
13/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulla ei oo ammattia vaikka oot niin vanha?

Mää oon 18 ja löytyy jo ammatti luettuna

Vierailija
14/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:22"]

[/quote]

ap

[/quote]

ap

[/quote]

Sossu on sitä varten että pitää syrjäytyneistä huolta. Syrjäytyneiden ei pidä perutaa perhettä.

[/quote]

Missä kohtaa opiskeleva aloittaja on syrjäytynyt? Vai ovatko kaikki keikkatyöläiset, opiskelijat, pätkätyöläiset syrjäytyneitä jos joutuvat hakemaan vielä Kelalta rahaa? 

Vierailija
15/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:21"]

Ei ole kesäopintoja ja en saisi joka tapauksessakaan sitä työmarkkinatukea, kuten kirjoitin aiemmin aloituksessani :) En voi saada kesältä myöskään opintotukea millään tavalla. Pointtina oli, että ilmoittaudunkohan työttömäksi työnhakijaksi sossun takia, vai en? Keskeytyspaperini astuvat voimaan ilmeisesti siitä kesäkuun alusta koska jään äitiyslomalle kesällä.

ap

[/quote]

Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija. Sossu hoitaa, toimeentulotukea saanette jos miehesi tulot on tosi pienet.

Vierailija
16/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:21"]

ap

[/quote]

Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija. Sossu hoitaa, toimeentulotukea saanette jos miehesi tulot on tosi pienet.

[/quote]

Näyttäisi ettei monetkaan lue kirjoituksia tarkkaan.. me saamme jo toimeentulotukea. kun tulomma vain pienenevät kesän alkaessa, miksi emme sitä edelleen saisi? eihän siinä ole mitään järkeä.

Senkin kirjoitin, että minulla ei ole ammattia koska olen nyt vasta löytänyt sen oman juttuni jota haluan tehdä, olen siis käynyt kahta koulua jo aiemmin, ollu siinä välissä äitiyslomalla, 1,5v töissä ja nyt käyn tätä nykyistä kouluani josta valmistun kahden vuoden päästä (vuosi äitiyslomalla, vuosi sitten vielä koulua).

Mutta edelleenkin, olenko edelleen opiskelija kesä- ja heinäkuussa vaikka koulustani saan keskeytyspaperit kesäloman alkaessa? Silloinhan en mielestäni ole opiskelija.. vaan työtön. En mä tiedä, nää on aina niin pilkunviilausta, ja harmittaa jos sossun tuet viivästyy sen takia että on jotain tehnyt väärin, jättänyt ilmoittamatta jotain tms. Ei tuolla miehen palkalla vuokraa ja laskuja makseta ja vielä eletä, jos sossussa viikkotolkulla kestää päätöksetkin.

ap

Vierailija
17/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:22"]

[/quote]

ap

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Missä kohtaa opiskeleva aloittaja on syrjäytynyt? Vai ovatko kaikki keikkatyöläiset, opiskelijat, pätkätyöläiset syrjäytyneitä jos joutuvat hakemaan vielä Kelalta rahaa? 

[/quote]

ja työttömäksi jääneet vastoin omaa tahtoaan? Kylläpäs syrjäytyneitä sitten on hurjasti enemmän suomessa, kun on aiemmin tiedettykään ;)

Vierailija
18/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oiski kannattanu sittenki käydä ammattitutkinnot loppuun eikä keskeyttää..?

Ihmeellistä että jotku roikkuu kouluilla muttei oo aikomustakaan käydä loppuun vaan aina keskeyttää.. pitäs olla lukuvuosimaksut suomessakin niin loppuis tuollanen turha lorvailu.

Vierailija
19/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tämä sinun ketju meni tämmöseks avautumiseks ja kiukutteluks. Sä näytät jo tietävän että av-palstalla on vittumainen meininki, joten älä edes jaksa reagoida siihen niin et liikaa lämpene. Ei täällä takaisin vittuilu auta mitään, häviää vain pointti asiasta.

Sä olet opiskelijastatuksella niin kauan kuin olet kirjoilla koulussa, eli et voi ilmoittautua työttömäksi. Olet siis opiskelija joka jää äitiyslomalle, työttömyysrahat ei kuulu tähän. Kehotankin, että nyt sun kannattaa soittaa kelaan tai sossuun ja kysyä, miten paperihommat menee että menis kerralla oikein eikä teidän rahansaanti viivästyisi kamalasti. Onnea vauvasta!

Vierailija
20/24 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:30"]

Miksi sulla ei oo ammattia vaikka oot niin vanha?

Mää oon 18 ja löytyy jo ammatti luettuna

[/quote]

No hyi joku amis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi