Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurattaa olla valtiolla töissä --- ei huolta huomisesta!

Vierailija
28.12.2021 |

Onneksi älysin vaihtaa yksityiseltä puolelta puolen kissanpäiville! 😂 Palkka on sama kuin yksityisellä, mutta lomia enemmän ja stressi ei muutenkaan paina. Naurattaa vieläkin.

Virkanainen

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lomia kertyy, jos on 15v ollut talossa?

Oisko se 38 pv ja lauantaita ei lasketa, eli lomaa myös kuluu vain se 5 pv viikossa.

Oliko näin?

Eli lähes 8vk/vuosi.

Melkein tupla lomat? Ohhoh

Mutta muista, että ennen sitä sinulla on 15 vuotta lomaa saman verran kuin muillakin, pienempi palkka kuin yksityisellä sektorilla eikä välttämättä yhtäkään osaamiseen perustuvaa palkankorotusta, koska ei ole rahaa maksaa euroakaan enempää. Ei siis mitään 40% henkilökohtaista lisää vaan max 12,5%. Samassa ajassa moni on yksityisellä puolella saanut palkkaan lisää 60%.

Henk.kohtlisät ei ole yksityisellä noin suuret ja palkatkin alkaa olla samaa luokkaa.

Yksityisellä saat palkankorotuksia muistakin kuin omaan osaamiseesi liittyvistä syistä. Valtiolla tasokorotukset on aika lailla minimissä.

Yksityisellä lakimies tienaa 2 työvuoden jälkeen noin 5000 e/kk + bonukset, valtiolla 3800 e/kk. Palkat ovat selkeästi samaa luokkaa.

Vierailija
82/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo on valtiolla ja en kyllä ikinä siirtyisi sinne. Yksityisellä saa enemmän rahaa, työt joustaa ja päivän jälkeen ei ole aivan rikki. Vaimo ei ole aikoihin ottanut edes eväitä töihin, kun ei ehdi syödä. Menee töihin aamulla klo 7 ja lähtee töistä klo 17. Yleensä illallakin sillä ajatukset pyörii töissä. Burnout lomalla se on ollut jo kahdesti ja kohta varmaan kolmas tulossa.

Joustavaa se työ voi olla valtiollakin. Riippuu paikasta ja toimenkuvasta kyllä joo.

Saanen kysyä miksi hän suostuu tuohon?

Kiltisti vaan tehdään mitä pyydetään niinkö?

Vähän selkärankaa suosittelen kaikille, pitäkää huoli omasta jaksamisesta, kukaan muu ei sitä sulle tee.

Suostuu tohon, koska on koulutusta vastaavissa hommissa ja niitä ei yksityisellä juurikaan ole. Hän myös tykkää työstään, vaikka sitä on liikaa eikä mitään tukea saatavilla. On loppuun palamisen jälkeen kysynyt apua, mutta "hän selviää hienosti eikä valitettavasti ole varaa hankkia apua"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä julkisella tarvitse sitä 15 vuotta olla töissä, että saa pitkät lomat.

Yksityisen puolen vastaava työkokemus lasketaan vuosiin mukaan.

Itse olen ollut valtion hommissa nyt 3 vuotta ja on tuo lähes 8 viikon vuosiloma. Palkka on reilu 80.000 euroa vuodessa. Joo, se putosi 10.000 - 15.000 euroa vuositasolla, mutta nuo säännölliset työpäivät ja pitkät lomat kompensoi sen kyllä.

Valtiolla alle 5% työntekijöistä pääsee noille ansioille.

Vierailija
84/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli on töissä valtiolla, on ollut jo pitkään. Hänen toimialalla on ollut vuosia kestänyt toimintojen tehostaminen. Nyt hän tekee työt, joita ennen teki kolme ihmistä eikä hänelle ennenkään töissä luppoaikaa ollut. Työpäiville tulee pituutta ja ihmettelen, miten pitkään hän jaksaa.

Vierailija
85/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on kyllä kivaa ja aion olla hallintolakimiehenä täällä ikuisesti. Palkka ei toki ole niin hyvä kuin yksityisellä ehkä olisi, mutta ihan riittävä varsinkin kun miettii, että stressiä ei juuri ole ja verotus kuitenkin söisi suuremmista tuloista nettohyödyn melko pieneksi.

Kauheata kun katsoo miten stressaavaa työtä jotkut opiskelukaverit tekevät yksityisellä suurissa asianajotoimistoissa.

- ja aikaa jää vauvapalstalla roikkumiseen.

Kyllä, jotain viraston höpölöpö palaveria tuossa on ollut käynnissä kasista alkaen, jota sivukorvalla kuuntelen. Seuraava diipadaapa-palaveri on yhdeltä, jossa meneekin sitten melkein loppupäivä, joten kai tässä jotain papereita on käänneltävä kotona ennen ruokista. Tulostavoitteet ovat sellaisia, ettei sille kuusikymppiselle Ritvalle vain tule liikaa stressiä.

Vierailija
86/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen veli on töissä valtiolla, on ollut jo pitkään. Hänen toimialalla on ollut vuosia kestänyt toimintojen tehostaminen. Nyt hän tekee työt, joita ennen teki kolme ihmistä eikä hänelle ennenkään töissä luppoaikaa ollut. Työpäiville tulee pituutta ja ihmettelen, miten pitkään hän jaksaa.

Toimintojen tehostaminen on juurikin syy miksi valtiolla ollaan loppunpalamisten takia lomalla paljon. Siihen päälle naljailut siitä kun on laiska syöttöporsas niin oikeasti monella ei riitä jaksaminen. Ja kun tehostamiselle ei ikinä näy loppua.

Mulla yksi tuttu joutuu työnsä takia kehittämään järjestelmää, jonka ainoa funktio on viedä tämän tutun työ. On kuulemma melko mielenkiintoinen asetelma, eikä oikein tiedä mitä tämä tarkoittaa hänen uransa kannalta. Ilmeisesti hänet siirretään sitten joko toiseen virastoon tai toisiin tehtäviin kun tuo joskus tulee.

Vierailija
87/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimintojen tehostaminen on juurikin syy miksi valtiolla ollaan loppunpalamisten takia lomalla paljon. Siihen päälle naljailut siitä kun on laiska syöttöporsas niin oikeasti monella ei riitä jaksaminen. Ja kun tehostamiselle ei ikinä näy loppua.

Mulla yksi tuttu joutuu työnsä takia kehittämään järjestelmää, jonka ainoa funktio on viedä tämän tutun työ. On kuulemma melko mielenkiintoinen asetelma, eikä oikein tiedä mitä tämä tarkoittaa hänen uransa kannalta. Ilmeisesti hänet siirretään sitten joko toiseen virastoon tai toisiin tehtäviin kun tuo joskus tulee.

No se on sitä automaatiota ja tehostamista. Valitettavasti kukaan ei pääse sitä karkuun.

Kannattaakin mennä tekemään niitä systeemeitä itse niin ei ainakaan työt lopu.

Manuaalinen homma vähenee kokoajan ja se ei valittamalla siitä muutu.

Ihmisen pitää muuttua itse mukana. Tämä vaan mun mielipide.

Vierailija
88/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se tuttu sitten mennä seuraavaksi kehittämään vastaavaa sitten muualle?

Vierailija
89/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin teen töitäkin ns. kotiin päin kun että tulos valuu johonkin ulkomaille omistajien ökyveneisiin.

Vierailija
90/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se tuttu sitten mennä seuraavaksi kehittämään vastaavaa sitten muualle?

Valitettavasti ei, koska on kehitystiimissä vain asiantuntijajäsenenä varsinaisten tehtäviensä ohella. Hänen onnensa että on luonteeltaan aika huoleton ja luottaa siihen että elämä kantaa.

Itse en kyllä pystyisi asiallisesti suunnittelemaan systeemiä jonka ainoa tarkoitus olisi tehdä musta työtön. Mutta onneksi ei tarvitsekaan.

Vierailija
91/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin teen töitäkin ns. kotiin päin kun että tulos valuu johonkin ulkomaille omistajien ökyveneisiin.

Niin raada siinä niska limassa että toinen saa sen veneen? Sä saat sen burnoutin.

Hyvä diili.

Vierailija
92/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa laajemmin ja isommin kuin vaan se minkä rahan juuri sinä saat yksityinen versus julkinen sektori.

On muitakin tekijöitä, esim. se juuri mihin ne voitot menee, mihin verot maksetaan, mikä on työn välillinen hyöty ja kenelle se on.

Jos oot sairaalassa hoitamassa ihmisiä versus teet jotain diipadaapaa monikansallisessa pörssiyhtiössä.

Kuka hyötyy ja kuin paljon?

Vierailija
93/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa laajemmin ja isommin kuin vaan se minkä rahan juuri sinä saat yksityinen versus julkinen sektori.

On muitakin tekijöitä, esim. se juuri mihin ne voitot menee, mihin verot maksetaan, mikä on työn välillinen hyöty ja kenelle se on.

Jos oot sairaalassa hoitamassa ihmisiä versus teet jotain diipadaapaa monikansallisessa pörssiyhtiössä.

Vaikka virkamies olenkin, niin rehellisesti mua kyllä kiinnostaa tasan se miten työ vaikuttaa mun elämään. En jaksa olla mikään kansan palvelija, joka uhrautuu yhteisen hyvän eteen.

Vierailija
94/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka virkamies olenkin, niin rehellisesti mua kyllä kiinnostaa tasan se miten työ vaikuttaa mun elämään. En jaksa olla mikään kansan palvelija, joka uhrautuu yhteisen hyvän eteen.

Ehkä en tarkoittanut sitä ihan noinkaan.

Mutta jos voit valita teetkö tasan samaa hommaa yksityinen versus julkinen niin eikö edes siinä tapauksessa paina ollenkaan nämä muut asiat?

Mulla ainakin painaa.

Vierailija
95/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion hommista vanhuus eläkkeelle 45v. Ammatin valinta kysymys. 🛩️

Vierailija
96/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli voisit mennä vaikka mukaan kansanmurhaan jos siitä maksetaan vaan tarpeeksi sulle?

Vierailija
97/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos voit valita teetkö tasan samaa hommaa yksityinen versus julkinen niin eikö edes siinä tapauksessa paina ollenkaan nämä muut asiat?

Mulla ainakin painaa.

Ei mulla ainakaan. Kiva jos on noin korkean moraalin työntekijöitä, mutta mua kiinnostaa tasan se mitä teen, miten paljon pitää tehdä, miten jää vapaa-aikaa, mitä maksetaan ja millainen jatkuvuus. Valtiolla olen vain siksi, että jatkuvuus on paljon parempaa kuin yksityisellä. Ei tarvitse joka vuosi pelätä että yt:t vie työt.

Vierailija
98/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin painaa.

Ei mulla ainakaan. Kiva jos on noin korkean moraalin työntekijöitä, mutta mua kiinnostaa tasan se mitä teen, miten paljon pitää tehdä, miten jää vapaa-aikaa, mitä maksetaan ja millainen jatkuvuus. Valtiolla olen vain siksi, että jatkuvuus on paljon parempaa kuin yksityisellä. Ei tarvitse joka vuosi pelätä että yt:t vie työt.

Täysin ymmärrettävää.

Itse juurikin valitsin tietoisesti sen matalamman palkan julkis puolelta.

Olin valinnan äärellä, siinä tuli pohdittua kaikkea. Edut ja moraali voitti palkan ja pelon työpaikasta. Eli se oli samaa meillä sentään 😁

Toisella sitten toisinpäin tai muut syyt, syitä kun on monia.

Vierailija
99/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion hommista vanhuus eläkkeelle 45v. Ammatin valinta kysymys. 🛩️

Jos ei osaa yhdyssanoja, ei pääse puolustusvoimiin lentäjäksi. Kyse lienee älykkyydestä tai oppimiskyvystä.

Vierailija
100/152 |
30.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä valtiolla siksi, että haluan vaikuttaa. Ihan asiantuntijatasolla voin tehdä kansalaisen elämän mukavaksi tai hankalaksi, vaikka en koskaan kohtaisi asiakasta. Voin tuosta vain tehdä maapalasta arvottoman tai tuhota jonkun kodin vetämällä siihen kohtaan ratalinjauksen.