Lääkärin tutkimuksessa opiskelija/-t paikalla -tarvitaanko potilaan lupa?
Minulle on nyt kahdesti käynyt niin, että useampi opiskelija on ollut paikalla tutkimustilanteissa. Olen joskus kuullut, että aina tulisi pyytää potilaan lupa?
Minua ei haittaa se, että he ovat paikalla vaan se ettei minulta edes kysytä, sopiiko se! Ei edes esitelty että ovat opiskelijoita. Ärsyttää. En ole mikään näyttelyesine!
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:50"]
Ei multakaan mitään kysytty kun synnytyksen jälkeen ommeltiin repeämiä ja lauma kandeja pelmahti paikalle tuijottamaan operaatiota
[/quote] Siinä on toimittu väärin.
Kyllä minulta on aina kysytty lupa ja opiskelijat ovat lisäksi esitelleet aina itsensä minulle.
Aina on kysytty lupa. Minulla oli koko synnytyksen aikana lääkäriopiskelija mukana.
Tänään viimeksi oli labrassa harjoittelija katsomassa, ja sairaanhoitajan luona harjoittelija/opiskelija teki hoitotoimenpiteen, ei lupia kyselty, eikä kyllä haitannut.
on korrektia pyytää lupa vaikka opetussairaalasta olisi kysymys. Valita potilasasiamiehelle tai osaston vastaavalle lääkärille.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 14:50"]
Ei multakaan mitään kysytty kun synnytyksen jälkeen ommeltiin repeämiä ja lauma kandeja pelmahti paikalle tuijottamaan operaatiota
[/quote] Siinä on toimittu väärin.
[/quote]
Kaikenlisäksi esitietokaavakkeessa kielsin opiskelijat synnytyksessä. Silti joku kätilöopiskelija yritti tulla seuraksi.
Bioanalyytikko-opiskelijana harjoitellessa useimmiten ohjaaja ei ole kysynyt potilaan lupaa saanko olla mukana/ottamassa näytettä, oli se sitten veri-, papa- tai mikä hyvänsä näyte, mutta potilas saa aina kieltää sen.
Potilas voi periaatteessa päättää ja valita hoitajansa tai lääkärinsä. Täten kandia tai opiskelijaa ei tarvitse hyväksyä potilaan hoidosta päättäväksi henkilöksi. Samoin potilaalla on aina oikeus kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta ja siten olisi erittäin suotavaa ja eettistä, että opiskelijoiden läsnäololle pyydetään lupa. Näin ei useinkaan valitettavasti tapahdu, koska lääkärit ja koska se olisi säätämistä ja veisi oppimistilaisuuksia. Potilaat eivät useinkaan ymmärrä ja tajua vaatia oikeuksiaan.
t. sairaanhoitaja
Itse opiskellessa ohjaajasta riippuen kysyi lupaa tai esitteli potilaalle.
Mielestäni on kohteliasta kysyä "sopiiko jos opiskelija on mukana?" silloin myös tulee esille kuka se vieressä seisova henkilö on.
Sairaalan aulassa aikakin kerrotaan, että tämä on tutkimus- ja opetussairaala ja opiskelijat voivat olla mukana vastaanotolla yms ja voitte halutessanne pyytää, että opiskelijoita ei ole paikalla. Ymmärrän tämän niin, että ei tarvitse kysyä erikseen lupaa, mutta potilas voi aina kieltää opiskelijan mukanaolon.
Potilaalla on oikeus kieltää opiskelijan osallisuuden hoitoonsa, oli opiskelija sitten hoitalan tai lääkäriopiskelija. Valitettavasti monissa paikoissa potilailta ei kysytä, sopiiko, vaan päästetään esim. kandilauma seuraamaan toimenpidettä.
Niin, parempi etteivät opiskelijat ole mukana missään operaatioissa, etteivät vain pääsisi oppimaan asioita käytännössä.
Sitten saadaankin tulevaisuudessa hyvää hoitoa.
Ihme valittamista. Vähän samanlainen keissi, kun että ihminen voi kieltää ettei hänen kuoleman jälkeen elimiä saa käyttää toisten hyväksi. Silti pitäisi onnettomuustilanteessa olla saamassa muilta ehjiä elimiä.
Minulta on aina kysytty. Jopa silloin, kun rokotetta antoi lähihoitajaopiskelija.
käykää hyvät ihmiset yksityisellä puolella, niin ei tästäkään ole ongelmaa!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 15:01"]
Sairaalan aulassa aikakin kerrotaan, että tämä on tutkimus- ja opetussairaala ja opiskelijat voivat olla mukana vastaanotolla yms ja voitte halutessanne pyytää, että opiskelijoita ei ole paikalla. Ymmärrän tämän niin, että ei tarvitse kysyä erikseen lupaa, mutta potilas voi aina kieltää opiskelijan mukanaolon.
[/quote]
Näin. Eli moni iso sairaala, ja ainakin kaikki yliopistolliset (nimikin sen kertoo), ilmoittavat asiasta ja osastoilla ja huoneissa juurikin näitä ilmoituksia, usein myös kutsuissa. Usein ei kysytä erikseen lupaa, mutta kieltää voi. Osittain johtuu peruslähtökohdasta, usein ihan puhtaasti myös siitä, että opiskelijoille ei koskaan tulisi tilaisuutta oppia. Erityisesti potilaskontakti on sellainen, jota täytyy harjoitella uudelleen ja uudelleen, sillä ko. vuorovaikutustilanne on äärimmäisen vaikea ja haastava. Intiimeissä tilanteissa usein kysytään aina erikseen joka potilaalta. Ja kiitos ylempänä kirjoittavalle sairaanhoitajalle niputuksesta ''koska lääkärit''. Harvoin olen kierrolla yms nähnyt esim ohjaavan sairaanhoitajan kysyvän opiskelijansa läsnäolon hyväksymisestä mitään ;)
Ja huom AINA saa käskeä opiskelijat pois!!
Minulta kysyttiin lastenneuvolassakin, saako th-harjoittelija olla paikalla, joten olettaisin, että tavallisilla lääkärikäynneilläkin lupa kysytään. Tai ainakin harjoittelijoiden osallistumisen voi kieltää, jos näkee että on huone on täynnä harjoittelijoita eikä halua selvitellä asioitaan kymmenen ihmisen kanssa.
Olin teininä ruokatorven tutkimuksessa. Puudutettiin nielu, jotta saatiin letku tungettua. Yläosattomissa, koska kuolaa valuu tutkimuksen aikana, kun ei voi niellä. Siinä sitten tissit kuolassa makasin kun paikalle tuli n. 10 opiskelijaa pällistelemään tutkimusta. Olin vielä herkässä iässä, suututti todella!
Ap
Sen jälkeen kun oikeuskansleri linjasi, että opiskelijoiden läsnäoloon tarvitaan kirjallinen suostumus potilaalta, osa sairaanhoitopiireistä on sisällyttänyt kysymyksen papereihin, jotka täytetään potilaan tullessa sairaalaan. On sairaanhoitopiiristä kiinni miten tämä on toteutettu.
Lisää paperisotaa hiljattainen päätös ainakin tietää. Eikös vaaleissakin osalla puolueista ole ollut teemana byrokratian vähentäminen. Lääketieteen opiskelijat harjoittelevat kuuden opiskeluvuoden aikana ensimmäisestä vuodesta lähtien terveyskeskuksissa ja kandista lähtien myös sairaaloissa. Osa vaikeaksi heittäytyvistä potilaista ei ymmärrä, että kaikki tällainen vie aikaa pois potilastyöstä ja se tulee näkymään myös siinä vaiheessa, kun sinä jonotat hoitoon.