Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka olette opiskelleet vieraan kielen

Vierailija
28.12.2021 |

Kuinka nopeasti opitte puhumaan ko.kieltä/kieliä sujuvasti? Esim pystyitte lukemaan artikkelin ja ymmärsitte (lähes) kaiken? Mainitkaa myös se kieli/kielet.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan suunnilleen tarkoittamallasi tavalla englantia, ruotsia ja saksaa, niiden kaikkien opiskelu on alkanut peruskoulussa. Kasilla aloittamaani saksaa en kyllä välttämättä osaisi ollenkaan tällä tavalla, jos en olisi käynyt siellä vaihdossa myöhemmin. Englannin ja ruotsin kanssa auttaa se, että ruotsi alkoi ensin, ala-asteella ja vasta seiskalla enkku, mutta sitähän olin oppinut jo teeveestä edeltävästi. Ranskan aloitin lukiossa, mutta siitä en saavuttanut mitään käyttiskieli-tasoa missään vaiheessa. Aikuisena olen yrittänyt oppia venäjää, arabiaa ja nepalia , mutta mikään ei ole edennyt sellaista auttavaa alkeistasoa pidemmälle, lähinnä koska opiskelu on ajoittunut jotain reissua edeltävästi ja loppunut kun reissu on ollut ohi. Mutta osasin noitakin siis parhaimmillaan enemmänkin kuin muutaman fraasin, suunnilleen kuin olisin käynyt 1-2 lukio/kansalaisopistokurssia niistä. Siltä tasolta mun on vaikea edetä, jos kieleen ei ole arjessa jonkinlaista jatkuvaa kontaktia. 

Vierailija
22/24 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskellut kyseistä kieltä 10 vuotta ja käytin sitä natiivin puhujan kanssa. Hän ei ymmärtänyt sitä, että yritän parhaani mukaan kommunikoida hänen äidinkielellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ummikkona venäjää kahdessa vuodessa siten, että saan asiat hoidettua ja tajuan 90% lukemastani. Vielä ei ole kukaan haukkunut.

Oon opiskellu 2 kurssia venäjää yliopiston kielikeskuksessa tänä vuonna ja mulle tuottaa vielä vähän ongelmia joidenkin venäjän verbien muistamisessa ja taivuttamisessa mutta muuten menee ihan ok. Kyrilliset aakkoset opin jo kun olin venäjän alkeiskurssilla kansalaisopistossa syksyllä 2014.

T: se ranskan pääaineopiskelija

Vierailija
24/24 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kellään vinkkejä, kuinka opetella uusi kieli nopeahkosti näin aikuisena? Kielipäätä onneksi on ja kolmisen kieltä hallinnassa kiitos lukion. Erityisesti italia kiinnostaisi!

Riippuu siitä, millainen oppija olet. Itse opin parhaiten vanhanaikaisille koulun menetelmillä eli oppikirja, äänite ja harjoitukset. Joku toinen oppii kuuntelemalla ja kolmas jollain muulla tavalla. Myös sillä on merkitystä, haluatko oppia pärjäämään kielellä vai myös kirjoittamaan oikein.

Jos nyt aloittaisin vieraan kielen opiskelut, niin hankkisin tosiaan jonkun aikuisille suunnatun alkeiskurssin kirjoineen ja äänitteineen ja alkaisin opiskella. Katsoisin myös kansalaisopistot.fi sivulta, löytyykö nopeasti etenevää alkeiskurssia verkossa. Sen lisäksi "ympäröisin" itseni kyseisellä kielellä eli alkaisin katsella elokuvia, kuunnella musiikkia ja vaihtaa esimerkiksi FB:n kyseiselle kielelle. Ja tietysti lueskelisin kaikkea mahdollista oheismateriaalia netistä, ehkä menisin uteliaisuuttani johonkin paikalliseen FB-ryhmään ja alkaisin yrittää ymmärtää keskusteluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi