Työkaveri teki valituksen pomolle.
Ette ikinä usko mistä.
Nimittäin, olin laittanut lähtevän postin sekaan yhden kirjeen, tyttäreni kirjeen kaverilleen. Siis olin vain laittanut sen samaan kasaan muiden lähtevien laskujen kanssa.
Hän sai aivan hirvittävän kohtauksen asiasta.
Sanoin että koen tämän olevan ihan ok, sillä en ota esim. mitään kilometrikorvauksia siitä jos teen omalla autolla kauppareissuja tai haen paketteja postista tms. että nyt laitoin firman piikkiin yhden kirjeen.
Sanoi tämän olevan törkeää varastamista.
Jos tämä johtaa siihen että alan pennilleen kirjata kaikki kulut mitä firma on minulle velkaa, jään voitolle kymmeniä euroja. En ole viittinyt tehdä tästä numeroa.
Mitä tällaiselle ihmiselle voi sanoa?!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:24"]
Mä olen vain siivooja enkä mikään hieno asiantuntija, mutta tässä kohtaa kyllä duunarin ja herrasväen ajatusmaailmat!
Itse en laskuta firmaa jos menee vaikka puoli tuntia yliaikaa. Kerran myös siistin sopimukseeni kuulumattomat tilat, kun pyydettiin ja kantani on se että joustan.
Nyt sitten olin lainannut lattianpesukonetta kun avaamme mökin taas kesäksi ja ajattelin että kunnon jynssäys olisi tarpeen, ja johan oli perkeleen herra valkoisessa kauluksessaan tehnyt rikosilmoituksen!
Jos minä joustan niin firma joustaa, tai niinhän sitä luulisi.
[/quote]
No onhan se pikkuisen eri asia jos roudaa jonkun laitteen sieltä firman tiloista ulos, kuin että jos postittaa kirjeen.
Mä olen vain siivooja enkä mikään hieno asiantuntija, mutta tässä kohtaa kyllä duunarin ja herrasväen ajatusmaailmat!
Itse en laskuta firmaa jos menee vaikka puoli tuntia yliaikaa. Kerran myös siistin sopimukseeni kuulumattomat tilat, kun pyydettiin ja kantani on se että joustan.
Nyt sitten olin lainannut lattianpesukonetta kun avaamme mökin taas kesäksi ja ajattelin että kunnon jynssäys olisi tarpeen, ja johan oli perkeleen herra valkoisessa kauluksessaan tehnyt rikosilmoituksen!
[/quote]
Ootteko te ihan tyhmiä??? Juuri siksi on työSOPIMUS, jossa sovitaan, mitä kenellekin kuuluu. Eihän tuosta mitään tule, että ruvetaan sooloilemaan: ei laskuteta työstä josta pitäisi saada korvaus ja sitten toisessa kohdassa vedetään jotain "kun itse päätin ottaa tämän korvaukseksi siitä ja siitä". Eihän kukaan pysy selvillä, mitä on annettu ja mitä saatu.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 15:25"]
No ihan oikein teki, jos puuttui. Sun kuuluu itse huolehtia, että saat firmalta kaikki korvaukset, jotka sulle kuuluvat. Ja ilman erillistä lupaa et saa työnantajan piikkiin postittaa YHTÄÄN kirjettä.
[/quote]
Näin. Jos jokainen tekisi työpaikallaan noin niin ei hyvä heiluis. Pankissakin aattelis, että eihän nyt yksi setelinippu mitään, kun en ottanut parilta ylityötunnilta mitään...
[/quote]
Vaihdoin pomon kanssa pari sanaa asiasta. Totesi että lienee aika puhua työkaverini kanssa, että onko hänellä liian vähän työtehtäviä kun puututaan tällaiseen. Lisäksi sanoi että elämme 2015 lukua.
Itse hän sanoi että postittaa myös omat kirjeensä firman laskujen mukana, koska ei muista ikinä postimerkkejä.
Olen siis asiantuntija-asemassa n. 40 henkilön yrityksessä. Kollegani vihaa minua.
AP
[/quote]
Minäkin postitan kaikki kirjeeni firman piikkiin ja ostan itselleni kaikenlaista kivaa esmes kännyköitä ja läppäreitä ja edustusvaatteita joita saatan tarvita töissä. Käyn myös suihkussa aina töissä ettei tule itselle vesilaskua. Kaverini myös viettää viikonloppujaan oman pomonsa luona ettei oma sänky kulu. Työpaikkaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja ottaa kaikki mitä irti saa!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:05"]
[/quote]
Ootteko te ihan tyhmiä??? Juuri siksi on työSOPIMUS, jossa sovitaan, mitä kenellekin kuuluu. Eihän tuosta mitään tule, että ruvetaan sooloilemaan: ei laskuteta työstä josta pitäisi saada korvaus ja sitten toisessa kohdassa vedetään jotain "kun itse päätin ottaa tämän korvaukseksi siitä ja siitä". Eihän kukaan pysy selvillä, mitä on annettu ja mitä saatu.
[/quote]
Siitä pidettäisiin kiinni, jos työnantaja pitäisi siitä kiinni. Ei se ole niin päin, että työntekijän pitää laskuttaa työstä vaan niin päin, että työnantaja maksaa teetättämästään työstä. Jos pomo olettaa työntekijältä joustoa, niin ei työntekijäkään rupea pilkkuja nussimaan.
Mulle maksetaan töistä liian vähän ja joudun olemaan koko ajan tavoitettavissa. Usein teen lomilla ja viikonloppuisin töitä, jos joku homma on vaan pakko saada valmiiksi. Korvaukseksi saan käyttää firman autoa, paneskelen kaikkia sihteereitä ja nukun usein työhuoneni sohvalla jos en jaksa katella vaimoani. Näin homma toimii ja kaikki joustaa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 16:04"]
Ja siksi Suomessa kaikki on niin helvetin jäykkää, hidasta ja joustamatonta.
[/quote]
Suomessa tuosta kukaan ei tee rikosilmoitusta. Kokeilepa Aasian maissa.
Lillukanvarret, ne lillukanvarret.
Useimmilla vähääkään isommilla firmoilla on postin kanssa sopimukset - kuoret siniseen lootaan ja postipate hakee ne toimipisteestä. Hinnoittelu ei mene minkään postimerkkien mukaan. Todellisuudessa yhden kirjeen lähetys ei juuri mitään maksa - enemmän niitä kuluja on takuulla tullut tämän asian selvittelyllä, jos kerran työkaveri, asianosainen ja vielä pomokin on tätä keissiä purkaneet. Asiantuntijaorganisaatiossa ne tuntipalkat on takuulla parinkympin yläpuolella ja siitä voi vaikka jokainen laskea kymmenen minuuttia kunkin työaikaa ja miettiä, mikä on ollut postituksen hinta. Mä en tiedä, millä keskitysleireillä te työskentelette, mutta ehkäpä olisi aika laittaa prioriteetit kohdilleen. Yksi luvaton postitus on tullut taatusti edullisemmaksi kuin asian jälkikäteen märehtiminen. Luojan kiitos omalla työpaikallani tuollaiselle kuittailulle lähinnä naureskeltaisiin ja todellakin keksittäisiin lisäpuuhaa henkilölle, jolla on aikaa kytätä toisten postituksia.
Akkavaltaisten työpaikkojen ongelmia. Meillä työpaikalla kukaan ei puutu tälläiseen. Eihän sitä muuten välttämättä ehdi saamaan saman päivän postiin.
Työkaverisi on todennäköisesti saanut aikaisemmin ohjeet että postitetaan vain työnantajan posti ja koska sinulle suoraan sanominen ei asiassa auttanut niin oli turvallisinta antaa asia pomon ratkaistavaksi. Syyt olisi helposti kääntynyt hänen niskoilleen jos asia olisi paljastunut myöhemmin ja hän olisi postittanut henkilöstön yksityiskirjeitä ohjeiden vastaisesti.
Säännöt pitäisi olla reilusti kaikkien tiedossa, jos henkilökohtaiset kirjeet saa lähettää työnantajan piikkiin, niin on tasapuolista että kaikki saa tehdä niin, ei vaan pomon kaverit.
Meillä oli vähän samantapainen tilanne, kun muutama henkilöstöstä käytti firman autoa yksityisajoihin iltaisin ja viikonloppuisin. Ajopäiväkirja ja kilometrit eivät tarkastuksessa täsmänneet lähimainkaan. Homma kaatui lopulta sen syyksi joka vastaa autoista koska ei puuttunut asiaan vaikka tiesi ettei se ollut sallittua. Jonkun vahtimestarin on vaan tosi vaikea puuttua isompien herrojen ja asiantuntijoiden touhuihin.
Mutta teidän tapaus kuulostaa perinteiseltä, pomon kaveri on aina oikeassa tekee sitten sääntöjen mukaan tai sääntöjen vastaisesti. Hankala tilanne muille työntekijöille.
Ihan asiasta työkaveri valitti, joten turhaan alat marttyyriksi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:02"]
[/quote]
No onhan se pikkuisen eri asia jos roudaa jonkun laitteen sieltä firman tiloista ulos, kuin että jos postittaa kirjeen.
[/quote]
Niin on, se ei nimittäin maksa mitään firmalle jos kerran konetta lainaan viikonloppuna kun sitä ei edes tarvita, tai jos postittaa kirjeen joka maksaa firmalle.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:02"] [quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:24"] Mä olen vain siivooja enkä mikään hieno asiantuntija, mutta tässä kohtaa kyllä duunarin ja herrasväen ajatusmaailmat!
Itse en laskuta firmaa jos menee vaikka puoli tuntia yliaikaa. Kerran myös siistin sopimukseeni kuulumattomat tilat, kun pyydettiin ja kantani on se että joustan. Nyt sitten olin lainannut lattianpesukonetta kun avaamme mökin taas kesäksi ja ajattelin että kunnon jynssäys olisi tarpeen, ja johan oli perkeleen herra valkoisessa kauluksessaan tehnyt rikosilmoituksen! Jos minä joustan niin firma joustaa, tai niinhän sitä luulisi. [/quote] No onhan se pikkuisen eri asia jos roudaa jonkun laitteen sieltä firman tiloista ulos, kuin että jos postittaa kirjeen. [/quote] Niin on, se ei nimittäin maksa mitään firmalle jos kerran konetta lainaan viikonloppuna kun sitä ei edes tarvita, tai jos postittaa kirjeen joka maksaa firmalle. [/quote]
[/quote]
Jos naapurit on matkoilla, niin tietysti lainaan heidän autoaan ja ruohonleikkuriaan kysymättä lupaa. Kun eiväthän he silloin itse niitä edes tarvitse!
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 03:36"]
Mutta teidän tapaus kuulostaa perinteiseltä, pomon kaveri on aina oikeassa tekee sitten sääntöjen mukaan tai sääntöjen vastaisesti. Hankala tilanne muille työntekijöille.
[/quote]
Meillä vihellettiin peli poikki näiltä kaverille jakamisilta. Toisen asian tiimoilta lähtenyt tutkimus paljasti monenlaista sumutusta firman piikkiin: työreissuja räätälöitiin yksityiselämän tarpeita rahoittamaan, luxus asuntoetuja, monen ylimääräisen henkilökohtaisen kulun korvaamista. Koska aina löytyy poikkeuksia ja perusteluja, jos sääntöjä selaa. Eli väliportaan pomo antoi ihan "luvalla" näitä vapaa-ajan kaverilleen, alaiselle. Nykyään onkin tarkempi systeemi, byrokratiaa lisännyt ja vie aikaa enemmän. Mutta toivottavasti vähentänyt näitä tapauksia.
Eri asia toki, jos on organisaatiossa oikeasti korkealla, silloin ei kai kukaan voi puuttua. Tai jos extroja jaetaan tuloksen mukaan, mikä onkin oikeudenmukaista.
[/quote]
Tästä ei käy ilmi sopiko siivooja lattianpesukoneen lainaamisesta viikonlopun yli, vai veikö sen vain lupaa kysymättä. Vaikea kuvitella että kellään olisi mitään sitä vastaan, että joku tuollaisen lainaa, mutta siitä on huomaavaista sopia. Ja toinen juttu sitten on, jos laitteeseen tulee mökillä joku vika. Kuka korvaa? Ja kllis laite on vähän eri asia kuin ap:n yksi kirje.
Mitä ap:n viestiin tulee, niin koen valituksen pikkumaisena. Plaraako kys. valittaja kaikki firman postit läpi ja tarkistaa, ettei niiden joukossa ole mitään asiaankuulumatonta? Eikö hänellä ole muuta työtä?
Mä lähetän aika paljon - nykymittakaavassa - "ponipostia" ja laitan sen firman postin mukaan, mutta koska mulla aina on omia postimerkkejä, kyse on vain kuljetuksen yksinkertaistamisesta. En siis varasta työnantajaltani postimaksua. :)
Mä olin postituksessa eräässä virastossa töissä. Siellä oli virastokohtainen ohje, että mitään, ei edes postimerkillisiä, omia posteja saa laittaa firman postin sekaan.
Yhdellä toisessa paikassa työkaverila oli yrittäjävaimo. Kiva, kun olin pomon kanssa sopinut hyvissä ajoin, että saan lainata perhejuhlia varten kahdesta toista kahvinkeitintä, sellainen iso hanallinen millä tulee joku 30 kupillista. Tämä työkaveri oli mitään kellekään puhumatta ehtinyt ottaa molemmat, koska vaimollaan oli joku kahvitilaisuus yrityksessä. Kuulemma oli ennenkin vaan vienyt ne, itse olin uusi silloin. Vieläpä niin, että emme saaneet edes iltapäiväkahvia silloin perjantaina keitettyä, vaan piti pieni minikeitin ottaa. Pomo oli ennenkin sanonut asiasta, mutta hyvä työntekijä muuten, joten tuo jäi vain ärsyyntymisen asteelle. Saimme juhliimme tavallisen keittimen lainaksi onneksi sukulaisilta ja pärjäsimme kahdella, oma siis lisänä, mutta ikävä vaan viime tingassa niitä alkaa kyselemään.
Mä kerran vein firman posteja tai siis useinkin olen vienyt. Nykyään on pieni firma, jossa laitetaan postimerkit; toisissahan ei laiteta, vaan tehdään se lista. Ei varmaan kaikkki rivityöntekijätkään tiedä, että joissain paikoin posteja ei leimata tai laiteta merkkejä, vaan jokainen kirje merkataan erilliseen listaan painoineen, minkä mukaan posti veloittaa määräaojin. Mutta mulla oli käynyt niin, että yhdestä laskusta oli jäänyt postimerkki pois, joten ostin omillani. En ottanut firma merkkejä kysymättä, vaan kysyin, että saanko sitten ottaa tilalle kun tarve tulee. Edes tällaisessa tilanteessa, että olin merkin kustantanut itse. En ole vieläkään ottanut, vaikka lupa olisi.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 00:02"]
[/quote]
[/quote]
Niin on, se ei nimittäin maksa mitään firmalle jos kerran konetta lainaan viikonloppuna kun sitä ei edes tarvita, tai jos postittaa kirjeen joka maksaa firmalle.
[/quote]
Kävikö hetkeäkään mielessäsi, että kysyisit lupaa ennen kuin roudaat firman laitteita kotiin? Ongelma saattaisi löytyä sieltä.
Reps ja kops! Ap. kertoisitko tämänpäivän jatko-osan?
Luottamus on työsuhteen perusasia. Kun tämä järkkyy, niin hiekanjyvästä kasvaa hillomunkkia suurempi sahara. Nyt syytät työtoveria omasta mokastasi. Lietsotko pahaa verta työyhteisössäsi ?