opintotuki, raskaus, kesäloma ja rahat..?
Olen nyt opiskelijana ja saan opintotukea. Mieheni on töissä, ja meillä on ennestään jo yksi lapsi ja vauva syntyy kesällä. Nyt mietityttää, että kuinkahan kesäajan rahoitukseni oikein toimii? Olemme tällä hetkellä jo toimeentulotukiasiakkaita, mutta entäs kun saan toukokuulle viimeisen erän opintotukeani - heinäkuun 1. pvä alkaa äitiysloma varhenettuna joten kesäkuussa minä en saa mitään tuloja lapsilisän lisäksi - ilmoittaudunko työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon? En saa työttömyysrahaa, koska olen alle 25-vuotias kouluttamaton työtön. Eikös sossu edellytä työnhakijana oloa? Tässäkinkö tapauksessa? Eli siis ilmoittaudun toukokuun lopussa kesälomani alkaessa työttömäksi työnhakijaksi ja haemme toimeentulotuen normaalisti ilman muita toimenpiteitä koska sitä työttömyyskorvausta en saa. Itse käsitän sen näin, olenko oikeassa? Sitten heinäkuun alussa katkaisen työnhakuni koska jään äitiyslomalle.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:56"]Voitko olla työtön, kun olet opiskelija?
[/quote]
Ei voi
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:21"]
Ei ole kesäopintoja ja en saisi joka tapauksessakaan sitä työmarkkinatukea, kuten kirjoitin aiemmin aloituksessani :) En voi saada kesältä myöskään opintotukea millään tavalla. Pointtina oli, että ilmoittaudunkohan työttömäksi työnhakijaksi sossun takia, vai en? Keskeytyspaperini astuvat voimaan ilmeisesti siitä kesäkuun alusta koska jään äitiyslomalle kesällä.
ap
[/quote]
Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija. Sossu hoitaa, toimeentulotukea saanette jos miehesi tulot on tosi pienet.
[/quote]
Näyttäisi ettei monetkaan lue kirjoituksia tarkkaan.. me saamme jo toimeentulotukea. kun tulomma vain pienenevät kesän alkaessa, miksi emme sitä edelleen saisi? eihän siinä ole mitään järkeä.
Senkin kirjoitin, että minulla ei ole ammattia koska olen nyt vasta löytänyt sen oman juttuni jota haluan tehdä, olen siis käynyt kahta koulua jo aiemmin, ollu siinä välissä äitiyslomalla, 1,5v töissä ja nyt käyn tätä nykyistä kouluani josta valmistun kahden vuoden päästä (vuosi äitiyslomalla, vuosi sitten vielä koulua).
Mutta edelleenkin, olenko edelleen opiskelija kesä- ja heinäkuussa vaikka koulustani saan keskeytyspaperit kesäloman alkaessa? Silloinhan en mielestäni ole opiskelija.. vaan työtön. En mä tiedä, nää on aina niin pilkunviilausta, ja harmittaa jos sossun tuet viivästyy sen takia että on jotain tehnyt väärin, jättänyt ilmoittamatta jotain tms. Ei tuolla miehen palkalla vuokraa ja laskuja makseta ja vielä eletä, jos sossussa viikkotolkulla kestää päätöksetkin.
ap
[/quote]
Kyllä, sä olet opiskelija/kirjoilla koulussa niin kauan kunnes valmistut taikka eroat koulusta. Mulla oli vähän sama tilanne alkuvuodesta, koulusta jäin keskeytykselle ja varhennettu äitiysloma alkoi kuukausi sen jälkeen, mistään en saanut rahaa ennen kuin ekat äitiyspäivärahat tuli, onneksi mies oli ja on edelleen sellaisessa työssä minkä palkalla pystyy ja haluaa perheemme elättää.
Eroatko siis koulusta vai keskeytätkö vain äitiysloman ajaksi??! Tämä on tosi tärkeää, koska ovat eri asioita!!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:21"]
Ei ole kesäopintoja ja en saisi joka tapauksessakaan sitä työmarkkinatukea, kuten kirjoitin aiemmin aloituksessani :) En voi saada kesältä myöskään opintotukea millään tavalla. Pointtina oli, että ilmoittaudunkohan työttömäksi työnhakijaksi sossun takia, vai en? Keskeytyspaperini astuvat voimaan ilmeisesti siitä kesäkuun alusta koska jään äitiyslomalle kesällä.
ap
[/quote]
Et voi ilmoittautua työttömäksi kun olet opiskelija. Sossu hoitaa, toimeentulotukea saanette jos miehesi tulot on tosi pienet.
[/quote]
Näyttäisi ettei monetkaan lue kirjoituksia tarkkaan.. me saamme jo toimeentulotukea. kun tulomma vain pienenevät kesän alkaessa, miksi emme sitä edelleen saisi? eihän siinä ole mitään järkeä.
Senkin kirjoitin, että minulla ei ole ammattia koska olen nyt vasta löytänyt sen oman juttuni jota haluan tehdä, olen siis käynyt kahta koulua jo aiemmin, ollu siinä välissä äitiyslomalla, 1,5v töissä ja nyt käyn tätä nykyistä kouluani josta valmistun kahden vuoden päästä (vuosi äitiyslomalla, vuosi sitten vielä koulua).
Mutta edelleenkin, olenko edelleen opiskelija kesä- ja heinäkuussa vaikka koulustani saan keskeytyspaperit kesäloman alkaessa? Silloinhan en mielestäni ole opiskelija.. vaan työtön. En mä tiedä, nää on aina niin pilkunviilausta, ja harmittaa jos sossun tuet viivästyy sen takia että on jotain tehnyt väärin, jättänyt ilmoittamatta jotain tms. Ei tuolla miehen palkalla vuokraa ja laskuja makseta ja vielä eletä, jos sossussa viikkotolkulla kestää päätöksetkin.
ap
[/quote]
Et aloituksessasi puhunut mitään koulun keskeyttämisestä, sanoit vain kesäloman alkavan. Jos et ole enää koulun kirjoilla opiskelija, et voi tietenkään olla opiskelija myöskään työkkärissä/kelassa/sossussa.
Sinuna tekisin näin:
Ihan ensimmäiseksi selvittäisin mitä tuo "keskeyttänyt" tarkoittaa. Muistaakseni silloin ollaan edelleen opiskelija-statuksella ja vain valmistuminen tai "eronnut" tarkoittaa statuksen vaihtumista. Voi olla että käytäntö on muuttunut parin vuoden aikana tai sitten muistan totaalisesti väärin. Jos et ole asiasta varma, varmista.
1) Kävisin ilmottautumassa työkkärissä työnhakijaksi jo etukäteen. Tiedäthän sinä jo valmiiksi milloin koulusta saat "keskeyttänyt"-paperin. Tuon erotodistuksen saatuasi toimitat sen viipymättä työkkäriin, jossa sinut voidaan kirjata työttömäksi työnhakijaksi siitä päivästä eteenpäin, eli ilmeisestikin 1.6. lähtien.
2) Koska olet alle 25v ja vailla ammattitutkintoa, et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, tämän jo tiedätkin. Sossu kuitenkin vaatii tt-tukea varten sinun olevan kirjoilla jossain ja jos et kesäkuussa enää ole opiskelija, niin silloin sinun tulee olla työttömänä työnhakijana. Nyt todennäköisesti tulette saamaan sossusta suurempaa tt-tukea, sillä sen määrässähän on tähän asti huomioitu tulona sinun opintotukesi, eikös? Tämänkin voit mennä sossusta varmistamaan jo etukäteen.
3) Noin, nyt pitäisi olla kesäkuun tulot turvattuna. Kannattaa tosiaan jo ennen kesäkuuta selvittää työkkärin ja sossun kanssa, ja vaikka huvikseen käyt vielä kelassakin kysymässä olisiko mitään tukea saatavilla (kotihoidontuki tms?), ja hoitaa paperiasiat niin pitkälle kuin mahdollista. Jos heräät hoitamaan asiaa vasta kesäkuussa, niin eikös se silloin ole jo vähän myöhäistä?
*Eihän tällaisia asioita voi kukaan varmaksi tietää miten juuri teidän perheessänne tulette tuet ja rahat saamaan, sillä kenelläkään muulla ei vastaavaa tilannetta samantasoisine palkkoineen ja vuokrineen yms ole. Toivottavasti asiat selkeytyvät vielä ennen kesäkuuta :).