Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9401/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi narsisti yrittää soittaa samasta numerosta aina uudelleen vaikka on estetty?

Kokeilee jos esto on poistettu?

Minä estin facessa useaksi kuukaudeksi, kunnes tunsin oloni tarpeeksi toipuneeksi muttei kauaakaan mennyt kunnes eston jälkeen otti yhteyttä. Nää vissiin joka päivä kokeilee josko nyt ovet taas aukenisi.

Vierailija
9402/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi narsisti yrittää soittaa samasta numerosta aina uudelleen vaikka on estetty?

Minä estin facessa useaksi kuukaudeksi, kunnes tunsin oloni tarpeeksi toipuneeksi muttei kauaakaan mennyt kunnes eston jälkeen otti yhteyttä. Nää vissiin joka päivä kokeilee josko nyt ovet taas aukenisi.

Eston purun jälkeen siis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9403/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika yksinkertaiselta ajatusmaailmalta. Jos saman viikon aikana on jo monta kertaa vetänyt vesiperän, niin miksi se esto olisi yhtäkkiä poistettu...

Vierailija
9404/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eston purun jälkeen siis

Miksi ylipäätään purkaa esto? Taisit kaivata narsistia takaisin elämääsi ja nauttia yhteydenotostaan?

Vierailija
9405/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika yksinkertaiselta ajatusmaailmalta. Jos saman viikon aikana on jo monta kertaa vetänyt vesiperän, niin miksi se esto olisi yhtäkkiä poistettu...

Narsistit itse toimivat juuri niin ja odottavat myös muiden toimivan noin. Ensin haukutaan maanrakoon ja seuraavana päivänä jälleen vannotaan ikuista rakkautta, eikä eilistä enää saisi muistella tai on itse hankala tyyppi.

Vierailija
9406/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se kuulostaakin, mutta se on narsistin tapa toimia noin. Ne toimii kaavamaisesti eivätkä ota opikseen  tekemistään virheistä eikä oikein mistään muustakaan.

Vierailija
9407/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eston purun jälkeen siis

No ri välttämättä ota yhteyttä. Narsisti laittaa hyvinkin helposti itse ne estot ettei vaan paljastuisi millainen on uudelle uhrilleen. Pelkää sitä paljastusta ja maineensa menetystä niin paljon. Narsisti luikkiin pelokkaana pakoon entistä uhriaan. On niin raukkamainen ettei kykene selvittämään välejään kehenkään. Kerrankin näin kun Narsisti sai turpaansa edelliseltä uhriltaan kun jätti tämän kylmästi mitään selvittämättä ja siirtyi uuteen. Sama kaava toistuu kaikkien kanssa. Henkinen kasvu on niin olematonta. He ovat kuin pikkulapsia ja menevät piiloon kun ongelmia alkaa tulla.

Vierailija
9408/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten pitää ne estot jos sillä on uisi tottelevainen uhri kiertoksessa. Silloin ei ole mitään syytä poistaa niitä estoja.

Vierailija
9409/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estot ja no contact. Aina.

Vierailija
9410/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä manipulaatiota ja kontrollointia, käyttäköön sitä seuraavaan 'uhriin', minä en tule olemaan sen helv*tin helppo kohde tai mikään roskakori...

Vierailija
9411/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain tunnukset, että on saanut luettua tämän jutun? Kiinnostaisi tietää mitä siinä sanottiin. 

"Tällainen on narsistin anteeksipyyntö"

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/7de3087d-3e86-4519-a452-c61f724e130c

Vierailija
9412/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain tunnukset, että on saanut luettua tämän jutun? Kiinnostaisi tietää mitä siinä sanottiin. 

Ei ole tunnuksia, mutta jotenkin näin se menee:

Anteeksi, jos olen aiheuttanut mielipahaa, mutta riitaan tarvitaan aina kaksi. Olimme molemmat oikeassa. Ei enää kumpikaan palata tähän asiaan.

N ei voi myöntää olleensa väärässä tai tehneensä jotain väärää. Hän voi pyytää anteeksi sitä, mitä ihan oikeasti tapahtui (valehtelin sinulle, huusin, olin ilkeä, petin jne). Korkeintaan åyydetään anteeksi, että meni toisella tunteisiin. Syyllisyyttä pitää vierittää muille ja asiaan ei palata, koska ei halua asiaa selvittää.

25 vuoden kokemuksella sanoisin, että näin se suunnilleen meni. Tosin mun piti kyllä pyytää anteeksi n. 99,99% tapauksista, kunnes lopetin pyytelyn ja aloin yhtä härskiksi. Sitten jo tulikin, että sä et koskaan pyydä anteeksi.

Vierailija
9413/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos olen aiheuttanut mielipahaa, mutta riitaan tarvitaan aina kaksi. Olimme molemmat oikeassa. Ei enää kumpikaan palata tähän asiaan.

N ei voi myöntää olleensa väärässä tai tehneensä jotain väärää. Hän voi pyytää anteeksi sitä, mitä ihan oikeasti tapahtui (valehtelin sinulle, huusin, olin ilkeä, petin jne). Korkeintaan åyydetään anteeksi, että meni toisella tunteisiin. Syyllisyyttä pitää vierittää muille ja asiaan ei palata, koska ei halua asiaa selvittää.

25 vuoden kokemuksella sanoisin, että näin se suunnilleen meni. Tosin mun piti kyllä pyytää anteeksi n. 99,99% tapauksista, kunnes lopetin pyytelyn ja aloin yhtä härskiksi. Sitten jo tulikin, että sä et koskaan pyydä anteeksi.

Anteeksi, tein virheen. Siis hän ei voi pyytää anteeksi sitä mitä ihan oikeasti tapahtui.

Vierailija
9414/10671 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, tein virheen. Siis hän ei voi pyytää anteeksi sitä mitä ihan oikeasti tapahtui.

Minulla on sama kokemus. Narsisti ei sitten millään pysty pyytämään anteeksi. Korkeintaan syyttää toista omista virheistään tai muuten vain alkaa syytellä toista.

Vierailija
9415/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistilta puuttuu empatia kaikkia muita paitsi itseään kohtaan. Kerroin narsistille rankoista lapsuuden kokemuksistani, eikä hän kommentoinut asiaan yhtään mitään. Sen sijaan voivotteli hyvin dramaattisesti itseään jostain paljon mitättömämmästä asiasta. 

Vierailija
9416/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit myös karttavat empaattisia ihmisiä. Ne pelottavat heitä ja useat narsistit suorastaan vihaavat empaatikkoja. Tarkoitan oikeasti empaattisia, joilla kyky nähdä ja tuntea syvä intuitio. En tarkoita 'opittua' empatiaa, muiden loputonta auttamista ja kopin ottamista, vaan syvää henkistä tunnetta ihmisen sisällä. 

Ei nyt ihan niinkään, tutkimuksia ja tilastoja jos on uskominen, niin usein narsistit päätyvät yhteen juurikin empaattisten, joustavien, ymmärtäväisten ihmisten kanssa.

Ai mutta jatkan ja korjaan sen verran, että ehkäpä puhut psykopaateista. Jonkun verran näkee näkemystä, että näistä puhutaan lähes samana asiana, jopa ammattilaisten keskuudessa, joskin se on pieni vähemmistö joka vetää nämä niin selkeästi yhteen. Psykopaatti voi hyvinkin vieroksua ja inhota empaattisia ihmisiä. Narsistihan taas on hyvin herkkä löytämään ihmisiä, jotka kannattelevat hänen tarpeitaan.

Narsistit ottavat uhreikseen usein empaattisia, kultaisia ihmisiä. Nämä voivat myös olla narsulle ilmaa, ellei heistä ole hyötyä esim. oman aseman pönkittäjänä tai alistettuna puolisona.

Narsistit kadehtivat ihmisiä, joilla on lämmin sydän ja tunne-elämän taitoja, joita heillä ei ole, sekä on vielä pidetty muiden keskuudessa. Narsisti on sisältä tyhjä ja kärsii itse omasta tyhjyydestään. Hän voi näistä syistä hyvinkin kiusata empaattista ja mukavaa ihmistä.

Narsistille on tavallista ottaa heikosti puoliaan pitävä ja loputtomasti ymmärtävä ihminen puolisoksi. Tosin joskus myös kaksi narsistia saattaa päätyä yhteen.

Olen huomannut samaa narsistisessa tuttavassa, jolla puolisot vaihtuneet useasti aikuisiällä, mutta ne kilteimmät olleet pisimpään. Kilttejä ja hyväuskoisia on pyörittänyt pisimpään, kunnes jotain todella räikeää on tapahtunut (lue pettämistä).

Tyhjyyden tunnettahan nuo täyttävät vaihtuvilla lähteillään. Siksi eivät parisuhdekelpoisia kuin toiselle samanlaiselle.

Ongelma on siinä, kun aluksi näyttelevät ja teeskentelevät, että ovat juuri sitä, mitä kiltin ja mukavankin ihmisen elämästä ehkä puuttuu: rakastavia yksilöitä. Ihanan alun jälkeen on vaikea tajuta, että ei sitä ihanaa ollutkaan. Kun se toinen on ihan oikeiden tunteiden ja ajatusten kanssa mukana. Pienikin pilkahdus alun rakkaudesta saa yrittämään ja jatkamaan. On se unelmien kohde siellä, mutta nyt on vain hankala elämäntilanne ja kun elämä tasoittuu, niin sieltä se rakas tulee taas esille.

Tätä on ihan mahdoton yrittää selittää jollekin, joka ei ole kokeillut. Kun ihminen saa voimansa siitä, että saa toiset surullisiksi, epätoivoisiksi. Kun oma hyvänolon tunne voi tulla vain siitä, että joku tuntee olevansa huono. Ja tällä täytetään kamalaa tyhjyyttä, jota ei kestäisi. Parempi kamala draama kuin se, että pitäisi kerrankin tunnustaa omat virheensä ja epätäydellisyytensä.

Noin se menee. Ja vain ihmiset jotka ovat tuon käytännössä kokeneet tajuavat mitä se oikeasti on. Kovin moni ei pystyisi edes uskomaan niitä tapahtumia ja sitä kaikkea todella häiriintynyttä pas.aa mitä narsisti voi tehdä.

Niinpä. Ja kun sitten esim. huoltajuuskiistan yhteydessä kerrot narsistin käytöksestä oman perheen kesken, kukaan ei usko sinua, kun kertomasi on niin räikeässä ristiriidassa sen kertakaikkisen mallikelpoisen käytöksen kanssa, jota narsisti esittää olosuhdeselvittäjille (tai lastensuojelulle tai muille viranomaisille). Eihän nyt niin fiksu ja filmaattinen ihminen voisi käyttäytyä niin häiriintyneesti, sinä vain selvästi mustamaalaat tätä erinomaista vanhempaa.

Sitä ei uskoisikaan, miten suuren joukon ihmisiä narsisti voi saada eräänlaisen joukkopsykoosin valtaan, niin viranomaisia kuin tuttavia, jotka ovat valmiita valehtelemaan hänen puolestaan ummet ja lammet sekä oikeudelle että muille viranomaisille.

Tuopa juuri. Uhrin voi olla lähes mahdotonta saada lähipiiriltään tukea. Minunkin läheiseni vain mykistyivät hämmentyneinä, kun yritin kertoa, että miksi erosin narsustani. Toki olivat kyllä erikoisena tyyppinä pitäneet, mutta muuten varsin kivana.

Vierailija
9417/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilta puuttuu empatia kaikkia muita paitsi itseään kohtaan. Kerroin narsistille rankoista lapsuuden kokemuksistani, eikä hän kommentoinut asiaan yhtään mitään. Sen sijaan voivotteli hyvin dramaattisesti itseään jostain paljon mitättömämmästä asiasta. 

No joo, paitsi halutessaan hän osaa esittää niin empaattista ja maailman parasta kuuntelijaa ja lohduttajaa. Samalla kerää vesi kielellä muistiinsa kaikki mahdolliset kipupisteesi, että saa sinua niiden avulla jatkossa ohjailtua ja satutettua. Sitten kun hän uskoo, että olet hänen vallassaan, niin ei koe enää tarpeelliseksi esittää yhtään mitään muuta kuin on.

Vierailija
9418/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Ehkä kaikkea vuorovaikutusta ja sitä, mitä ihmisiä tapaa, ei voi valita.

Voiko esim. työkaverin valita?

Vierailija
9419/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sama kokemus. Narsisti ei sitten millään pysty pyytämään anteeksi. Korkeintaan syyttää toista omista virheistään tai muuten vain alkaa syytellä toista.

Minulle narsisti sanoi, ettei koskaan pyydä anteeksi mitään. Varsinkaan minulta hän ei pyydä eikä tule koskaan pyytämäänkään anteeksi mitään, koska minä en kuulemma pysty antamaan anteeksi, siksi se on turhaa.

Eli syyllisyyden taakka toiselle ja sillä siisti.

Eipä ollut koskaan kokellutkaan anteeksipyyntöä, niin että olisi voinut todeta toisen kyvyttömyyden anteeksiantoon. No, se oli tietysti vain hänelle helpoin tie kiemurrella irti koko ikävästä asiasta. Anteeksi pyytäminen hän vaatii nöyryyttä, ja sitähän ei narsistilla ole. Nöyryyttä hänen on vaikea edes näytellä, vaikka muuten kyllä tunteet on hänellä näyteltyjä.

Narsisti siirtää syyn aina toiseen ihmiseen. Kaikki hänen elämänsä vastoinkäymisetkin on toisten ihmisten syytä. Hän itse on siis täysin viaton ja syytön aina. Miten voikin joku ihminen olla niin puhdas pulmunen. Hän ei ollut tehnyt ikinä mitään väärää eikä pienintäkään virhettä itse.

Vierailija
9420/10671 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin varomaan tilanteita, joissa narsistille saattaisi edes juolahtaa mieleen, että minä tai joku muu odottaisi häneltä anteeksipyyntöä. Jos narsistille valkeni se tilanne, hän alkoi käyttäytymään kuin satimeen ajettu villipeto. Häntä uhattiin jollain tappamistakin pahemmalla. Helpommalla pääsi, kun itse pyysin häneltä anteeksi, ihan mitä vaan, ennen kuin tilanne eskaloituisi sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme