Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Analyysini perusteella narsku on ihminen jolla on oltava ainakin yksi infantiililla tasolla toimiva riippuvuussuhde hyväksikäytettävään. Muuten voi olla kaikinpuolin kuin äititeresaa ja gandhia ihan aidosti. Siinä tilanteessa kukaan ei ikinä usko uhria.
En usko että itsetunnolla on mitään tekemistä asian kanssa. Narsisti ei myöskään ole "sisäisesti rikki" tai muuta keittiöpsykokakkaa. N vain on sisäsyntyisesti sellainen. Henkinen tunnetason hyväksikäyttäjä joka saa uhristaan sisäistä tyydytystä. Joku asiaatunteva voisi kommentoida.
Kuuluuko ilmiöön halu salaliittoiluun ja juonitteluun? Vai koskeeko kokemukseni jotain muuta persoonallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Analyysini perusteella narsku on ihminen jolla on oltava ainakin yksi infantiililla tasolla toimiva riippuvuussuhde hyväksikäytettävään. Muuten voi olla kaikinpuolin kuin äititeresaa ja gandhia ihan aidosti. Siinä tilanteessa kukaan ei ikinä usko uhria.
En usko että itsetunnolla on mitään tekemistä asian kanssa. Narsisti ei myöskään ole "sisäisesti rikki" tai muuta keittiöpsykokakkaa. N vain on sisäsyntyisesti sellainen. Henkinen tunnetason hyväksikäyttäjä joka saa uhristaan sisäistä tyydytystä. Joku asiaatunteva voisi kommentoida.
Kuuluuko ilmiöön halu salaliittoiluun ja juonitteluun? Vai koskeeko kokemukseni jotain muuta persoonallisuushäiriötä.
Kyllä siihen kuuluu juonittelu, ja valehtelu, voi mennä jopa rikolliseen toimintaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
En usko että itsetunnolla on mitään tekemistä asian kanssa.
Lähes kaikki narsismista kertovat dokumentaatiot sanoo että narsistilla juuri on olematon itsetunto joka aiheuttaa sen käytöksen ja narsisti ei tunne olevansa koskaan riittävä rakkauteen. Siksi mm. halveksuu tunteita eikä voi koskaan aidosti rakastaa ketään, edes itseään. Moni erehtyy sitä narskun kukkoilua luulemaan hyväksi itsetunnoksi vaikka se on vain olemattoman itsetunnon kompensointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistithan kuulemma helposti jättää läheisiään. Onko narsistin tekemä jättäminen sitten yleensä joku sankarimainen "näin parhaaksi kaikille" kun on ymmärtävinään oman myrkyllisyytensä vai ihan puhtaasti konflikti-draamaista ja ovet paukkuu? Kaverin puolesta kyselen
Jättäminen liittyy siihen, että ei kestä tulevansa jätetyksi missään suhteessa. Narsistilla haava sisällä. Siksi jättää aina ensin ja jättää uhrin uskoon, että tämä huono, jotta kuva itsestä olisi ehyt. Ei puhettakaan, että voisi asiallisesti vaan päättää ihmissuhteen, joka ei toimi. Tärkeintä on se, että hän jätti.
Ei kuitenkaan todellisuudessa jätä rauhaan, voi stalkkeroida ym ja odottaa koston hetkeä. Kosto on narsistille välttämätöntä.
Käsi sydämellä kuka ei joskus olisi toivonut vähintään että karma kostaa, jos joku on tehnyt jotain todella ilkeää tai pahaa. Myönnän, että omaan narsistisia piirteitä kun olen toivonut niin. En tiedä pystyisinkö itse todella kostamaan, mutta kyllä olen miettinyt miten olisi ihanaa kun edes kerran joskus kiusaaja, oli se sitten exä, esimies tai joku muu, joutuisi edesvastuuseen ja karma kostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistithan kuulemma helposti jättää läheisiään. Onko narsistin tekemä jättäminen sitten yleensä joku sankarimainen "näin parhaaksi kaikille" kun on ymmärtävinään oman myrkyllisyytensä vai ihan puhtaasti konflikti-draamaista ja ovet paukkuu? Kaverin puolesta kyselen
Jättäminen liittyy siihen, että ei kestä tulevansa jätetyksi missään suhteessa. Narsistilla haava sisällä. Siksi jättää aina ensin ja jättää uhrin uskoon, että tämä huono, jotta kuva itsestä olisi ehyt. Ei puhettakaan, että voisi asiallisesti vaan päättää ihmissuhteen, joka ei toimi. Tärkeintä on se, että hän jätti.
Ei kuitenkaan todellisuudessa jätä rauhaan, voi stalkkeroida ym ja odottaa koston hetkeä. Kosto on narsistille välttämätöntä.
Käsi sydämellä kuka ei joskus olisi toivonut vähintään että karma kostaa, jos joku on tehnyt jotain todella ilkeää tai pahaa. Myönnän, että omaan narsistisia piirteitä kun olen toivonut niin. En tiedä pystyisinkö itse todella kostamaan, mutta kyllä olen miettinyt miten olisi ihanaa kun edes kerran joskus kiusaaja, oli se sitten exä, esimies tehnyt tai joku muu, joutuisi edesvastuuseen ja karma kostaisi.
Mutta tuo ei ole vielä narsismia, aivan normaalia. Narsistin kosto on erilainen. Se on sitä, että pyrkii suhteettomaan kostoon, vaikka mitään ei ole tapahtunut. Jonkun jutun kääntää aivan ihme tavalla, toinen ei usein ole tehnyt mitään. Ehkä esittänyt mielipiteensä tai ajatuksensa, joka eroaa narsistin mielipiteestä. Tämmöisestä voi alkaa suhteeton vaino. Tai jotkut vuosikymmenten takaiset pienet asiat ottaa esiin, joita kukaan normaali ihminen ei muista. Narsisti saa energiansa vihasta, kostosta ja katkeruudesta. Jotenkin myös kuvittelee, että muiden elämä pyörii hänen ympärillä.
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Mut joo, jokin muu termi, jos ei diaknoosia ole.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
Terv Psykiatri-Termipoliisi
Mielestäni "kusipää" olisi hyvä ja kattava maallikkotermi, koska sitähän narsistit käytöksellään ovat.
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Mut joo, jokin muu termi, jos ei diaknoosia ole.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
Terv Psykiatri-Termipoliisi
Mielestäni "kusipää" olisi hyvä ja kattava maallikkotermi, koska sitähän narsistit käytöksellään ovat.
No joo, mutta kaikki kusipäät eivät ole mieleltään sairaita ihmisiä. Narsismi on kuitenkin ihan tietty oma ilmiönsä ja uhrille voi olla apua siitä, että ilmiölle löytyy nimi. Vaikka tekijälle ei virallista diagnoosia saataisikaan.
Narsistinen ihminen itse ei muuten toisten ihmisten leimaamista pelkää. Kaikkihan ne on hulluja. Narsistin eksät tai muuten entiset ihmiset esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki narsismista kertovat dokumentaatiot sanoo että narsistilla juuri on olematon itsetunto joka aiheuttaa sen käytöksen ja narsisti ei tunne olevansa koskaan riittävä rakkauteen. Siksi mm. halveksuu tunteita eikä voi koskaan aidosti rakastaa ketään, edes itseään. Moni erehtyy sitä narskun kukkoilua luulemaan hyväksi itsetunnoksi vaikka se on vain olemattoman itsetunnon kompensointia.
Tutkimusten mukaan normaaleilla ihmisillä esim.väkivaltainen käyttäytyminen on suoraan suhteessa itsetuntoon, mitä korkeampi itsetunto sen ylimielisemmin hlö reagoi loukkaamisiin.
Narsisti on itsetunnon ulkopuolella. Tämä on juuri sitä psykolätinää. Narsistin itsetunnolla ei ole merkitystä ihan kuten psykopaatin empatiallakaan. Yhtähyvin voitaisiin puhua valaiden lentokyvystä.
Aloin miettimään, onko ystäväni narsisti. Kerroin hänelle omista ahdistuksistani mm. hylätyksi tulemisen pelosta ja hän lähti välittömästi tämän jälkeen hakemaan uusia ystäviä ja teki tämän minulle selväksi. Sen jälkeen kertoi ettei sen uuden ystävän kanssa sujunutkaan ja ylisteli minua. Tämä tuntui jotenkin oudolta vedolta. Usein myös puheet ja teot ristiriidassa ja kieltää sanoneensa asioita. Olen huomannut alkavani epäilemään itseäni ja mielenterveyttäni ja hän on patistellut hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan normaaleilla ihmisillä esim.väkivaltainen käyttäytyminen on suoraan suhteessa itsetuntoon, mitä korkeampi itsetunto sen ylimielisemmin hlö reagoi loukkaamisiin.
Narsisti on itsetunnon ulkopuolella. Tämä on juuri sitä psykolätinää. Narsistin itsetunnolla ei ole merkitystä ihan kuten psykopaatin empatiallakaan. Yhtähyvin voitaisiin puhua valaiden lentokyvystä.
Ihminen jolla on hyvä itsetunto ei todellakaan reagoi sitä ylimielisemmin. Pikemminkin päinvastoin. Tuo kommenttisi on hiukan kummallinen. Hyvän itsetunnon kuin myös heikon itsetunnon eduista ja haitoista oikeaa tietoa on myös saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettimään, onko ystäväni narsisti. Kerroin hänelle omista ahdistuksistani mm. hylätyksi tulemisen pelosta ja hän lähti välittömästi tämän jälkeen hakemaan uusia ystäviä ja teki tämän minulle selväksi. Sen jälkeen kertoi ettei sen uuden ystävän kanssa sujunutkaan ja ylisteli minua. Tämä tuntui jotenkin oudolta vedolta. Usein myös puheet ja teot ristiriidassa ja kieltää sanoneensa asioita. Olen huomannut alkavani epäilemään itseäni ja mielenterveyttäni ja hän on patistellut hoitoon.
Tyypillistä narskun harrastamaa manipulointia pyrkiessään aiheuttamaan uhrilleen sen hulluolon jolloin itse voi olla siinä se ns. terveempi tuki josta ollaan riippuvaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä narskun harrastamaa manipulointia pyrkiessään aiheuttamaan uhrilleen sen hulluolon jolloin itse voi olla siinä se ns. terveempi tuki josta ollaan riippuvaisia.
Hän kyllä vaikuttaa tekevän parhaansa, että saisi pahennettua hänelle kertomiani pelkoja.
Tuosta narsistille pahaa toivomisesta tuli mieleen. Elämässäni oli vuosia sitten narsisti, joka yritti tuhota minut. Entinen ystävä esitti naaman edessä ystävääni ja ilmeisesti kateuttaan oli sitten alkanut punoa verkkojaan ja eräänä päivänä sain täysilaidallisen: oli lähettänyt kaikille vanhoille ystävilleni muka heistä sanomiani asioita, oli tehnyt minusta rikosilmoituksen itse keksimäänsä rikokseen (kuulin myöhemmin että oli tehnyt tismalleen saman tempun aiemmin muille, typerästi kuvitteli etteivät poliisit tajua kun on jo 15 tismalleen samanlaista itse keksittyä rikosilmoitusta hänen nimissään tehtynä ilman todisteita), oli kaivanut maata jalkojeni alta jo vuoden. Ja kun puhuin muutaman entisen uhrin kanssa niin moni näistä oli joutunut käymään vuosia terapiassa tyypin jälkeen. Ystävän ystävän kautta tunnen muutaman hänen perheenjäsenen ja sitä kautta sain tietää että on diagnosoitu narsisti, mutta ei tietenkään käy terapiassa, koska elämä rullaa oikein mukavasti hänen edukseen näin.
Mutta tuohon kostoon. Fantasioin kyllä kostavani hänelle ja pidin elämää epäreiluna kun hän porskutti eteenpäin minun keräillessä sirpaleita ja korjaillessa hänen tekemiään vahinkoja joihin olin täysin syytön. Vuosia kului. Nyt kuulin että hänellä on ollut painajaismainen vuosi, moni hänelle tärkeä läheinen on kuollut vuoden sisään oman käden kautta. Eihän tuollaista toivoisi kenellekään, tavallaan säälin häntä. Vaikka epäilen pystyykö hän oikein reflektoimaan läheistensä itsemurhia ja miten hän tällaiset menetykset oikeastaan ylipäänsä kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dallasin JR oli aikoinaan malliesimerkki narsistista. Ex- mieheni oli aivan samanlainen: häikäilemätön, röyhkeä, empatiakyvytön, laskelmoiva, polkee toisia itseään nostaakseen, kostonhimoinen. Ei välitä toisen ahdingosta, kääntää vain veistä haavassa. On sitä mieltä, että vastoinkäymiset ovat ihmisen omaa tyhmyyttä. Muilla tavoin ajattelevat ja naiset ovat toisen luokan kansalaisia, oikeistopuolueet ovat ainoita oikeita, rahan pitää näkyä ja kulissien olla kunnossa. Hän on lisäksi myös rasisti.
Kehuu omilla saavutuksillaan, kertoo lähimmän ison kaupungin syntymäkunnakseen, koska kävi pieneltä paikkakunnalta ko. kaupungissa syntymässä.
Kaikki omaisuus on oltava näkyvää, kallista, suurempaa ja parempaa kuin muilla.
- Mutta ihmisenä ei osaa olla. Peittelee sitä arkaa, itsensä paremmaksi luokittelevassa kodissa huomiota vaille jäänyttä pikkupoikaa kaiken tuon kuoren alle.
Olen valitettavasti joutunut monenkin narsistin ympäröimäksi elämäni aikana. Olen tehnyt pesäeroa henkilö kerrallaan ja päättänyt etten anna enää kenenkään lytätä tai edes yrittää sitä. Tuntosarvet ovat liiankin herkillä, niinpä elelen pääasiallisesti yksin. Luin jostain puhuttelevan lauseen "voidaksesi hyvin ympäröi itsesi onnellisilla ihmisillä". Niitä ei ole montaa. Ei ympäri asti.Narsisti voi olla myös kiihkeä vasemmistolainen, jolloin oikeistolaiset ovat hänestä kaikki ehdottoman väärässä. Hänellä voi olla tällekin valinnalle itsekkäitä motiiveja. Narisiti voi ratsastaa millä tahansa aatteekla, minkä sovittaa omiin tarkoitusperiinsä.
Sama ihminen voi myös olla liberaali ja konservatiivi samanaikaisesti - kokematta asiasta minkäänlaista ristiriitaa. Ihan vaan se aate, mikä kulloinkin omia tarkoitusperiä palvelee, on sopiva.
Kula tahansa voi olla konservattivi ja liberaali yhtä aikaa. Esim. Churchill ja Ahtisaari. Nuo kaksi määrettä kun eivät ole toistensa vastakohtia. Konservatiivisyyden vastakohta on radikaalius ja liberaalin autoritäärisyys. Toinen jatkumoista koskee suhdetta muutokseen ja toinen suhdetta valtaan. Eli eivät ole samalla jatkumolla.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kestä minkäänlaista tarvitsevuutta toisessa ja empatiaa ei ole. Jos kerrot vaikka sairaudestasi, hän mitätöi sen vähättelemällä. Voi sanoa, että keksit koko jutun hänen kiusakseen. Että hän joutuisi jotenkin auttamaan, vaikka kulaan ei ole pyytänyt. Tai että sairautesi ei ole mitään, kun monella muulla on pahempia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ei kestä minkäänlaista tarvitsevuutta toisessa ja empatiaa ei ole. Jos kerrot vaikka sairaudestasi, hän mitätöi sen vähättelemällä. Voi sanoa, että keksit koko jutun hänen kiusakseen. Että hän joutuisi jotenkin auttamaan, vaikka kulaan ei ole pyytänyt. Tai että sairautesi ei ole mitään, kun monella muulla on pahempia sairauksia.
Tästäkö syystä narsisti on perässä sitä voimakkaammin ylistelemässä, mitä välinpitämättömämpi itse on koska se piirre niin kovin viehättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Minulla aivan sama juttu. Ihminen perhepiiristä, mutta ei omasta ydinperheestä. Olin narsistin syntipukki ja kaiken vihan kohde. En ole hänelle mistään velkaa enkä ole narsistin sontaämpäri. Irtautuminen ei ole aivan helppoa, mutta toisaalta myös vapauttavaa.
No silloin pitää pysyä kaukana. Itselle irtautuminen hyvin helppoa vittumaisista ihmisistä. En ole virtumaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Outoa jäädä roikkumaan johonkin, missä sontaämpärinä ja sitten syytellä.
Olen tuo edellinen kirjoittaja. On syitä, miksi on oltava yhteydessä narsistiin. Minulla oli syynä muistisairaan isän hoitoasiat. Isä kuoli jokin aika sitten. Kun isän asiat on hoidettu loppuun, ei ole mitään tarvetta olla edes tavoitettavissa.
Miksi syyttelet itse ja lauot mielipiteesi täällä palstalla niin, että muista tulee sinun sontaämpäreitä? Et tunne kenenkään henkilökohtaista tarinaa tarkasti, joten jospa jättäisit haukkumisen sikseen.
Ei asia minulle kuulu, mutta ihmettelen vain mikä niin pakottava syy olla tekemisissä. Eihän kenenkään kuolema pakota tekemisissä olemaan. Asiallinen tiedotus ja sopiminen, jos kuolinpesässä muitakin jäseniä. Tai joku ammattilainen hoitaa, jos ei itse osaa. Tuskin tuo henkilö sitä itsekään toivoo yhdessäoloa, kun teillä noin huonot välit. Herättää kummastusta, jos väen väkisten tekemisissä henkilön kanssa, jota haukkuu.
Nämä neuvot eivät päde. Perikunnassa ei ole muita kuin narsisti ja minä. Kirjoitin, että "oli oltava yhteydessä". En sanonut, että kukaan siihen minut pakotti. Näin sen tarpeellisena.
Vetäydyin pois henkisen paineen takia. Vihaviestit olivat aivan liikaa stressiä. En reagoi enää yhteenkään narsistin viestiin, koska edestakaisin viestittely ei muuten koskaan lopu eikä tilanne siitä parane.
Tämä "toinen ihminen" toivoo yhdessäoloa, koska ei tunne tehneensä mitään väärää. Narsisti hooveroi lähettelemällä viestejä ja valokuvia. En vastaa niihin enkä myöskään puhelinsoittoihin.
Ehkä tämä selitys auttaa ymmärtämään, minkälainen minun tapaukseni on. Vaikka "asiahan ei sinulle kuulu". Hups. Anteeksi, kun tulin tässä vähän ironiseksi.
Täytyy muistaa, että täällä palstalla kirjoittavilla on pahoja kokemuksia. Ihmettelen, miksi usein suorastaan trollataan ihmisiä, jotka avautuvat ja kertovat kokemuksistaan. Tällainen käytös on uhrien pilkkaamista. Hyvin samaa he ovat kokeneet, kun ovat olleet narsistin tassun alla ja vihan kohteena.
Jospa tehdään niin, että yritetään kunnioittaa toinen toisiamme eikä tehdä muutaman lauseen perusteella pikadiagnoosia ihmisistä ja olosuhteista, joita ei yhtään tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen kuuluu juonittelu, ja valehtelu, voi mennä jopa rikolliseen toimintaan saakka.
Opin jo varhaisteiniä äitini maneerit. Osasin ennakoida usein että nyt tästä kyllä kehitellään jokin juoni. Minulle on vain epäselvää oliko äitini narsisti vai oliko jotain muuta.
Juonittelu oli yksi. Vainoaminen oli toinen. Lähdettyäni kotoo työnantajille ja vuokranantajille soiteltiin rikollisia "tietoja" siitä mitä olen puuhannut. Myös joku oli äitini kuvitelmissa minun kanssa tekemisissä, erityisesti tytöt, äitini soitti ja haukkui koko perheen.
Kirjeitäni luettiin. Lainaamiani kirjoja palautettiin minulta kysymättä että jäivät lukematta.
Oli kovin tarkkaa että vaatteet ja hiukset oli tietyllä tavalla. Kirkosta ei saanut erota jne
Vieläkin vuosia äitini kuolemasta koko suku ja kotiseudun ihmiset kuvittelevat minun tehneen yhtä sun toista (olleen vankila, olleen pedari, huumeidenkäyttäjä jne jne)
Omaisuuttani joka oli jäänyt kotipuoleen lahjoiteltiin lempilapsen lapsille .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opin jo varhaisteiniä äitini maneerit. Osasin ennakoida usein että nyt tästä kyllä kehitellään jokin juoni. Minulle on vain epäselvää oliko äitini narsisti vai oliko jotain muuta.
Juonittelu oli yksi. Vainoaminen oli toinen. Lähdettyäni kotoo työnantajille ja vuokranantajille soiteltiin rikollisia "tietoja" siitä mitä olen puuhannut. Myös joku oli äitini kuvitelmissa minun kanssa tekemisissä, erityisesti tytöt, äitini soitti ja haukkui koko perheen.
Kirjeitäni luettiin. Lainaamiani kirjoja palautettiin minulta kysymättä että jäivät lukematta.
Oli kovin tarkkaa että vaatteet ja hiukset oli tietyllä tavalla. Kirkosta ei saanut erota jne
Vieläkin vuosia äitini kuolemasta koko suku ja kotiseudun ihmiset kuvittelevat minun tehneen yhtä sun toista (olleen vankila, olleen pedari, huumeidenkäyttäjä jne jne)
Omaisuuttani joka oli jäänyt kotipuoleen lahjoiteltiin lempilapsen lapsille .
Jatkan: äitini jäämistöstä löytyi paperi että minut oli hyväksytty opiskelijaksi erääseen kouluun. En ollut aiemmin ollut nähty tuota kirjettä. Otin nyt sitten yhteyttä ja sieltä löytyi nimissäni lähetty kuittaus etten ota opiskelupaikkaa vastaan. Ilmeisesti äitini lähettämä.
Eräs pankkitili on vielä kateissa. Ilmeisesti vanhempani realisoivat senkin. Isoisän lapsenlapsilleen jätti pesämunat.
Itse suunnittelen eroa narsistisesta puolisosta. Virallista diagnoosia ei ole, eikä sillä ole väliä. Niin moni asia vastaa muiden kokemuksia ja selittää vuosikausien pahan oloni, riittämättömyyden tunteeni, unideprivaation jne jne. Kun ymmärsin asian, niin olen oppinut suhtautumaan häneen paljon paremmin: en anna reaktioita, en edes odota häneltä normaalia käytöstä jne. Helpottaa elämää huomattavasti. Lopetin parisuhteeseen panostamisenja aloin panostaa omaan hyvinvointiini. Ymmärrän, että olen jopa ruokkinut hänen narsismiaan yrittäessäni rakastaa ja olla parisuhteessa sillä vääristyneellä mallilla jonka olen alunperin kotoa saanut.
Varmaan kaikista helpoiten ero sujuisi jos narsistinen kumppani löytäisi taas uuden uhrin jonka kanssa pettää minua. Toki se olisi itsetunnolle ja luottamukseen ihmisiä kohtaan minulle kova kolaus, vaikka tiedänkin minkä kanssa olen tekemisissä ja mitä on odotettavissa.