Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärin tutkimuksessa opiskelija/-t paikalla -tarvitaanko potilaan lupa?

Vierailija
15.04.2015 |

Minulle on nyt kahdesti käynyt niin, että useampi opiskelija on ollut paikalla tutkimustilanteissa. Olen joskus kuullut, että aina tulisi pyytää potilaan lupa?
Minua ei haittaa se, että he ovat paikalla vaan se ettei minulta edes kysytä, sopiiko se! Ei edes esitelty että ovat opiskelijoita. Ärsyttää. En ole mikään näyttelyesine!

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sairaaloissa ole helppo syntyä kulttuuri, joissa hoito, sen opetus ja sen kehittäminen ajaa potilaan ohi. Terveydenhuoltoon hakeutuvilla sairauksien hoito on tärkeää ja omat arvot jäsentyvät sitä kautta, että arvioidaan hoidon kokonaishyöty omasta näkökulmasta pieninä pidettyjen yksilönsuojakysymysten ja niiden mukaisten yhteiskunnan normien ohi.

Kun potilaat ovat keskivertoa ja oppineet yksilönsuojan, mutta ilman sen arvioimista sairaanhoidon tehokkuuden tai ylipäätään kehittämisen kannalta, vaan omalta oikeutetulta kannalta, jota edellytetään päivittäisissä kohtaamisissa, voi tulla ristiriitoja. Sairaalan olisi toimittava kuitenkin ympäröivän yhteiskunnan normien mukaan, koska potilailla normien rikkominen voi olla ahdistavaa.

Potilas on se, jota varten sairaanhoito ja koko järjestelmä on olemassa. Joustaminen molemminpuolin on hyödyksi, mutta se olisi tehtävä myös mielekkääksi. Potilas on tarkoitus hoitaa terveeksi, ilman lisäahdistusta.

Vierailija
42/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:00"]

Ettekö ymmärrä valittajat, että nämä ihmiset tulevat ehkä joskus teitäkin hoitamaan. On hyvä, että opiskelijat näkevät käytännössä, mitä lääkärin työ on. Hyvänen aika, eivät he tule muuten vain sinne pällistelemään! He tulevat OPPIMAAN ja myöhemmin TYÖSKENTELEMÄÄN lääkäreinä. Ymmärrän kuitenkin sen, että lupa olisi hyvä kysyä ja itsensä esittely on tietysti kohteliasta. Mutta kuten joku toi jo ilmi, aina esittelyyn ei anneta tilaisuutta.

[/quote]

Harjoitelkoot TOISILLAAN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:43"]

Miten sitten tajuttoman potilaan kanssa toimitaan? Saako siihen tulla opiskelija seuraamaan miten toimitaan vai pitääkö odottaa lupaa? 

[/quote]

Kannattaa varmaan lukea oikeusasiamiehen ratkaisu. Selvää se on, jos potilaalta on etukäteen suostumus. Jos suostumus puuttuu, en lähde ottamaan kantaa, minä olen antanut suostumuksen aina. Myös kansallisiin potilastietoihini. Jotain muuta asia saattaa häiritä, yksilönsuoja ja salakatselu on tietääkseni laissa määritelty, eikä meidän tai sairaalan tilanteen mukaisesti ratkaistavissa kuin siltä osin, mitä laki antaa myötä.

Vierailija
44/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:53"]

Ettekö ymmärrä valittajat, että nämä ihmiset tulevat ehkä joskus teitäkin hoitamaan. On hyvä, että opiskelijat näkevät käytännössä, mitä lääkärin työ on. Hyvänen aika, eivät he tule muuten vain sinne pällistelemään! He tulevat OPPIMAAN ja myöhemmin TYÖSKENTELEMÄÄN lääkäreinä. Ymmärrän kuitenkin sen, että lupa olisi hyvä kysyä ja itsensä esittely on tietysti kohteliasta. Mutta kuten joku toi jo ilmi, aina esittelyyn ei anneta tilaisuutta.

[/quote]

Harjoitelkoot TOISILLAAN

[/quote]

Tiesitkö, että opiskeluaikoina lääketieteen kandit joutuvat tekemään gynekologiset ja urologiset tutkimukset toisilleen???

Vierailija
45/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Harjoitelkoot TOISILLAAN

[/quote]

Miten se toimisi? Miten voi kuunnella astmaatikon hengitysääniä jos kaikki sattuu olemaan terveitä? Tai oppii miten tyrä painetaan paikalleen? Nähdä nenäpolyyppi? Tunnustella poikkeava imusolmukepaketti tai suurentunut maksa? Miten tunnustella sikiön tarjonta? Kyllähän opiskelijat harjoittelevat vaikka tipanlaittoa toisillaan mutta on sitten eri asia laittaa vaikka lihavalle vanhukselle tippakanyyliä. 

Vierailija
46/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:58"]

[/quote]

Harjoitelkoot TOISILLAAN

[/quote]

Tiesitkö, että opiskeluaikoina lääketieteen kandit joutuvat tekemään gynekologiset ja urologiset tutkimukset toisilleen???

[/quote]

Ihan ulkopuolisena en nyt ymmärrä miten tuo liittyy koko keskusteluun. Jos joutuvat tuollaiseen, se on heidän oma valintansa, eikä tarkoita, että he voisivat olla tuosta hyvästä katsomassa toisten alapään tai muidenkaan elinten tutkimuksia ilman potilaan suostumusta. 

Kukin valitsee roolinsa, mutta en kuvittelekaan, että riisuisin teatterissa jos ohjaaja pyytää, vaikka näyttelijät riisuisivat ensin. Lääkärissä odotan, että minä en joudu riisumaan turhaan ylimääräisiä silmäpareja varten, mutta sallin harjoittelijat silti.

Vierailija
47/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se toimisi? Miten voi kuunnella astmaatikon hengitysääniä jos kaikki sattuu olemaan terveitä? Tai oppii miten tyrä painetaan paikalleen? Nähdä nenäpolyyppi? Tunnustella poikkeava imusolmukepaketti tai suurentunut maksa? Miten tunnustella sikiön tarjonta? Kyllähän opiskelijat harjoittelevat vaikka tipanlaittoa toisillaan mutta on sitten eri asia laittaa vaikka lihavalle vanhukselle tippakanyyliä. 

[/quote]

Minulla on harvinainen sairaus, joka esiintyy yhdellä miljoonasta ja aikuisilla vielä harvemmin. Yksikään minua hoitanut lääkäri ei ole kohdannut tautia ennen, pitäisi mennä Ruotsiin, Saksaan tai Englantiin, jos haluaisi lääkärille, joka tuntee tautini. Siitä huolimatta minua osataan hoitaa.

Nuo kysymyksesi on turhia, koska aina on asioita, joita ei voi nähdä opiskellessaan. On kuitenkin paljon potilaita, jotka antavat suostumuksensa. Ihan turha selittää potilaan oikeuksien ja aseman loukkauksia yhdelläkään noista kysymyksistä. Mm. Minua saa olla katsomassa, ellei ole ihan poikkeuksellisen häiritsevä tilanne.

Vierailija
48/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olevani sitä lääkärisukupolvea, joka ei ole koskaan opiskeluaikoina esimerkiksi laittanut injektioita niveliin, punktoinut poskionteloita, asentanut ehkäisykierukkaa tai poistanut sisäänkasvanutta varpaankynttä.

Surullista ajatella, kuinka ihmiset ovat joutuneet harjoituskappaleeksi minun ollessani "pätevä", mutta eipä sitä ole kukaan tiennyt.

Ymmärrän toki, ettei 15-päistä kandilaumaa haluta samaan tilaan, jos lapsi on vaikkapa menehtynyt synnytyksessä tai ihminen on juuri saanut kuulla kuolevansa parin viikon kuluessa syöpään. Sen sijaan en ymmärrä, miksi joillakin on jo lähtökohtaisesti se asenne, että kaikki pitäisi kieltää. Todella ikävää, eikä palvele yhteiskuntaa mitenkään- Koulutuksen taso vain rapistuu.

Vierailija
49/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Minulla on harvinainen sairaus, joka esiintyy yhdellä miljoonasta ja aikuisilla vielä harvemmin. Yksikään minua hoitanut lääkäri ei ole kohdannut tautia ennen, pitäisi mennä Ruotsiin, Saksaan tai Englantiin, jos haluaisi lääkärille, joka tuntee tautini. Siitä huolimatta minua osataan hoitaa.

Nuo kysymyksesi on turhia, koska aina on asioita, joita ei voi nähdä opiskellessaan. On kuitenkin paljon potilaita, jotka antavat suostumuksensa. Ihan turha selittää potilaan oikeuksien ja aseman loukkauksia yhdelläkään noista kysymyksistä. Mm. Minua saa olla katsomassa, ellei ole ihan poikkeuksellisen häiritsevä tilanne.

[/quote]

Tuo taisi olla kommentti siihen, ettei opiskelijat voi oikeasti harjoitella kaikkea toisillaan. Tottakai pitää esittäytyä ja kysyä lupa, kuuluu ihan perusasioihin. Eikä kukaa voi opiskeluaikana oppia kaikkia, näistä postimerkkisairauksista puhumattakaan. 

Vierailija
50/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekäynnillä oli nuori, säikky miesamanuenssi joka selkeästi jännitti tilannetta ja varsin ärhäkän oloista vanhempaa ohjaavaa naisgyneä. Tuloksena oli muun muassa ohjaajan huudahdus; "EI SINNE, VAAN EMÄTTIMEEN!! EMÄTTIMEEN!!". Kaduin aika pitkään sitä että annoin luvan "olla mukana".

Vierailija
51/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:08"]Minulta on aina kysytty. Jopa silloin, kun rokotetta antoi lähihoitajaopiskelija. [/quote] toivottavasti tämä ei ole totta. Lähihoitajalla ei ole lupaa pistää lihakseen eikä varsinkaan rokottaa. Vain terveydenhoitaja tai lääkäri saa antaa rokotteen. T. Th

[/quote]

Kyllä minulla oli im-pistoslupa

lähäri

[/quote]

puhuttiin ROKOTTAMISESTA, ei i.m pistelystä, alinakin oppii temppuja. Tiesitkö, että rokotteita annetaan i.m, s.c ja p.o. Sinä vis siin ibtona i.m lupasi kanssa yrittäisit pistää ne kaikki.. Pitäisi myös tietää kenelle, miksi, milloin ja miten tokote annetaan, rokottamisen vasta-aiheet, pistoaikataulut sekä muut erityistilanteet, immuunipuutteuset etc.

Vierailija
52/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:17"]

Ymmärrän toki, ettei 15-päistä kandilaumaa haluta samaan tilaan, jos lapsi on vaikkapa menehtynyt synnytyksessä tai ihminen on juuri saanut kuulla kuolevansa parin viikon kuluessa syöpään. Sen sijaan en ymmärrä, miksi joillakin on jo lähtökohtaisesti se asenne, että kaikki pitäisi kieltää. Todella ikävää, eikä palvele yhteiskuntaa mitenkään- Koulutuksen taso vain rapistuu.

[/quote]

Minä en ymmärrä minkä takia ei saisi olla ihmisiä, jotka häpeävät tai hämääntyvät opiskelijoista tai ylimääräisistä henkilöistä. Meitä on erilaisia ja jos ei ole koulun jälkeen elänyt sairaalamaailmassa, voi yksityisyyden rajoista poikkeaminen olla paljon enemmän häiritseviä. Aivan kuin thaimaalaiselle tai amerikkalaiselle voi olla mahdotonta mennä saunaan alasti edes oman sukupuolen edustajien kanssa.

Minua hämää ulkopuoliset hoitotilanteissa ja tänään oli oikein mukava tunne, kun tietääkseni Vaasasta valmistunut nuori lääkäri kävi ensin lukitsemassa ovet ja vielä veti verhot eteeni ennen tutkimusta. Liian usein tilanne on, että sairaalassakaan ei kunnolla tarkisteta, onko verho ihan kiinni ja siitä tulee epävarma olo. Etenkin sellaisesta, kun tutkimukseni kesken hoitaja käykin yhtäkkiä hakemassa jotain tutkimukseeni liittymätöntä siitä huoneesta jossa olen tutkittavana juuri tutkimukseni aikana, eikä ole verhojakaan edessä. Silti annan suostumuksen poikkeuksetta opiskelijoille.

Viimeksi opiskelija oli läsnä, kun olin kolonoskopiassa syksyllä. Siinäkin tilanteessa, kun tutkimus oli suoritettu ja paikalla oli ylimääräisiä, olisi ollut paljon miellytävämpää kuitenkin, jos olisin saanut käydä pukemassa heti tutkimuksen jälkeen. Heti tutkimuksen valmistuttua lääkäri alkoi kuitenkin selostaa tilannettani ja vaivaani, tulostella hoito-ohjeita jne. Itse en osannut kuunnella täysin ja odotin päästä pukemaan, enkä kyennyt siinä esittämään kysymyksiäni. En ymmärrä miksi ei voi kunnioittaa vastavuoroisesti minun yksityisyyttä, vaikka olen sallinut ja ovat olleet läsnä, en näe vieläkään, että asioiden läpikäyminen edellyttää vähäpukeisuuttani.

Vierailija
53/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla joku kysyi, olenko varma että olivat opiskelijoita. Olivat niin nuoria n. 20-v. tyttö ja poika, epävarman oloisia ja eivät edes katsekontaktia ottaneet.
Kyllä jotenkin harmittaa kun sisätutkimus vielä kyseessä. Olisin antanut luvan kyllä, kun olisi pyydetty..

Vierailija
54/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 23:22"]Tuolla joku kysyi, olenko varma että olivat opiskelijoita. Olivat niin nuoria n. 20-v. tyttö ja poika, epävarman oloisia ja eivät edes katsekontaktia ottaneet.
Kyllä jotenkin harmittaa kun sisätutkimus vielä kyseessä. Olisin antanut luvan kyllä, kun olisi pyydetty..
[/quote]

Ap

Vierailija
55/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 20:24"]

Sairaalan kutsukirjeessä täi vastaavassa yleensä on maininta, että sairaala toimii opetussairaaalana. Tällöin ei joka kerta ja automaattisesti kysytä lupaa, vaan oletetaan että potilas ymmärtää opiskelijan läsnäolon. Opiskelija tai kandi ei yksin koskaan päätä potilaan hoidosta, kuten joku väitti. Opiskelijan, tai kenen tahansa läsnäolon saa kieltää. Potilaalla on oikeus vaikuttaa siihen kuka hoitotilanteessa on läsnä. Itse olen juurikin synnytyksissä kieltänyt ns ylimääräisten läsnäolon salissa, kielto ei koske kätilöopiskelijoita, mutten ole halunnut saliin mitään kandilaumaa. Terv. Sh

[/quote]

Miksi suosit kätilöopiskelijoita kandien kustannuksella? En tiedä missä sairaalassa olet synnyttänyt, mutta ainakin Tyksissä yhden synnyttäjän synnytystä pääsee seuraamaan vain yksi opiskelija, joko kätilöopiskelija tai kandi. Kätilöopiskelijoiden pitää tietysti kerätä opiskeluidensa aikana tietty määrä synnytyksiä/opiskelija, mutta vähän ikävää oli olla synnärillä kandina kun kätilöt varasivat synnyttäjät ensisijaisesti kätilöopiskelijoille ja kandit sai sitten "jämät" jos sellaisia jäi ja äiti vielä suostui. Minä näin koko kurssin aikana kaksi synnytystä, tavoite olisi ollut 5. Vain yksi äiti kieltäytyi kohdallani, mutta synnyttäjiä ei vaan riittänyt enempää koska synnärillä oli jatkuvasti myös useampi kätilöopiskelija niitä synnyttäjiä seuraamassa.

Vähän voi olla orpo olo jos lääkärinä joskus synnytystilanteeseen joudun, onneksi aika harvinaista kuitenkin.

Vierailija
56/91 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 20:24"]

Sairaalan kutsukirjeessä täi vastaavassa yleensä on maininta, että sairaala toimii opetussairaaalana. Tällöin ei joka kerta ja automaattisesti kysytä lupaa, vaan oletetaan että potilas ymmärtää opiskelijan läsnäolon. Opiskelija tai kandi ei yksin koskaan päätä potilaan hoidosta, kuten joku väitti. Opiskelijan, tai kenen tahansa läsnäolon saa kieltää. Potilaalla on oikeus vaikuttaa siihen kuka hoitotilanteessa on läsnä. Itse olen juurikin synnytyksissä kieltänyt ns ylimääräisten läsnäolon salissa, kielto ei koske kätilöopiskelijoita, mutten ole halunnut saliin mitään kandilaumaa. Terv. Sh

[/quote]

Miksi suosit kätilöopiskelijoita kandien kustannuksella? En tiedä missä sairaalassa olet synnyttänyt, mutta ainakin Tyksissä yhden synnyttäjän synnytystä pääsee seuraamaan vain yksi opiskelija, joko kätilöopiskelija tai kandi. Kätilöopiskelijoiden pitää tietysti kerätä opiskeluidensa aikana tietty määrä synnytyksiä/opiskelija, mutta vähän ikävää oli olla synnärillä kandina kun kätilöt varasivat synnyttäjät ensisijaisesti kätilöopiskelijoille ja kandit sai sitten "jämät" jos sellaisia jäi ja äiti vielä suostui. Minä näin koko kurssin aikana kaksi synnytystä, tavoite olisi ollut 5. Vain yksi äiti kieltäytyi kohdallani, mutta synnyttäjiä ei vaan riittänyt enempää koska synnärillä oli jatkuvasti myös useampi kätilöopiskelija niitä synnyttäjiä seuraamassa.

Vähän voi olla orpo olo jos lääkärinä joskus synnytystilanteeseen joudun, onneksi aika harvinaista kuitenkin.

[/quote]

Ainakin minä ymmärrän hyvin. Lääkäriopiskelijat ovat oikeasti välillä vähän turhan uteliaita ja innokkaita, vaikka yrittävät olla tahdikkaita, ehkä sivuuttavat potilasta liikaakin. Kätilöopiskelijat tuntuvat jotenkin enemmän olevan läsnä potilaan kokemuksissa ja lääkäriopiskelijat ovat liiankin kiinnostuneita vain kllinisestä tapahtumasta, eikä millään tavalla potilaasta. Kätilöopiskelijoilla on ilmeisesti paljon korostuneemmin käyty läpi kuinka potilaisiin suhtaudutaan ja ovat inhimillisemmän tuntuisia.

Molempia olen kohdannut, mutta onneksi ei lääkäriopiskelijaa perhetapahtumassa. Siihen tunnetilaan en kaipaa etäistä hahmoa, joka ei suhtaudu maailman hienoimpaan uuden elämän alkuun lapsena, vaan synnytyksenä.

Vierailija
57/91 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:08"]Minulta on aina kysytty. Jopa silloin, kun rokotetta antoi lähihoitajaopiskelija. [/quote] toivottavasti tämä ei ole totta. Lähihoitajalla ei ole lupaa pistää lihakseen eikä varsinkaan rokottaa. Vain terveydenhoitaja tai lääkäri saa antaa rokotteen. T. Th

[/quote]

Kyllä minulla oli im-pistoslupa

lähäri

[/quote]

puhuttiin ROKOTTAMISESTA, ei i.m pistelystä, alinakin oppii temppuja. Tiesitkö, että rokotteita annetaan i.m, s.c ja p.o. Sinä vis siin ibtona i.m lupasi kanssa yrittäisit pistää ne kaikki.. Pitäisi myös tietää kenelle, miksi, milloin ja miten tokote annetaan, rokottamisen vasta-aiheet, pistoaikataulut sekä muut erityistilanteet, immuunipuutteuset etc.
[/quote]

Kyllä vain ensimmäinen th väitti, ettei lh saa lainkaan pistää lihakseen.
Opettele muutenkin lukemaan ja kirjoittamaan ennen kuin tulet pätemään maailman vastuullisimmalla työlläsi.

Vierailija
59/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa tabletilla tiedostoja auki.. :(

Ap

Vierailija
60/91 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kysyä lupa.