Miten toimia, jos epäilet lääkärin/terveydenhuollon henkilön lukeneen ihan liikaa sinusta ennen käyntiä?
Tuli todella outo käynti yksityisellä puolella, kun todellinen vaivani sivuutettiin ja ihan toisen alan ammattilainen(?) alkoi tarjota kaikenlaista muuta, mikä ei liittynyt käyntini syyhyn mitenkään. Vähän kuin raajan murtaneelta olisi alettu tivata gynekologisia kysymyksiä selittäen, että tämä kuuluu kokonaishoitoon.
Käynnin aikana alkoi kysymyksistä paistaa, että minut on läpivalaistu ja uusi kasvo tuntui tietävän minusta ihan kaiken. Myös ne hetket vuosien takaa, kun jouduin turvautumaan yllättävässä kriisitilanteessa psykologiseen apuun. Todella inhottava olo tuli käynnistä, kun tuntui ettei minua kohdattu vastaanotolla lainkaan.
Oletteko joskus kysyneet yksityiseltä toimijalta tietoja, mitä teistä on olemassa ja kuka niitä on käpistellyt? Onko mitään neuvoja tai vinkkejä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet saanut vain liian hyvää palvelua ja vaivasta on konsultoitu. Jos et ole alalla, niin et välttämättä osaa arvioida mikä on oleellista ja mikä mihinkin erikoisalaan kuuluvaa.
Ylimielinen ja alentuva asenne. Vuosia sitten koettu, elämäntapahtumiin liittyvä psyykkinen kriisi tuskin vaikuttaa millään tavalla urheiluvammaan.
En ole ap.
No itseasiassa voi vaikuttaa. Esim. ihan lihasjumi voi olla jonkun aiemman psyykkisen trauman aiheuttama.
https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/5245/potilasrekisteri_ja…
Lainaus:
Lyhyesti sanottuna siis potilastiedon käsitteleminen on lakisääteistä silloin kun rekisterinpitäjä on itse tuottanut tiedon. Muiden tuottaman potilastiedon käsitteleminen perustuu suostumukseen.
Eli kun olet vastaanotolla, niin kaikki vastaanoton rekisterinpitäjän tiedot saa (ja kuuluu lukea). Rekisterinpitäjä voi olla vaikea hahmottaa, kun menee vastaanotolle: esim kaupunki, sairaanhoitopiiri, työterveys.
On mm.neurologisia- ja systeemisairauksia, jotka voivat altistaa urheiluvammoille ja tapaturmille. Sen lisäksi esim.konversio- ja somatisaatio-ongelmia sekä toki ihan sosiaalietuusmotiiveja. Vamman kokeminen suhteettoman kipeäksi tai rajoittavaksi vammamekanismiin ja löydöksiin nähden voi joskus herättää epäilyä.
Joo ei varmasti tässä siitä kyse, mutta parempi että potilaan tila huomioidaan aina myös kokonaisvaltaisesti, taustatekijöineen. Etenkin monisairaiden kohdalla. Ei tietenkään suhteettomasti. Olisiko tässä tapauksessa ehkä tulosyy voitu kirjata väärin(?) Olihan se vastaanoton painotus ilmeisesti pielessä tai ainakin potilas tyytymätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan kuule, lääkärillä on oikeus lukea potilaan koko sairauskertomus halutessaan, et saa tuosta mitään keissiä aikaiseksi. Jatkoa ajatellen voit ilmoittaa että haluat tietyt käyntitekstit salattaviksi. Vielä yksinkertaisempaa lienee mennä jatkossa toiselle lääkärille.
Lääkäri ei saa lukea Omakantaa ilman potilaan lupaa.
Kannasta voi potilas itse tarkistaa missä toimipisteissä on luettu mitäkin tietoja. Jos sieltä löytyy luvattomia tietojen kalasteluja, niin valitusta eteenpäin ja luvat pois kyseiseltä lääkäriltä.
Toki, mutta kanta on aika uusi vielä, vanhat jutut ei siellä näy.
Mulla on kerran ollut käynti hoitajalla ja hän tuli jotenkin maininneeksi ammattini ja työni vaikka en ollut niitä kertonut hänelle. Oli ihan uusi paikka yksityisellä, eikä työterveys kyseessä, en ollut antanut noita tietoja taustatietoina tms. Oli todennäköisesti googlannut nimeni ennen käyntiä.
Hakeeko yksityislääkäriaseman järjestelmä potilaan perustiedot väestörekisteristä? Ammatti ja työ.... Jaa...
Eikä, aika ikävä keissi.. Toisaalta sitä välillä toivoisi, että henkilöstö tutustuisi käynnillä kunnolla minun taustoihin, mutta tuo kuulostaa jo vähän turhan utelevalta. Jään odottelemaan jos muillakin vastaavia kokemuksia.. Mikä paikka tää oli?
senkun vaan laitat kannassa rastin ruutuun niihin mitä et halua kenenkään lukevan, siellä voi estää ne potilaskirjoitukset. Itse olen estänyt joitain.
Olin tapaturman takia päivystyksessä hoidettavana maanantaina.
Varasin mehiläisestä, jossa meillä työterveyshuolto, ajan tänään lääkärille jatkohoito yms juttuja varten. Lääkäri ei nähnyt kunnallisen päivystyksessä tehtyjä merkintöjä vaan jouduin selittämään tapahtuneen.
Olen antanut luvan joka paikkaan että tietojani saa katsoa, koen sen asiouden hoitamista nopeuttavana enkä näe siinä mitään ongelmallista.
Jos jotakuta häiritsee se että lääkäri näkee hoitohistorian, herää kysymys mitä salattavaa silloin on.
-N38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet saanut vain liian hyvää palvelua ja vaivasta on konsultoitu. Jos et ole alalla, niin et välttämättä osaa arvioida mikä on oleellista ja mikä mihinkin erikoisalaan kuuluvaa.
Ylimielinen ja alentuva asenne. Vuosia sitten koettu, elämäntapahtumiin liittyvä psyykkinen kriisi tuskin vaikuttaa millään tavalla urheiluvammaan.
En ole ap.
No itseasiassa voi vaikuttaa. Esim. ihan lihasjumi voi olla jonkun aiemman psyykkisen trauman aiheuttama.
Näkisit niiden naaman kun ne lukevat skitsofreniadiagnoosista potilasasiakirjoista. Harva ihminen on sitä nähnyt. Siitä se niskajumi lähtee, kun hoitaja melkein tippuu tuoliltaan ja alkaa sössöttää hämmentyneenä periytyvyydestä ja psykoosin ennakko-oireisiin varautumisesta, vaikka edellinen psykoosi oli kymmenen vuotta sitten. Jos vastaanotolle menee pikkuisen niska jumissa, niin sieltä kyllä lähtee järkyttävässä migreenissä. Potilaalla kuuluu olla oikeus yksityisyyteen eikä lääkärit tosiaan ole kovin hyviä hoitamaan psyykkistä traumaa, aiheuttamaan kylläkin.
Mä olin yksityisessä työterveydessä ja terkkari kysyi saako luvan että kunnan tiedot tuodaan tänne, kieltäydyin ja hän Alko väittelemään mun kanssa että miksi muka et anna??? Sanoin vaan että en anna, koska en halua! Noin vuosi tästä katsoin oma kannasta sattumalta joitain tietoja, ja siellä luki teksti että minä olen antanut luvan tämän kys. Yksityisen firman saada tietoni kannasta heille?!?
Minä olen moniongelmainen, mutta jos tulee vaikka se urheiluvamma nilkkaan, niin ei lääkärin tarvitse jankata suurinta osaa käynnistä siitä, kun olen vauvana sairastanut kerran korvatulehduksen ja 4v vesirokon. Saati sitten jäädä jumiin että olen käynyt terapiassa kymmenen vuotta sitten. Jos tulen nilkan vamman takia, pitäisi lääkärin keskittyä siihen. Jos menen terapiaan, silloin keskitytään siihen eikä nilkan hoitoon.
Tekisin valituksen jos se asia, minkä takia tulin lääkäriin, jää hoitamatta. Ainakin kysyisin toisen lääkärin mielipidettä jos kävisi kuten ap:lle.