Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vasen puoli puutuu selittämättömästi - kohtalotovereita?

Vierailija
16.04.2015 |

Minulle on kaksi kertaa tullut yhtäkkiä vasemman puolen puutumisoire, toisella kertaa myös vasemmasta silmästä hävisi näkö joksikin aikaa. Kaikki tutkimukset kasvaimista, rintarangan ahtaumista ja veritulpista on tehty eikä syytä löydetty.

Minulta puutuvat kasvojen toinen puoli ja saman puolen käsi, toisella kertaa myös jalka. Puutuminen ei ole voimattomuutta vaan "tönkköyttä", eli kosketus tuntuu selvästi, mutta erilailla kuin normaalisti.

Lääkärit epäilivät migreeniä. Päätäni ei ole ikinä särkenyt. Migreenilääke ei kuitenkaan poista oiretta.

Itselleni tuli mieleen vanha borrelioosi. En ole punkkia ihostani koskaan löytänyt, mutta olen rymynnyt metsissä ja heinikoissa koko ikäni. 

Onko kenelläkään ollut samaa tai onko kokemusta tuosta borrelioosista?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puutui kerran oikean puolen käsi, ja oli migreeniä ilmeisesti. Kivut ei edes silloin olleet sellaiset megapahat, vähän vaan jyskytti päässä. Toisella kerralla vasemman silmän näkökenttä häiriintyi ja meni sumeaksi ja se tuli ihan yhtäkkiä eikä ollut mitään kipuja. Luulen että se oli migreeniä. Jälkikäteen mulle tuli kyllä päänsärky mutta se lähti tavallisilla särkylääkkeillä pois. Pelästyin kunnes luin että nuo todella on migreenin oireita.

Vierailija
22/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:20"]

On samaa oiretta. Se on migreeniin liittyvää, yleensä ei tule päänsärkyä ollenkaan. On myös hajuaistimusharhoja ja ihon yliherkkää tuntoa, kuulon herkistymistä.

[/quote]

Lisään vielä, että minulla EI ole borrelia-vasta-ainetta ja aivot on tutkittu moneen kertaan mm. PET-kuvauksilla, magneetilla, CT-kuvilla. Myös verestä ja selkäydinnesteestä on tutkittu kaikki mahdollinen. Ei sentään tämän kivuttoman migreenin oireiden vaan, muiden aivoverenkierto-ongemien takia.

Migreeni ilmenee oikeastaan vain ja ainoastaan aistikokemusten vääristymisenä, vasemman puolen heikkoutena/ puutumisena, näköharhoina ja valonvälähdyksinä. Aika tavallista on, että ensin kasvojen iho ja toinen korva muuttuu jotenkin kipeäksi, ihan kuin olisin ollut jäätävässä tuulessa. Myöhemmin näitä alueita kuumottaa ja punoituksen voi nähdäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:28"]

On samaa oiretta. Se on migreeniin liittyvää, yleensä ei tule päänsärkyä ollenkaan. On myös hajuaistimusharhoja ja ihon yliherkkää tuntoa, kuulon herkistymistä.

[/quote]

Lisään vielä, että minulla EI ole borrelia-vasta-ainetta ja aivot on tutkittu moneen kertaan mm. PET-kuvauksilla, magneetilla, CT-kuvilla. Myös verestä ja selkäydinnesteestä on tutkittu kaikki mahdollinen. Ei sentään tämän kivuttoman migreenin oireiden vaan, muiden aivoverenkierto-ongemien takia.

Migreeni ilmenee oikeastaan vain ja ainoastaan aistikokemusten vääristymisenä, vasemman puolen heikkoutena/ puutumisena, näköharhoina ja valonvälähdyksinä. Aika tavallista on, että ensin kasvojen iho ja toinen korva muuttuu jotenkin kipeäksi, ihan kuin olisin ollut jäätävässä tuulessa. Myöhemmin näitä alueita kuumottaa ja punoituksen voi nähdäkin.

[/quote]

Mutta sinulla kuitenkin on myös aivoverenkierto-ongelmia, jos niitä kerran on tutkittu? Millä erotat ne migreenioireista?

Vierailija
24/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minulla ei ole ollut mitään maku-, haju- tai valoaistimuksia, vaikka sairaalassa minulle yritettiin vakuutella niitä olevan. Valoja sammuteltiin, tv suljettiin jne. Vaikkei niistä ollut minulle mitään haittaa. 

Ap

Vierailija
25/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo verenkierto-ongelmat ilmenivät järkyttävinä päänsärkyinä, joihin oli oikeasti tilattava ambulanssi. Lisäksi niihin liittyi oikeasti puolikkaan näkökentän puuttuminen kokonaan, eli kun katsoin vaikka kättäni, näin koko käden mukamas, mutta vain kolme sormea. Tai oven, jossa ei ollutkaan ovenkahvaa. Yritin kirjoittaa paperille, niin teksti nousi ylöspäin ja muuttui ihan söheröksi. Eli aivot yrittivät korjata puuttuvaa näkymää vähän hassusti.

Oikeassa olet, noita on todella vaiketa erottaa toisistaan. Olen pari kertaa joutunut lähtemään uudelleen sairaalaan oireiden takia, mutta syy onkin sitten ollut vain tämä migreenioire sillä kertaa. Oikean verenkiertohäiriön aikaan se voitiin löytää TCD:llä eli transkraniaalidopplerilla.

Tunnistan jo tietynlaiset oireet migreeniin kuuluviksi, mutta yhä edelleen säikähtäisin ihan aitoa näkökentän puutosta tai vaikka puheen sammaltamista. Migreeniini kuuluu esim. toispuoleinen käden heikkous, mutta jos oikeasti tulisi vaikka kävelyvaikeuksiakin, menisin äkkiä sairaalaan. Kaipa nämä oppii vähitellen ja alkaa luottaa siihen, että migreenin aikaan ei ole löydöksiä kuvantamisissa, mutta muulloin niitä tulee esille.

Olen viimeksi tilannut ambulanssin 2 vuotta sitten ja olin 3 päivää tarkkailussa neurologisella teholla, mutta diagnoosi oli onneksi migreeni sillä kertaa. Edellistä en enää muistakaan, on siitä vuosia.

Vierailija
26/26 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up