Ristiäiset sunnuntaina ja voin fyysisesti pahoin lapsen nimen vuoksi
Nimuvalinta ahdistaa niin paljon, että lähes oksennan. Lapselle on tulossa etunimi joka on hyvä, kaunis, raikas ja sopii hänelle. Toista nimeä emme kuitenkaan osanneet valita ja nyt toisia nimiä on tulossa kaksi niin, että nimistä EI tule täydellisen yhteensointuva ja kaunis nimirimpsu, vaan vain pitkähkö "litania". Päätän vuorotellen että jätämme jomman kumman toisen nimen pois ja sitten taas se ahdistaa (toinen kahden nimen vaihtoehto olisi yhdessä tusinanimi, toinen vaihtoehto taas jättäisi lapsen nimestä pois osan jonka päälle haluan lapsen identiteetin alkavan rakentua).
Kuinka saada rauha valitsemamme nimen kanssa? En halua olla epävarma enää sunnuntaina vaan ottaa itsevarmana vastaan kaikki kommentit olivat ne sitten hyviä tai huonoja!
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:41"]"toinen vaihtoehto taas jättäisi lapsen nimestä pois osan jonka päälle haluan lapsen identiteetin alkavan rakentua)." Mitä vittua, kysyn vain. [/quote] Esimerkki (kärjistetty): Martta - ihmisille tulee mielikuva reippaasta tytöstä ja kohtelevat häntä sen mukaan. Tytölle ostetaan lahjaksi vasara ja kaulin. Jasmiina - ihmisille tulee mielikuva prinsessasta ja kohtelevat häntä sen mukaan. Tytölle ostetaan lahjaksi koruja ja hörselöitä.
[/quote]
Tai sitten joku Pirjontytär tai Jari-Villentytär. Muistuttamassa perheestä tai jostain perinteestä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:06"]
En oikeasti ymmärrä miksi tämä on näin vaikeaa. Olen taiteellisesti ja musiikillisesti lahjakas ja olen päässyt Mensan testistä läpi, mutta en #%~*++* osaa antaa nimeä omalle lapselleni!
ap
[/quote]
Mieti ne aiemmat sukupolvet.
Ja kun olet lahjakas, ajattele vaikka musiikin kautta. Itsekin toisen tyttäreni nimi "helisee" ja toinen "solisee"
T. 40
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:50"]
Ketään ei pitemmän päälle kiinnosta yhtään se toinen nimi, jos etunimi on kuitenkin kutsumanimi. Kukaan ei edes muista sitä kohta. Pelkästään ristiäisten kommenttien takiakaan ei kannata stressata. Tuntuu, että otat asian aika lailla liian vakavasti. Valitsette itsellenne mieluisimman toisen nimen ja sillä selvä.
[/quote]
Ristiäisten kommentit eivät ole pääasia vaan se mitä mieltä lapsi on nimestään, hänhän sen kanssa joutuu elämään.
ap
[/quote]
Voipi muuttua se lapsen mielipide monta kertaa vuosien aikana. Vaikea ennakoida.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:06"]En oikeasti ymmärrä miksi tämä on näin vaikeaa. Olen taiteellisesti ja musiikillisesti lahjakas ja olen päässyt Mensan testistä läpi, mutta en #%~*++* osaa antaa nimeä omalle lapselleni!
ap
[/quote]
Mitä mieltä lapsen isä on? Miksi puhut että sinun pitää antaa nimi? Ettekö yhdessä päätä, vai eikö isä ole kuvioissa?
Merkitystä on vain lapsen kutsumanimellä. Kukaan niitä muita nimiä eikä ne yleensä tule esiin kuin virallisissa papereissa.
Kun luin otsikon, luulin että olet Pohjois-Korean diktaattorin vaimo, jolla ei ole mitään sananvaltaa lapsen nimeen ja että miehesi haluaa ristiä poikasi Päiviksi.
Mutta huolehditkin siitä, onko etunimilitania "soljuva". :)
(Ja jos et vielä ole itse keksinyt syytä, miksi nimivalinta oksennuttaa ja vie yöunet, mä voin kertoa: hormonit. Jonkin ajan kuluttua pystyt itsekin nauramaan tälle tilanteelle, tsemppiä!)
Ei toisilla nimillä ole mitään väliä!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:22"]
Merkitystä on vain lapsen kutsumanimellä. Kukaan niitä muita nimiä eikä ne yleensä tule esiin kuin virallisissa papereissa.
[/quote]
Siis kukaan niitä muita nimiä muista
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:41"]
"toinen vaihtoehto taas jättäisi lapsen nimestä pois osan jonka päälle haluan lapsen identiteetin alkavan rakentua)." Mitä vittua, kysyn vain.
[/quote]
Kenenkään identiteetti ei rakennu nimen päälle. Ihan sairas ajatuskin. Mitä lapselta puuttuu, jos nimestä osa jää pois?
[/quote]
ei mutta se on osa 100 000 palan palapelissä. Ap
[/quote]
Eli kuten itsekin myönnät, äärettömän pieni osa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:41"]
"toinen vaihtoehto taas jättäisi lapsen nimestä pois osan jonka päälle haluan lapsen identiteetin alkavan rakentua)." Mitä vittua, kysyn vain.
[/quote]
Kenenkään identiteetti ei rakennu nimen päälle. Ihan sairas ajatuskin. Mitä lapselta puuttuu, jos nimestä osa jää pois?
[/quote]
ei mutta se on osa 100 000 palan palapelissä. Ap
[/quote]
Pikkusen sä mietit liikaa ja ihan turhia asioita.
Jonain päivänä katsot taaksepäin ja toivot että sinun ja lapsen elämän ongelmat olisivat tasoa soljuvan nimen valinta.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:02"]
Suurin osa lapsista nolostelee joka tapauksessa toisia nimiään, oli vanhemmat valinneet ne kuinka hyvin tahansa. Siinä vaiheessa, kun hyväksyy nimensä on jo tarpeeksi vanha muuttamaan sitä itse, jos ei vieläkään "sovi identiteettiin".
[/quote]
Täh?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:22"]
Kun luin otsikon, luulin että olet Pohjois-Korean diktaattorin vaimo, jolla ei ole mitään sananvaltaa lapsen nimeen ja että miehesi haluaa ristiä poikasi Päiviksi.
Mutta huolehditkin siitä, onko etunimilitania "soljuva". :)
(Ja jos et vielä ole itse keksinyt syytä, miksi nimivalinta oksennuttaa ja vie yöunet, mä voin kertoa: hormonit. Jonkin ajan kuluttua pystyt itsekin nauramaan tälle tilanteelle, tsemppiä!)
[/quote]
Heh, kiitos muistutuksesta! =) Tämä oikeasti auttoi.
Lapsen isän mielestä paras on joko koko kolmen nimen litania tai sitten jos täytyy olla vain kaksi niin sitten niistä se ei-tusinaversio. Itse siis hieman kallistun sen tusinaversion puolelle TAI sitten sen kolmen nimen.
ap
Yksi hyvä neuvo: älkää vaan pantatko sitä nimeä (minkä sitten valitsettekin) ristiäisiin asti. Silloin voi tosiaan tulla kommentteja.
Rupeatte heti kutsumaan lasta valitulla nimellä, niin ettei se kastetilaisuudessa tule kenellekään yllätyksenä. Suomalainen hölmö (anteeksi vain) tapa varjella lapsen nimeä kuin valtiosalaisuutta siihen asti, että pappi kaataa vettä poloisen niskaan. :D
Ristiäisten kommentit eivät ole pääasia vaan se mitä mieltä lapsi on nimestään, hänhän sen kanssa joutuu elämään.
ap
[/quote]
Miksi joutuisi? Sinä et antaisi hänen vaihtaa nimeä missään olosuhteissa?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:32"]
Yksi hyvä neuvo: älkää vaan pantatko sitä nimeä (minkä sitten valitsettekin) ristiäisiin asti. Silloin voi tosiaan tulla kommentteja.
Rupeatte heti kutsumaan lasta valitulla nimellä, niin ettei se kastetilaisuudessa tule kenellekään yllätyksenä. Suomalainen hölmö (anteeksi vain) tapa varjella lapsen nimeä kuin valtiosalaisuutta siihen asti, että pappi kaataa vettä poloisen niskaan. :D
[/quote]
no kun ne ristiäiset on jo sunnuntaina :/
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:32"]
ap
[/quote]
Miksi joutuisi? Sinä et antaisi hänen vaihtaa nimeä missään olosuhteissa?
[/quote]
tottakai antaisin. Mutta en nyt ihan 5-vuotiaan vielä.
ap
Ihan sama mitä teet. Itse olen antanut lapsille vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi, koska se kolmas on kertakaikkisen hyödytön. Ei sitten tarvitse pähkäillä mikä olisi hyvä ja muuhun nimeen sopiva kolmas nimi, ja säästyypähän aikaa ja vaivaa kun ei koskaan tarvitse kirjoittaa sitä mihinkään. Ei minua ole koskaan harmittanut, että itsellänikin on vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi. Hyvä asia vaan.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 09:38"]
Ihan sama mitä teet. Itse olen antanut lapsille vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi, koska se kolmas on kertakaikkisen hyödytön. Ei sitten tarvitse pähkäillä mikä olisi hyvä ja muuhun nimeen sopiva kolmas nimi, ja säästyypähän aikaa ja vaivaa kun ei koskaan tarvitse kirjoittaa sitä mihinkään. Ei minua ole koskaan harmittanut, että itsellänikin on vain kaksi nimeä sukunimen lisäksi. Hyvä asia vaan.
[/quote]
no juuri tästä syystä minulla on ongelma että toinen hyvistä ja jo rakkaiksi tulleista toisista nimistä pitäisi tyylisyistä pudottaa pois.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.04.2015 klo 08:53"]
Mitä minä juuri luin??
[/quote]
Aamunraikkaan trollauksen.