Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ristiäiset sunnuntaina ja voin fyysisesti pahoin lapsen nimen vuoksi

Vierailija
16.04.2015 |

Nimuvalinta ahdistaa niin paljon, että lähes oksennan. Lapselle on tulossa etunimi joka on hyvä, kaunis, raikas ja sopii hänelle. Toista nimeä emme kuitenkaan osanneet valita ja nyt toisia nimiä on tulossa kaksi niin, että nimistä EI tule täydellisen yhteensointuva ja kaunis nimirimpsu, vaan vain pitkähkö "litania". Päätän vuorotellen että jätämme jomman kumman toisen nimen pois ja sitten taas se ahdistaa (toinen kahden nimen vaihtoehto olisi yhdessä tusinanimi, toinen vaihtoehto taas jättäisi lapsen nimestä pois osan jonka päälle haluan lapsen identiteetin alkavan rakentua).

Kuinka saada rauha valitsemamme nimen kanssa? En halua olla epävarma enää sunnuntaina vaan ottaa itsevarmana vastaan kaikki kommentit olivat ne sitten hyviä tai huonoja!

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:50"]

Ketään ei pitemmän päälle kiinnosta yhtään se toinen nimi, jos etunimi on kuitenkin kutsumanimi. Kukaan ei edes muista sitä kohta. Pelkästään ristiäisten kommenttien takiakaan ei kannata stressata. Tuntuu, että otat asian aika lailla liian vakavasti. Valitsette itsellenne mieluisimman toisen nimen ja sillä selvä.

[/quote]

Ristiäisten kommentit eivät ole pääasia vaan se mitä mieltä lapsi on nimestään, hänhän sen kanssa joutuu elämään.

ap
[/quote]

Ethän sä voi tietää, mitä mieltä lapsi tulee olemaan nimestään. Ei se lapsi ole sun osa vaan siitä kasvaa erillinen yksilö.

Vierailija
62/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä ne nimet on, että voidaan yhdessä pähkäillä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit olla satavarma, että murrosiässä lapsi inhoaa nimeään, on se ihan mikä tahansa.

Auttoiko tämä?  :D  :D

Vierailija
64/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatvotko sä kaikkea noin?

Vierailija
65/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta yhdenkään kakaran nimi eli ihan samanmikä se nimi on sillä kaikki käy!

Vierailija
66/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:43"]

No mitkä ne nimet on, että voidaan yhdessä pähkäillä?

[/quote]

varmasti laitan lapseni nimen nettiin riepoteltavaksi ja löydettäväksi 20 vuoden päästä.

ap

Vierailija
67/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:44"]

Ap, voit olla satavarma, että murrosiässä lapsi inhoaa nimeään, on se ihan mikä tahansa.

[/quote]

No, vähän :) Kiitos siitä!

ap

Vierailija
68/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se vaan ole Nuppu-Nella Nelliina??? :D :D

Vierailija
69/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:46"]

[/quote]

Aikalailla montaa asiaa kyllä. Esimerkiksi vihkisormus oli aikanaan yksi kriisi. Ensin ostettu ei tuntunutkaan omalta ja jouduimme ostamaan toisen. Ja kolmannen. Joka on nyt täydellinen. Se oli kuitenkin vain rahaa.

En tiedä miten mieheni kestää ja jaksaa minua :)

ap

Vierailija
70/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimen voin paljastaa, koska siitä olemme varmoja ja se on tavallinen eikä tunnistettavissa: Isla.

Ap

Vierailija
71/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:44"]

[/quote]

Mitä kummaa? Kuinka kauheita nimiä teillä oikein on jos kuvittelette kaikkien lasten nolostelevan toista nimeään ja jokaisen murrosikäisen inhoavan nimeään? En ymmärrä teitä alkuunkaan. Mulla ainakin on ihan kiva nimi ja olen aina ollut sitä mieltä. En myöskään koskaan ole tavanut ketään jota oma nimi vaikuttaisi mitenkään häiritsevän (vaikka kaikkien nimet eivät omaan makuuni olisikaan). Toki on myönnettävä etten tunne yhtään Pälviinä Yessicaa mutta silti...

Vierailija
72/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:56"]

Etunimen voin paljastaa, koska siitä olemme varmoja ja se on tavallinen eikä tunnistettavissa: Isla.

Ap

[/quote]

Pakko veikata: Isla Maria Pentintytär?

Vierailija
73/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:56"]

Ap

[/quote]

Ähh. Tää olikin provo, ja mäkin ihan tosissaan otin.

Vierailija
74/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:46"]

[/quote]

Aikalailla montaa asiaa kyllä. Esimerkiksi vihkisormus oli aikanaan yksi kriisi. Ensin ostettu ei tuntunutkaan omalta ja jouduimme ostamaan toisen. Ja kolmannen. Joka on nyt täydellinen. Se oli kuitenkin vain rahaa.

En tiedä miten mieheni kestää ja jaksaa minua :)

ap

[/quote]

Niin ja tämä tapahtui vuonna 2008 eli kun oikea loksahti kohdalleen se myös pysyi ja on pysynyt 7 vuotta.

Vierailija
75/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Minulla oli aikoinaan tosi paljon ahdistusta lapsen nimestä. Kaikki meni hyvin, vaikka asia tuntui vieraalta. Emme vaihtaneet nimeä vaan harjoittelimme sen käyttöä. Vauva ja koko tilanne on uusi, joten anna itsellesi tilaa. Synnytyksen jälkeen ja vauvan alkuaikoina on niin uuden edessä, että kaikki asiat tuntuvat isoilta ja tärkeiltä.

Menet nyt rauhassa eteenpäin. Kun oma tilanne oli päällä, tajusin myöhemmin ottaessani asioista selvää, että joillakin muilla oli myös ollut ahdistusta lapsen nimen valintaan. Liittyneekö hormoneihin, siihen, että valinta on suuri, ja olo hieman nuhjuinen kaikesta.

Mutta nyt mene sillä, mikä on. Totut siihen ja saat rauhan myöhemmin. Tiedän sen kokemuksesta. 

Vierailija
76/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa nimi muuttui vielä ristiäisviikolla monta kertaa. Kaksi valitsemaamme nimeä eivät sopineet millään peräkkäin, kunnes keksimme vaihtaa ne toisinpäin ja kutsumanimeksi sen toisen nimen. Näin jälkikäteen mietittynä kutsumanimi olisi voinut olla myös etunimi jos sitten olisi vielä ollut kolmantena nimenä jokin pidempi nimi, niin olisivat sointuneet hyvin yhteen. Mutta kuten ylempänä todettua, ei niillä toisilla nimillä niiden ristiäisten jälkeen ole juurikaan mitään käyttöä. Mukavia ristiäisiä :)

Vierailija
77/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä niitä rakkaita nimiä seuraavillekin lapsille.

Etunimi on sen verran erikoinen (ei kuitenkaan liian kummallinen väännös) että laittaisin kanssa ihan taviksen toiseksi nimeksi.

Vierailija
78/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:38"]

Ihan sama mitä teet. Itse olen antanut lapsille vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi, koska se kolmas on kertakaikkisen hyödytön. Ei sitten tarvitse pähkäillä mikä olisi hyvä ja muuhun nimeen sopiva kolmas nimi, ja säästyypähän aikaa ja vaivaa kun ei koskaan tarvitse kirjoittaa sitä mihinkään. Ei minua ole koskaan harmittanut, että itsellänikin on vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi. Hyvä asia vaan.

[/quote]

no juuri tästä syystä minulla on ongelma että toinen hyvistä ja jo rakkaiksi tulleista toisista nimistä pitäisi tyylisyistä pudottaa pois.

ap

[/quote]

Jos kaikki nimet ovat rakkaita eikä millään haluaisi luopua niin tietenkin sitten kannattaa ne pitää. Vähemmän tärkeää on se, sointuvatko ne täydellisesti yhteen.

Vierailija
79/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 10:09"]

Hei ap! Minulla oli aikoinaan tosi paljon ahdistusta lapsen nimestä. Kaikki meni hyvin, vaikka asia tuntui vieraalta. Emme vaihtaneet nimeä vaan harjoittelimme sen käyttöä. Vauva ja koko tilanne on uusi, joten anna itsellesi tilaa. Synnytyksen jälkeen ja vauvan alkuaikoina on niin uuden edessä, että kaikki asiat tuntuvat isoilta ja tärkeiltä.

Menet nyt rauhassa eteenpäin. Kun oma tilanne oli päällä, tajusin myöhemmin ottaessani asioista selvää, että joillakin muilla oli myös ollut ahdistusta lapsen nimen valintaan. Liittyneekö hormoneihin, siihen, että valinta on suuri, ja olo hieman nuhjuinen kaikesta.

Mutta nyt mene sillä, mikä on. Totut siihen ja saat rauhan myöhemmin. Tiedän sen kokemuksesta. 

[/quote]

Kiitos paljon tästä. Varmasti näin on.

Ap

Vierailija
80/109 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän ap:ta. Itsekin juuri synnyttäneenä otin tajuttoman stressin milloin mistäkin. Nimeäkin jahkailin vaikka kuinka ja se päätettiinkin vasta vikana päivänä ja äkkiä maistraatin paperit postilaatikkoon ennen kuin kerkesin muuttaa mieltäni.

Yritä säkin olla nyt stressaamatta ja päätä nimi vaikka vasta ristiäisaamuna! Tosissaankaan toisella ja kolmennella nimellä ei juurikaan väliä ole eikä niitä pahemmin muut edes muistele.