Miksi jätätte ostoskärryt kassalla tien tukkeeksi?
Tulipa vain mieleen, kun olimme miehen kanssa eilen kaupassa. Edessämme oli vanha nainen, joka vaikutti jotenkin vähän huonotuuliselta (heitteli ostoksiaan kassahihnalle sillai kiukkuisesti). Maksoi ja meni sitten kassan päähän keräämään tavaroitaan. Oli kuitenkin livahtanut siitä kärryjensä vierestä ja jätti ne täysin meidän eteemme, ettemme päässeet omaan päähämme keräämään ostoksia. Mieheni vielä kantoi raskasta koiranruokasäkkiä. Lopulta mieheni ärähti, että voisiko siirtää ne kärryt muualle, että pääsee kulkemaan. Kauhean mulkoilun ja muminan jälkeen mamma vihdoin tajusi siirtää ne kärryt sivuun.
Mikä siinä on, että pitää levittää sitä pahaa mieltään eteenpäin? Jos on paha päivä, niin ei se muiden vika ole. Eikä niitä kärryjä tarvitse jättää niin, että kukaan ei pääse kulkemaan mihinkään suuntaan. Kiitos!
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:11"]
Vanhat ihmiset ovat erikseen, huomaat sen kun joku läheisesi tai itse vanhenet.
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa? Oma äitini on yli 60-vuotias, eikä hänellä ole tapana olla mitenkään erityisen ärsyttävä ja tien tukkeena vain sen takia, että hänellä olisi jokin mystinen oikeus(??) siihen. Mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että voin kertoa äidilleni, että hän voi lopettaa muiden huomioimisen ihmisten ilmoilla ja häröillä, niinkuin haluaa, koska on seniori?
Olen myös kaupassa nähnyt mukavia vanhuksia ja jopa (hui!) auttanut heitä, jos se ovat sellaista pyytäneet. Joskus olen jopa niin hurja, että voin päästää yhden ostoksen ihmisen ohitseni, jos minulla on kauhea tavaravuori ostettavana.
AP
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:06"]
Kuten kerroit AP, eihän miehesikään osannut kohteliaasti kysyä, että "Anteeksi, pääsenkö tästä?" vaan oletti, että nainen jotenkin seuraisi tilannetta, huomaisi hänet ja tajuaisi väistää.
Sinulle ja miehellesi tiedoksi, että kohteliaalla pyynnöllä pääsee lähes aina ongelmitta tuollaisista tilanteista ja kaikilla on sen jälkeen hyvä mieli. Ei heti kannata ärähdellä.
Useimmiten metsä vastaa, kuin sinne huutaa.
[/quote]
Nainen näki meidät. Hän näki meidät jonossa ja hän näki meidät, kun koitimme liikkua pois. Tätä ei voi laittaa unohduksen piikkiin, naisen käytös antoi kyllä sen verran selkeän kuvan siitä, että halusi jakaa pahaa mieltään eteenpäin. Ja onnistui asiassa. Pyrimme suurimman osan ajasta olemaan kohteliaita kanssaihmisiä kohtaan, mutta joskus se urpoilun sietämisen raja tulee vastaan ja halaamisen sijaan tulee tiukka kehoitus painua vaikka Honoluluun.
Se erityisesti ärsytti, kun nainen tosiaan katsoi meitä ja sitten käänsi päänsä äkkiä ostostensa pariin. Jos olisi kyse hajamielisyydestä, niin asia olisi ihan eri.
[/quote]
Ehkä naisella oli paniikki pakata niitä ostoksia, ettei seuraavan asiakkaan ostokset (teidän jälkeen tuleva asiakas) mene sekaisin hänen ostostensa kanssa. Silloin ehkä ajattelee, että osaavat nuo kaksi täysi-ikäistä pukata yhdet kärryt pois tieltään ihan itse.
Joka tapauksessa teki väärin, en sitä sano, mutta välttämättä ei yrittänyt tahallaan ärsyttää. Omat vanhempani ovat sellaisia, joita ärsytetään tahallaan vähän kaikkialla. Kun sitten itse olen mukana, niin jokaisen virhe, ajattelemattomuus tai hitaus tulkitaan ilkeilyksi ja tahallaan tehdyksi kiusaksi. Ovat siis perusnegatiivisia.
Minua ärsyttää se, että kun olen kassalla, saan jatkuvasti tuhahtelua ja kiukkua niskaani. En toimi riittävän nopeasti, puran ostoksia hihnalle väärässä kohdassa (täältä luin, että pitäisi purkaa siinä hihnan alkupäässä mutta puran aina loppupäässä koska jo kahdesti on minun jälkeeni tullut asiakas laittanut omat ostoksensa siihen hihnalle minun ostosteni sekaan). Sitä jakajaakin ehdin laittaa hitaasti ja kykin tuhottoman kauan etsimässä itselleni muovipussia. Kun pakkaan, niin aina ehtii jonkun toisen ostokset tulla siihen samaan kaukaloon. Sitten saan huokailuja ja mulkoiluja osakseni, vaikka oikeasti teen parhaani. Ostan kaupassa ns. isot ostokset, vähintään kaksi muovikassillista, yleensä kolme tai neljä. Ei niitä hetkessä pureta hihnalle eikä hetkessä pakata kasseihin. Jos minun toivotaan siirtävän kärryjä tai laittavan jakajan paikalleen nopeammin, otan mielelläni kohteliasta palautetta. En ikinä ole tahallaan kenenkään tukkona enkä hidastele kiusatakseni. Jos joku pyytää päästä ohi enkä siis itse ole tajunnut, ettei hän pääse, niin anteeksi pyydän ja ilman muuta päästän ohi. Ei tarvitse kiukutella tai tuhahdella, voi ystävällisesti pyytää tai vaikka ihan oma-aloitteisesti nostaa sen jakajan siihen väliin tai työntää kärryjäni eteenpäin, jos itse maksan ostoksiani ja kärry on jäänyt taakseni. Yritän huomioida muut mutta eri ihmiseet ärsyyntyvät eri asioista enkä kiireessä huomaa kaikkea.
Moni ihminen on nykyään mielensäpahoittaja, joka tulkitsee muiden tekemisiä negatiivisesti. Ehkä voisi joskus kokeilla ystävällistä huomautusta ja katsoa, viekö se vähän pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:22"]
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa? Oma äitini on yli 60-vuotias, eikä hänellä ole tapana olla mitenkään erityisen ärsyttävä ja tien tukkeena vain sen takia, että hänellä olisi jokin mystinen oikeus(??) siihen. Mutta tarkoittaako tämä nyt sitä, että voin kertoa äidilleni, että hän voi lopettaa muiden huomioimisen ihmisten ilmoilla ja häröillä, niinkuin haluaa, koska on seniori?
Olen myös kaupassa nähnyt mukavia vanhuksia ja jopa (hui!) auttanut heitä, jos se ovat sellaista pyytäneet. Joskus olen jopa niin hurja, että voin päästää yhden ostoksen ihmisen ohitseni, jos minulla on kauhea tavaravuori ostettavana.
AP
[/quote]
Reilu kuuskymppiset ovat vielä työelämässä. Vanhoja taitavat olla 80+ vuotiaat, joiden on vaikea käyttää maksukortteja, tai muuten asioida "oikein" kaupoissa. Yrittäkää nyt hieman joustaa heidän kohdallaan. Parhaansa yrittävät ja onhan kaikkien etu, että pärjäävät vielä kotonaan omin voimin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:22"]
[/quote]
AP
[/quote]
Ei 60v. ole vielä vanha.
On se kanssakäyminen joillekin jopa kaupassa vaikeaa. Taidatte pitää oikein "tänään kaupassa nähtyä" -listaa, jonka perusteella sitten puratte kokemuksianne palstalle.
Minä siirrän tiellä olevat kärryt ihan itse, jos kukaan ei pidä niistä kiinni.
Jos taas on joku käytävän tukkija, lähden vaan hyllyn ja kärryn välistä tunkemaan läpi, kyllä paatuneinkin kännykkään puhuja tajuaa vetää kärrynsä sivuun.
Osaan myös sanoa anteeksi pääsiskö ohi, mutta huonona päivänä nuo kaksi ekaa. En todellakaan jää paikoilleni keräämään raivoa ja tiuskimaan.
Kirjoitin jo, että hänellä ei ollut mikään kiire pakata niitä tavaroitaan. Tuli vielä tunne, että hidasti entisestään sitä pakkaamista, kun katsoi meitä ja tuloamme (tästä en tietty mene takuuseen, kun pakkasi muutenkin jo hitaasti). Eikä mieheni viittinyt ajaa niitä kärryjä rouvan päälle, kun seisoi sopivasti niiden edessä.
Pahanilmanlintu se nainen oli, eikä mikään muu. Tietty sitä ei voi mitenkään uskoa, että vanhemmat naiset voisivat olla mitenkään kamalia ja pyrkivät tekemään kaikkensa, että oma kurjuus leviäisi muillekkin. Fakta on se, että toiset ihmiset oikein nauttivat siitä kurjuudessa elämisestä. Heillä aurinko on aina liian kirkas, liian pilvessä, liian alhaalla tai ylhäällä. Istuimet ovat liian pehmeitä, kovia, korkeita tai matalia. Tai vähintään tuolissa pitäisi olla käsinoja, tai sitten sitä ei saisi olla.
Tiedättekö te tämmöisen ihmistyypin? Tämä eilinen rouva oli ihan selkeästi tätä tyyppiä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:11"]
[/quote]
AP
[/quote]
Tällä rouvashenkilöllä on voinut olla
A. Huono päivä
B. Masennus/mielenterveysongelma
C. Jokin alkava muostisairaus joka tekee mielelle kepposia.
D. Surua
E. Huomasi että takana olevat ovat huonolla tuulella, ja päätti vähän vielä heittää löylyä. :P
Sitä eu kuules koskaan tiiä ventovieraista ihmisistä miksi he käyttäytyvät niin sillä hetkellä.
Mua itteä henk.koht. häiritsee ihmiset jotka hönkii kassajonossa niskaan, varsinkin kun oot korttia vinguttamassa niin saa olla silmät selässä vahtimassa ettei takanaoleva pölli korttia ja tunnuslukua. Ärsyttäviä semmoset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:34"]
Kirjoitin jo, että hänellä ei ollut mikään kiire pakata niitä tavaroitaan. Tuli vielä tunne, että hidasti entisestään sitä pakkaamista, kun katsoi meitä ja tuloamme (tästä en tietty mene takuuseen, kun pakkasi muutenkin jo hitaasti). Eikä mieheni viittinyt ajaa niitä kärryjä rouvan päälle, kun seisoi sopivasti niiden edessä.
Pahanilmanlintu se nainen oli, eikä mikään muu. Tietty sitä ei voi mitenkään uskoa, että vanhemmat naiset voisivat olla mitenkään kamalia ja pyrkivät tekemään kaikkensa, että oma kurjuus leviäisi muillekkin. Fakta on se, että toiset ihmiset oikein nauttivat siitä kurjuudessa elämisestä. Heillä aurinko on aina liian kirkas, liian pilvessä, liian alhaalla tai ylhäällä. Istuimet ovat liian pehmeitä, kovia, korkeita tai matalia. Tai vähintään tuolissa pitäisi olla käsinoja, tai sitten sitä ei saisi olla.
Tiedättekö te tämmöisen ihmistyypin? Tämä eilinen rouva oli ihan selkeästi tätä tyyppiä.
[/quote]
Ehkä vain sinun mielikuvituksessa.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:29"]
Reilu kuuskymppiset ovat vielä työelämässä. Vanhoja taitavat olla 80+ vuotiaat, joiden on vaikea käyttää maksukortteja, tai muuten asioida "oikein" kaupoissa. Yrittäkää nyt hieman joustaa heidän kohdallaan. Parhaansa yrittävät ja onhan kaikkien etu, että pärjäävät vielä kotonaan omin voimin.
[/quote]
Voivat olla, kyllä minä silti pidän yli 60-vuotiaita vanhoina, enkä keski-ikäisinä. Eikä tämä nainen ollut mikään 80-vuotias rollaattorillakulkija. Taisi olla suurinpiirtein 60 kieppeillä, ellei nuorempikin. Oli ainakin paremmin säilynyt kuin oma äitini.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:36"]
[/quote]
Voivat olla, kyllä minä silti pidän yli 60-vuotiaita vanhoina, enkä keski-ikäisinä. Eikä tämä nainen ollut mikään 80-vuotias rollaattorillakulkija. Taisi olla suurinpiirtein 60 kieppeillä, ellei nuorempikin. Oli ainakin paremmin säilynyt kuin oma äitini.
[/quote]
Jos sinun mielestäsi kuuskymppiset ovat vanhoja, niin se ei tarkoita, että niin on.
Voi herranduudelis sentäs. Eli nainen huomasi meidän neutraalin keskustelun jonossa, päätteli siitä että olemme pahalla päällä (emme olleet) ja päätti alkaa paiskomaan omia ostoksiaan siihen kassahihnalle? Jatkoi sitten tätä meidän "pahanolon" lietsomista sillä, että jätti kärrynsä siihen tien tukkeeksi ja seisoi vielä sen edessä, kun pakkasi tavaroitaan H-I-T-A-A-S-T-I. Ja sitten oli tyytyväinen lopputulokseensa, kun sai mieheni ärsytettyä ja nautti siitä, kun sai tiuskaisun päällensä? Ei kuitenkaan hymyillyt, vaan veti roolinsa loppuun mulkoille ja puhisten ja tuhisten?
Emme edes hönkineet niskaan, sillä meillä oli se koiranruokasäkki ekana, jonka mieheni nosti kassalle sen verran, että se sai piipattua. Siitä sitten koitti siirtyä omalle puolelle kassan päähän, mutta ei vain onnistunut, koska ne kärryt ja mamma kärryn edessä.
Emme muuten olleet enää sen jälkeen pahalla päällä, kun keskustelimme aiheesta toisen mummelin kanssa pihalla. Ja tämä rouva oli lähemmäs 80-vuotias ja oikein mukava. Naureskelimme siinä loppupeleissä, että kaikenlaisia hulluja sitä on liikenteessä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:36"]
[/quote]
[/quote]
Jos sinun mielestäsi kuuskymppiset ovat vanhoja, niin se ei tarkoita, että niin on.
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/ala_sano_65-vuotiasta_vanhukseksi/7513924
Eipä minun määritelmäni kovin huono ole. Vooin toki jatkossa puhua senioreista, jos se oloasi helpottaa :)
AP
Kylläpä ap jaksaa jankkaa. Taitaa olla provo.
Mutta avauksessa on pointtia. Isossa, harvaan asutussa maassa ihmisillä eli ole tajua itsestään tilassa. He parkkeeraavat poikittain marketin käytävälle: ostoskärryn pääty on käytävän toisella puolella ja toisella taas asiakkaan perse, kun asiakas nojaa selkäänsä venytellen kärryn aisaan ja kännyköi.
Kassajonossa tuupitaan ja tönitään, vaikka kyseessä on jono. Jokainen pääsee vuorollaan maksamaan.
Ratikkaan ja metroon tungetaan sisään ennenkuin poistuvat ovat päässeet ulos. Ruuhkaisissa liikennevälineissä seistään reppu selässä, vaikka reppu veisi lattialla vähemmän tilaa. (Tämä siis Hesingissä).
Rullaportaissa seistään miten sattuu, ei oikealla puolella, jotta ne, joilla on kiire, pääsisivät kätevästi ohittamaan vasemmalta.
Suojatien yli mennään myös miten sattuu, ei omalta oikealta, jolloin kaikki pääsisivät väistelemättä ja törmäilemättä suojatien yli.
Mulla oli aikoinaan just tällainen ukko naapuristossa. Ahdistui kovasti ja kiukustui tiuskimaan, kun kanssakulkijat jotenkin aina kulkivat "väärin". Erityisen paljon häntä ahdistivat lastenvaunut.
Mutta hänellä olikin diagnoosi käytöshäiriöstä, joka pyrkii kontrolloimaan muita.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Tietenkin jaksan. Minusta se on aina niin ihanaa, kun kaikki paska kaatuu aloittajien päälle, kirjoitti täällä oikeastaan mistä vain. Nyt minulla on aikaa, eikä asia ole mitenkään erityisen arkaluontoinen, niin minulla on aikaa jankata teidän hienojen mielikuvien kanssa, jossa koitatte ihan väkisin kääntää tätä episodin lähtöasetelmaa mieheni syyksi ja rouva on vain viaton pikku mummeli, joka ei missään nimessä ole voinut olla pönttö tilanteessa :D
AP
p.s. itse olisin oikeastaan toivonut, että ketjuun olisi tullut muitakin ärsyttäviä kaupassa törttöilijä -kokemuksia, mutta menee se näinkin.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 11:00"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Tietenkin jaksan. Minusta se on aina niin ihanaa, kun kaikki paska kaatuu aloittajien päälle, kirjoitti täällä oikeastaan mistä vain. Nyt minulla on aikaa, eikä asia ole mitenkään erityisen arkaluontoinen, niin minulla on aikaa jankata teidän hienojen mielikuvien kanssa, jossa koitatte ihan väkisin kääntää tätä episodin lähtöasetelmaa mieheni syyksi ja rouva on vain viaton pikku mummeli, joka ei missään nimessä ole voinut olla pönttö tilanteessa :D
AP
p.s. itse olisin oikeastaan toivonut, että ketjuun olisi tullut muitakin ärsyttäviä kaupassa törttöilijä -kokemuksia, mutta menee se näinkin.
[/quote]
Muilla ei taida olla pipo noin kireellä.
AP
Etkö tosiaan tajua, että sitkeä jankkaamisesi ihan pikkuasoista tässä muita ärsyttää.
Minua ärsyttävät ne asiakkaat, jotka oikaisevat kauppaan sisälle kassojen kautta. Tätä tapahtuu pienemmissä kaupoissa, missä ei ole aisaa estämässä sisäänkulkua kassan kautta. Nämä oikaisijat ovat lähes aina nuoria ja matka on joko karkkihyllylle tai kaljaosastolle. Ja toinen porukka on ne vapaamatkustajat, jotka maksavat ostoksensa ja kappas vaan, "huomaavat" että pahus, muovikassi unohtui. Yleensä kassa katsoo läpi sormien eikä enää peri maksua.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 10:14"]
Kannattaa käydä näissä isoissa Prismoissa tai cittareissa. Niissä käy niin vähän asiakkaita viikolla että käytännössä saa valita tyhjän kassan aina.
[/quote]
:D No kyllä meidän Prisma ja Cittari olivat molemmat melko täynnä ihmisistä. Taas sain muistutuksen siitä, että kaupassa ei kannata käydä töiden jälkeen, kun siellä käy kaikki muutkin.
AP