Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran outo käytös

Vierailija
16.04.2015 |

Miksi koiramme (5-v. pieni rotu) käyttäytyy kuin koko ajan pahoinpitelyä odottaen? Sitä ei todellakaan pahoinpidellä tai uhkailla. Se on äärettömän kiltti ja ihana koira. Se reagoi jokaiseen ihmisen äkilliseen liikeeseen painaen päänsä maahan ja jääden kyhjöttämään siihen ja pälyilee sitten varovasti ylös kuin iskua odottaen. Kamalaa! Se on meille äärettömän rakas ja se saa ulkoiulua, leikkiä (ei ole kyllä kovin leikkisä, kun on niin huolestunut) huomiota ja hellyyttä. Mikä ihme tämän käytöksen takana voi olla?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:56"]

olenko ihan poikkeuksellinen koiranomistaja, kun minusta tuo on ihan normaalia ja jopa toivottavaa käytöstä lemmikkikoiralta? Kaikki koirani ovat olleet/ovat tuollaisia. Ne eivät myöskään hauku ja 5-vuotiaskin voisi kävelyttää niitä koska ne seuraavat ihmistä myös ilman hihnaa. Rotuina on ollut labbista, kultsikka-belgianpaimenkoira-sekoitusta ja springerspanielia. Ja haluan tehdä selväksi, etten todellakaan ole pahoinpidellyt koiriani mutta pitänyt kuria ihan pennusta asti

[/quote]

Kuulostaa ihan hyvältä, mutta mainitsen myös, ettemme ole pitäneet erityisesti mitään kuria koirallemme, koska mitäpä kuria voisi pitää toiselle, joka kyhjöttää maassa katse lattiassa. Se oppi peruskäskyt parissa minuutissa. Muuta ei voinut opettaa, kun se vaan kyhjöttää katse maassa eikä "katso meitä". Jos sitä yrittää lempeästi "suoristaa", se lysähtää maahan makaamaan. Kun opetustilanne on ohi, se saattaa vähän riehaantua (helpotuksesta?) hetkeksi. Ymmärrän jos koiran on kasvattanut määrätietoisella napakkuudella ja siitä tulee tottelevainen, mutta että koira ilman määrätietoista kasvatusta on sellainen luonnostaan? Ei taida olla ihan tavallista? ap

[/quote]

Ja painotan vielä, että ne opetustilanteet ovat ollet tosi rauhallisia ja lempeitä ja kannustavia ystävällisellä äänellä jne. Ja aina vain lyhen ajan. En ole koskaan korottanut ääntäni enkä ollut uhkaava tai liian vaativa tms. Eikä koiraa ole näiden ongelmien takia mitenkään erityisesti koulutettukaan, kun kaikki on tullut itsestään, hihnassa vetämättömyys, hyvä käytös joka paikassa. ap

Vierailija
22/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18:ole, en pysty lainaamaan puhelimella: koirani käyttäytyvät noin, koska edellytän niiltä erinomaista käytöstä kaikissa tilanteissa. Eli ruokaa saa, kun istuu sievästi odottamaan, ulos ei mennä ilman lupaa vaikka ovi olisi sepposen selällään, vieraita ei tervehditä ilman lupaa, haukkua saa vain silloin kun joku tulee portista jne. Koira haluaa kuitenkin miellyttää omistajaa, joten jos omistaja kannustaa koiraa ilmaisemaan jännitystä, intoa jne koura toteuttaa niitä. Minä taas haluan koirieni olevan rauhallisia. Riehua ja rellestää saa leikkiaikana, ei muulloin. Samaa odotan lapsiltanikin, juosta ja hyppiä saa välitunneilla, leikkipuistoissa, takapihalla mutta ei kotona sisällä eikä koulussa tunneilla. Olen myös aina valinnut pentueista rauhallisia ja tasapainoisia koiria enkä niitä jotka juoksevat ensimmäisinä päin vieraita. On hyvä valita myös tempperamentiltaan itselle/omalle perheelle sopiva pentu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:11"]

18:ole, en pysty lainaamaan puhelimella: koirani käyttäytyvät noin, koska edellytän niiltä erinomaista käytöstä kaikissa tilanteissa.[/quote]

Eli koirasi käyttäytyvät koko ajan ja joka tilanteessa kuin pahoinpitelyä odottaen koska "edellytät niiltä erinomaista käytöstä". Selvä, enpä haluaisi olla näkemässä kun sinä vähän "koulutat" koiriasi. Koiraparat.

Vierailija
24/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun pitää alkaa palkitsemaan sitä siitä "riehaantumisesta" ja katsekontaktin ottamisesta. Ihan pienistä tilanteista joissa koira osoittaa enemmän rohkeutta ja avoimuutta.

Luokse tullessa opeta se kiertämään viereesi ja istumaan, jos tuo ryömimisvaihe jäisi sitten pois.

Luonnekysymys tuo varmaan on. Ehkä koira on ollut pentueensa "pahnanpohjimmainen" joka on joutunut pienestä asti alistumaan kaikille muille.

Vierailija
25/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi koiraa, pieni ja keskokoinen, ja tämä pieni tekee usein samaa, oletan, että johtuu koosta?

Eikä todella ole ikinä lyöty tms, kuten ei isompaakaan. Isompi luimii matalalla ainoastaan silloin, jos on tehnyt jotain ei suotavaa.

Pienempi on miellyttäjä-luonne, isompi itsekäs jääräpää.

Vierailija
26/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:lle: tarkoitin vertailun vuoksi, että parempi tuollainen ap:n kuvaama käytös kuin ylienerginen kahjo koira, jonka hillitseminen ja kouluttaminen onkin moniverroin haastavampaa ja työläämpää. Ap:n kuvaamaa koiraa voi rohkaista monin eri tavoin. Itse antaisin koiralle mahdollisimman paljon tilaa eli en välttämättä käskisi sitä mihinkään vaan kannustaisin sitä olemaan aktiivinen ilman minun reagointiani, ja sitten kehuisin ja palkitsisin. Eli samaan tapaan kuin ujoa lasta ei kannata maanitella ja painostaa vaan pikemminkin tehdä yhdessä jotain ilman suoraa tuijotusta ja ahdistunutta ilmapiiriä. Herkkä koira voi helposti ahdistua ihan ystävällisestä pyynnöstäkin. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sääli auta tässä tapauksessa ap:ta vaan vain lietsoo koiran ei toivottua käytöstä

Vierailija
27/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:19"]

Ehkä sun pitää alkaa palkitsemaan sitä siitä "riehaantumisesta" ja katsekontaktin ottamisesta. Ihan pienistä tilanteista joissa koira osoittaa enemmän rohkeutta ja avoimuutta.

[/quote]

Olen yrittänyt tuota, mutta se on varmaan sitten ollut taas liian uhkaavaa ja aiheuttanut että riehaantuminen loppuu... Olen siis vähän silleen äänellä innostanut "hei, Musti, jeee!"-tyylisesti yrittäen viestittää, että se riehaantuminen on tosi hyvä juttu, mutta voi sitä, kun se siitäkin heti sitten jo lopettaa.

Sellaistakin olen miettinyt, että tekeekö se paapominen siitä toisaalta vielä epävarmemman? En ole koskaan uskaltanut kokeilla mitään napakkuutta, kun olen ajatellut sen menevän sellaisesta lopullisesti lukkoon. ap

Vierailija
28/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:40"]

Mua nolottaa myös kun kutsun koiraani luokse, niin se ryömii loppumetrit ja sitten kellahtaa selälleen mun jalkoihin. En ole koskaan kurittanut sitä, se on vaan sen tyyli. Mutta ulkopuolisesta voi tosiaan vaikuttaa siltä, että olen pieksänyt koirani alistuneeksi.

[/quote]

Miksi sinua nolottaa mielipiteet sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät tiedä koirista yhtään mitään? Koira, jota on oikeasti hakattu, laskee alleen ja pakenee tai tärisee hulluna kun ihminen lähestyy...

[/quote]

Ehkä olen vielä palkinnut tätä käytöstä, koska mä aina rapsuttelen sen masua kun pyörähtää jalkoihini. Se on niin liikkiksen näköinen siinä selällään :)

Vierailija
29/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:23"]

Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei sääli auta tässä tapauksessa ap:ta vaan vain lietsoo koiran ei toivottua käytöstä

[/quote]

Sanoitkin samaa, jota tuossa viimeisessä vietissäni epäilin, että liika paapominen ja varominen on voinut lisätä koiran epävarmuutta. Tämä on ollut joskus mielessäni myös. ap

Vierailija
30/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä liiallinen lempeys minulta antaa luonnostaan pehmeälle ja epävarmalle koiralle tunteen, ettei se tiedä omaa paikkaansa laumassa? Ja lisää entisestään sen epävarmuutta ja sisäistä kaaosta. Olisko tässä selitys? ap

Vierailija
31/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ole: oman kokemukseni mukaan napakalla ohjauksella onnistuu koiran toiminnan ohjaaminen kaikkein parhaiten. Minulla ei ole kokemusta esim. todella vaarallisista tai aggressiivisista koirista mutta ujoista ja pehmeistä kylläkin. Onko koirasi jotain "työrotua", joka voisi saada itseluottamusta rodulle ominaisesta tekemisestä? Esim Shetlanninlammaskoira

Vierailija
32/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:32"]

Ap:ole: oman kokemukseni mukaan napakalla ohjauksella onnistuu koiran toiminnan ohjaaminen kaikkein parhaiten. Minulla ei ole kokemusta esim. todella vaarallisista tai aggressiivisista koirista mutta ujoista ja pehmeistä kylläkin. Onko koirasi jotain "työrotua", joka voisi saada itseluottamusta rodulle ominaisesta tekemisestä? Esim Shetlanninlammaskoira

[/quote]

Ei ole työrotua. Chihuahua :)  ap

Vierailija
33/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkät koirat hyötyvät naksutinkoulutuksesta tms. sheippauksesta,  koska se vähentää koiran stressiä verrattuna perinteisiin koulutusmenetelmiin. Kokeileppa   :)

Vierailija
34/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais kiinnostus loppua kun ap:n koira onkin chihu :D :D

Vierailija
35/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti vastauksista! Sellaista vielä kysyn, että onko koiraa koulutettava sen oman hyvinvoinnin kannalta vai vain sen verran, että sen kanssa eläminen sujuu hyvin? Eli meidän takiamme koiraa ei tarvitsisi enää kouluttaa yhtään, kun ei tule mitään ongelmia sen käytöksen takia esim. kadulla, lenkillä, kotona, kylässä jne. ap

Vierailija
36/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rähjää sille joskus ja vähän töni sitä, niin se oppii erottamaan hyökkäävän ja ystävällisen käytöksen eron.

Vierailija
37/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:45"]

Tais kiinnostus loppua kun ap:n koira onkin chihu :D :D

[/quote]

Siis kumpi se on: koira VAI chihu?

Vierailija
38/38 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 11:18"]

Kiitos kovasti vastauksista! Sellaista vielä kysyn, että onko koiraa koulutettava sen oman hyvinvoinnin kannalta vai vain sen verran, että sen kanssa eläminen sujuu hyvin? Eli meidän takiamme koiraa ei tarvitsisi enää kouluttaa yhtään, kun ei tule mitään ongelmia sen käytöksen takia esim. kadulla, lenkillä, kotona, kylässä jne. ap

[/quote]

No kyllähän koira aina älykkään eläimenä koulutuksesta hyötyy, ei se toki välttämätöntä ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi