Miksi nuoret ei äänestä
Minun frendeistä 18-20v ei moni äänestänyt kun kysyin. Itse kuitenki äänestin persuja koska jytkyjatko persuille.
m-96
Kommentit (17)
No mitä ne sun frendit sanoi, että miksi ne ei äänestä. Mietin nimittäin tänään samaa aihetta. Mutta oon keski-ikäinen rouva, joten mulla ei ole niitä ikäryhmän frendejä, joilta kysyä. Mietiskelin vaan, että monella äänestämättömyys voi olla hiljaista kapinaa yhteiskuntaa tai vanhempia vastaan. Tai vain yleistä passiivisuutta, löysää elämää. Ja ehkä oman ehdokkaan löytäminen ei ole helppoa, kun ei ole vielä niin paljon tuttuja eikä maailmaa ole ehtinyt seurata vielä kovin kauan.
Koska nuorilla on elämän realiteetit ihan hukassa. Pitävät etuuksiaan itsestäänselvinä eivätkä tajua, mitä kaikkea valtio pyörittää tai kustantaa.
Parempi niin, koska nuorilla on tapana äänestää vihreitä tai vasemmistoa. Että osaakin ihminen nuorena olla tyhmä.
Mä äänestäisin, mutta olen syntynyt pari päivää liian myöhään. Olen katkera :(
Olen masentunut ja pelkään sosiaalisia tilanteita, niin tapaa jäädä välistä. Huomennako oli viimeinen päivä? Tarvitseeko puhua jollekin päästäkseen äänestämään?
Kylläpä se Persujen toimisto jaksaa nyt jauhaa. Et sinäkään ole kuka tahansa nuori, jolla on "frendejä" (trendikäs sana, eikö vain?), vaan olet palkkaa trollauksestasi saava aktiivi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:34"]
Olen masentunut ja pelkään sosiaalisia tilanteita, niin tapaa jäädä välistä. Huomennako oli viimeinen päivä? Tarvitseeko puhua jollekin päästäkseen äänestämään?
[/quote]
Puhumattakin selviää kyllä. Ennakkoäänestyksessä annat henkkarit virkailijalle, laitat numeron lappuun, lappuun leima ja kuoreen, nimmari paperiin ja karkuun.
Vaalipäivänä eli tulevana sunnuntaina 19.4. pääsee vielä vähän helpommalla.
Vaikea tietää ketä äänestää kun omatkaan mielipiteet ei ole vielä selvillä. Onko kukaan muuten koittanut tehdä vaalikonetta pelkillä "en osaa sanoa" vastauksilla? Pitänee mennä koittamaan mitä sieltä tulee vastaukseksi..
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:21"]
No mitä ne sun frendit sanoi, että miksi ne ei äänestä. Mietin nimittäin tänään samaa aihetta. Mutta oon keski-ikäinen rouva, joten mulla ei ole niitä ikäryhmän frendejä, joilta kysyä. Mietiskelin vaan, että monella äänestämättömyys voi olla hiljaista kapinaa yhteiskuntaa tai vanhempia vastaan. Tai vain yleistä passiivisuutta, löysää elämää. Ja ehkä oman ehdokkaan löytäminen ei ole helppoa, kun ei ole vielä niin paljon tuttuja eikä maailmaa ole ehtinyt seurata vielä kovin kauan.
[/quote]
Oman ehdokkaan löytäminen oli kohtuu iisiä. Mutta sitä ominta ehdokasta ei voinut äänestää, koska puolueessa on vanhoja jyriä jotka menevät eduskuntaan, eikä se oma ehdokkaani. Kokoomuksessa on monia hyviä nuoria ehdokkaita, mutta vanhalle kaartille en voi ääntäni antaa. Eiväthän he toimi edes puoluekokouksen mukaan vaan ihan ominpäiten.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 15:57"]
Minun frendeistä 18-20v ei moni äänestänyt kun kysyin. Itse kuitenki äänestin persuja koska jytkyjatko persuille. m-96
[/quote]
Kenenkään, jotka ei ymmärrä politiikasta yhtään mitään, ei kannata äänestää. Näin eivät ainakaan tule äänestäneeksi omien etujensa vastaisesti. Sinunkin olisi siis kannattanut jättää äänestämättä.
Ne nuoret, jotka minä tunnen (poikani ja hänen kaverinsa) äänestävät kyllä. Poikani teki monta vaalikonetta, vertasi vastauksia, tutustui kärkiehdokkaisiinsa ja teki valintansa vasta sitten.
Persuille harmiksi hänen kantasa muuttui luulo-persusta kokoomuslaiseksi matkan varrella, on kuitenkin arvomaailmaltaan eurooppalainen liberaali (vaikka moni persujen teesi tuonikäisiin varmasti vetoaakin).
Mä ainakin kapinoin hiljaa. Enkä kyllä tiedä ketä äänestäisin ja olen aika löysäkin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:47"]Mä ainakin kapinoin hiljaa. Enkä kyllä tiedä ketä äänestäisin ja olen aika löysäkin.
[/quote]
Niin ja seuraan kyllä uutisia ja politiikkaa mutta kun ei vaan ole ketään hyvää niin ei väkisin.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:28"]
Parempi niin, koska nuorilla on tapana äänestää vihreitä tai vasemmistoa. Että osaakin ihminen nuorena olla tyhmä.
[/quote]
Pikemminkin hairahtavat herkästi äänestämään populisteja, tai elitistejä, eli siis persuja ja kokkareita, koska neekerit on perseestä ja Hollywood tähdet on niin ihania ja siistei. Jälkimmäisestä lauseestasi olen siis kanssasi samaa mieltä, huomioiden kertomani faktat.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:26"]Minä äänestän. N19
[/quote][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 16:44"]Ne nuoret, jotka minä tunnen (poikani ja hänen kaverinsa) äänestävät kyllä. Poikani teki monta vaalikonetta, vertasi vastauksia, tutustui kärkiehdokkaisiinsa ja teki valintansa vasta sitten.
Persuille harmiksi hänen kantasa muuttui luulo-persusta kokoomuslaiseksi matkan varrella, on kuitenkin arvomaailmaltaan eurooppalainen liberaali (vaikka moni persujen teesi tuonikäisiin varmasti vetoaakin).
[/quote]Taas on saatu yksi ajattelemisensa ulkoistanut lammas lisää yhteiskuntaan.
Mun kavereista kaikki äänestävät. M31