Miksi jätätte ostoskärryt kassalla tien tukkeeksi?
Tulipa vain mieleen, kun olimme miehen kanssa eilen kaupassa. Edessämme oli vanha nainen, joka vaikutti jotenkin vähän huonotuuliselta (heitteli ostoksiaan kassahihnalle sillai kiukkuisesti). Maksoi ja meni sitten kassan päähän keräämään tavaroitaan. Oli kuitenkin livahtanut siitä kärryjensä vierestä ja jätti ne täysin meidän eteemme, ettemme päässeet omaan päähämme keräämään ostoksia. Mieheni vielä kantoi raskasta koiranruokasäkkiä. Lopulta mieheni ärähti, että voisiko siirtää ne kärryt muualle, että pääsee kulkemaan. Kauhean mulkoilun ja muminan jälkeen mamma vihdoin tajusi siirtää ne kärryt sivuun.
Mikä siinä on, että pitää levittää sitä pahaa mieltään eteenpäin? Jos on paha päivä, niin ei se muiden vika ole. Eikä niitä kärryjä tarvitse jättää niin, että kukaan ei pääse kulkemaan mihinkään suuntaan. Kiitos!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:48"]
En haluaisi olla kenenkään tukkeena, mutta kassat on suunniteltu niin, että jos minun ostokseni laitetaan kahdesta kassahihnasta etummaiselle, ostoskärryilleni ei ole mitään luontevaa paikkaa siksi aikaa, kun pakkaan kassejani - ja siirtelen niitä ja isompia tavaroita kärryyn. Jälkeeni tulevan henkilön ostokset menevät viereiselle - ulommalle - kassahihnalle, joten hän joutuu kiertämään paitsi minut myös kärryni päästäkseen omalle hihnalleen. Mitä ehdotat? Mihin laitan kärryni?
[/quote]
Taaksesi? Ei minulla ole ollut ongelmaa pakata tavaroitani ja nostella kärryyn, vaikka ei ne vieressäni olekkaan olleet. Tai sitten päästää sen toisen pakkaajan sinne taaemmas ja siirtää kärryt takaisin viereen. Onko niiden pakko olla siinä heti korttimaksupäätteen jälkeen, josta ei oikeasti mahdu kulkemaan, kun se käytävä on mitoitettu nimenomaan yksille kärryille?
[/quote]
Sinne taakseni ne laitankin, mutta joutuuhan se taaimmaiselle kassahihnalle tulija kiertämään ne. Esim. Prisman kärrit ovat todella isoja.
Kaupassa käynti taitaa olla ap:n mitäänsanomattoman elämän harvoja kohokohtia. Eihän sitä koskaan tiedä, mitä jännää muut ihmiset tekevät tai jättävät tekemättä. Sitä on sitten mukava pohtia miehen kanssa ja tietenkin avautua kokemuksesta av-palstallekin. Vau!
Mua vituttaa ne jotka tukkii poikkikäytävän kassan edessä. Jättäkää jonoon kolo josta pääsee kulkemaan.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:39"]
Mua vituttaa ne jotka tukkii poikkikäytävän kassan edessä. Jättäkää jonoon kolo josta pääsee kulkemaan.
[/quote]
Tää on kanssa toinen juttu. Kauhea mulkoilu, kun koittaa päästä jonon läpi. Ilmeisesti etuilijoita ja paikanvaltaajia on sitten niin paljon, että kaikkia ohikulkijoita pitää pitää potentiaalisina etuilijoina :D
Miks ukkos piti ärähtää? Mä huikkaan iloisella äänellä että "anteeksi siirrän näitä vähän" ja that's it. Ei tarvii kenenkään valittaa, äristä eikä mulkoilla.
[/quote]
No mä taas ihmettelen (ei vituta) niitä jotka siinä jonojen kohdalla pyörii. Ihan kuin ei kaupassa muita käytäviä olis.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:43"]
Miks ukkos piti ärähtää? Mä huikkaan iloisella äänellä että "anteeksi siirrän näitä vähän" ja that's it. Ei tarvii kenenkään valittaa, äristä eikä mulkoilla.
[/quote]
Koska turhautui, ettei ole mitään alkeellisia käytöstapoja. Rouva vielä näki, että olisimme nyt tulossa, mutta hän päätti tiukasti keskittyä ostoksiinsa ja pakata niitä vielä oikein H-I-T-A-A-S-T-I, eikä tehnyt elettäkään siirtääkseen kärryä. Eli ihan tahallaan ärsyttäen ja kyllä onnistui siinä.
Koiraparka kun joutuu markettiruokaa syömään.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:47"]
Koiraparka kun joutuu markettiruokaa syömään.
[/quote]
Eikö olekkin? Raukkaparka on terve kuin pukki, turkki kiiltää, leikkisä ja eloisa. Painokin on kohdillaan, vaikka on leikattu ja vanha uros. Hirveää eläinrääkkäystä on markettiruoka :(
AP
Miksi asiakkkaat aina aivastavat/yskivät kassahenkilön päälle?
Vaikka olisi ainoa asiakas koko kaupassa ja ainoa myyjä koko kaupassa on kassahenkilö niin silti pitää aivastaa/yskiä kassahenkilön päälle. Aikuiselle aivastus/yskänkohtaus ei tule niin yllätyksenä, etteikö voisi kääntää päätään sivuun.
terv.kassahenkilö
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:43"]
[/quote]
Koska turhautui, ettei ole mitään alkeellisia käytöstapoja. Rouva vielä näki, että olisimme nyt tulossa, mutta hän päätti tiukasti keskittyä ostoksiinsa ja pakata niitä vielä oikein H-I-T-A-A-S-T-I, eikä tehnyt elettäkään siirtääkseen kärryä. Eli ihan tahallaan ärsyttäen ja kyllä onnistui siinä.
[/quote]
En viitsisi odottaa muilta käytöstapoja ja itsellänikään ei niitä olisi.
Ärsyttää myös ne jotka jää jumittamaan tai jättää kärrynsä jumittamaan maksupäätteen kohdalle. Eli siten että seuraava asiakas ei pääse maksamaan. Hohhoijjaaa.
Eli nyt se oli meidän vika, ettei kärryt väistynyt paikalta, jossa niiden ei alunperinkään pitänyt olla? Rouva oli ihan itse alunperin ja pahalla päällä ja halusi vain purkaa aggressiotaan passiivisella negatiivisuudellaan. Hyvin kyllä onnistui asiassa, ei siinä mitään.
Ruttunaamat saa just sen käytöksen, jota ympärilleen luovat. Saapahan mummo olla ihan rauhassa pahalla päällä ja manata maailman pahuutta, kun joutui kärrytkin siirtämään tieltä pois. En odottanut täältä sympatioita, saimme sitä tarpeeksi pihalla, kun keskustelimme toisen mummon kanssa pihalla asiasta :) Tämänkin mielestä, ruttunaama toimi väärin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 09:56"]
Ärsyttää myös ne jotka jää jumittamaan tai jättää kärrynsä jumittamaan maksupäätteen kohdalle. Eli siten että seuraava asiakas ei pääse maksamaan. Hohhoijjaaa.
[/quote]
No näin juuri meille kävi.
AP
Kuten kerroit AP, eihän miehesikään osannut kohteliaasti kysyä, että "Anteeksi, pääsenkö tästä?" vaan oletti, että nainen jotenkin seuraisi tilannetta, huomaisi hänet ja tajuaisi väistää.
Sinulle ja miehellesi tiedoksi, että kohteliaalla pyynnöllä pääsee lähes aina ongelmitta tuollaisista tilanteista ja kaikilla on sen jälkeen hyvä mieli. Ei heti kannata ärähdellä.
Useimmiten metsä vastaa, kuin sinne huutaa.
Voi, voi ihmisparat. Yrittäkää nyt pärjätä kaupassa! Voi kohta tulla ajat, jolloin kaupassakäynnin vastukset ovat... melko pieniä! Vihanhallintaa kaikille!!
Vanhat ihmiset ovat erikseen, huomaat sen kun joku läheisesi tai itse vanhenet.
Mutta avauksessa on pointtia. Isossa, harvaan asutussa maassa ihmisillä eli ole tajua itsestään tilassa. He parkkeeraavat poikittain marketin käytävälle: ostoskärryn pääty on käytävän toisella puolella ja toisella taas asiakkaan perse, kun asiakas nojaa selkäänsä venytellen kärryn aisaan ja kännyköi.
Kassajonossa tuupitaan ja tönitään, vaikka kyseessä on jono. Jokainen pääsee vuorollaan maksamaan.
Ratikkaan ja metroon tungetaan sisään ennenkuin poistuvat ovat päässeet ulos. Ruuhkaisissa liikennevälineissä seistään reppu selässä, vaikka reppu veisi lattialla vähemmän tilaa. (Tämä siis Hesingissä).
Rullaportaissa seistään miten sattuu, ei oikealla puolella, jotta ne, joilla on kiire, pääsisivät kätevästi ohittamaan vasemmalta.
Suojatien yli mennään myös miten sattuu, ei omalta oikealta, jolloin kaikki pääsisivät väistelemättä ja törmäilemättä suojatien yli.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:06"]
Kuten kerroit AP, eihän miehesikään osannut kohteliaasti kysyä, että "Anteeksi, pääsenkö tästä?" vaan oletti, että nainen jotenkin seuraisi tilannetta, huomaisi hänet ja tajuaisi väistää.
Sinulle ja miehellesi tiedoksi, että kohteliaalla pyynnöllä pääsee lähes aina ongelmitta tuollaisista tilanteista ja kaikilla on sen jälkeen hyvä mieli. Ei heti kannata ärähdellä.
Useimmiten metsä vastaa, kuin sinne huutaa.
[/quote]
Nainen näki meidät. Hän näki meidät jonossa ja hän näki meidät, kun koitimme liikkua pois. Tätä ei voi laittaa unohduksen piikkiin, naisen käytös antoi kyllä sen verran selkeän kuvan siitä, että halusi jakaa pahaa mieltään eteenpäin. Ja onnistui asiassa. Pyrimme suurimman osan ajasta olemaan kohteliaita kanssaihmisiä kohtaan, mutta joskus se urpoilun sietämisen raja tulee vastaan ja halaamisen sijaan tulee tiukka kehoitus painua vaikka Honoluluun.
Se erityisesti ärsytti, kun nainen tosiaan katsoi meitä ja sitten käänsi päänsä äkkiä ostostensa pariin. Jos olisi kyse hajamielisyydestä, niin asia olisi ihan eri.
Kannattaa käydä näissä isoissa Prismoissa tai cittareissa. Niissä käy niin vähän asiakkaita viikolla että käytännössä saa valita tyhjän kassan aina.
[/quote]
Kohtelias pääsee edestäni/takaani jonon läpi heti. Sellaiselle, joka ei sano mitään (tai tuuppii), en tietä anna. Yksi sana riittää avaamaan kolon jonoon. Ja se sanahan on: "Anteeksi"