Naurattaa olla valtiolla töissä --- ei huolta huomisesta!
Onneksi älysin vaihtaa yksityiseltä puolelta puolen kissanpäiville! 😂 Palkka on sama kuin yksityisellä, mutta lomia enemmän ja stressi ei muutenkaan paina. Naurattaa vieläkin.
Virkanainen
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lomia kertyy, jos on 15v ollut talossa?
Oisko se 38 pv ja lauantaita ei lasketa, eli lomaa myös kuluu vain se 5 pv viikossa.
Oliko näin?Eli lähes 8vk/vuosi.
Melkein tupla lomat? Ohhoh
Meidän virastossa myös lomarahat saa vaihtaa lomaksi, 38 lomapäivällä saa 16 lomarahapäivää tuohon päälle.
Meillä ei ole vuosiin saanut tuollaista. Korkeintaan saa 5 päivää lisää lomaa ja sekin esimiehen määräämänä aikana, ei koskaan kesälomakautena tai vuodenvaihteessa.
Meillä sama. Lisäksi mulla on saldolla 40h ylitöitä (enempää ei kerry vaikka tekisi). Ja niitä pitäisi pitää pois, mutten ole ehtinyt. Mahdollisuus on pitää 3pv vapaata pomon määräämänä, mutta vielä ei parissa vuodessa ole löytynyt sopivaa ajankohtaa. Sieltä alkaa vanhemmat tunnit jo vanheta. Onneksi se saldo pysyy tuossa 40h, kun jokaista vanhentunutta tuntia kohti pakko tehdä 2 lisää
Laita saldopankkiin. Ainakin meillä on sellainen. Siellä se kasvaa korkoa😆
Meillä valitettavasti ei ole. Joko saat ne käytettyä kun pomolle sopii tai sitten ne jää talolle. Haluatko arvata koska pomolle sopii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä erilaisia kokemuksia. Itse olen työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa, ja kyllä tosiaan saa huhkia. Ärsyttävintä on, että kaikki on niin kankeaa. Kun laitteet ei toimi, niin uusia ei voi ostaa ennen kuin on tehty megalomaaninen tarjouskilpailutus, vaikka alusta asti on selvää että vain yksi toimittaja kelpaa. Rahasta pihistellään kaikessa, oma-aloitteisuus on pannassa, kamreerit kyttää parin euron bussilippukuitteja ja järjestelmät pyörii päällekkäin aiheuttaen järjettömästi ylimääräistä turhaa työtä. Lomat on pitkähköt kyllä, mutta aika usein tulee lomillakin soittoja tai kiireellisiä meilejä joita ei voi kuukaudeksi jättää odottamaan.
TÄMÄ! Etenkin tuo että kaikki tehdään mahdollisimman kankeasti ja hankalasti vaikka helpompia tapoja olisi. Ja ei voida muuttaa käytäntöjä koska "näin on aina tehty".
Sitten syydetään uusiin järjestelmiin järjettömästi rahaa, koska ne on uusia.
Tosiasiassa vain haittaavat joka tavalla ja keskimäärin eivät edes toimi. IT-tuesta ei saa apua samana päivänä kun uudet koneet ja ohjelmat kaatuu. Ja välillä tuntuu että suunnitteluporras on olemassa vain siksi että saadaan lisähaittaa asiantuntijoille ja muille virkamiehille.Monta kertaa olen pohtinut, että jos kaikki se raha mitä syydetään noihin kankeuksiin ja turhuuksiin laitettaisiin palkkoihin, niin valtio pyörisi huomattavasti tehokkaammin, kun porukka olisi motivoitunutta ja työt sujuvia.
Vaihdoin yksityiseltä kunnalliselle puolelle ja eniten on ihmetyttänyt hierarkisuus ja se, että toimintatapoja ei voi muuttaa, koska näin on tehty iät ja ajat. No, palkka on parempi ja pitemmät vuosilomat. Kyllä siinä kankeutta ja vanhanaikaisuutta sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka valtiolla on 70% vastaavasta yksityisen puolen palkasta, mutta töitä 20%. Joten palkka per tehdyt työtunnit on valtiolla paljon paremmat.
Valtiolla on itseasiassa palkansaajilla keskiansiot kaikista suurimmat, siis myös yksityistä sektoria suuremmat.
Se johtuu ennen kaikkea siitä, että kaikki matalapalkkaiset työt, kuten siivous, vahtimestarit jne on ulkoistettu valtiolta yksityisille firmoille.
Ammattiryhmien välillä, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.
No mua ei naurata. Vaihdan heti pois valtiolta kun on mahdollista. Ihanne olisi päästä kunnalle rentoon ja parempipalkkaiseen hommaan, mutta jos ei kohta avaudu paikkaa kunnalla niin sitten yksityiselle.
Katsoin huvikseen verottajan palkkoja, korkeimmasta vaativuusluokasta (eli käytännössä verottajan ylin johto) maksetaan reilusti alle 6000 euroa kk+ pärstakerroinlisä. Itse saan asiantuntijatyöstä yksityisellä enemmän kuin verohallinnon pääjohtaja. Ja jos olisin esim partneri asianajotoimistossa, niin palkka olisi vähintään viisi kertaa suurempi kuin valtiolla.
Ei käy kateeksi valtion palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä naurattaa erityisesti? Lomia ei ole yhtään enempää kuin yksityisellä - ellet sitten ole 15 vuotta valtiolla jo ollut. Palkka on noin 80% siitä, mitä saisi yksityisellä ja YT:t menossa monen eri ministeriön hallinnonaloilla.
Minä olen kaupungilla, kaverit yksityisellä, sama koulutus ja saman tyyliset tehtävät ja vastuut, kyllä minun palkkani on n. 1500 € parempi kuin heillä, palvelusvuosilisiin otettiin huomioon kaikki aikaisempi kokemus. Stressiä ole eikä pelkoa YT:stä. Lomaakin on maksimimäärä. Muutoinkin on helppo järjestellä vapaata kun tekee liukumaan tunteja, esim. jokaisesta lounastauosta minulle tulee 15 min. sisään. Kaupungintalo on meillä kiinni kesällä juhannukselta elokuun alkuun, lomat keskitetään, vain päivystykset ja sos.tsto ovat auki. Jouluna sama, kaup.talo on kiinni kolme viikkoa, samoin nk. välipäivät kun esim. vappu (helatorstai!) sattuu to, pe on talo kiinni. Palkatonta saa noille päiville helposti, ei tarvitse lomia tuhlata. Perjantaisin lähden liki poikkeuksetta töistä klo 13, jatkaa mukavasti viikonloppua, ehtii hoitaa kaupat ja muut asiat.
En vaihda yksityiselle mistään hinnasta. Mies on lukion ope, joten minäkin otan usein vapaata jo kesäkuun puolesta välistä alkaen. Palkattomia saa helpostikin työt hoitaa esimerkillisesti. Teen myös usein niin, että kesän alussa teen kolmea päivää viikossa. Teen pitkiä päiviä ja olen to ja pe sitten kotona. Helppo jårjestää kun mies on kotona lasten kanssa. Kaverit on yrittäneet samaa, ei onnistunut kun kuulema kaikille pitäisi sitten antaa samat oikeudet.
Ainakaan valtiolla ei tietääkseni ole enää palvelusvuosilisiä ollut vuosiin.
Peruspalkka ja siihen päälle suorituspohjaiset lisät, jos onnistuu reilusti ylittämään tulostavoitteet. Niitä tavallista parempia lisiä ei ole helppo saada. Jollain alalla vuodenvaihteessa ei saa pitää viikkoa enempää vuosilomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä julkisella tarvitse sitä 15 vuotta olla töissä, että saa pitkät lomat.
Yksityisen puolen vastaava työkokemus lasketaan vuosiin mukaan.
Itse olen ollut valtion hommissa nyt 3 vuotta ja on tuo lähes 8 viikon vuosiloma. Palkka on reilu 80.000 euroa vuodessa. Joo, se putosi 10.000 - 15.000 euroa vuositasolla, mutta nuo säännölliset työpäivät ja pitkät lomat kompensoi sen kyllä.Valtiolla alle 5% työntekijöistä pääsee noille ansioille.
Ja ilmeisesti kaikki lomarahat on vaihdettu vapaaksi, jos vuosiloma on 8 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin huvikseen verottajan palkkoja, korkeimmasta vaativuusluokasta (eli käytännössä verottajan ylin johto) maksetaan reilusti alle 6000 euroa kk+ pärstakerroinlisä. Itse saan asiantuntijatyöstä yksityisellä enemmän kuin verohallinnon pääjohtaja. Ja jos olisin esim partneri asianajotoimistossa, niin palkka olisi vähintään viisi kertaa suurempi kuin valtiolla.
Joo ei noi palkat mitään kaksisia ole. Katsoin huvikseni tuomarien palkka taulukkoa. Alin palkka reilu 2200 ja ylin 6000e/kk. Valtiolle.fi kun katsoo niin erityisasiantuntijaa haetaan 3000e/kk, oikeustradenomin tutkinnon omaavaa käräjäsihteeriä 2060e/kk ja maisterin tutkinnon omaavaa asiakirja-asiantuntijaa 1900e/kk. Ja kaikkiin päälle ehkä 10%lisä. Ihmekös ettei valtio houkuttele työnantajana osaajia
Tämä on rölli jos mikä. Aito valtion duunari tietäisi, että nykypäivänä edes valtion paikat eivät ole kiveen hakattuja ja muutosta tapahtuu jatkuvasti.
Ennen yksityisellä ainakin 30-vuotta. Palkka oli parempi mutta jatkuvia ylitöitä jne. ei vaan raha enää tarpeeksi motivoinut. Enää ei tarvitse kipeänä mennä töihin eli pari ylimääräistä vapaapäivää kuukaudessa.
Lomia on täydet 38-päivää. Työt ei todellakaan paina eli teen jos teen ja jos ei huvita niin en tee eli pelaan tms.
Iäkkäille valtio on hyvä homma, nuorille en suosittele.
Valtiolla kolmen tonnin kuukausiansioilla työssä jota yksityisellä puolella ei ole ollenkaan joten enpä voi vertailla. Pitkät lomat, 38 päivää / vuosi. Ei voi valittaa. Eikä todellakaan mikään suojatyöpaikka niinku kateelliset yrittää väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei noi palkat mitään kaksisia ole. Katsoin huvikseni tuomarien palkka taulukkoa. Alin palkka reilu 2200 ja ylin 6000e/kk. Valtiolle.fi kun katsoo niin erityisasiantuntijaa haetaan 3000e/kk, oikeustradenomin tutkinnon omaavaa käräjäsihteeriä 2060e/kk ja maisterin tutkinnon omaavaa asiakirja-asiantuntijaa 1900e/kk. Ja kaikkiin päälle ehkä 10%lisä. Ihmekös ettei valtio houkuttele työnantajana osaajia
Pitääkö tämä tulkita niin, että meillä on tässä maassa tuomareita joilla on pienempi palkka kuin hoitajilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka valtiolla on 70% vastaavasta yksityisen puolen palkasta, mutta töitä 20%. Joten palkka per tehdyt työtunnit on valtiolla paljon paremmat.
Valtiolla on itseasiassa palkansaajilla keskiansiot kaikista suurimmat, siis myös yksityistä sektoria suuremmat.
Se johtuu ennen kaikkea siitä, että kaikki matalapalkkaiset työt, kuten siivous, vahtimestarit jne on ulkoistettu valtiolta yksityisille firmoille.
Ammattiryhmien välillä, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää.
Se, että tuo ei tilastollisesti pidä paikkaansa. valtiolla on yksiselitteisestä yksityistä matalammat palkat kaikilla sektoreilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko se 38 pv ja lauantaita ei lasketa, eli lomaa myös kuluu vain se 5 pv viikossa.
Meidän virastossa myös lomarahat saa vaihtaa lomaksi, 38 lomapäivällä saa 16 lomarahapäivää tuohon päälle.
Meillä ei ole vuosiin saanut tuollaista. Korkeintaan saa 5 päivää lisää lomaa ja sekin esimiehen määräämänä aikana, ei koskaan kesälomakautena tai vuodenvaihteessa.
Meillä sama. Lisäksi mulla on saldolla 40h ylitöitä (enempää ei kerry vaikka tekisi). Ja niitä pitäisi pitää pois, mutten ole ehtinyt. Mahdollisuus on pitää 3pv vapaata pomon määräämänä, mutta vielä ei parissa vuodessa ole löytynyt sopivaa ajankohtaa. Sieltä alkaa vanhemmat tunnit jo vanheta. Onneksi se saldo pysyy tuossa 40h, kun jokaista vanhentunutta tuntia kohti pakko tehdä 2 lisää
Meillä valitettavasti ei ole. Joko saat ne käytettyä kun pomolle sopii tai sitten ne jää talolle. Haluatko arvata koska pomolle sopii?
No joo, ilkeä ihminen... se pomo..
Vierailija kirjoitti:
Tämä on rölli jos mikä. Aito valtion duunari tietäisi, että nykypäivänä edes valtion paikat eivät ole kiveen hakattuja ja muutosta tapahtuu jatkuvasti.
Monella oli velä pari vuotta sitten tilastoissa 4000 e/kk palkka, mutta koska siitä tehtii 600 e/kk siirtymämkauden vähennys jo ennen palkanmaksua, niin tosiasiassa tienestit jäi pieniksi. Tuota siirtymäkauden vähennystä nyhdettiin palkasta yli 10 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä julkisella tarvitse sitä 15 vuotta olla töissä, että saa pitkät lomat.
Yksityisen puolen vastaava työkokemus lasketaan vuosiin mukaan.
Itse olen ollut valtion hommissa nyt 3 vuotta ja on tuo lähes 8 viikon vuosiloma. Palkka on reilu 80.000 euroa vuodessa. Joo, se putosi 10.000 - 15.000 euroa vuositasolla, mutta nuo säännölliset työpäivät ja pitkät lomat kompensoi sen kyllä.Valtiolla alle 5% työntekijöistä pääsee noille ansioille.
Ja ilmeisesti kaikki lomarahat on vaihdettu vapaaksi, jos vuosiloma on 8 viikkoa.
En ole vaihtanut mitään lomarahoja ja mulla on se 8 vko lomaa.
Mulla on kokemuksen ansiosta ne täydet lomat, ei vuosien. Saan silti vaihtaa niitä lomarahoja jos haluan muttei ole tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, ilkeä ihminen... se pomo..
Ei se pomokaan tahallaan ole ilkeä. Resurssit vaan on vedetty niin minimiin ettei ole hyvää aikaa ikinä. Valtiolla ihan tavallista että jengi tekee töitä talolle, koska saldo on täynnä ja ei ehdi pitää pois. Osalla voi olla myös usean vuoden lomat pitämättä, koska ei ole ollut hyvää saumaa päästää lomailemaan. Eli joka vuosi saa jotain, mutta sitten osa päivistä siirtyy seuraavalle vuodelle.
Kannattaa kerätä kokemusta ja osaamista yksityisellä ja sitten siirtyä paremmille maille.
Eli aloittaa sieltä.
Näin mä neuvoisin.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse valtiolla 35 vuotta sitten firmassa nimeltä Posti- ja Telelaitos. Silloin oli kyllä lokoiset oltavat, mutta myöhemmin telepuoli yhtiöitettiin ja siitä tuli Sonera. Nykyisin ei postipuolellakaan mene hääppöisesti, kun ovat joutuneet laajentamaan välillä ruohonleikkuupalveluihinkin.
Kyllä vain on. Jos lomaoikeutta on enemmän kuin 32 päivää, niin ei voi vaihtaa.