Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9361/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orvon avatessa suunsa saa täydellisen esimerkin narsistin puhetavasta.

Nyt olet kehno ihmistuntija. Sanna Marinhan on puhdasverinen tyyppiesimerkki narsistista.

No poliitikot yleensäkin ovat itsekeskeisiä. Siinä ammatissa pelataan vaikutusvallan kanssa ja ollaan esillä. Ennemmin ihmettelen mistä näillä kaikilla riittää äänestäjiä ottamatta kantaa siihen kuka nyt sattuu olemaan ihan oikea narsku.

Vierailija
9362/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi esimerkkiä samanlaisesta tilanteesta: samassa pöydässä on muita sinulle ennestään tuntemattomia ihmisiä ruokailemassa.

Kokemus yksi: syntyy mukava rupatteluhetki syömisen ohessa. Kukaan ei puhu itsestään. Tunnelma on rento ja muita kunnioittava. Sivistynyt.

Kokemus kaksi: pöytään tulee henkilö, joka ei tervehdi sinua (vaikka tervehdit jopa kaksi kertaa varmuuden vuoksi; jospa ei vaikka huomannut). Henkilö aloittaa keskustelun toisen pöydässä istuvan henkilön kanssa eikä edes vilkaise sinun suuntaan - sinä olet ilmaa. Puhuu myös itsestään aina ohimennen mainiten mm. koulutus, työ Kun sitten toinen on hakemassa ruokaa, silloin suvaitsee vaihtaa pari sanaa (kysyy esim. millä kielellä kommunikoit). Alat tuntea olosi vaivaantuneeksi.

Vastasin tähän viestiin ja se poistettiin.

Esimerkki 1 on myös narsistille ominainen. Ennen vieraiden tuloa räyhää ja ilkeilee. Vieraiden aikana on mitä rakastettavin, myös puolisolleen. Mitä se roiva ottaisi, laittaa kättä selälle. Vieraiden lähdettyä räyhä jatkuu. Lisäksi nyt käsitellään vierailun aikana puolison tekemät virheet.

"Miksi jätit niin ihanan ja kiltin ja ahkeran miehen?" Tätä sain kuulla vuosia eron jälkeen. Mutta kun nuo tuttavat ei asuneet meillä ja nähneet todellisuutta. Vieraiden lähdön jälkeen alkoi sättiminen; miks sä sitä sillain katsoit, miks puhuit sen kanssa/miks puhuit yleensä, miks teit sitä ja sitä jne jne.

30 vuoden liitosta saisi paksun kirjan narsismin ihanuudesta.

Toipumiseen menee vuosia mutta pikkuhiljaa alkaa itsenäistyminen. Ensimmäinen pieni ilon aihe oli kun menin kauppaan, ostamaan mitä haluan, ei tarvitse kertoa paljonko meni rahaa ja annettu aikaa kauanko saan olla kaupassa. Sain lukea itse ensin mulle tulleen tekstiviestin (ei niitä eron jälkeen muut lukeneet tietty), katsoa telkusta mitä haluan, olla tietokoneella, nukkua kun nukuttaa. Vähitellen huomaa että on taas elävien kirjoissa.

Just ihmettelen, kun somessa uusi naisystävä ylistää exää ja kuinka on ihanaa ja satumaista. Naisella kuitenkin pari avioliittoa takana ja yli 50 v. Onko se ex muuttunut? Olinko tosiaan niin kökkö? Vai onko siellä sumutus menossa? Miten tämä ihminen, joka vain katsoo räiskintä leffoja ja sarjoja, puhuu vain rahasta, rahasta ja rahasta ja marisee joka asiasta on nyt sitten niin ihana? Toisaalta, oli se meidänkin alku romanttista, vaikka varoitusmerkkejä oli, mm. mökötys ja palveluhenkilökunnan jonkinasteinen kyykytys.

Ai miksi ylistää somessa? Koska haluaa antaa someyleisölle mielikuvan, että hänen miesystävänsä on ollut oikea löytö. Ei siihen mitään muuta syytä tarvita, saati kohtaamista todellisuuden kanssa. Lisäksi on mahdollista, että mies pyytää kehumaan itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9363/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaukorakkaus. Ei siis trvinnut olla kiva kovin pitkään kerrallaan. Kun luin tän sun kommenttisi, niin tajusin, että hänellä on ollut sama kuvio kaikissa kolmessa vakavammassa suhteessaan. Ensimmäisessä tuleva vaimo oli vuoden ulkomailla, hän Suomessa. Mun kohdalla hän oli vuoden ulkomailla ja minä Suomessa. Ja kolmannessa hän on taas muuttanut kauas ja naisystävä on toisella mantereella.

Miten teidän tarinanne eteni ja loppui? Itsellä etäsuhde aluillaan ja mietin, miten voisi olla varmempi siitä, että toinen todellakin on se, mitä esittää olevansa, kun fyysistä yhdessäoloa tulee olemaan vain harvoin.

Pistin suhteen poikki sen jälkeen, kun kävin hänen luonaan vieraisilla uudessa kotimaassaan. Hän vierailun aikana rikkoi kaikki lupaukset ja oli ilkeä. Hän ilmaantui ovelle pari kuukautta myöhemmin ja oli myös väkivaltainen. Mutta minä annoin anteeksi, kun oli muka kuitenkin niin romanttista. Muutin uuteen maahan hänen kanssaan (jätin hyvän työn ja uran) väliaikaisesti. Siitä tuli sitten pitempi keikka avioliittoineen lapsineen kaikkineen. Hän loi uraa, raivosi, oli hyvä seuramies ja niin hyväntuulinen. Minä tein töitä kotiäitinä 24/7, ei ollut lomaa tai omaa aikaa. Hän matkaili, säästi, piti raha-asiat itsellään. Mä ostin omat ja lasten vaatteet kirpparilta, en käynyt kampaajalla tai ravintoloissa, matkustellut. Hän sitävastoin teki tuota kaikkea ja ajeli kivalla autolla. Lapset uhkasi pitää itsellään jos erosta puhuttiin. Olin taloudellisesti ihan hänen armoillaan.

Ero tuli kun lapset olivat lähes aikuisia. Ja asiantuntevalla avustuksella sain myös erossa sen taloudellisen turvan, joka mulle kuului. Säästin asiantuntijaan mm. pienestä vanhempani perinnöstä. Ilman sitä olisin jäänyt puille paljaille. Hänen ehdotuksensa oli luokkaa 5-10% koko omaisuudesta. Nyt sain n. 30%. Kun olin töissä hän kävi tyhjentämässä yhteisen talomme ja vei mm. huonekalut ja kaikki antamansa lahjat. (Hauskin on kypärä, ajolasit ja hanskat, joita en koskaan käyttänyt. Sain ne joululahjaksi. Ihmettelin sitä silloin vähän. Ne oli tietysti hänelle itselleen. Kiva antaa lahjaksi muiden nähden ja käyttää sitten itse. Toinen oli n. €30 arvoinen maljakko, jota olin toivonut. Sekin kelpasi. Korut oli perintökoruja ja ne hän pyysi takaisin. Tottahan toki annoin.) Lapsista olen kiitollinen ja onnellinen, ja kaikki heidän kulunsa koulutuksineen ja terveysvakuutuksineen ym. ovat mun kontolla. Mies viettää eläkepäiviä uuden rakkaan kanssa oikein näyttävästi ja mä huolehdin, että mun lapset saavat koulutuksen (opintolainat jäi mulle) ja elämälle tukevan pohjan. Teen pienipalkkaista työtä varmaan 80-vuotiaaksi, mutta on ilo päättää omista asioistaan ja olla kuulematta jatkuvaa arvostelua ja valitusta ja sitä etten osaa mitään enkä ole mitään enkä yritä mitään (halusin mm. opiskella, mutta sehän ei käynyt sitten mitenkään). Ja edelleenkin hän on muiden silmissä se rohkea ja kiva seuramies, antelias ja lupsakka, oikea maailman mies. Voi kun tietäisivät.

Ihmettelen vain, että olen vielä jotenkin tolkuissani. Tosiasia on, että mulla ei ollut kertakaikkiaan aikaa ja energiaa pohtia elämäni kurjuutta, kun piti vaan tsempata lasten vuoksi päivästä ja vuodesta toiseen.

Mun vinkki: viettäkää arkea ja yhteistä aikaa ennen perheenperustamista. Pistäkää paperille selkeät säännöt esimerkiksi omaisuuden suhteen. Paperi ei sinänsä merkkaa mitään, mutta jos se on laillisesti sitova, niin sitten merkkaa. Puheisiin ja lupauksiin ei kannata luottaa. Kaikkea hyvää!

Vierailija
9364/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet kehno ihmistuntija. Sanna Marinhan on puhdasverinen tyyppiesimerkki narsistista.

No poliitikot yleensäkin ovat itsekeskeisiä. Siinä ammatissa pelataan vaikutusvallan kanssa ja ollaan esillä. Ennemmin ihmettelen mistä näillä kaikilla riittää äänestäjiä ottamatta kantaa siihen kuka nyt sattuu olemaan ihan oikea narsku.

Ahaa, eli vain poliitikkonaisetko on narsisteja eikä heitä ole missään muualla? Tämä palstan narsistinaisten olemassaoloa vähättelevä asenne on kyllä aika hupaisa.

Vierailija
9365/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli vain poliitikkonaisetko on narsisteja eikä heitä ole missään muualla? Tämä palstan narsistinaisten olemassaoloa vähättelevä asenne on kyllä aika hupaisa.

Miehissä on enemmän egoistinarskuja kun taas naisissa enemmän piilonarsisteja. Jälkimmäisiä yllättäen ei heti helpolla tunnista narsisteiksi ja siksi ajatellaan että miehet olisi enimmäkseen narskuja.

Vierailija
9366/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina miehet vaan naisetkin voi olla pahoja narskuja. Yksi vei jo nuorena rahaa, omaisuutta sieltä mistä sai, kieroillen. Lista on pitkä.

Kaksi ensimmäistä miestään huijasi tyhjätaskuiksi, kun löysi kolmannen oli jo kiva pesämuna ja sai esittää varakasta, kustansi vuoden-pari matkatkin uudelle miehelle ja sen lapsille. Sitten asiat alkoi muuttumaan, pikkuhiljaa kolmaskin mies oli lähes varaton, itsetunto mennyt, kuin haamu. Ensimmäinen mies on vielä niin katkera että en yllättyisi jos akalle tapahtuisi jotain.

Vierailija
9367/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina miehet vaan naisetkin voi olla pahoja narskuja. Yksi vei jo nuorena rahaa, omaisuutta sieltä mistä sai, kieroillen. Lista on pitkä.

Kaksi ensimmäistä miestään huijasi tyhjätaskuiksi, kun löysi kolmannen oli jo kiva pesämuna ja sai esittää varakasta, kustansi vuoden-pari matkatkin uudelle miehelle ja sen lapsille. Sitten asiat alkoi muuttumaan, pikkuhiljaa kolmaskin mies oli lähes varaton, itsetunto mennyt, kuin haamu. Ensimmäinen mies on vielä niin katkera että en yllättyisi jos akalle tapahtuisi jotain.

Rahajutut on yksi mistä naisnarskun tunnistaa, heitä ei nimittäin voisi vähempää kiinnostaa vaikka mieheltä palaisi heidän takiaan rahaa roppakaupalla.

Vierailija
9368/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi esimerkkiä samanlaisesta tilanteesta: samassa pöydässä on muita sinulle ennestään tuntemattomia ihmisiä ruokailemassa.

Kokemus yksi: syntyy mukava rupatteluhetki syömisen ohessa. Kukaan ei puhu itsestään. Tunnelma on rento ja muita kunnioittava. Sivistynyt.

Kokemus kaksi: pöytään tulee henkilö, joka ei tervehdi sinua (vaikka tervehdit jopa kaksi kertaa varmuuden vuoksi; jospa ei vaikka huomannut). Henkilö aloittaa keskustelun toisen pöydässä istuvan henkilön kanssa eikä edes vilkaise sinun suuntaan - sinä olet ilmaa. Puhuu myös itsestään aina ohimennen mainiten mm. koulutus, työ Kun sitten toinen on hakemassa ruokaa, silloin suvaitsee vaihtaa pari sanaa (kysyy esim. millä kielellä kommunikoit). Alat tuntea olosi vaivaantuneeksi.

Vastasin tähän viestiin ja se poistettiin.

Esimerkki 1 on myös narsistille ominainen. Ennen vieraiden tuloa räyhää ja ilkeilee. Vieraiden aikana on mitä rakastettavin, myös puolisolleen. Mitä se roiva ottaisi, laittaa kättä selälle. Vieraiden lähdettyä räyhä jatkuu. Lisäksi nyt käsitellään vierailun aikana puolison tekemät virheet.

"Miksi jätit niin ihanan ja kiltin ja ahkeran miehen?" Tätä sain kuulla vuosia eron jälkeen. Mutta kun nuo tuttavat ei asuneet meillä ja nähneet todellisuutta. Vieraiden lähdön jälkeen alkoi sättiminen; miks sä sitä sillain katsoit, miks puhuit sen kanssa/miks puhuit yleensä, miks teit sitä ja sitä jne jne.

30 vuoden liitosta saisi paksun kirjan narsismin ihanuudesta.

Toipumiseen menee vuosia mutta pikkuhiljaa alkaa itsenäistyminen. Ensimmäinen pieni ilon aihe oli kun menin kauppaan, ostamaan mitä haluan, ei tarvitse kertoa paljonko meni rahaa ja annettu aikaa kauanko saan olla kaupassa. Sain lukea itse ensin mulle tulleen tekstiviestin (ei niitä eron jälkeen muut lukeneet tietty), katsoa telkusta mitä haluan, olla tietokoneella, nukkua kun nukuttaa. Vähitellen huomaa että on taas elävien kirjoissa.

Just ihmettelen, kun somessa uusi naisystävä ylistää exää ja kuinka on ihanaa ja satumaista. Naisella kuitenkin pari avioliittoa takana ja yli 50 v. Onko se ex muuttunut? Olinko tosiaan niin kökkö? Vai onko siellä sumutus menossa? Miten tämä ihminen, joka vain katsoo räiskintä leffoja ja sarjoja, puhuu vain rahasta, rahasta ja rahasta ja marisee joka asiasta on nyt sitten niin ihana? Toisaalta, oli se meidänkin alku romanttista, vaikka varoitusmerkkejä oli, mm. mökötys ja palveluhenkilökunnan jonkinasteinen kyykytys.

Ai miksi ylistää somessa? Koska haluaa antaa someyleisölle mielikuvan, että hänen miesystävänsä on ollut oikea löytö. Ei siihen mitään muuta syytä tarvita, saati kohtaamista todellisuuden kanssa. Lisäksi on mahdollista, että mies pyytää kehumaan itseään.

Mä ihmettelen tietysti siksi, että jos on useampi suhde jo itselläkin takana ja ikääkin jo, niin miksi ollaan kuin teinit ensimmäisen rakkautensa kanssa. Onhan rakkaus ja ihastuminen ihanaa. Nykänenkin sanoi, että kännissä ja kihloissa on kivaa. Mutta jokainen kai ymmärtää, että rakkaus ei ole pelkkää sangriaa ja auringonlaskuja.

Vierailija
9369/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tietoa miten narsisti voisi suhtautua ikääntyviin vanhempiinsa joilla alkaa olla vanhuuden sairauksia ja huonokuntoisuutta?

Vierailija
9370/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex oli selvä narsisti. Toinen vanhempi oli sairaalassa useita viikkoja ilmeisen huonossa kunnossa. Ei varmuutta selviäisikö hengissä.

Häntä ei kiinnnostanut mennä sairaalaan katsomaan vanhempaansa. Meni kerran käymään sen jälkeen kun minä ja toinen vanhempi olimme viikkojen ajan pyytäneet häntä käymään.

Hänelle ei myöskään ikinä edes juolahtanut mieleenkään mennä auttamaan vanhempiaan missään asiassa, asuivat isossa omakotitalossa.

Melkoista tunnekylmyyttä. Itsekin sain siitä kyllä osani.

Vierailija
9371/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään edelliseen vielä, että oli yhteydessä vanhempiinsa lähinnä silloin kun itse tarvitsi apua. Esim. rahaa lainaksi, en tiedä maksoiko ikinä takaisin.

Vierailija
9372/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex oli selvä narsisti. Toinen vanhempi oli sairaalassa useita viikkoja ilmeisen huonossa kunnossa. Ei varmuutta selviäisikö hengissä.

Häntä ei kiinnnostanut mennä sairaalaan katsomaan vanhempaansa. Meni kerran käymään sen jälkeen kun minä ja toinen vanhempi olimme viikkojen ajan pyytäneet häntä käymään.

Hänelle ei myöskään ikinä edes juolahtanut mieleenkään mennä auttamaan vanhempiaan missään asiassa, asuivat isossa omakotitalossa.

Eikös nyt joku autistikin voi käyttäytyä noin. Ei heillä ole monesti minkäänlaista aloitekykyä etenkään toisten auttamisessa ellei suoraan kysytä.

Vierailija
9373/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iljettävää syyllistää "narsistia" siitä jos häntä ei kiinnosta ihmiset jotka ovat kohdelleet häntä kaltoin syntymästään lähtien.

Vierailija
9374/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tietoa miten narsisti voisi suhtautua ikääntyviin vanhempiinsa joilla alkaa olla vanhuuden sairauksia ja huonokuntoisuutta?

Nyhtää edelleen vanhemmilta rahaa, käy katsomassa yhä harvemmin ja harvemmin. Odottelee siihen asti kunnes vanhempi on henkitoreissaan olevaavuodepotilas ja käy sitten vetämässä tälle raivarit asioista, jotka jääneet lapsuudesta asti hampaankoloon.

Vierailija
9375/10671 |
15.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyhtää edelleen vanhemmilta rahaa, käy katsomassa yhä harvemmin ja harvemmin. Odottelee siihen asti kunnes vanhempi on henkitoreissaan olevaavuodepotilas ja käy sitten vetämässä tälle raivarit asioista, jotka jääneet lapsuudesta asti hampaankoloon.

Aijai, nyt sohaisit muurahaispesään. 🤠

Palstan narsistihullu ei siedä ajatusta, että lapsessa voisi olla jotain vikaa. Vanhemmat ovat aina narskuja.

Vierailija
9376/10671 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että jos ex-mieheni alkaa seurustella, viestitän naiselle, että minulle voi soittaa jos joskus haluaa kysyä jotain. En sanoisi siinä vaiheessa enempää, koska se ei todennäköisesti saisi hyvää vastaanottoa, mutta kun tai jos jotain outoutta alkaa tulla, hän muistanee tuon ja voi sitten kysyä. Tällaisen viestin olisin ehkä itsekin halunnut aikanani saada. Olisko tämä teidän mielestä järkevää?

Ihan järkevää on. Olisin itsekin ollut kiitollinen jos edellinen uhri olisi minua varoittanut. Olen kaikkien uhrien puolella enkä haluaisi kenenkään joutuvan narsistin koukutettavaksi siihen valhemaailmaan.

MInä yritin, mutta en päässyt iskemään mihinkään väliin. Kerran olisin, mutta sitten meni sisu kaulaan. Hän ei ehkä olisi uskonut, mutta ehkä olisi päässyt vähemmällä. Taitaa olla hänelläkin mielenterveys kappaleina. 

Minäkin yritin, mutta nainen juoksi heti kertomaan keskusteluyrityksestäni narsistille ja sain silmilleni todella vauhkon ja vihaisen ex-mieheni. Käski minun olla vakoilematta hänen elämäänsä ja pysymään naisesta kaukana. Sääli tämän naisen puolesta, on raskaanakin, mutta toivottavasti hän irrottautuu nopeammin kuin minä. Minulla siihen meni 16 vuotta.

Vierailija
9377/10671 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijai, nyt sohaisit muurahaispesään. 🤠

Palstan narsistihullu ei siedä ajatusta, että lapsessa voisi olla jotain vikaa. Vanhemmat ovat aina narskuja.

Narsistihullu tosiaan suuttui. Tuolla se toisessa ketjussa taas kertoo miten välit katkaistaan.

Vierailija
9378/10671 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen eniten sitä, että monella on se käsitys, että jos joku toinen ihminen on erimieltä, kuin sinä niin sen on oltava heti narsisti. Tiedoksi ihan kaikille, että joka ikisessä ihmisessä on tietty prosentti naristisia piirteitä ja tapoja. Sinä et ole normaali jos sinulla ei ole niitä piirteitä ollenkaan. Täällä tuntuu vaan, että on helppo haukkua se ex narsistiksi vaikka itsessä ei nähdä mitään vikaa siihen, että eron syy saattaa olla yksinkertaisempi, kuin se, että se ex  on narsisti.

Vierailija
9379/10671 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex korosti suhteen alussa, kuinka mummo on hänelle tärkeä. Vieraili mummollaan usein ja autteli asioissa. Kun mummo joutui hoitokotiin ja hänelle nimettiin edunvalvoja, ex ei enää käynyt katsomassa. Sanoi suoraan, ettei pysty viemään enää mummoaan pankkiautomaatille ja siksi ei viitsi käydä hoitokodissa. Luulin tähän asti hänen oikeasti välittävän mummostaan. Vanhempiaan hän ei käynyt katsomassa sairaalassa, vaikka oli vakavaa sairautta, eikä auttanut muutenkaan. Sen sijaan heiltä tuli raha-avustuksia ja muuta käytännön apua mm. remonttia tehdessä. Joku epäili, että narsisti on joutunut kokemaan kaltoinkohtelua vanhempiensa taholta. Voi olla, mutta ainakin hänen kohdallaan hän korosti, kuinka hänellä on "aina ollut läheinen ja rakastava perhe toisin kuin minulla" häntä lainatakseni. Myöskään minä en saanut sairaana häneltä tukea tai apua.  Sen sijaan hän oli mieluusti paikalla, jos pystyin tarjoamaan hänelle jotakin. Aika kaavamaista itsekästä käytöstä. 

Vierailija
9380/10671 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit myös karttavat empaattisia ihmisiä. Ne pelottavat heitä ja useat narsistit suorastaan vihaavat empaatikkoja. Tarkoitan oikeasti empaattisia, joilla kyky nähdä ja tuntea syvä intuitio. En tarkoita 'opittua' empatiaa, muiden loputonta auttamista ja kopin ottamista, vaan syvää henkistä tunnetta ihmisen sisällä. 

Ei nyt ihan niinkään, tutkimuksia ja tilastoja jos on uskominen, niin usein narsistit päätyvät yhteen juurikin empaattisten, joustavien, ymmärtäväisten ihmisten kanssa.

Ai mutta jatkan ja korjaan sen verran, että ehkäpä puhut psykopaateista. Jonkun verran näkee näkemystä, että näistä puhutaan lähes samana asiana, jopa ammattilaisten keskuudessa, joskin se on pieni vähemmistö joka vetää nämä niin selkeästi yhteen. Psykopaatti voi hyvinkin vieroksua ja inhota empaattisia ihmisiä. Narsistihan taas on hyvin herkkä löytämään ihmisiä, jotka kannattelevat hänen tarpeitaan.

Narsistit ottavat uhreikseen usein empaattisia, kultaisia ihmisiä. Nämä voivat myös olla narsulle ilmaa, ellei heistä ole hyötyä esim. oman aseman pönkittäjänä tai alistettuna puolisona.

Narsistit kadehtivat ihmisiä, joilla on lämmin sydän ja tunne-elämän taitoja, joita heillä ei ole, sekä on vielä pidetty muiden keskuudessa. Narsisti on sisältä tyhjä ja kärsii itse omasta tyhjyydestään. Hän voi näistä syistä hyvinkin kiusata empaattista ja mukavaa ihmistä.

Narsistille on tavallista ottaa heikosti puoliaan pitävä ja loputtomasti ymmärtävä ihminen puolisoksi. Tosin joskus myös kaksi narsistia saattaa päätyä yhteen.

Olen huomannut samaa narsistisessa tuttavassa, jolla puolisot vaihtuneet useasti aikuisiällä, mutta ne kilteimmät olleet pisimpään. Kilttejä ja hyväuskoisia on pyörittänyt pisimpään, kunnes jotain todella räikeää on tapahtunut (lue pettämistä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi