Olen korjannut sukupuoleni ja puolisoni ei tiedä.
Kysymys kuuluu: pitäisikö tästä kertoa?
Taustatietona sen verran että olemme olleet yhdessä yli 6 vuotta ja asumme yhdessä. Asia ei ole koskaan tullut puheeksi, eikä hän ole mitään siihen liittyvää minulta kysynyt. Eikä myöskään koskaan kyseenalaistanut sukupuoltani. Hän on hetero jos sillä nyt on merkitystä. Hän on hyvin empaattinen ihminen eli en usko että hän tuomitsisi jos nyt kertoisin.
Kaikki "korjaustoimenpiteet" on tehty vuosia sitten ja ennen kuin edes tutustuimme. Lähipiirissäni on ihmisiä jotka ovat tunteneet minut lapsena ja näin tietävät taustani. Suurin osa ei kuitenkaan tiedä eikä sitä ulospäinkään pysty sanomaan.
Ainoa ns. muisto menneisyydestä on lääkitys jota joudun käyttämään lopun elämääni, noin kerran kuukaudessa. Lääkityksestä ei tosin koidu mitään sivuoireita esim. mielialaan vaikuttavia tai muitakaan mitä nykyisin huomaisin. Niin ja jos joku mietiskelee niin myös seksielämä on ollut ihan normaalia alusta lähtien eikä ole mitään suurempia ongelmia muillakaan osa-alueilla.
Olisi mukavaa jos vastaukset olisivat asiallisia vaikka aihe olisikin vieras :)
Kommentit (162)
Ehkä oleellista on, että Ap selittää sukupuoli-identiteettinsä kumppanilleen juurta jaksain, ettei toiselle tule lesbo-fiilis.
Eli miten koet maskuliinisuutesi jne.
Missä sulle suoritettiin tuo sukupuolenvaihdosleikkaus?
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:37"]
Saattaa olla puolisolle tosi hämmentävä tieto, mutten usko että sen takia jättää vai pelkäätkö että jättää?
Minusta olisi vain mielenkiintoista, jos miehessäni olisi ripaus naista :D, mutta olenkin aika suvaitsevainen muutenkin...Omien ystävien/sukulaisten juoruilua/paheksuntaa ei tarvitsisi pelätä.
[/quote]
Olen vähän kahden vaiheilla, toisaalta pelkään ja toisaalta lähes luotan että hän hyväksyisi. Mutta juuri tuo epävarmuus on tuonut minut näin pitkälle kertomatta. Ehkä se on sitten itsekästä mutta en oikeasti halua menettää häntä jos sellainen mahdollisuus tässä on. - AP
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:42"]
Missä sulle suoritettiin tuo sukupuolenvaihdosleikkaus?
[/quote]
En halua eritellä tarkemmin mutta pääkaupunkiseudulla. Eli siis Suomessa joka tapauksessa. -AP
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:37"]
Saattaa olla puolisolle tosi hämmentävä tieto, mutten usko että sen takia jättää vai pelkäätkö että jättää?
Minusta olisi vain mielenkiintoista, jos miehessäni olisi ripaus naista :D, mutta olenkin aika suvaitsevainen muutenkin...Omien ystävien/sukulaisten juoruilua/paheksuntaa ei tarvitsisi pelätä.
[/quote]
Olen vähän kahden vaiheilla, toisaalta pelkään ja toisaalta lähes luotan että hän hyväksyisi. Mutta juuri tuo epävarmuus on tuonut minut näin pitkälle kertomatta. Ehkä se on sitten itsekästä mutta en oikeasti halua menettää häntä jos sellainen mahdollisuus tässä on. - AP
[/quote]
Rupesin ihan miettimään mitä kaikkea kumppanista voisikaan paljastua. Ja mitkä olisivat sellaisia asioita joita en missään nimessä hyväksyisi ja en tiedä kuuluuko tämä niiden joukkoon.
Emmekö kärsi juuri eniten uskottomuudesta ja sitä sinä et ole tehnyt.
Häpeätkö alitajuisesti sukupuolenvaihdosta vai mikä on estänyt sinua kertomasta heti alussa? Ajatteletko olevasi friikki?
Jokatapauksessa, olet ilmeisesti kuitenkin selvästi maskuliininen mies, jos kumppanisi ei ole arvannut mitään tähän mennessä. Joten mitä tieto edes muuttaisi?
Luulen että kumppanisi on joka tapauksessa suvaitsevainen vähemmistöjä kohtaan, jos olet kerran alkanut seurustelemaan hänen kanssaan. Eli eiköhän hyväksy. Ainoa vain on tuo tiedon pimittäminen pitkään, siitä voisi suuttua. On tosin ymmärrettävää, että kertominen on pelottanut.
Riippuu henkilön persoonasta miten ottaa. Toisaalta voi olla, että on itse aavistanut, muttei ole uskaltanut ottaa puheeksi, ja helpottuu kun vihdoin kerrot itse. :)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:46"]
Rupesin ihan miettimään mitä kaikkea kumppanista voisikaan paljastua. Ja mitkä olisivat sellaisia asioita joita en missään nimessä hyväksyisi ja en tiedä kuuluuko tämä niiden joukkoon.
Häpeätkö alitajuisesti sukupuolenvaihdosta vai mikä on estänyt sinua kertomasta heti alussa? Ajatteletko olevasi friikki?
Jokatapauksessa, olet ilmeisesti kuitenkin selvästi maskuliininen mies, jos kumppanisi ei ole arvannut mitään tähän mennessä. Joten mitä tieto edes muuttaisi?
[/quote]
Kyllä voi sanoa että häpeän. Eniten häpeän sitä etten voi täysin sitä (avo)puolisolleni koskaan antaa mitä hän voisi saada geneettisesti mieheksi syntyneeltä. Mikäli hän siis sellaista sattuu kaipaamaan.
Ajattelen olevani ns. friikki vain silloin kun ihmiset puhuvat transsukupuolisista kuin sirkuseläimistä. Vaikka me olemme ihan tavallisia ihmisiä tai ainakin toivomme että voisimme olla., muidenkin silmissä.
Ei tuo tieto konkreettisesti välttämättä suhteessamme mitään muuttaisi. Paitsi jos hän päättäisi että haluaa erota. Jonka tietysti jollain tasolla ymmärtäisin vaikka se tuntuukin pahalta. -AP-
Taas kerran joku on saanut elämässään jotain mitä on aina halunnut, mutta pilaa elämänsä asiaa salaillessaan. Olet valinnut sukupuolen korjauksen kirurgisesti ja syöt lääkkeitä. Tunnetko olevasi mies vai piilossa keinotekoisessa miehen kehossa. Kuka oikein olet? Luulen että kumppanisi tuntee sinut kyllä jo noin monen vuoden jälkeen. Ja jos rakastaa sinua niin häneen sinun pitäisi luottaa. Pelkäät kuitenkin kertoa ja asiasta tulee koko ajan vaikeampi. Asia alkaa hallita sinua enemmän kuin muu elämä. Oletko enää onnellinen. Jotain pitää tehdä, sillä tulet vain onnettomaksi. Ihminen ansaitsee olla onnellinen ja hyväksytty juuri sellaisena kuin on. Pelkään että tulet hylätyksi mutta ehkä tuolla jossain on vielä joku joka arvostaa sinua ilman salailua ja voit olla rehellinen, se voi olla myös nykyinen kumppanisi. On aika käsitellä teidän parisuhdetta ja onhan tässä kieltämättä jokin seitsenvuotiskriisi helposti päällä.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:46"]
[/quote]
Kyllä voi sanoa että häpeän. Eniten häpeän sitä etten voi täysin sitä (avo)puolisolleni koskaan antaa mitä hän voisi saada geneettisesti mieheksi syntyneeltä. Mikäli hän siis sellaista sattuu kaipaamaan.
Ajattelen olevani ns. friikki vain silloin kun ihmiset puhuvat transsukupuolisista kuin sirkuseläimistä. Vaikka me olemme ihan tavallisia ihmisiä tai ainakin toivomme että voisimme olla., muidenkin silmissä.
Ei tuo tieto konkreettisesti välttämättä suhteessamme mitään muuttaisi. Paitsi jos hän päättäisi että haluaa erota. Jonka tietysti jollain tasolla ymmärtäisin vaikka se tuntuukin pahalta. -AP-
[/quote]
Haluaisitko Ap kertoa miten nykyään koet oman naisellisuutesi?
Entä miten määrittelisit itsesi miehenä?
Kumppanisi varmaan haluaa tietää tämän ja itse olisin tosi kiitollinen tarinastasi, sillä ensimmäistä kertaa elämässäni olen kosketuksissa sukupuolensa vaihtaneeseen henkilöön ja olisin iloinen, jos voisin vapautua turhista ennakkoluuloista.
Mä uskon että naisesi jollain tasolla tietää. Asuttehan te saman katon alla! Varmasti on laskeskellut yks plus yks arpiasi, olemattomia välejä vanhempiisi, kuvien puuttumista, tyhjiä kortsuja... mutta koska et ole asiasta mitään hänelle kertonut, ajatellut olla itsekään ottamatta puheeksi. Mutta ap ihan oman mielenrauhasi vuoksi ota asia puheeksi, ei tarvii kantaa tollasta taakkaa harteilla :) Tietääkö kukaan ystävistäsi asiasta?
Eiköhän sitä kuudessa vuodessa oo jo kerenny kyllästyä kumppaniinsa sen verran, että ero ei ees tuntus missään. Jos siis ero kertomisen jälkeen tulisi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 18:03"]
Haluaisitko Ap kertoa miten nykyään koet oman naisellisuutesi?
Entä miten määrittelisit itsesi miehenä?
Kumppanisi varmaan haluaa tietää tämän ja itse olisin tosi kiitollinen tarinastasi, sillä ensimmäistä kertaa elämässäni olen kosketuksissa sukupuolensa vaihtaneeseen henkilöön ja olisin iloinen, jos voisin vapautua turhista ennakkoluuloista.
[/quote]
Hmm no en koe että minulla on enää mitään naisellisuutta. Jos minulla sellaista joskus oli niin se oli melko teeskenneltyä ympäristön hyväksynnän toivossa. Ajattelen sen niin että kun sukupuoli määrittyy kuitenkin aivoissa, eli siis se miten sukupuolesi koet. Niin olen pitänyt itseäni miehenä joka ei ulospäin vastaa sitä mitä miehen oletetaan olevan. Jos tarkoitit olenko maskuliininen, sanoisin että kyllä. Sen verran maskuliininen kuin kuka tahansa ns. tavallinen mies. Valitettavasti psyykkinen kokemus miehisyydestäni ei ole aina vastannut fyysistä kokemusta. -AP
Niin iso asia kyseessä, että puolison tulisi saada tietää. Olisi ollut oikeus tietää jo aiemmin. Olet salannut niin kään, että jos eroatte tämän asian vuoksi, ette siksi, että sukupuolesi on korjattu. Itse kokisin tulleeni huijatuksi ja tavallaan nöyryytetyksi, jos koko suku on tiennyt, etten tietäisi puolisostani noin isoa asiaa. Ja koska koko suku tietäisi, ettei puolisoni ole luottanut minuun niin paljon, että kertoisi tuollaisen asian. Kokisin todennäköisesti myös, että puolisoni ei ole pitänyt minua totuuden arvoisena.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 18:03"]
Mä uskon että naisesi jollain tasolla tietää. Asuttehan te saman katon alla! Varmasti on laskeskellut yks plus yks arpiasi, olemattomia välejä vanhempiisi, kuvien puuttumista, tyhjiä kortsuja... mutta koska et ole asiasta mitään hänelle kertonut, ajatellut olla itsekään ottamatta puheeksi. Mutta ap ihan oman mielenrauhasi vuoksi ota asia puheeksi, ei tarvii kantaa tollasta taakkaa harteilla :) Tietääkö kukaan ystävistäsi asiasta?
[/quote]
Se voi toki olla näin. En voi naisen ajatuksia lukea joten tällä hetkellä on arvoitus mitä hän tietää tai ei tiedä. Kyllä minulla on pari ystävää jotka tietävät tämän tilanteen. Ovat kehottaneet minua tekemään niin kuin parhaaksi näen. Ja tietysti tuon mielenrauhan säilyttämiseksi kertominen voisi auttaa :) -AP
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 18:14"]
Eiköhän sitä kuudessa vuodessa oo jo kerenny kyllästyä kumppaniinsa sen verran, että ero ei ees tuntus missään. Jos siis ero kertomisen jälkeen tulisi.
[/quote]
Minä ainakaan en ole kyllästynyt! Puhun toki vain omasta puolestani tässä... -AP
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:58"]
Taas kerran joku on saanut elämässään jotain mitä on aina halunnut, mutta pilaa elämänsä asiaa salaillessaan. Olet valinnut sukupuolen korjauksen kirurgisesti ja syöt lääkkeitä. Tunnetko olevasi mies vai piilossa keinotekoisessa miehen kehossa. Kuka oikein olet? Luulen että kumppanisi tuntee sinut kyllä jo noin monen vuoden jälkeen. Ja jos rakastaa sinua niin häneen sinun pitäisi luottaa. Pelkäät kuitenkin kertoa ja asiasta tulee koko ajan vaikeampi. Asia alkaa hallita sinua enemmän kuin muu elämä. Oletko enää onnellinen. Jotain pitää tehdä, sillä tulet vain onnettomaksi. Ihminen ansaitsee olla onnellinen ja hyväksytty juuri sellaisena kuin on. Pelkään että tulet hylätyksi mutta ehkä tuolla jossain on vielä joku joka arvostaa sinua ilman salailua ja voit olla rehellinen, se voi olla myös nykyinen kumppanisi. On aika käsitellä teidän parisuhdetta ja onhan tässä kieltämättä jokin seitsenvuotiskriisi helposti päällä.
[/quote]
Oikeastaan en ajattele tätä asiaa jatkuvasti. Se tulee vain toisinaan mieleen, että PITÄISIKÖ minun kertoa. Olisiko se oikea teko vai onko se asia minkä voisin pitää itselläni. Minulle tärkeintä olisi että puolisoni voisi nähdä minut aivan tavallisena miehenä. Ja toiseksi en piilottele mitään, yritän vain elää elämääni siten että fyysinen olemukseni vastaisi sitä käsitystä sukupuolestani mikä minulla on psyykkisesti. -AP
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 16:21"]Hmm, täytyy olla provo. Vaikka olisi kuinka hyvin onnistunut leikkaus eikä ulkoisesti mitään huomaisi, niin kai se naisystävä huomaa että lasti ei lennä koskaan vuosien seksielämän aikana. Vaikka olisi kokematon ja seurustelun alussa neitsyt, niin kyllä sen verran pitäisi biologia olla hallussa että sitä ihmettelee. Vai jos ei muka ole provo, niin miten olet selittänyt sen ettei sulta tule spermaa?
[/quote]
Ei minunkaan mieheltäni ole kertaakaan "lentänyt lasteja" ja olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Ja ihan synnynnäinen mies on.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 16:21"]Hmm, täytyy olla provo. Vaikka olisi kuinka hyvin onnistunut leikkaus eikä ulkoisesti mitään huomaisi, niin kai se naisystävä huomaa että lasti ei lennä koskaan vuosien seksielämän aikana. Vaikka olisi kokematon ja seurustelun alussa neitsyt, niin kyllä sen verran pitäisi biologia olla hallussa että sitä ihmettelee. Vai jos ei muka ole provo, niin miten olet selittänyt sen ettei sulta tule spermaa? [/quote] Ei minunkaan mieheltäni ole kertaakaan "lentänyt lasteja" ja olemme olleet yhdessä 15 vuotta. Ja ihan synnynnäinen mies on.
[/quote]
Jaahas! Niinhän sinä luulet!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 17:36"]
Miettikää jos puoliso on itsekin transu :D
[/quote]
Käyttäisin itse ehkä toista termiä mutta ilman muuta tämän tiedon hänen kohdallaan hyväksyisin! Se on kai sanomattakin selvää. :) -AP