Miksi te pelkäätte niitä omakantoja tai muita potilastietokantoja?
Teidän hoitonne ja asiointinne parhaaksihan niitä kirjauksia tehdään. Että ei tule hoitovirheitä, kun ei tiedetty historiaa.
Kommentit (90)
Mistä ihmeestä puhut, kun katsoin omaa "historiaani", niin siellä oli yksi käynti työterveystarkastuksesta, ei mitään muuta, ei rokotuksiakaan näkynyt vaikka niitä on.
Apotistahan näkee nyt kaiken. Niin terveydenhuollon kuin sossunkin kirjaukset.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä puhut, kun katsoin omaa "historiaani", niin siellä oli yksi käynti työterveystarkastuksesta, ei mitään muuta, ei rokotuksiakaan näkynyt vaikka niitä on.
Kyllä ne rokotukset siellä näkyy, mikäli annettu aikana, jolloin Kanta ohjelma on ollut käytössä.
Ne on pakko merkitä sinne.
Et ehkä osannut etsiä niitä oikeasta paikasta.
Siellähän on eri tiedot eri paikoissa: Diagnoosit. Lääkärin käynnit. Reseptit. Labratukokset.
Kaikki nämä eri sivuilla.
Vierailija kirjoitti:
Apott on käytössä vain HUS-alueella.
Muissa sairaanhoitopiireissä on omat potilastieto järjestelmänsä.
Taas kommentoija unohti että Suomea on olemassa muuallakin Uudenmaan alueella, jonka HUS kattaa.
Omakantahan on kätevä. Reseptien uusiminen on mahdollisimman helppoa. Omat terveystiedot on äärimmäisen helppoa ja nopeata tarkistaa. Omasta mielestäni harvinaisen toimiva sähköinen palvelu.
Koska on olemassa myös yksinkertaisesti huonoja lääkäreitä, jotka kirjaavat mitä sattuu. Esim. uudessa työpaikassa kannattaa heti kysyä kenellä lääkärillä kannattaa käydä ja kenellä ei.
Järjestelmän heikoin lenkki on diagnoosia kirjoittava ja lukeva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä adiakkaanako näet?
Jos näet niin mitä se haittaa. Sen sijaan terveystoimella ei ole oikeutta mennä sosiaalitoimen puolelle ja päinvastoin!
Vierailija kirjoitti:
Koska on olemassa myös yksinkertaisesti huonoja lääkäreitä, jotka kirjaavat mitä sattuu. Esim. uudessa työpaikassa kannattaa heti kysyä kenellä lääkärillä kannattaa käydä ja kenellä ei.
Järjestelmän heikoin lenkki on diagnoosia kirjoittava ja lukeva ihminen.
Miten niin mitä sattuu? Jos on flunssa ja sai kolme päivää saikkua, mikä siinä sen kirjaamisessa edes voisi mennä kenestäkään väärin?
Toi on muuten totta, että siellä voi lukea ihan mitä vaan.
Lääkäri kirjoitti reseptiä, tulosti ja ojensi sitä jo potilaalle, mutta alkoi empiä. Tarkasti jotain. Repi sen ja kirjoitti uuden.
Potilasi ihmetteli, että mitäs nyt, niin lääkäri sanoi, että edellinen lääke ei sovi alkoholistille.
Potilas suu auki, että mitä?
Siis lääkärit ja hoitajat kirjottaa ihan mitä sattuu sinne, laittaa sanoja potilaan suuhun. Mulla on lukuisia tuttavia jotka ovat ihmeissään lukeneet lääkärikäynnin jälkeen omakantaa, kun on keksitty juttuja sinne, esim erään aiemmin diagnosoituun keliakiaan liittyen. Sen huomaa todella hyvin että ne eivät kuuntele puolella korvallakaan potilasta.
Apotti on lääkäreidenkin mielestä ihan syvältä.
Ja vastaamo opetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavat eivät kestä itsestään kerrottua totuutta, että ovat ylipainoisia. Terveydenhoitoalan ammattilaisen näkemä päivänselvä asia koetaan verisenä loukkauksena.
olen lihava eikä mun tiedoissa se lue
Se on siellä obeesinen tms.
Kertaakaan kun olen mennyt saman vaivan vuoksi lääkäriin, ei lääkäri ole perehtynyt historiaan vaan puolet käynnistä mennyt siihen, että pitänyt selittää kaikki alusta alkaen. Oikeastaan ei edes vaivojen alusta alkaen vaan perustiedoista alkaen. Joka hemmetin kerta. Terveisiä vaan Vantaan työterveyteen...
Tähän asti olen luottanut. Kaikille lääkäreille olen antanut luvat lukea. Kätevää.
Mutta nyt pistit, ap, empimään. Mitä jos mun terveystiedot yhdistetäänkin vakuutuksiin, työpaikkaan, asuntolainaan, visaan jne?
Koska se, mitä siellä lukee, ei aina ole totta. Eikä niitä voi oikaistakaan, koska tämä nyt oli lääkärin käsitys tilanteesta ja lääkärin pitää aina muistaa, että yksi asia voi peittää toisen jne.
Sitten leimautuu esim. mielenterveystapaukseksi ihan syyttä suotta.
Vierailija kirjoitti:
Marraskuun alusta alkoi sossun puolelle muuten näkymään myös terveystiedot.
Kai se tietojen näkeminen sieltä voidaan estää?
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti olen luottanut. Kaikille lääkäreille olen antanut luvat lukea. Kätevää.
Mutta nyt pistit, ap, empimään. Mitä jos mun terveystiedot yhdistetäänkin vakuutuksiin, työpaikkaan, asuntolainaan, visaan jne?
Sinä itse täytät terveysselvitykset, jos haet vaikkapa sairaskuluvakuutusta. Jos valehtelet etkä kerro vaivojasi, vakuutus ei kata niitä tai voidaan irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhdistetä. Noilla tahoilla ei ole pääsyä sinun terveystietoihisi. Täytät itse vakuutusta hakiessasi terveysselvityksen ja jos olet siinä antanut virheellisiä tietoja, vakuutuksesi voidaan jälkikäteen evätä.
Pelkää tietokantoja?
Ei. Ennemmin sitä suhtautuu epäillen niiden kirjaajien taitoon ja moraaliin.
Tämä, että tekevät ihmisten parasta ajatellen... Just!