Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsellinen tuo Tervon Kylmän sodan dokumentti: Miten hän itse olisi toiminut Kekkosen asemassa?

Vierailija
29.12.2021 |

Reaalimaailmasta vieraantunut näkemys silloisesta historiasta.

Elettiin jatkuvan ydinsodan uhan alla silloin.

On todella helppo nälviä silloisten poliitikkojen toimintaa tämän päivän näkökulmasta.

Lisäksi Tervo valinnut kaikki haastateltavat niin, että tietty näkökulma tulee varmasti esiin.

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan tuon ajan, vaikka olin vasta lapsi. Taistolaisuus puski pintaan ja oikeistolaisia opiskelijoita uhattiin tappaa. Lastentarhanopettajakoulutukseen oltiin tuomassa umpivasemmistolainen opetusohjelma, jossa lapsista olisi todella kasvatettu yhteiskunnan rattaita eli opetussuunnitelmassa painotettiin sitä, että vanhemmat eivät omista lapsiaan, yhteiskunta omistaa, ja lastentarhassa piti jo lajitella lapset yhteiskunnan eri tehtäviin (äidin sisko opiskeli tuolloin ja kertoi myöhemmin asiasta). Maatalous oli kamalinta, mitä maailmassa saattoi olla, koska viljelijät viljelivät omia maitaan, ei kolhoosien.

Ja sitten se ihana ohjelma radiossa, joku Näin naapurissa, jossa huijattiin iloisesti kertomalla, miten naapurissa kaikki oli enemmän kuin täydellisesti ja kaikki onnellisia. Koko kulttuurimaailma tuntui olevan taistolaisuuden läpilyömä, joku vanha näytelmä tyyliin Saituri koettiin saastaksi.

Jo silloin ymmärsin, että vanhempani ajattelivat toisin. Onneksi eivät vain he, vaan moni muukin.

Pahin oli tämä Yle. Sieltä kuunneltiin taistolaisten lauluja ihastellen kommunismia.

Mutta niin se oli tehokasta tuputusta, että itsekin olin sitä mieltä, että YYA-politiikka oli hyvää.

Vaikka itselläni oli tilaisuus käydä usein naapurissa ja näin omin silmin, miten ankeaa se tavallisen kansan eläminen oli, niin propagandan uhrina äänestin siltikin vasemmistoa. Eipä silti sama pyllynnuolenta itään oli myös muilla puolueilla.

Herrajestas silloin opiskelijoillakin oli tasan kaksi mahdollisuutta poliittisen aktiivisuuteen, taistolaiskommunistit tai demarit. Itse kuljin demareiden kanssa, mutta yle oli pitkälle kommunistinen. Ja on edelleenkin jos saan sanoa.

Millä tavalla Yle on kommunistinen?? Haloo!

Vierailija
282/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömintä on, että ihmiset eivät huomaa ilmeisintä: tuohon kun olisi vaihtanut Neukkulan, Kekkosen, ydinaseiden ym. tilalle EU:n, WEF:n, nykypoliitikot, koronatoimet jne., niin loput olisi voinut säilyttää sanasta sanaan ja se olisi vastannut täysin tätä päivää. Silloin oltiin rähmällään Neukkulaan ja kenties syystäkin. Nyt ollaan rähmällään EU:iin ja WEF:iin. Mitään päätöksiä ei voida tehdä itsenäisesti eikä asioista saa edes puhua avoimesti. Mistä tätä maata oikein johdetaan?

Täysin samaa mieltä, tämä tulinitsellekkin dokkaria katsellessa mieleen. Että suomettuneisuus on vielä hyvinkin voimissaan, ilmansuunta on vaan muuttunut idästä länteen.

Siksi menneestä etsitäänkin vikoja. Ei myönnetä tämän ajan ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisena kokemusasiantuntijana tuon aikakauden eläneenä en koskaan kokenut minkäänlaista kylmän sodan ahdistusta ehkä olen ollut vain onnekas.

Synnyin v. 1945 sotaveteraanin lapsena.

Kävin keskikoulun ja ammattikoulun

Koulu loppui sitten aikanaan perjantaina, ensimmäiseen työpaikkaani tehtaaseen menin tiistaina koska maanantai oli silloin helluntaipäivä.

Rakensin omakotitalon ja kesämökin alle 30 vuotiaana

Auton omistin koko ajan

Lomilla ulkomaillakin matkustelin

Eläkkeelle pääsin 63 vuotiaana

Olen nyt 76 vuotias, voin hyvin, hallitsen itseäni ja omaisuuttani.

Milloin se kylmä sota oli jolloin olisi pitänyt ahdistua ?

En huomannut muuta yritin ahdistua sitä Tervon ohjelmaa katsoessa

Olenko tehnyt jotain väärin vai miksi nuo alapeukut ? Jos olen tehnyt niin yritän ahdistua nyt loppuelämäni aikana.

Vierailija
284/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa, että sodan kokenut sukupolvi oli vallassa 80-luvun alkuun saakka, siis sotaveteraanit. Ja juuri samaan aikaan sattui tuo suomettuminen ja "rähmällään olo". 

Sattumaako?

Tuskin. Eiköhän se ole niin, että rintaman ja sodan kauhut kokenut aikalainen oli aika tavalla realistinen ja halusi mieluummin sovitella kuin alkaa ottamaan riskiä, että sodan piru tulee takaisin. Tietysti tuossa mentiin överiksikin, mutta toisaalta Neuvostoliitto oli pelottava supervalta ja maailma tuolloin kaksinapainen. Ja me olimme Neuvostoliiton naapurissa, eikä maantieteelle voinut mitään. 

Nuoren sukupolven kritiikki on tietysti paikallaan, mutta jotenkin katsomosta huutelun fiilistä siinä aina on. 

Prahan kevät kukistettiin väkivallalla. NL ajoi panssarivaunut Prahaan. Tämä uhka pisti monet maat ruotuun. Olihan suomettumisesta taloudellista hyötyä. Vienti veti Neuvostoliittoon ja elintaso Suomessa koheni nopeasti.

Vierailija
285/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Kekkosen piti toimia vähän ovelasti. Se ei silti oikeuttanut pyrkimystä yksinvaltaan.

Hän joutui olemaan vallassa pitempään kuin olisi itse halunut tai jaksanut. Ei ollut kunnon jatkajaa tilalle, kun Karjalainen alkoholisoitui.

Vierailija
286/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa, että sodan kokenut sukupolvi oli vallassa 80-luvun alkuun saakka, siis sotaveteraanit. Ja juuri samaan aikaan sattui tuo suomettuminen ja "rähmällään olo". 

Sattumaako?

Tuskin. Eiköhän se ole niin, että rintaman ja sodan kauhut kokenut aikalainen oli aika tavalla realistinen ja halusi mieluummin sovitella kuin alkaa ottamaan riskiä, että sodan piru tulee takaisin. Tietysti tuossa mentiin överiksikin, mutta toisaalta Neuvostoliitto oli pelottava supervalta ja maailma tuolloin kaksinapainen. Ja me olimme Neuvostoliiton naapurissa, eikä maantieteelle voinut mitään. 

Nuoren sukupolven kritiikki on tietysti paikallaan, mutta jotenkin katsomosta huutelun fiilistä siinä aina on. 

Prahan kevät kukistettiin väkivallalla. NL ajoi panssarivaunut Prahaan. Tämä uhka pisti monet maat ruotuun. Olihan suomettumisesta taloudellista hyötyä. Vienti veti Neuvostoliittoon ja elintaso Suomessa koheni nopeasti.

Valtionyritykset/yhtiöt, jotka sodan jälkeen perustettiin, saisi perustaa uudelleen.

Vierailija
287/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Kekkosen piti toimia vähän ovelasti. Se ei silti oikeuttanut pyrkimystä yksinvaltaan.

Hän joutui olemaan vallassa pitempään kuin olisi itse halunut tai jaksanut. Ei ollut kunnon jatkajaa tilalle, kun Karjalainen alkoholisoitui.

Olisi tahtonut luopua jo 1974. Vaimon kuolema otti koville. Ikä alkoi painaa.

Kekkosen jatkoajalle piti säätää poikkeuslaki.

Vierailija
288/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervo saa rahaa siitä, että hän tuo tiettyjä asioita, jotka aikanaan ovat olleet suomelle todella hyviä, esiin kielteisessä valossa. Ehkä syynä on se, että halutaan kätkeä tämä nykyinen suomettuminen pois ihmisten mielistä, en itse tunnista tervon näkemyksiä silloisesta ajasta ollenkaan, sopivat paljon paremmin nykyhetkeen, todella varovasti saa puhua totuuksia esim. usan toimista.

Dokumentti onkin osa läntistä hybridivaikuttamista ja NATO-tuputusta.

Vierailija
289/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle oli suomettumisen vankka tukipilari. Jotenkin outoa nyt sitten tuollainen imelä jälkiviisaus, kun itse etunenässä oltiin nuolemassa neukkujen pers e reikiä!

Kuuntelin yle areenasta Tervon suomettumisen aika. Tsernobylin ydinonnettomuuden aikaan toimittaja halusi varoittaa Suomen kansalaisia mutta ylen päälliköt kielsi sellaisen ohjelman. Olisi loukannut suurta ja mahtavaa Neuvostoliittoa! Suomalaiset sai pari päivää myöhemmin tietää vaikka toimittajat tiesi jo!

Vierailija
290/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikkapa Rauno Setälän kirja ”Uudstalinistin uskontunnustus”

[

=Aikakauden todellisuus]

Vierailija kirjoitti:

Mikään ulkopoliittinen realiteetti ei olisi todellakaan pakottanut esimerkiksi nuorisoa Stalinin avoimeen palvontaan. Kyllä sopii tiliä tehdä noista ajoista.

Missä sinä silloin 1970-luvulla havaitsit tuota mainitsemaasi 'Stalinin avointa palvontaa' ? 

Ainakaan minä, itse tuon aikakauden eläneenä ja  SDNL:ään

( nuorisoliitto) silloin kuuluneena en silloin tuntenut ainuttakaan ihmistä ,joka olisi kertonut palvovansa Stalinia.

Hänen kuviaan en nähnyt edes Neuvostoliitossa jossa olin sentään kuukauden pituisella kielikurssilla v. 1973 ja kävin muutaman kerran turistimatkallakin Leningradissa en nähnyt siellä Stalinin kuvia tai häntä esittäviä julisteitakaan missään julkisilla paikoilla .

Ainoa paikka missä Stalinin patsaita oli, oli  Neuvostoliiton poliittisen leirin ulkopuolella  ollut Albania, jossa puoluejohtaja Enver Hoxha niitä (Maon kuvien ohella) pystytteli .

Se maa oli täysin suljettu, kuten nykyisin Pohjois-Korea, eikä kuulunut NL:n vaan Kiinan palvojiin.

Itse asiassa NL.n puoluejohtaja Nikita Hrustsev oli jo v.1956 puheessaan edustajakokouksessa  sanoutunut irti Stalinin henkilöpalvonnasta ja hänen  kultistaan.

Se on totta ettei Stalinista ja hänen akakaudestaan 1970-luvulla puhuttu enää  mitään, mutta se on kyllä nyt vain jälkeenpäin valehtelua että häntä olisi silloin palvottu. 

Stalinhan oli sitäpaitsi kuollut jo v.1953.

Vierailija
291/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömintä on, että ihmiset eivät huomaa ilmeisintä: tuohon kun olisi vaihtanut Neukkulan, Kekkosen, ydinaseiden ym. tilalle EU:n, WEF:n, nykypoliitikot, koronatoimet jne., niin loput olisi voinut säilyttää sanasta sanaan ja se olisi vastannut täysin tätä päivää. Silloin oltiin rähmällään Neukkulaan ja kenties syystäkin. Nyt ollaan rähmällään EU:iin ja WEF:iin. Mitään päätöksiä ei voida tehdä itsenäisesti eikä asioista saa edes puhua avoimesti. Mistä tätä maata oikein johdetaan?

Täysin samaa mieltä, tämä tulinitsellekkin dokkaria katsellessa mieleen. Että suomettuneisuus on vielä hyvinkin voimissaan, ilmansuunta on vaan muuttunut idästä länteen.

Ja YLEn rooli on edelleen sama.

Vierailija
292/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattumaako?

Valtionyritykset/yhtiöt, jotka sodan jälkeen perustettiin, saisi perustaa uudelleen.

Markkinoilla on eri tavalla kilpailua kuin silloin.

Julkiset hankinnatkin kilpailutetaan.

Hyvä esimerkki on Valtion Pukutehdas, joka tuotti armeijan vaatteet ja viranomaisten sekä valtion laitosten univormut.

Kun ko. laitosten hankinnat avattiin kilpailulle, ei Boreukseksi brandattu firma kauaa porskuttanut ennen konkurssia.

Vierailija
293/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höpöhöpö. Aina on jatkaja tilalle ja usein se puskista tullut on parempi kuin diktaattorin itsensä kaavailema.

Tuokin, että presidentti itse jo kymmeniä vuosia ennen vallasta luopumista päättää, kuka on manttelinperijä, on aivan sairasta eikä kuulu demokratiaan.

Lopultahan tietysti valtaeliitti piti Kekkosta väkisin pystyssä pysyäkseen itse taustalla vallassa. Mutta siitäkin Kekkonen sai syyttää omia aiempia ratkaisujaan.

Vierailija
294/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla pinnallista ja lapsellista. Mutta totisinta totta omassa lapsuudessani. Se ilmapiiri..... huh millainen oli! Jokainen joka eli noita aikoja tietää mistä puhun.

Minäkin olen elänyt ne ajat, eikä mun elämässäni koskaan ole Suomessa tarvinnut pelätä mielipiteensä sanomista yms. Ne, jotka ovat sitä mieltä, voivat puhua vain omasta puolestaan.

Ihmettelen näitä dokumentteja.

Vierailija
295/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisena kokemusasiantuntijana tuon aikakauden eläneenä en koskaan kokenut minkäänlaista kylmän sodan ahdistusta ehkä olen ollut vain onnekas.

Koulu loppui sitten aikanaan perjantaina, ensimmäiseen työpaikkaani tehtaaseen menin tiistaina koska maanantai oli silloin helluntaipäivä.

Auton omistin koko ajan

Olenko tehnyt jotain väärin vai miksi nuo alapeukut ? Jos olen tehnyt niin yritän ahdistua nyt loppuelämäni aikana.

En tiedä, onko se nyt niin hirveän väärin, mutta tokihan vaikutat kovin välinpitämättömältä ympäröivästä todellisuudesta. Jos sinulla itselläsi on kaikki hyvin, mikään ei liikuta vai?

Minä olin lapsi kasarilla ja kyllä esimerkiksi ydinsodan puhkeamisen mahdollisuus on osa lapsuusmuistojani.

Vierailija
296/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vieläkään ei saisi sanoa asiaa niin kuin se on vai? Kekkonen käytti kylmää sotaa ja Suomen tukalaa asemaa häikäilemättä hyväkseen kahmiakseen itselleen mahdollisimman paljon valtaa.

Saa sanoa. Mutta vakavasti otettava dokumentin tekijä toisi selvemmin esiin kyllä sen vaikean tilanteen, jossa Suomi joutui silloin toimimaan. Nyt Tervo antaa kuvan niin kuin silloiset poliitikot olisivat olleet kaikki jotain kus*päitä.

En ole sarjaa katsonut, kun ei itseäni aihepiiri kiinnosta, mutta eilen oli kanava valittuna jonkin aikaa ja minulle särähteli korviin se, että useammassa otteessa höpötettiin jotain, että pitäisikö Suomen nyt kollektiivisesti hävetä tuota aikaa. Mitä hel****ä, minä olen syntynyt 1973 ja mulle ensimmäinen pressa on ollut Koivisto, Kekkosesta en muista mitään. En todellakaan koe tarpeelliseksi hävetä jotain, mihin en ole itse ollut osallistumassa. Tervo oikein jankkasi ja mehusteli tuota häpeä-kysymystään, selkeästi toivoi, että joku haastateltavista olisi vastannut, että kyllä pitää hävetä.

Vierailija
297/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton omistin koko ajan

En tiedä, onko se nyt niin hirveän väärin, mutta tokihan vaikutat kovin välinpitämättömältä ympäröivästä todellisuudesta. Jos sinulla itselläsi on kaikki hyvin, mikään ei liikuta vai?

Minä olin lapsi kasarilla ja kyllä esimerkiksi ydinsodan puhkeamisen mahdollisuus on osa lapsuusmuistojani.

Ahdistua voi mistä tahansa, ei vain kannata tuhlata elämäänsä mille ei mahda mitään. Antaa päättäjien ahdistua se on heidän työ.

Vierailija
298/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että vieläkään ei saisi sanoa asiaa niin kuin se on vai? Kekkonen käytti kylmää sotaa ja Suomen tukalaa asemaa häikäilemättä hyväkseen kahmiakseen itselleen mahdollisimman paljon valtaa.

Saa sanoa. Mutta vakavasti otettava dokumentin tekijä toisi selvemmin esiin kyllä sen vaikean tilanteen, jossa Suomi joutui silloin toimimaan. Nyt Tervo antaa kuvan niin kuin silloiset poliitikot olisivat olleet kaikki jotain kus*päitä.

En ole sarjaa katsonut, kun ei itseäni aihepiiri kiinnosta, mutta eilen oli kanava valittuna jonkin aikaa ja minulle särähteli korviin se, että useammassa otteessa höpötettiin jotain, että pitäisikö Suomen nyt kollektiivisesti hävetä tuota aikaa. Mitä hel****ä, minä olen syntynyt 1973 ja mulle ensimmäinen pressa on ollut Koivisto, Kekkosesta en muista mitään. En todellakaan koe tarpeelliseksi hävetä jotain, mihin en ole itse ollut osallistumassa. Tervo oikein jankkasi ja mehusteli tuota häpeä-kysymystään, selkeästi toivoi, että joku haastateltavista olisi vastannut, että kyllä pitää hävetä.

No ehkäpä tuon kysymyksen relevanttius aukeasi sinulle, jos oikeasti katsoisit dokumentin, jota kommentoit. Minusta tuo neukkujen nuoleskelu meni liian pitkälle ja sitä käytettiin sisäpolitiikassa aseena. Lisäksi kaikki toisinajattelijat pelattiin täydelliseen paitsioon. Kyllä on monella hävettävää, erityisesti taistolaisilla.

Vierailija
299/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkäpä tuon kysymyksen relevanttius aukeasi sinulle, jos oikeasti katsoisit dokumentin, jota kommentoit. Minusta tuo neukkujen nuoleskelu meni liian pitkälle ja sitä käytettiin sisäpolitiikassa aseena. Lisäksi kaikki toisinajattelijat pelattiin täydelliseen paitsioon. Kyllä on monella hävettävää, erityisesti taistolaisilla.

Ymmärrätkö, mitä sana kollektiivisuus tarkoittaa? Monella siihen aikaan toimineella varmasti on syytä hävetä, mutta ei todellakaan tarvitse suomalaisten kollektiivisesti nyt hävetä sitä, mitä jonkun vanhemmat tai isovanhemmat puhumattakaan eisukulaisista on tehneet. Vai minunko pitäisi edelleen hävetä sitäkin, että Suomesta on aikoinaan lähetetty juutalaisia keskitysleireille, sisällissodassa teloitettu naisia ja lapsiakin jne. Höpö höpö. Minä häpeän sitä, mistä olen itse vastuussa, en yhtään mistään muusta.

Vierailija
300/329 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, mitä sana kollektiivisuus tarkoittaa? Monella siihen aikaan toimineella varmasti on syytä hävetä, mutta ei todellakaan tarvitse suomalaisten kollektiivisesti nyt hävetä sitä, mitä jonkun vanhemmat tai isovanhemmat puhumattakaan eisukulaisista on tehneet. Vai minunko pitäisi edelleen hävetä sitäkin, että Suomesta on aikoinaan lähetetty juutalaisia keskitysleireille, sisällissodassa teloitettu naisia ja lapsiakin jne. Höpö höpö. Minä häpeän sitä, mistä olen itse vastuussa, en yhtään mistään muusta.

Kyllä minä koen noloutta siitä, millaiseksi Suomi muuttui kylmän sodan aikana. Samoin häpeän sitä, mitä olemme tehneet vaikkapa saamelaisille. Suomi ja suomalaiset ovat minun viiteryhmäni ja toivoisin aina voivani olla ylpeä siitä, mitä edustamme.

Luulisin, että useimmilla meillä on jonkinlaisia kollektiivisia tunteita. Joku on ylpeä lätkän maailmanmestaruudesta ikään kuin olisi itse ollut pelaamassa, toinen häpeää kännisiä maanmiehiä Tallinnan kaduilla, vaikka itse olisi selvinpäin. Tämä on ihan yleisinhimillinen ominaisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi