Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Työkavereita ei voi valita.
Miten kertoa pomolle että yksi työntekijöistään on narsisti ja sosiopaatti? Narsisti manipuloi ja kietoo pikkusormensa ympärille pomot koska haluaa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ole kylmän viileä" ei minusta toimi, koska narsistit keskimäärin arvostavat haasteita. Eivät halua heti liian avointa, aloiteellista ja kiinnostunutta kumppania. Testaavat luotettavuuttasi pitkään ja samalla rakentavat luottamustasi pala kerrallaan. Jos olet se aloitteellinen puoli, saattavat kadota.
Yksi hyvin narsistinen tapailusuhteen toinen osapuoli piti oikein luennon minulle siitä, kuinka miehen tulee saada metsästää, vetosi alan kirjallisuuteen ja teorioihin. Vakninkin sanoo, etteivät narsistit pidä yhden illan jutuista, koska niissä nainen on yleensä aloitteellinen.
Itsellä se viileys on aina ollut suojakuoreni, ja samalla varsinainen n-magneetti.
Samoja kokemuksia itselläni. Ongelmien kasaannuttua aivan sietämättömiksi eksä pamautti yhtäkkiä, että kaiken alku ja juuri on siinä, että MINÄ lähetin ensimmäisen viestin deittipalvelussa. Siis se oli kuulemma sellainen kardinaalisynti, että aiheutti ja oikeutti kaikki hänen temppunsa :-D "Miehet haluavat metsästää, mitä metsästettävää on noin helpossa naisessa?", jne.
Tämä näkyy myös hänen seurusteluhistoriassaan: ensimmäinen tyttöystävä ei heti "lämmennyt", vaan eksä edelleen hekumoi sillä, miten pitkään sai häntä vokotella. Tosin nalkkiin jouduttuaan tuo kiltti ja hyväntahtoinen naisparka romutettiin vuosien aikana täysin, ja mies kuvailikin häntä "tahdottomaksi lapaseksi". Toisin sanoen, tuon suhteen paras puoli oli miehen mielestä tämä metsästysvaihe. Minua edeltänyt naisystävä puolestaan oli aika kipakka ja sivusuhteita pyöriteltiin molemmin puolin, yritettiin tehdä toinen mustasukkaiseksi mystisillä some-julkaisuilla jne. Tästäkin mies aivan järjenvastaisesti vaikutti nauttineen - nainen ei niinkään, sillä suhde loppui hänen puoleltaan siihen ahdistukseen, mitä tuollainen jatkuva valheiden verkossa eläminen ns. normaalille ihmiselle väistämättä aiheuttaa. Itse puolestaan olen herkkä, hyväntuulinen, empaattinen, utelias, pitkäpinnainen ja ihan loputtoman ymmärtäväinen, varmasti hyvin läheisriippuvainen. Olin aina miehelle uskollinen enkä antanut mitään syytä epäillä sitä - kohtelin häntä, kuten haluaisin itseäni kohdeltavan. Olikin täysin käsittämätöntä, kuinka tunnuin saavan vain syvempää suota raivattavaksi, ihan sama mitä tein ja kuinka paljon ymmärsin. Mies sai minusta itselleen rakastavan terapeutin, ja tästä syystä ero varmaan olikin hänelle jotenkin henkisellä tasolla vaikea (fyysisellä tasolla toki hyppäsi heti seuraavaan), sillä jaksoi roikkua perässä tosi pitkään.
Mutta summa summarum, näiden kohdalla ei vaan voi voittaa - oli sitten aloitteellinen, kiinnostunut ja avoimen rakastava, tai kylmänviileä ja laskelmoiva.
Vierailija kirjoitti:
oliko äitini N? kahdenkesken (ja muille) mukava, auttavainen ihminen. seläntakana piru. tuho suhteeni moniin ihmisiin, levitteli juoruja vuokranantajille uusille naapureille ja työnantajille. masinoi jotkut kaverinsa ja sukulaisetkin osallistumaan toimintaan.
Siltä kuulostaa.
Yks puolituttu mies koko ajan kehuu omia tekojaan, hän on Kingi ja kun ollaan yhdellä yhteisellä tutulla kylässä, vähättelee talon isäntää, vaikka on kaverinsa, viimeksi riitainnuin etten enää mene jos hän on siellä, sanoin talon emännlle.
Nythän meillä onoivallinen case-study narsistin puhetyylistä: oma presidenttimme. Omat yhternvetoni seurattuani hieman häntä vuosien varrella: julkisuuden kommentit ovat ympäripyöreiyä kaikkia-ja-ei-ketään-mielistelevää puurpa caillta todellista viestiä, jotta ei vahingossakaan barskunkuori ala murentua. Privana tyyli on sitten VMP
Narsistiset ihmiset vielä usein ovat sellaisia että herkästi leimaavat sinut narsistiksi vaikka itse kääntävät kaikki asiat ja näkemykset kokoajan sinun syyksi. Exä nainen oli tällainen että jos olin jostain eri mieltä niin olin narsisti ja riitely ei johtanut mihinkään koska aina kaikki oli minun syytä. Sitten jos sanoin että en jaksa tapella ja olin hiljaa niin se oli mykkäkoulua ja sekin väärin. Usein aina humalassa alkoi haastaa jostain ja sanoin että keskustellaan selvinpäin niin se ei käynyt ja olin töykeä kun en kuuntele häntä humalassa... aargh... tämmöisten ihmisten kanssa oleminen saa vähentämään omaa alkoholinkäyttöä kun katselee känniääliöitä ja se aina menee draamaan
Vierailija kirjoitti:
Pahantahtoisen ihmisen etu on se, että suurin osa meistä ajattelee muista hyvää, aina, vaikka olisi pieniä merkkejäkin muusta. Luotamme lähtökohtaisesti ihmisiin. Yhteistyön tarve ja etu on dna:ssamme.
Kannattaa lukea psykologiaa, narsismista, manipulaatiosta jopa aivopesutekniikoista ym. jotta on jatkossa paremmin kartalla ja osaa varoa.
Oman kokemuksen mukaan oli vaikea ymmärtää narsistin empatia. Empatia vaikuttaa aidolta, mutta se on opeteltua taitoa. Oli todella vaikea ymmärtää missä minun tapauksessa oli kysymys. Luin manipulaatiostakin. Naiset ja varsinkin naispiilonarsisti on todella taitava manipuloimaan. Hän saa yhdellä lauseella ihmiset puolelleen, kun osaa vaikuttaa samalla empaattiselta ja osaa käyttää oikeita sanoja.
On todella vaikea havaita mikä on manipulointia, kun kyseessä on taitava henkilö. Mielipiteiden tyrkyttämisen kyllä havaitsee, mutta yhden lauseella manipulointia on tosi vaikea kenenkään havaita. Se saatetaan kietoa mukaan kehua, huolta ja kieltoa.
Vaikka olin tietoinen asioista, silti asioita on vaikea huomata.
Julkimoissa on paljon narsisteja, hyväksikäyttäviä valehtelijoita.
Jatkaa maailman tappiin kostamista, välissä voi olla hiljaisempi vaihe. Valehtelee uhrista kaikille, kaikenlaista, pääasiassa tekoja joita itse tehnyt, eli niitä vähemmän kivoja tekoja. On muka olevinaan huolissaan uhrista on yksi keino. On viisautta ettei palaa hoviin takaisin vaan tekee rikosilmoituksia, aina. Kyllä se karma kostaa pahimmillekin narskuille, ja poliisia ne pelkää.
"Kukaan ei olisi enemmän tyytyväinen kuin allekirjoittanut, jos jokainen minun henkilöstäni kirjoitettu palstamillimetri käytettäisiin maailman konfliktien, rauhan, ihmisoikeuksien, tasa-arvon ja ilmastokriisin käsittelemiseen. Näistä asioista itse tuolla maailmalla puhun."
Narsku ei rakasta ketään, ei lapsia, eläimiä, perhettään, vain rahaa ja materiaa.
Narsku ei osaa nauraa kuin tekonaurua, narsku pystyy vahingoittamaan toista, kylmäverinen manipulaattori.
Narsku ei mene edes vanhempiensa hautajaisiin. Vaatii perinnöt kokonaan itselleen. Veisi jopa sukulaisten miehet jos onnistuisi.
Väärentelee koulutodistuksia, tutkintotodistuksia. Varastaa aina kun voi.
Haastaa jopa asianajajat (hulluuden huippu!)
Narsistit ja psyko- ja sosiopaatit ovat tavallaan säälittäviä, parantumattomia ikuisia lapsia. Tutkimusten mukaan nämä 'sairaudet' kehittyvät lapsena eivätkä ole vielä syntyissä. Ilmeisesti liikaa, kaiken saaneita kakaroita jotka vaativat aina kaiken itselleen, jopa varastaen jos ei muuten saa. Mitään omaa niillä ei ole, kaikki on kopioitua joltakin, jopa ulkonäkö (esim muuan kakkosluokan julkkis).
Ovat usein juoppoja, työpaikoilla kaikkien vihaamia ja pomojen per*eennuolijoita, usein saavat potkut koska tekevät vilppiä.
Rahankiilto on useimpien näiden silmissä aina, keinoja ei kaihdeta, varastavat vaikka äidiltään. Monet vievät jopa lastensa säästöt.
Eivät rakastu mutta seksi kelpaa vaikka eivät siitäkään nauti, kumppani on vain masturbaatioväline, ainakin siihen saakka kunnes kumppani on luvannut omaisuutensa sille, sen jälkeen menee jalat ristiin.
Vihaa kissoja ja koiria, lapset kiinnostaa vain senverran kuin on pakko (joku hyöty)
Ottaa yleisönsä, hyvä näyttelijä, kunnes ....
Trumbbikin on narsisti, oiva esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua.
Iso osa ei olekaan enää, jotka näitä tällaisia kokemuksia jakaa. Tai yhteydenpito on vähäistä.
Mitä enemmän näistä asioista puhuu, sitä paremmin ihmiset osaavat myös lähteä ajoissa esim. juuri narsistisista suhteista. Näistä asioista puhuminen auttaa siihen, että ihmiset huomaisivat varoitusmerkkejä ja narsistisia käytösmalleja jo pienemmistäkin asioista ajoissa, ennen kuin suhde syvenee ja sitten tilanne meneekin huonoksi. Useinhan narsistinen ihminen voi ja osaa käyttäytyä pääosin todella mukavasti ja huomioivastikin, erityisesti suhteen alussa. Narsistinen luonne piilotetaan.
On yleistä ja nomaalia, että koitetaan aikansa ratkaista esim. rakkaussuhteeseen tulleita ongelmia. Monissa narsistisissa suhteissa on myös taidokastakin manipulointia (muun henkisen väkivallan ohella), joka vaikuttaa sen kohteeksi joutuneen todellisuudentajuun ja heikentää arviointikykyä, itsetuntoa, todellisuudentajua ja toimintakykyä.
Kestää usein aikansa tajuta, että toinen on todella niin ilkeä ja ajatusmaailma ja persoona poikkeaa ns. normaalista ja aiemmasta käytöksestäänkin niin paljon (esim. empatiakyvyn puute, empatia ollutkin vain esitystä, ei aitoa. Aiemmin oli huomioiva ja rakastava, sitten alkaa olla jossain tilanteissa kylmä ja ilkeä.) Kestää aikansa tajuta, että suhteeseen tulleita ongelmia ei olekaan mahdollista ratkaista, koska ne johtuvat toisen syvällä persoonassa olevista asioista. (Ongelmat ei johdu siis esim. väärinkäsityksistä, ei kommunikaatioiongelmista, ei omasta toiminnasta tms.)
Peruspersoonaltaan ns. normaalien kanssahan voi joskus olla mahdollista ratkaista suhteessa ilmenneitä isojakin ongelmia, narsistisen kanssa se ei onnistu. Monet jäävät yrittämään pitkäänkin, ja ovatkin sitten jo niin uupuneita ja manipuloituja, että lähteminen suhteesta viivästyy edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti saattaa ihan yllättäen sanoa jotain todella kamalaa ihan tuosta vain. Loukkaavaa ja järkyttävän ilkeää. Usein silloin kun olet hyvällä tuulella jostain. Kun et meinaa uskoa kuulemaasi ja kysyt mitä sinä sanoit, vastaus on että, en sanonut mitään. Kun sitten sanot että kyllähän sinä juuri sanoit jotakin, vastaus on että en sanonut ja kuvittelet itse että olisin sanonut jotain. Kun edelleen sanot, että varmasti sanoit äsken jotain, narsku hermostuu ja sanoo, että eikö täällä saa edes puhua mitään.
Toinen sairas tapa, joka tuli liiankin tutuksi narsistin kanssa oli sen tapa aloittaa riita jostain älyttömästä asiasta ennen nukkumaan menoa.
Oma eksäni totesi kerran tv:tä katsellessamme ihan yhtäkkiä olen muuten pannut ton blondin kanssa. Kyseessä oli eräs suosittu naisjuontaja, joka on ollut vuosikausia naimisissa. Elimme jo lopun aikoja, joten hölmistyksestä huolimatta totesin vain, että et varmasti ole. Hetken inttämisen jälkeen mies tajusi, ettei saanut minua uskomaan väitettään, ja puuskahti että okei, en olekaan. Sitten hän kuitenkin suuttui minulle ja alkoi tivata, miksen uskonut väitettä, enkö ajattele hänen olevan tarpeaksi hyvä/komea/miehekäs jne jne kelvatakseen tuolle naiselle :D Siis mies ihan oikeasti loukkaantui ja suuttui minulle! Niin absurdia käytöstä, että sanattomaksi vetää.
Sisaruksiin voi olla vihasuhdekin. Narsisti löytää jokaisesta vikoja, siinä vaiheessa muut tajuaa että se vika onkin narsistissa.