Miten kellään on varaa tupakoida? Linkki. 4500 e/vuosi, jos aski päivässä.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008506153.html Mun pappa poltti kaksi ja puoli askia päivässä. Se olisi maksanut sitten melkein 15000 euroa vuodessa. Pienen uuden auton verran. Miksei tupakoitsijat kasvata tupakkaa itse, kuten sota-aikana? Miten kellään on tuollaiseen varaa? Paljonko tupakka maksaa esim Marokossa tai Amerikassa. Toki erittäin hyvä asia, jos uusia tupakoitsijoita ei enää innostu polttamaan hinnan takia. Minunkin pappani kuoli alle viisikymppisenä varmaankin tupakan vuoksi ainakin osittain. Eka sydänkohtaus jo päälle nelikymppisenä. Silloin lopetti heti tupakoinnin. (Ei käyttänyt alkoholia ja muutenkin hyvät elämäntavat, paitsi tuo tupakka)
Kommentit (197)
Onhan se kallista kun näitä korotuksia ei huomioida mitenkään tt-tuessa.
Tuo 4 tupakkaa viikossa niin vähän joten miksi et lopettaisi kokonaan?
Kyllä se kallista on. Itse lupauduin kahdelle kaunottarelle kustantamaan tupakat, mutta en arvannut, että polttavat vähintään maxin päivässä molemmat. Bilettäessä vielä enemmän.. Vaikka olen hyvätuloinen niin täytyy myöntää että alkaa tehdä tiukkaa, mutta lupaus on lupaus.
Siinä olisi hyvä vinkki muille hyvätuloisille. Meitä nuoria pienituloisia naisia joille kelpaa sponssorointi on todella paljon ;)
Tuppaavat maksamaan rahaa kun käy töissä.
Valtion talous menee kuralle, jos tupakointi loppuu ja ihmiset lopettavat ottamasta ylinopeussakkoja. Molemmista on valtion budjetissa tulotavoite - valtion tahto, että tupakointi jatkuu.
Ostan emännälle vähemmän lahjoja.
Nistit ei tajua mitä kannabiksen hinnalle tapahtuu jos se vapautetaan :D
Minun tuttavapiirissä on paljon tupakoitsijoita, mutta vain yksi polttaa sen askin päivässä.
Suurin osa polttaa sätkiä, jotka tulee paljon halvemmaksi. Itsekin poltan sätkiä ja kuukaudessa menee n. 70e tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaisten tupakkayhtiöiden hallitusjäsenet ottavat kaikki nämä rahat kiitollisuudella vastaan. Niillä maksellaan omien lasten kalliit yksityiskoulut ja muutenkin se elämäntapa, jota yläluokkainen elämäntapa edellyttää.
Myös osakkeenomistajat ovat kiitollisia. Se, että joku tekee vapaaehtoisesti hidasta, loppua kohti tuskallista itse mur haa ja haluaa vielä maksaa siitä hyvästä, pitää kurssit iloisesti kohollaan. Osinkkot ovat hyvät!
Tupakan hinnasta yli 90 % on veroa. Joku muu juhlii kuin tupakkayhtiön pomot.
Vierailija kirjoitti:
Nistit ei tajua mitä kannabiksen hinnalle tapahtuu jos se vapautetaan :D
Sitä on helppo kasvattaa itse. Tiedän, koska olen monta satoa kasvattanut.
Ei hinta ole koskaan ollut keskituloisen esteenä ja köyhät luopuu mieluummin jostain muusta. Mutta onneksi on tullut päästyä ikävästä tavasta irti. Ei tarvitse esimerkiksi räkiä kurkkua aamuisin auki.
Oikein. Kukaan tupakoitsija ei ole vielä antanut järkevää syytä miksi haluavat polttaa ja haista pahalle muiden nokkaan. Hyi helvetti! Tupakoitsijat on jotenkin likaisen oloisia. Säälittävimpiä on nämä Kela-elätit jotka valittaa rahan puutetta mutta tupakkaa kyllä palaa, uskomatonta.. Kokeilkaa köyhät ihan oikeasti joku kerta että lopetatte sen tupakanpolton ja laittte sen summan sivuun viikottain mikä menisi siihen tupakka-askiin, se on hurja summa!
te jotka ette polta,onko jäänyt jokavuosi ylimääräset 5000e tilille?
Ei mulla olis varaa noin kalliiseen päivittäiseen harrastukseen.
Ihmettelen, miten monilla on.
Vaikee keksiä turhempaa ja typerämpää puuhaa kuin kessuttelu. Mitä iloa siitä on, että haisee pahalle, kaikki maistuu pahalle sekä rahat ja terveys menee?
Vierailija kirjoitti:
te jotka ette polta,onko jäänyt jokavuosi ylimääräset 5000e tilille?
Kyl, ja enemmänkin.
Lånsimaissa yhtenä terveyspoliittisena keinona on käytetty tupakan hintasäätelyä. Se on yhtenä keinona auttanut vähentämään merkittävästi tupakointia.
Hassu ajatus tuo ”tupakan itsekasvatus” , eikö yhteisen tahtotilan olisi hyvä kohdistua tupakoinnin lopettamiseen? Monipuolisin keinoin saadaan toivottavasti pian savuton sukupolvi. Toki onhan meillä haasteena muutkin tupakkatuotteet kuin perus rööki.
Jos olet oikeasti riippuvainen, se tupakkaan käytetty raha on pois sitten jostain muusta. Rahaa löytyy kun on ”pakko”. (Heroiinikin on kallista mutta ei sen käyttöä lopeteta rahanmenon vuoksi, tälleen kärjistettynä esimerkkinä riippuvuudesta).
Mä tiedän useamman tyypin joilla tupakan kallis hinta on lopulta painanut vaakakupissa ja johtanut lopettamispäätökseen. Pelkkä tieto terveyshaitoista ei tietenkään riitä, tupakasta ei ole ihan helppoa pyristellä irti ja useimmilla se vaatii useamman lopetusyrityksen.
Tsemppiä sulle joka taistelet irti tupakasta! Älä luovuta!
Kartonki Marlboroa eilen lähikaupassa 53.50 taalaa, tarjouksessa näytti olevan. Kyseessä Amerikan itärannikon pikkukaupungin Food lion.