Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9701/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se kuka pohtii vastapuolta narsistiksi onkin itse narsisti ja pahasti...kannattaa myös katsoa peiliin:)

Vierailija
9702/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

narskutarallaa kirjoitti:

Joskus se kuka pohtii vastapuolta narsistiksi onkin itse narsisti ja pahasti...kannattaa myös katsoa peiliin:)

Tämä on puppua. Aina tulee joku, joka sanoo jotain tällaista, mutta se johtuu siitä, että he eivät ole ikinä itse olleet narsistin kanssa tekemisissä. Älä edes yritä vähätellä meitä jotka ikävä kyllä olemme saaneet kokea narsistin tuhon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9703/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida täysin ymmärtää narsismia sitten. Kannattaa lukea aiheesta niin sitten et kirjoita tuollaista typeryyttä.

Vierailija
9704/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin narsistin miehen kanssa vuosia. Muut ei tienneet hän oli narsisti, koska hän näytti ihan eri puolen kavereilleen ja muille ihmisille. Kun kerroin miten hän kohteli minua (ja se oli ihan kamalaa: hirveä haukkuminen, alistaminen, nimittely, välillä peräti lyöminen, vähättely, arvostelu miltä näytin yms), nämä muut ihmiset eivät uskoneet sitä, koska heidän sanojensa mukaan hän oli niin ihana ja sympaattinen, että mahdotonta hän käyttäytyisi niinkuin kerroin. Minua syytettiin valehtelusta, mustamaalaamisesta, miehen kunnian pois viemisestä ja ties mistä. Narsistit on niin fiksuja, että ne esittää hyvää muille ja sitten se uhri leimataan vaikeaksi ja uhria aletaan syyttää. Narsistit on pohjasakkaa, mutta ikävä kyllä aina löytyy ihmisiä, jotka jaksaa palvoa ja ylistää heitä ja niinpä he jatkavat tuhojaan.

Samoin kävi itselleni. Oikeastaan jäi vain yksi kaveri. Ja ehkä osin siksi, että oli kuullut toisesta aikaisemmasta suhteesta, jossa sama mies oli ollut kamala.

Se loukkaa ehkä eniten mun oikeustajua. Olen reilu ja mahdollisimman tasapuolinen ja nyt en saa samaa oikeutta itselleni. Kun tällainen olo tai tunne tulee, niin ajattelen ensimmäisenä, että kiitos, ettei tarvitse olla enää tämän ihmisen kanssa ja pääsin kuitenkin aika ehjänä pois. Sitten ajattelen, että jos joku asiaa miettii, niin minuun katsomalla näkee myös totuuden: olen ystävällinen, kilttikin, pärjään hyvin ja olen ahkera.

Kaikkea hyvää sinulle. Minä uskon mitä kirjoitit. Tiedän ehkä vähän surustasi ja tuskastasi.

Kiitos paljon, sanasi merkitsevät paljon minulle. On ollut yksinäinen olo, kun huomasin, että ihmiset joiden luulin olleen kavereitani aiemmin, ottivatkin tämän miehen puolen. Vaikka kuinka näytin todistusaineistoakin viestien muodossa (ja niitä on tuhansia vuosien varrella), eivät silloinkaan uskoneet minua. Yritin löytää terapiaa, mutten löytänyt niin sitten kamppailin yksin ja se oli vaikeaa. Vieläkin kamppailen. Minua vihastuttaa se, että hän pääsi kuin koira veräjästä eikä mitään tapahtunut hänelle. Minä taas menetin palan itsestäni. Minäkin olen oikeuden mukainen ihminen ja ajattelin, että tässä ei todellakaan käynyt mitään oikeutta. Hän jatkaa samalla tavalla, eikä kukaan voi tehdä sille mitään.

Olen iloinen, että sinäkin pääsit tilanteesta pois. Sen yli pääseminen onkin sitten toinen juttu, ainakin minulle. Kiitos vielä kerran, että vastasit minulle. Se antoi minulle voimia, että on joku joka uskoo ja ymmärtää. Kaikkea hyvää sinulle myös.

Kiitos. Lömmitti sydäntä. Minullakin olisi viestejä. Aivan hulluja. Olen miettinyt, että voisin näyttää, mutta viestisi luettuani taidan jättää niin tekemättä. Leimaisi minua vielä vain hullummaksi.

Ajattelen myös niin, että rakastamisessa ei ole mitään pahaa rai väärää. Ei se tee minusta huonoa ihmistä, että aidosti rakastuin ja rakastin ihmistä, jota ei sitten ollutkaan. Oli vain mielikuva, joka mureni pala palalta pois. Ei tämä ihminen saanut minusta palaa pois, ei vienyt mitään, ottanut mitään. Rakkautta riittää ja annoin sen ilomielin, tykkään rakastaa. Minkäs minä sille voin, että toinen ei sitä arvostanut.

Ja ne muut ihmiset. Opin aika paljon ihmisistä. Paljon on hyviä ihmisiä, paljon laumassa vaeltavia. Kun valitaan jonkun puoli päädytään yleensä sille puolelle, joka itselle sopii parhaiten. Se on yleensä helppo, harmiton, ehkä menestyvä ja hauska. Ja koska narsisti hurmasi minut, niin miksi ei olisi hurmannut muitakin? Olkoon luuloissaan. Jos he joskus tarvitsevat apua tai tukea narsissilta, niin äkkiä totuus valkenee.

Mennään eteenpäin pää pystyssä ja sydän niin auki ja viisaana kuin mahdollista. Ei rakastamisessa ole mitään väärää tai hävettävää. Aina vain kohde ei satu olemaan ihan se oikea

Vierailija
9705/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet että narsistit haluavat hoitaa pieniä lapsia? Tästä oli joskus pitkä kokemuskeskustelu redditin narskujen uhrien ryhmässä jossa tultiin siihen lopputulokseen että pieni lapsihan ei ilmaise vielä omaa tahtoa tai mitään vaan sokkona uskoo sitä hoitavaa narsistia joten tämä saa siitä helpon lähteen.

Ihmettelin kerran narskun kommenttia, kun tuttavani sai vauvan, niin narsku tämän kuultuaan sanoi että "no sepä mukavaa että saat siitä lapsen hoidettavaksesi" - siis kuka ajattelee näin jos joku toinen saa lapsen, että, jee, minä pääsen hoitamaan.

Kyseinen lapsi menee kohta kouluun ja voin sanoa käsi sydämellä etten ole kertaakaan hoitanut tätä.

Vierailija
9706/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet että narsistit haluavat hoitaa pieniä lapsia? Tästä oli joskus pitkä kokemuskeskustelu redditin narskujen uhrien ryhmässä jossa tultiin siihen lopputulokseen että pieni lapsihan ei ilmaise vielä omaa tahtoa tai mitään vaan sokkona uskoo sitä hoitavaa narsistia joten tämä saa siitä helpon lähteen.

Ihmettelin kerran narskun kommenttia, kun tuttavani sai vauvan, niin narsku tämän kuultuaan sanoi että "no sepä mukavaa että saat siitä lapsen hoidettavaksesi" - siis kuka ajattelee näin jos joku toinen saa lapsen, että, jee, minä pääsen hoitamaan.

Kyseinen lapsi menee kohta kouluun ja voin sanoa käsi sydämellä etten ole kertaakaan hoitanut tätä.

Minun kokemukseni mukaan taas ei. Ei suurin surminkaan halua hoitaa pientä lasta. Mutta sitten kun voi viettää hupaisaa aikaa ja saa rajatonta ihailua lapsilta, niin sitten kyllä.

Jokainen tietää, että pari kolme vuotiaalla taaperolla on kova tahto.

Vierailija
9707/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palomies otti itsestään kuvia ja lähetti niitä minulle ja odotti, että jokaista kuvaa ihailisin. Karmivaa.

Vierailija
9708/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko avopuoliso nainen narsisti vai epävakaa vaiko terve ihminen. Mutta alkaa olla syvä hämmennys. Kolme vuotta yhdessä. Viimeiset pari vuotta tätä viikon välein draamaa ja huutoa ja mykkäkoulua ja toisina hetkinä vaikuttaa taas kivalta.

Emme pysty keskustelemaan tilanteissa ollenkaan, alkaa vain huuto ja saa enemmän köniin henkisesti jos haluaisi rauhallisesti asian jutella läpi. Hän hermostuu kun kokee että teen jonkin virheen, esim. sanoin jotain ja ymmärsimme toidemme väärin yms. ja hetkessä tunnelma muuttuu 180 astetta.

Ei auta jos koittaa oikaista mitä tarkoitin, sellaista inttämistä "älä yritä manipuloida sen sä osaat, valehtelet, turha yrittää mä en oo niin yksinkertainen, tiedän mitä teet, mikä oot, lopeta valehtelu" yms.

Ja kun koittaa saada suunvuoroa niin huuto menee vaan kovemmaksi ja hetken päästä alkaa mykkäkoulu ja olen kuulemma pilannut päivän. Joskus menee tunti, joskus päivä, joskus monia päiviä että hän muuttuu normaaliksi ja voi sitten vaan halia ja pussailla ja kertoa kuinka ihana oon.

Ei auta vaikka mitä tehdään, lomat pahimpia, vaikka ois kuinka hienoa ja paljon rahaa pantu palamaan niin se tulee aina jostain se kohtaus ja lomasta saa jälkeenpäin kuulla valitusta kuinka oli karmea loma ja pilasin senkin.

Ja silti toivoo että mentäisiin naimisiin ja haluaa lapsia, en ymmärrä tätä yhdistelmää jos kokee että oon niin karmea ja manipuloin ja valehtelen. Ja yksi raskaimmista asioista ettei voida jutella kuin "säästä", heti jos tulee jotain joissa eriävä mielipide tai väärinymmärrys, ollaan lähellä taas että vähintään päivä pilalla.

Vierailija
9709/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko avopuoliso nainen narsisti vai epävakaa vaiko terve ihminen. Mutta alkaa olla syvä hämmennys. Kolme vuotta yhdessä. Viimeiset pari vuotta tätä viikon välein draamaa ja huutoa ja mykkäkoulua ja toisina hetkinä vaikuttaa taas kivalta.

Emme pysty keskustelemaan tilanteissa ollenkaan, alkaa vain huuto ja saa enemmän köniin henkisesti jos haluaisi rauhallisesti asian jutella läpi. Hän hermostuu kun kokee että teen jonkin virheen, esim. sanoin jotain ja ymmärsimme toidemme väärin yms. ja hetkessä tunnelma muuttuu 180 astetta.

Ei auta jos koittaa oikaista mitä tarkoitin, sellaista inttämistä "älä yritä manipuloida sen sä osaat, valehtelet, turha yrittää mä en oo niin yksinkertainen, tiedän mitä teet, mikä oot, lopeta valehtelu" yms.

Ja kun koittaa saada suunvuoroa niin huuto menee vaan kovemmaksi ja hetken päästä alkaa mykkäkoulu ja olen kuulemma pilannut päivän. Joskus menee tunti, joskus päivä, joskus monia päiviä että hän muuttuu normaaliksi ja voi sitten vaan halia ja pussailla ja kertoa kuinka ihana oon.

Ei auta vaikka mitä tehdään, lomat pahimpia, vaikka ois kuinka hienoa ja paljon rahaa pantu palamaan niin se tulee aina jostain se kohtaus ja lomasta saa jälkeenpäin kuulla valitusta kuinka oli karmea loma ja pilasin senkin.

Ja silti toivoo että mentäisiin naimisiin ja haluaa lapsia, en ymmärrä tätä yhdistelmää jos kokee että oon niin karmea ja manipuloin ja valehtelen. Ja yksi raskaimmista asioista ettei voida jutella kuin "säästä", heti jos tulee jotain joissa eriävä mielipide tai väärinymmärrys, ollaan lähellä taas että vähintään päivä pilalla.

Lähde heti, älä hukkaa sinun tai hänen aikaansa. Tiedät kai että teet niin jos jäät, ja jos teet lapsia sen kans niin ne lapset ovat pilalla. Minäkin tein lapsia väärän miehen kanssa ja mitä sain, lapsia jotja ovat valmiita kiusaamaan minut hautaan saakka. Exä nyt ei niin pysty ihon alle pääsemään, teki mitä tahansa, mutta kun oma lapsi puukottaa eikä toinenkaan nouse puolustamaan..

Katsoo vain vierestä kun äidin viimeistä elinvoimaa tapetaan.

Vierailija
9710/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutulla oli juuri tuollainen perusnegatiivinen avovaimo. Kuulostaa häneltä. Keskustelua aina ikävään sävyyn. ihmettelin mikä pitää heidät yhdessä. Heillä ei ollut mitään samaa, siksi ehkä naista hiersi kaikki mitä mies teki. Mies oli joustava ja kiltti. Onneksi lopulta erosivat.

Ihminen voi olla vain perusnegatiivinen, se tee narsistia, mutta tuossa on kyllä vähän niitä n-piirteitä. Joku voi olla omanelämänsä prinsessa ja luulee, että puolisolle voi äksyillä. Monesti ihmiset menevät yhteen jonkun kanssa ja yrittävät muuttaa ihmisen sellaiseksi kuin haluavat. Ihmistä ei kannata yrittää muuttaa vaan etsiä sellaisen mitä ominaisuuksia puolisossa haluaa olevan. Tuo suhde ei tule toimimaan, jos noin paljon hiertää jo ennen lapsia. Lasten tulen jälkeen haasteet vain kasvat, sitten teillä vasta vaikeaa onkin. Kannattaa vaihtaa ennen lapsia. 

Vierailija
9711/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:

Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.

Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.

Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.

Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.

Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.

Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.

Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. “Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä”, valaisee Lauerma.

Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.

Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.

Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.

Narsistit rakentavat myös niitä hoveja ympärilleen, oman seurapiirinsä.

Joukkoon ei sovi niitä, jotka ajattelevat erilailla kuin hän. Valikoimat seurapiirinsä.

Vierailija
9712/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ajattelevat aina itseään. Sen kun ymmärtää ja tietää, säästyy paljolta surulta. Niiltä puuttuu empatian ja myötätunnon tunteet. Jos joku ihminen ei palvo heitä, se ihminen pudotetaan narsistin elämästä heti pois. Aina pitää olla samaa mieltä, muuten nousee riita. Ne ovat kuin pikkulapsia, että jos eivät saa mitä haluavat, ne ei ymmärrä sitä vaan nostavat hirveän metelin. Ainoa lohtu on, että he ovat erittäin onnettomia ihmisiä vaikka esittävätkin ihan toista. Lopulta kukaan ei kestä heitä ja he päätyvät olemaan ihan yksin.

Toivottavasti muut huomaavat tämän!

Vierailija
9713/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilta ei voi odottaa mitään normaalia käyttäytymistä esim. Sukujuhlissa.

On todella törppö, saa hävetä silmät päästä hänen takiaan.

Vierailija
9714/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joillain on kyllä aika narskumaista itsekehua, öngh. Olen niin empaattinen ja hyvä ihminen että siksi narsku minut löysi.

Vierailija
9715/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ketjun ensimmäinen viesti on omasta tilanteestani.

Vierailija
9716/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten kaikki ketjuun kirjoittaneet että meissä kaikissa on narsismin piirteitä.

Itse olen kaksi testiä tehnyt ja en ikävä kyllä ollut tälläinen vaan narsistin vastakohta.

Mutta mutta. 

Olen tekemisissä ihmeellisen ihmisen kanssa.

Saattaa mennä viikko hyvin jopa kaksi. Mutta ei yhtään pidempään. Olen vetäytynyt itsekkin hiljaisuuteen. Koska ei auta vaikka mitä yrittäisin. Jos kehun toista saan vastaan ; Älä valehtele, elä kehtaa inhoat minua olet pettänyt minua yms.

Miten tuollaisen ihmisen kanssa  voi rakentavasti keskustella? Onko olemassa mitään keinoa.?.

Vierailija
9717/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin: hän saattaa olla juhlien sielu ja sydän! Niin hauska, veitikkamainen, innokas seuranpitäjä, kohtelias ja hurmaava.

Sitten päästään kahden puolison kanssa ja ladataan täyslaidallinen paskaa tämän niskaan. Ja sitten taas seuraavana päivänä maailman onnellisempana olentona ovesta ulos.

Vierailija
9718/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin: hän saattaa olla juhlien sielu ja sydän! Niin hauska, veitikkamainen, innokas seuranpitäjä, kohtelias ja hurmaava.

Sitten päästään kahden puolison kanssa ja ladataan täyslaidallinen paskaa tämän niskaan. Ja sitten taas seuraavana päivänä maailman onnellisempana olentona ovesta ulos.

Just näin. Ja just tuon takia usein muut ei usko kun kertoo, että ihminen on narsisti mulkku. Kun ne muut ei näe tuota puolta ikinä. Narsisti on niin hyvä pimittämään tämän oikean luonteensa muilta.

Vierailija
9719/10671 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lista narsistijankkaajan käytösmalleista

- Tekee päivittäin aloituksia narsismista

- Nostaa vanhoja narsismiketjuja ylös

- Lisää vanhoihin ketjuihin samat viestit uudelleen

- Alkaa narsistisella raivolla spämmätä narsistitarinoita jos joku uskaltaa arvostella hänen sepustuksiaan

- Erittäin pakkomielteinen

- Huomionhakuinen

- Omaa itse paljon narsistin piirteitä, mutta ei tunnista niitä itsessään

- Nimittelee kaikkia narskuiksi

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistihullun käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on palstajankkaaja.

Vierailija
9720/10671 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko narsisti sellainen joka hirveän ristiriitatilanteen jatkaa vaan elämää ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut? Ei pahoittele, ei keskustele, ei hyvittele, vaikka itse tehnyt jotain todella törkeää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi