Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit myös karttavat empaattisia ihmisiä. Ne pelottavat heitä ja useat narsistit suorastaan vihaavat empaatikkoja. Tarkoitan oikeasti empaattisia, joilla kyky nähdä ja tuntea syvä intuitio. En tarkoita 'opittua' empatiaa, muiden loputonta auttamista ja kopin ottamista, vaan syvää henkistä tunnetta ihmisen sisällä.
Ei nyt ihan niinkään, tutkimuksia ja tilastoja jos on uskominen, niin usein narsistit päätyvät yhteen juurikin empaattisten, joustavien, ymmärtäväisten ihmisten kanssa.
Näiden kanssa narskuilla lienee ne pisimmät suhteet, kun kaksi narskua päätyy yhteen niin sehän on kuin dynamiittia kuljettavien rekkojen nokkakolari ja aika nopeasti käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisti vaihtaa puheenaihetta? Ja väistelee kysymyksiä?
Minä esitän kysymyksen. Niin hän ei todellakaan vastaa siihen. Alkaa jaarittelemaan toisesta aiheesta. Vaihtaen koko ajan puheenaihetta, ettei vaan keskustella minun kysymyksestä tai aiheesta. Vaikka yritän kysyä uudestaan niin hän ei todellakaan vastaa siihen, sen sijaan keksii muita aiheita puhuttavaksi.
Rasittavaa.
Mikä tähän on syynä?
Koska ei halua kohdata asioita itse eikä halua että toiset niitä miettivät. Pelkää, että toinen saa selville niitä asioita, joita he peittelevät, osa todellisia, joitain osittain jopa vain kuvittelevat itsessään olevan. Narsismin ihan ydintä on se, ettei osaa tarkastella to8mintaansa, kohdata itseään, eikä näkyä aitona. Pelkää sitä. Tuhoaisi vaikka mitö ja vaikka kenet, jos mikään uhkaa että joku voisi ns päästä hänestä selville.
Vainoharhaisiksi käyvät kun pelkäävät paljastumistaan.
No kun narsu saa jonkun käsityksen, niin sitähän se ei muuta. Narsun kanssa ei voi tehdä sopimuksia, ellei ole tarkoitus tehdä paskoja soppareita. Mutta yhteinen sävel saattaa löytyä hetkeksi, vaan sekin katoaa. Mutta odottakaas kun kohtaatte dementoitumassa olevan narsistin, ydinsota ei tarkemmin ajatellen olekaan niin huono vaihtoehto.
Mun ex aina vakuutteli, että hän voi muuttua ja on kova muuttumaan. Joitain asioita hän muuttikin, mutta se perus, eli kunnioitus mua kohtaan puuttui. Viimeisen keskustelun yhteydessä hän taas sanoi, että on kova muuttumaan ja sitten aloitti mun haukkumisen.
Hän myös hurahti asioihin. Ruuat tai juomat olivat kiellettyjen listalla, kunnes taas eivät olleet. Sellaisia kerralla kaikki kuntoon -remppoja, jotenkin ihan irrallaan tosielämästä. Se usko omaan kaikkivoipaisuuteen oli kova.
Tämä tapaus puhui vain rahasta. Tai autoista. Sai hirveän raivarin, kun luin naisille suunnattua investointia käsittelevää kirjaa. Kamalaa, itsekästä, miten voin sellaista lukea! Hyvä ettei polttanut kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistit myös karttavat empaattisia ihmisiä. Ne pelottavat heitä ja useat narsistit suorastaan vihaavat empaatikkoja. Tarkoitan oikeasti empaattisia, joilla kyky nähdä ja tuntea syvä intuitio. En tarkoita 'opittua' empatiaa, muiden loputonta auttamista ja kopin ottamista, vaan syvää henkistä tunnetta ihmisen sisällä.
Ei nyt ihan niinkään, tutkimuksia ja tilastoja jos on uskominen, niin usein narsistit päätyvät yhteen juurikin empaattisten, joustavien, ymmärtäväisten ihmisten kanssa.
Ai mutta jatkan ja korjaan sen verran, että ehkäpä puhut psykopaateista. Jonkun verran näkee näkemystä, että näistä puhutaan lähes samana asiana, jopa ammattilaisten keskuudessa, joskin se on pieni vähemmistö joka vetää nämä niin selkeästi yhteen. Psykopaatti voi hyvinkin vieroksua ja inhota empaattisia ihmisiä. Narsistihan taas on hyvin herkkä löytämään ihmisiä, jotka kannattelevat hänen tarpeitaan.
Narsistit ottavat uhreikseen usein empaattisia, kultaisia ihmisiä. Nämä voivat myös olla narsulle ilmaa, ellei heistä ole hyötyä esim. oman aseman pönkittäjänä tai alistettuna puolisona.
Narsistit kadehtivat ihmisiä, joilla on lämmin sydän ja tunne-elämän taitoja, joita heillä ei ole, sekä on vielä pidetty muiden keskuudessa. Narsisti on sisältä tyhjä ja kärsii itse omasta tyhjyydestään. Hän voi näistä syistä hyvinkin kiusata empaattista ja mukavaa ihmistä.
Narsistille on tavallista ottaa heikosti puoliaan pitävä ja loputtomasti ymmärtävä ihminen puolisoksi. Tosin joskus myös kaksi narsistia saattaa päätyä yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Oma exäni ei yrittänyt saada minua takaisin rahan tai muun omaisuuden avulla, vaan lupaamalla muuttua paremmaksi ihmiseksi ja esittikin sellaista jonkin aikaa. Menin halpaan ensimmäisen eron jälkeen, mutta toista kertaa en antanut itseäni huijata. En tajunnut vielä tuolloin exän olevan narsisti, mutta olin jo nähnyt, että mikään ei muuttunut yhteenpaluun myötä parempaan, päinvastoin, ja mielessä välkkyi kirkkaana oiva kiteytys: Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.
Mietin joskus eron jälkeen jos olisin mennyt takaisin, exän tuntien alku olisi ollut rakkauspommitusta mutta tuskin montaa viikkoa, sitten se peto olisi päässyt taas irti ja uskon että vielä pahempana kuin ensimmäisellä kerralla. Se olisi huutanut: "Miten kehtasit hänet jättää", ja uskon että turpaan olisi tullut vielä kovempaa. Narsistin itsetuntoa ei saa loukata, se kostaa aina.
Kertaakaan en siis haikaillut takaisin mutta mietin (tiesin) millaista se olisi ollut.
Heh, ex tykkää (kaiken muun narsistiseen viittaavan toiminnan lisäksi korostaa itseään somessa ja kerätä kavereita. Suurin osa tietysti nuoria naisia, mutta paikkakuntaryhmässäkin "loistaa".
Nyt oli taatusti laittanut kuvat ylivuotisista tai vanhemmista poimimistaan hilloista.
Siellä mummot peukuttaa. On se niin reipas ja hyvä tyyppi...
Ei kyllä ensimmäinen kerta. Sinne ovat päätyneet minun ottamani kuvat ja leipomani jutut hänen ominaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma exäni ei yrittänyt saada minua takaisin rahan tai muun omaisuuden avulla, vaan lupaamalla muuttua paremmaksi ihmiseksi ja esittikin sellaista jonkin aikaa. Menin halpaan ensimmäisen eron jälkeen, mutta toista kertaa en antanut itseäni huijata. En tajunnut vielä tuolloin exän olevan narsisti, mutta olin jo nähnyt, että mikään ei muuttunut yhteenpaluun myötä parempaan, päinvastoin, ja mielessä välkkyi kirkkaana oiva kiteytys: Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.
Mietin joskus eron jälkeen jos olisin mennyt takaisin, exän tuntien alku olisi ollut rakkauspommitusta mutta tuskin montaa viikkoa, sitten se peto olisi päässyt taas irti ja uskon että vielä pahempana kuin ensimmäisellä kerralla. Se olisi huutanut: "Miten kehtasit hänet jättää", ja uskon että turpaan olisi tullut vielä kovempaa. Narsistin itsetuntoa ei saa loukata, se kostaa aina.
Kertaakaan en siis haikaillut takaisin mutta mietin (tiesin) millaista se olisi ollut.
Joo, juuri tuota se oli meilläkin sen paremman alun jälkeen, jota kesti kokonaiset kaksi kuukautta. Se että jätin exän oli hänelle armoton narsistinen loukkaus, josta hän ei päässyt tietenkään yli, ja sain kärsiä siitä nahoissani. Kuinka onnellinen olenkaan siitä, että pidin pääni toisella kerralla enkä palannut enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisti vaihtaa puheenaihetta? Ja väistelee kysymyksiä?
Minä esitän kysymyksen. Niin hän ei todellakaan vastaa siihen. Alkaa jaarittelemaan toisesta aiheesta. Vaihtaen koko ajan puheenaihetta, ettei vaan keskustella minun kysymyksestä tai aiheesta. Vaikka yritän kysyä uudestaan niin hän ei todellakaan vastaa siihen, sen sijaan keksii muita aiheita puhuttavaksi.
Rasittavaa.
Mikä tähän on syynä?
Koska ei halua kohdata asioita itse eikä halua että toiset niitä miettivät. Pelkää, että toinen saa selville niitä asioita, joita he peittelevät, osa todellisia, joitain osittain jopa vain kuvittelevat itsessään olevan. Narsismin ihan ydintä on se, ettei osaa tarkastella to8mintaansa, kohdata itseään, eikä näkyä aitona. Pelkää sitä. Tuhoaisi vaikka mitö ja vaikka kenet, jos mikään uhkaa että joku voisi ns päästä hänestä selville.
Vainoharhaisiksi käyvät kun pelkäävät paljastumistaan.
Ja alkavat tietysti syyttää muita vainoharhaisiksi.
Mä olen lukenut ketjua, ja tekisi mieleni potkia itseäni. Olen aivan liian kiltti, oikeudenmukainen ja hyvää ajatteleva ihminen tähän maailmaan. Voi mitä paskaa se kaikki olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellinen luonne tulee esiin kahden kesken (tai korkeintaan joku hovin jäsen mukana) suljettujen ovien takana, tilanteessa missä ei ole todistajia eikä jää "todistusaineistoa". Isossa joukossa ne filmaa ja on "hauskan, mukavan seuramiehen/naisen" rooli päällä. Valtava ero kulissin ja tosielämän välillä.
Kaikki hyvä mitä narsisti antaa ja esittää, on laskelmoitua teeskentelyä ja vie häneltä valtavasti energiaa. Siksi naimisiinkin pitää mennä äkkiä, koska ei jaksa kovin pitkään esittää normaalia ja mukavaa ihmistä. Kun toinen on nalkissa, alkaa kontrollointi, lannistaminen ja alistaminen. Toki antaa välillä ylenpalttisia rakkaudentunnustuksia ja liioiteltuja lahjoja, jotta toinen pysyy koukussa. Mutta ne ovat vain laskelmoitua manipulointia ja huijausta.
Siksi narsistista eroon pääsy on monille vaikeaa, koska he luulevat, että ne "ihanat" teot ja sanat ovat olleet totta ja he toivovat, että ne "hyvät ajat" palaavat. Ei ole ollut totta eikä palaa. Narsisti ei muutu. Näiden tunnustaminen itselle on todella rankkaa, mutta ensiaskel vapauteen ja hyvään elämään.
Meillä oli kaukorakkaus. Ei siis trvinnut olla kiva kovin pitkään kerrallaan. Kun luin tän sun kommenttisi, niin tajusin, että hänellä on ollut sama kuvio kaikissa kolmessa vakavammassa suhteessaan. Ensimmäisessä tuleva vaimo oli vuoden ulkomailla, hän Suomessa. Mun kohdalla hän oli vuoden ulkomailla ja minä Suomessa. Ja kolmannessa hän on taas muuttanut kauas ja naisystävä on toisella mantereella.
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Narsistin todellinen luonne tulee esiin kahden kesken (tai korkeintaan joku hovin jäsen mukana) suljettujen ovien takana, tilanteessa missä ei ole todistajia eikä jää "todistusaineistoa". Isossa joukossa ne filmaa ja on "hauskan, mukavan seuramiehen/naisen" rooli päällä. Valtava ero kulissin ja tosielämän välillä.
Kaikki hyvä mitä narsisti antaa ja esittää, on laskelmoitua teeskentelyä ja vie häneltä valtavasti energiaa. Siksi naimisiinkin pitää mennä äkkiä, koska ei jaksa kovin pitkään esittää normaalia ja mukavaa ihmistä. Kun toinen on nalkissa, alkaa kontrollointi, lannistaminen ja alistaminen. Toki antaa välillä ylenpalttisia rakkaudentunnustuksia ja liioiteltuja lahjoja, jotta toinen pysyy koukussa. Mutta ne ovat vain laskelmoitua manipulointia ja huijausta.
Siksi narsistista eroon pääsy on monille vaikeaa, koska he luulevat, että ne "ihanat" teot ja sanat ovat olleet totta ja he toivovat, että ne "hyvät ajat" palaavat. Ei ole ollut totta eikä palaa. Narsisti ei muutu. Näiden tunnustaminen itselle on todella rankkaa, mutta ensiaskel vapauteen ja hyvään elämään.
Meillä oli kaukorakkaus. Ei siis trvinnut olla kiva kovin pitkään kerrallaan. Kun luin tän sun kommenttisi, niin tajusin, että hänellä on ollut sama kuvio kaikissa kolmessa vakavammassa suhteessaan. Ensimmäisessä tuleva vaimo oli vuoden ulkomailla, hän Suomessa. Mun kohdalla hän oli vuoden ulkomailla ja minä Suomessa. Ja kolmannessa hän on taas muuttanut kauas ja naisystävä on toisella mantereella.
Joo tuossa on sama logiikka, että pitää pääasiassa etäisyyttä, mutta lyhyemmät yhdessäolon ajat pystyy teeskentelemään "normaalia". Ja jossain kohtaa voi kokeilla myös ulkomaalaisen puolison ottamista, jos kielimuuri yms toisi suojaa, ettei paljastu pipipääksi. Mutta paljastuu näillekin ajan myötä. Kelle tahansa jonka seurassa viettää riittävästi aikaa. Niin että näkee miten käyttäytyy ja miten kohtelee kaikkia.
He tiedostavat itsekin, miten pahaksi ovat muille ihmisille, mutta silti ovat tosi "läheisriippuvaisia", että pitää aina olla muita ympärillä. Ovat riippuvaisia sosiaalisesta pelistä, alistamisesta, sadismista ja sairaasta vallantunteesta mitä saavat sosiaalisista peleistään ja kamalasta käytöksestään. Toisaalta pelkäävät yli kaiken että heidät jätetään ja siksi normaalin teeskentely ja yli menevät positiivisen huomion esitykset, rakkauspommitukset. Peliä ja esitystä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän tarinanne eteni ja loppui? Itsellä etäsuhde aluillaan ja mietin, miten voisi olla varmempi siitä, että toinen todellakin on se, mitä esittää olevansa, kun fyysistä yhdessäoloa tulee olemaan vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Joo tuossa on sama logiikka, että pitää pääasiassa etäisyyttä, mutta lyhyemmät yhdessäolon ajat pystyy teeskentelemään "normaalia". Ja jossain kohtaa voi kokeilla myös ulkomaalaisen puolison ottamista, jos kielimuuri yms toisi suojaa, ettei paljastu pipipääksi. Mutta paljastuu näillekin ajan myötä. Kelle tahansa jonka seurassa viettää riittävästi aikaa. Niin että näkee miten käyttäytyy ja miten kohtelee kaikkia.
He tiedostavat itsekin, miten pahaksi ovat muille ihmisille, mutta silti ovat tosi "läheisriippuvaisia", että pitää aina olla muita ympärillä. Ovat riippuvaisia sosiaalisesta pelistä, alistamisesta, sadismista ja sairaasta vallantunteesta mitä saavat sosiaalisista peleistään ja kamalasta käytöksestään. Toisaalta pelkäävät yli kaiken että heidät jätetään ja siksi normaalin teeskentely ja yli menevät positiivisen huomion esitykset, rakkauspommitukset. Peliä ja esitystä kaikki.
Heille koko elämä on yhtä näytelmää jossa mikään ei ole totta.
Yllättävän hyvin olen lähtenyt toipumaan erosta. Hain jo avioeroakin. Tuntuu että kun suhde oli ennen eroa ollut pitkään jo pelkkää sietämistä niin exästä oli tullut minulle jokin lemmikkieläin. Varmaan olin sisimmässäni tehnyt eroa jo pitkään. Olen nyt nauttinut kesästä, ostanut kauniita vaatteita kun viimeinkin on ollut niihin rahaa ja katsellut miehiä. En ole kehenkään koskenut mutta flirttaillut kyllä.
Exään en ole vielä voinut täysin katkoa yhteyksiä kun tarvitsen osituksen ensin ettei vie rahojani (enempää). Mutta siinäkin suhteessa ex lähinnä enää naurattaa, selittää jossain nauhalla monotonista sontaa ja vakuuttaa kolmen sekunnin välein miten rakastaa. Helppohan se on sanoa, senkus avaa suunsa :D
Nyt kun olen herännyt niin olen huomannut miten robottimaista toistoa se lässytys on, todella kaavamaista ja mietin vain mitä vuorosanoja koko äijällä kenellekin naiselle on :D Itse selitän hänelle viesteissä aivan täyttä sontaa itsekin elämästäni ja valehtelen ystävilleenkin. Minä joka olin vielä äsken niin rehellinen ihminen.
Oikeastaan huvittavaa teatteria koko keissi. Kunhan nyt saisi sen osituksen niin heittäisi koko tyypin hiuksista helvettiin. Enkä pelkää hooverointejaan kun tasan näen kaikki arvet ympäri kroppaa ja ne kyllä muistuttavat mihin palaan jos enää katselen tuota! Lähtee ensin ystävät ja sitten henki.
Erittäin hyvä ketju täällä. Olen lueskellut näitä juttuja ja löydän niin paljon samoja kokemuksia
Minun ex narsisti oli ulkomailta. Asuu ja on töissä Suomessa. ollut naimisissa ja eronnut, tosin ei minun kanssani. Kuvittelin hänen olevan sivistynyt ja rehellinen kun olin hänen pyörityksessään. Hyvä työ ja koulutus jotenkin hämäsi nyt ymmärrän ettei se status ja raha ihmisestä mitää fiksua tee. Mutta eihän se niin mennyt. Niitä muita naisia tapaili salaa ja viestitteli piilossa minulta. Jatkuvasti tulin loukatuksi ja tekoselityksiä piisasi. Välttelyä, häipymisiä ja suorastaan valehtelua päin naamaa. Opin jo ihan kehon kielestä tunnistamaan milloin valehteli. Täysin empatiakyvytön ja'omatunnoton valehteluineen ja teatteriesityksoneen. Säälittävä mies. Nyt pyörittää uutta naista joka todennäköisesti on autuaan sinisilmäinen hänen suhteensa. Mutta kun narsistit toistavat samaa kaavaa niin on ennustettavissa että se seuraavakin tulee menemään hajalle ja tulee yhtä huonosti kohdellulsi. Pitäisi silloin alussa rakkauspommituksen aikana nähdä ne varoitusliput. Näinkin ne Mutta ohitin koska olin niin ihastunut. Toivottavasti en koskaan enää sorru näihin myrkyllisen tyyppeihin. Toivon että mies tulee vielä edestään löytämään sen minkä taakseen on jättänyt. Paljon rikkinäisiä ihmissuhteita ja ja hylkäämisiä. Se on se kaava jota narsisti käyttää. Narsisti ei osaa rakastaa aidosti. On pelkkä toisten hyväksikäyttäjä.
N on tosiaan robotti,joka toistaa samoja lauseita. Tai toistaa muilta kuulemiaan juttuja ominaan. Esim.kun ystävien kesken puhuttiin ihanista lomapäivistä,niin n sanoi: Loma? Mitä se on? En ole viiteentoista vuoteen pitänyt lomaa! Siihen se lomakeskustelu sitten tyssää. Tämä robottimainen kannanotto tulee joka kesä,sen osaa jo jokainen kuulija ulkoa. Jokainen miettii,että sen huomaa,ettei pidä lomaa,mutta kukaan ei uskalla sanoa sitä ääneen. N syyllistää ihmisen,joka pystyy nauttimaan elämästä. Hän itse on kuin joku koneen jatke,suorittaa tän elämän. Eikä ymmärrä,kuinka muut nauravat takanapäin hänen jutuilleen.
Tämä yksi tapahtuma ei paljastanut työkaveriani (miestä) narsistiksi, vaan laajempi kokonaisuus ja yksi kärjistynyt episodi.. Mutta esimerkkinä vain, että kun oltiin kahdestaan tien päällä työreissussa, hän soitti vaimolleen. Siinä ääneen kertoi, että rakastaa vaimoaan. Eikä siinä mitään, kaunistahan tuo on normaalilta ihmiseltä. Mutta sen sanoessaan hän vilkuili minuun silmät innosta kiiluen, että "huomasitko, huomasitko, miten loistava ja ihana aviomies olen".
Eli sekin oli teatteria ja hokemaa, millä Hän nostaa Omaa statustaan. Kyse on Hänestä ja hänen eriomaisuudesta (siinä kohtaa, varmasti on hirvittäviäkin tilanteita vaimonsa kanssa). Ei aidoista tunteista ja vuorovaikutuksesta, vaan hänestä. Voi puoliso parkaa kun aikaa kuluu ja näkee millaisen hirviön kanssa on tekemisissä. Ei narsku niitä kamalia puoliaan pysty välttämään, ne pukkaa väkisinkin läpi. Ennemmin tai myöhemmin.
Kannattaa aina uskoa enemmän tekoja kuin sanoja. Kyllä narsisti sanoja osaa leperrellellä, jos siitä on hänelle hyötyä. Mutta laaja kokonaiskuva käytöksestä paljastaa ja on sitä mitä se oikeasti on. Sanat ovat halpoja ja narsistille ne ovat vain manipuloinnin ja hyötymisen väline, ei mitään aitoa tai hyvää tuovaa.
Alkoholistinarsisti on pahin yhdistelmä. Kun jo pelkästään alkoholismi tekee ihmisestä itsekkään ; hänen juomisensa on tärkeintä maailmassa ja aina etusijalla, niin siihen vielä puhdashenkinen narsismi mukaan.
Narsisti se vasta osaakin sen juomisensa perustella, kuinka HÄN on oikeutettu rentoutumaan sen alkoholinsa kanssa joka ikisessä tlanteessa, kenestäkään ja mistään muusta välittämättä. Kaiken on palveltava häntä ja hänen tarpeitaan.
Ja sitten humalatila korostaa narsistisia piirteitä taivaisiin asti.
Tikkasen "Vuosisadan rakkaustarina" kertoi sen juuri niin kuin se oli ja on. Henrik Tikkanen lienee yksi Suomen tunnetuimmista narsisteista, muistaakseni myönsi sen itsekin, älykäs kun oli. Tosin jo ajat sitten edesmennyt, mutta puolison tekemä kirja elää.
Lukekaa, jos ette ole ennen sitä tehnyt.
Exäni teki kolmivuorotyötä. Se oli hänelle perustelu ja oikeutus olla kaikki vapaa-ajat tillin tallin. Kun sanoin, ettei oikein ole kivaa, että on tavallisena arkipäivänäkin kännissä jo aamusta, hän sai hutoraivarin, kuinka HÄNELLE on ihan sama, mikä viikonpäivä on, kun HÄN tekee työtäkin niin arkena kuin pyhänä. Niinpä niin. Hänelle. Se, että perhe kärsi, varsinkin lapset häpesivät valtavasti, ei merkinnyt mitään, koska HÄN oli tärkeä, ei kukaan muu.
Kauppaankin olisi pitänyt lähteä kännissä sössöttävän miehen kanssa. Lapsen päiväkodin juhlaan hän ilmestyi täydessä kännissä. Puolen päivän aikaan.
Ai mutta jatkan ja korjaan sen verran, että ehkäpä puhut psykopaateista. Jonkun verran näkee näkemystä, että näistä puhutaan lähes samana asiana, jopa ammattilaisten keskuudessa, joskin se on pieni vähemmistö joka vetää nämä niin selkeästi yhteen. Psykopaatti voi hyvinkin vieroksua ja inhota empaattisia ihmisiä. Narsistihan taas on hyvin herkkä löytämään ihmisiä, jotka kannattelevat hänen tarpeitaan.