yksityisten tietojen levittäminen
Olen huomannut, että moni on hirveän tarkka omien tietojensa kanssa eli esim. osoitetiedot revitään posteista ennen paperinkeräykseen viemistä tai töissä ei puhuta mitään kotiasioista. Mutta sitten nämä samat ihmiset voivat jakaa esim. facebookissa "etsintäkuulutuksia", joissa kerrotaan henkilön nimi, kuva, sairashistoria yms. Kaiken lisäksi jakajat eivät yleensä edes tunne ko. henkilöä, joten he eivät voi tietää, ovatko tiedot edes oikein. Täällä av-palstalla taas törmää päivittäin keskusteluihin, joissa levitetään nimillä ihmisten tietoja, esim. lastensuojelusta tai rikoksista. Kannattaisi muistaa, että jokainen jako tai vaikka täällä jaettu tieto, jonka kirjoittaja kirjoittaa anonyyminä, jää netin hakutuloksiin. Eli jos vaikka täällä kerrotaan, että Maija Möttösen lapset on otettu huostaan ja Maija taistelee asiasta sosiaalityöntekijä Liisa Lissusen kanssa, niin molempien nimet tulevat "ikuisesti" hakutuloksiin - riippumatta siitä miten asiat ovat oikeasti menneet. Mitä itse tykkäisit, jos oma nimesi tulisi googlessa vastaan av-palstan osumana?
Mä tunnen yhden tuollaisen tyypin! Mesoaa aina kaikesta tietosuojasta silloin kun kyse on omista asioista eli teippaa läppärin kameran, vahtii töissä omia tietojaan ja ei käytä plussakortteja kun sitten kaikki tieto menee jonnekin. Mutta hän jakaa sitten facebookissa lapsen terveystiedot (Nicopetterillä taas flunssa) ja lisäksi näitä etsintäkuulutuksia. Kirjoittelee varmaan myös tänne :)