Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10673)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin narsistinen keskustelutyylikin voi olla kuin pakeneminen. Narsisti ei kykene rakentavaan ja analyyttiseen keskusteluun jos pitäisi puhua parisuhteen ongelmista. On niin tyhjä sisältä ettei ole mitään emmeitä joten pakenemisen ja kaikenlaisen välttelyn taakse piiloutuu. Tulee esiin kun uhri alkaa sovittelemaan ja haluaa jatkaa. Narsisti ilmestyy riitatilanteet jälkeen paikalle kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Ensin on ollut radiohilaisuus joka voi kestää useita päiviä. Että sellainen keskustelutyyli!
Mun mielestä toi on enemmän riitatilanteiden välttelyä kuin narsismia, ja taustalla voi olla traumaattisiakin kokemuksia esim. lapsuudesta
Kumpikaan edeltävä esimerkki ei sulje pois toisiaan.
Totta. En vain jaksa tätä jokaikisen inhimillisen piirteen demonisoimista. Joskus narsistin uhri saattaa käyttäytyä narsistin tavoin, ihmisellä voi olla traumoja ja tunnelukkoja tai stressiä. On myös muita mielenterveyden ongelmia, jotka aiheuttavat pahaa jälkeä ympäristössään, kuten psykopatia ja sosiopatia.
Olisiko parempi löytää kusipäisesti kanssaihmisiään kohteleville joku parempi termi kuin ainainen narsisti? Sillä vaikka jokainen psykopaatti on narsisti, ei jokainen narsisti ole osykopaatti, ja joskus kyseessä saattaa olla vain itsensäkanssa hukassa oleva ihminen.
Jokainen joka on ollut narsistin kanssa lähisuhteessa yhtään pidempään tunnistaa kyllä liiankin hyvin ettei kyse ole vain jostain kusipäisyydestä. Lähes jokainen on joskus kusipää kanssaihmisille. Narsismi on ihan jotain muuta. Se on jatkuvaa henkistä väkivaltaa ja siihen sisältyy paljon pahaa. Narsisti tuhoaa tietyllä tavalla kaiken lähellään olevan, toistaa samoja kaavoja käytöksessään, ei tunne myötätuntoa, mutta osaa kyllä tarvittaessa esittää sitä. Kokee olevansa oikeutettu mihin tahansa, säännöt eivät koske häntä. Sen voi tajuta kunnolla vasta kun on joutunut olemaan tällaisen henkilön lähellä syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin narsistinen keskustelutyylikin voi olla kuin pakeneminen. Narsisti ei kykene rakentavaan ja analyyttiseen keskusteluun jos pitäisi puhua parisuhteen ongelmista. On niin tyhjä sisältä ettei ole mitään emmeitä joten pakenemisen ja kaikenlaisen välttelyn taakse piiloutuu. Tulee esiin kun uhri alkaa sovittelemaan ja haluaa jatkaa. Narsisti ilmestyy riitatilanteet jälkeen paikalle kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Ensin on ollut radiohilaisuus joka voi kestää useita päiviä. Että sellainen keskustelutyyli!
Mun mielestä toi on enemmän riitatilanteiden välttelyä kuin narsismia, ja taustalla voi olla traumaattisiakin kokemuksia esim. lapsuudesta
Kumpikaan edeltävä esimerkki ei sulje pois toisiaan.
Totta. En vain jaksa tätä jokaikisen inhimillisen piirteen demonisoimista. Joskus narsistin uhri saattaa käyttäytyä narsistin tavoin, ihmisellä voi olla traumoja ja tunnelukkoja tai stressiä. On myös muita mielenterveyden ongelmia, jotka aiheuttavat pahaa jälkeä ympäristössään, kuten psykopatia ja sosiopatia.
Olisiko parempi löytää kusipäisesti kanssaihmisiään kohteleville joku parempi termi kuin ainainen narsisti? Sillä vaikka jokainen psykopaatti on narsisti, ei jokainen narsisti ole osykopaatti, ja joskus kyseessä saattaa olla vain itsensäkanssa hukassa oleva ihminen.
Jokainen joka on ollut narsistin kanssa lähisuhteessa yhtään pidempään tunnistaa kyllä liiankin hyvin ettei kyse ole vain jostain kusipäisyydestä. Lähes jokainen on joskus kusipää kanssaihmisille. Narsismi on ihan jotain muuta. Se on jatkuvaa henkistä väkivaltaa ja siihen sisältyy paljon pahaa. Narsisti tuhoaa tietyllä tavalla kaiken lähellään olevan, toistaa samoja kaavoja käytöksessään, ei tunne myötätuntoa, mutta osaa kyllä tarvittaessa esittää sitä. Kokee olevansa oikeutettu mihin tahansa, säännöt eivät koske häntä. Sen voi tajuta kunnolla vasta kun on joutunut olemaan tällaisen henkilön lähellä syystä tai toisesta.
Juuri näin. Narsismia demonisoidaan, koska narsistit ovat riivattuja. Käytös nousee ihan eri tason pimeydestä kuin kusipäisyys.
Narsistin puoliso on eloton, arka, valju, surkean tai masentuneen näköinen. Kaikki ihmettelevät, miten niin karismaattiselle ja ihanalle ihmiselle on sattunut niin huono kumppani. No, kumppani on energiaton ja sairaalloinen, koska se ihana narsisti on imenyt hänestä kaiken energian ja polkenut jalkoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin puoliso on eloton, arka, valju, surkean tai masentuneen näköinen. Kaikki ihmettelevät, miten niin karismaattiselle ja ihanalle ihmiselle on sattunut niin huono kumppani. No, kumppani on energiaton ja sairaalloinen, koska se ihana narsisti on imenyt hänestä kaiken energian ja polkenut jalkoihinsa.
Juu, ei kyllä kelpaa edes toista viulua soittamaan. N pitää huolen myös siitä, että puolisolla ei ole yksinkertaisesti varaa itsensä hoitamiseen, kehittämiseen tai harrastuksiin. Ainakin minun tapauksessani. Ja jos erehdyin olemaan oma iloinen ja seurallinen itseni, niin siitä kuuli sitten jälkeenpöin, kun esitin. Mikään ei koskaan ollut hyvä. Vahvakin ihminen tulee lähelle murtumispistettään.
Ensin kehuu maasta taivaisiin. Lipevät jutut jopa ja "liian hyvää ollakseen totta".
Kehotti kertomaan sitten jos rakastun häneen.
Sitten alkaa sadismi ja leikki toisen tunteilla.
Suhteessani narsistiin kävi usein niin, että puhui hunajaisella äänellä, että tulee luokseni illalla.
Sitten olikin mennyt toisen luokse harrastamaan rajua seksiä ja kun "vihdoin" näin hänet uudelleen, esitteli hän maireana kuvia panostaan tämän makuuhuoneessa puolialasti pahat ruhjeet kehossaan.
Lopulta paljasti todelliset kasvonsa kertomalla, ettei ole koskaan rakastunut kehenkään. Kertoi myös, että ei ollut seurustelutaukonsa aikana oikeastaan kaivannut minua, mutta halusi vain kokeilla, saisiko minut houkuteltua takaisin.
N. vuosi siitä kun erosimme viimeisen kerran ja olin blokannut hänet, lähetti hän viestin toisesta numerosta. Siinä hän houkutteli minua menemään erääseen kivaan paikkaan kanssaan, joka on minusta kiva.
Tässä vaiheessa moni olisi varmasti sanonut jotain torjuvaa tai "nasevaa", mutta tajusin olla vastaamatta mitään. Kerrasta blokkia!
Narsistillehan ei ole kauheasti väliä, onko reaktio positiivinen vai negatiivinen. Hänelle jokainen reaktio, etenkin tunnepitoinen, on kuin bensaa liekkeihin. Narsistit ovat voitonriemuisia, kun näkevät miten pystyvät kuohuttamaan/manipuloimaan ihmistä suuntaan tai toiseen. Narsistit rakastavat aiheuttaa draamaa. Jos pitää reagoida jotenkin, niin neutraali on paras. Parasta on kuitenkin hillitä itsensä ja olla reagoimatta lainkaan!
Ei ole helppoa jättää taakseen narsistisia vanhempia tai lastensa toista vanhempaa, muttei se ole useinkaan täysin mahdotonta. Se voi silti olla monelle liian raskasta. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan viranomaisia. Niin toivoisin, ettei yhdenkään viattoman lapsen tarvitsisi kasvaa kieroon tai traumatisoituneeksi narsistin kasvattamana. Siksi kannustaisin tavoittelemaan yksinhuoltajuutta, mikäli lapsen toinen vanhempi on narsisti.
On lässytystä sanoa, että sen kun lähdet, jos itsellä ei ole kovaa lapsuutta ja sen aiheuttamia itsetunto- ja kiintymyssuhdeongelmia.
Voimia kaikille, jotka kokevat tulleensa narsistin kaltoinkohtelemaksi! Harvalla narskulla myöskään on sitä virallista diagnoosia. 😅
Vierailija kirjoitti:
Ensin kehuu maasta taivaisiin. Lipevät jutut jopa ja "liian hyvää ollakseen totta".
Kehotti kertomaan sitten jos rakastun häneen.
Sitten alkaa sadismi ja leikki toisen tunteilla.
Suhteessani narsistiin kävi usein niin, että puhui hunajaisella äänellä, että tulee luokseni illalla.
Sitten olikin mennyt toisen luokse harrastamaan rajua seksiä ja kun "vihdoin" näin hänet uudelleen, esitteli hän maireana kuvia panostaan tämän makuuhuoneessa puolialasti pahat ruhjeet kehossaan.
Lopulta paljasti todelliset kasvonsa kertomalla, ettei ole koskaan rakastunut kehenkään. Kertoi myös, että ei ollut seurustelutaukonsa aikana oikeastaan kaivannut minua, mutta halusi vain kokeilla, saisiko minut houkuteltua takaisin.
N. vuosi siitä kun erosimme viimeisen kerran ja olin blokannut hänet, lähetti hän viestin toisesta numerosta. Siinä hän houkutteli minua menemään erääseen kivaan paikkaan kanssaan, joka on minusta kiva.
Tässä vaiheessa moni olisi varmasti sanonut jotain torjuvaa tai "nasevaa", mutta tajusin olla vastaamatta mitään. Kerrasta blokkia!
Narsistillehan ei ole kauheasti väliä, onko reaktio positiivinen vai negatiivinen. Hänelle jokainen reaktio, etenkin tunnepitoinen, on kuin bensaa liekkeihin. Narsistit ovat voitonriemuisia, kun näkevät miten pystyvät kuohuttamaan/manipuloimaan ihmistä suuntaan tai toiseen. Narsistit rakastavat aiheuttaa draamaa. Jos pitää reagoida jotenkin, niin neutraali on paras. Parasta on kuitenkin hillitä itsensä ja olla reagoimatta lainkaan!
Ei ole helppoa jättää taakseen narsistisia vanhempia tai lastensa toista vanhempaa, muttei se ole useinkaan täysin mahdotonta. Se voi silti olla monelle liian raskasta. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan viranomaisia. Niin toivoisin, ettei yhdenkään viattoman lapsen tarvitsisi kasvaa kieroon tai traumatisoituneeksi narsistin kasvattamana. Siksi kannustaisin tavoittelemaan yksinhuoltajuutta, mikäli lapsen toinen vanhempi on narsisti.
On lässytystä sanoa, että sen kun lähdet, jos itsellä ei ole kovaa lapsuutta ja sen aiheuttamia itsetunto- ja kiintymyssuhdeongelmia.
Voimia kaikille, jotka kokevat tulleensa narsistin kaltoinkohtelemaksi! Harvalla narskulla myöskään on sitä virallista diagnoosia. 😅
Yksinhuoltajuus ei auta. Lapsen on pakko tavata vanhempaansa silti. Joskus voi tulla valvotut tapaamiset kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut juuri tämän työpaikalla.
Olin energinen, innovatiivinen ja tykkäsin työstäni. Olin (ainakin vähän) työnarkomaani koska nautin itsenäisestä työstäni ja sen tuloksista, sain monilta tahoilta positiivista palautetta ja minuun luotettiin. Se oli kivaa.
Sitten tuli jo entuudestaan tunnetusti erittäin ilkeä ja sairaalloisesti töitä teettävä, kylmä ja empatiakyvytön naisjohtaja.
Koin heti ensimmäisistä palavereista alkaen joutuneeni hänen hampaisiinsa. Kaikki myös huomasivat että hän oli ottanut tiimiin oman suosikkinsa yt:n ulkopuolelta. Tämä on yksi narsistisen henkilön piirre (hovi / inhokit).
Puolen v jälkeen voimakkaat narskun piirteet alkoivat tulla esille stressitilanteessa. Sitten ne jäivät pysyvästi päälle. Harrasti kaikkea sivistyneen narsistin toimintamalleja, hän oli hyvin toksinen persoona jota olisi pitänyt osata varoa.
Minusta tuli 2 vuodessa juuri tuon alkeperäisen kirjoituksen kuvaama ihminen:
eloton, väsyneen näköinen, väsynyt, tylsä, kyynistynyt, työhönsä tympääntynyt, pelokas, vaitonainen, ajoittain jopa ahdistunut ja erään todella ison ja haastavan projektin jälkeen megalomaanisen löylytyksen häneltä saaneena alkoi tulla jopa lieviä paniikkihäiriö oireita.
Irtisanouduin jotta säilytin terveyteni ja järkeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut juuri tämän työpaikalla.
Olin energinen, innovatiivinen ja tykkäsin työstäni. Olin (ainakin vähän) työnarkomaani koska nautin itsenäisestä työstäni ja sen tuloksista, sain monilta tahoilta positiivista palautetta ja minuun luotettiin. Se oli kivaa.Sitten tuli jo entuudestaan tunnetusti erittäin ilkeä ja sairaalloisesti töitä teettävä, kylmä ja empatiakyvytön naisjohtaja.
Koin heti ensimmäisistä palavereista alkaen joutuneeni hänen hampaisiinsa. Kaikki myös huomasivat että hän oli ottanut tiimiin oman suosikkinsa yt:n ulkopuolelta. Tämä on yksi narsistisen henkilön piirre (hovi / inhokit).Puolen v jälkeen voimakkaat narskun piirteet alkoivat tulla esille stressitilanteessa. Sitten ne jäivät pysyvästi päälle. Harrasti kaikkea sivistyneen narsistin toimintamalleja, hän oli hyvin toksinen persoona jota olisi pitänyt osata varoa.
Minusta tuli 2 vuodessa juuri tuon alkeperäisen kirjoituksen kuvaama ihminen:
eloton, väsyneen näköinen, väsynyt, tylsä, kyynistynyt, työhönsä tympääntynyt, pelokas, vaitonainen, ajoittain jopa ahdistunut ja erään todella ison ja haastavan projektin jälkeen megalomaanisen löylytyksen häneltä saaneena alkoi tulla jopa lieviä paniikkihäiriö oireita.Irtisanouduin jotta säilytin terveyteni ja järkeni.
Narsisti myrkyttää ja vie elämänilon kaikesta lähellään olevasta. Näin tapahtuu lopulta aina. Ainoa oikea tapa on vältellä ja poistua lopullisesti narsistin vaikutuspiiristä. Oma terveys ja järki kannattaa todellakin laittaa etusijalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt tämän sivusta, ihminen muuttuu täysin ilottomaksi ja harmaaksi.
Myös minut narsisti esimies ajoi burn outiin. Olin hänen kultalapsensa hänen hovissaan enkä itse tajunnut sitä lainkaan. Lopulta hän teetti minulla niin paljon ja niin mahdottomalla tavalla työtä, että terveys meni. Silmät aukesivat, aloin inhota häntä, aiemmin olin ihaillut häntä suuresti, ja irtisanouduin.
Kun luin tätä ketjua tajusin, että olen jo toistamiseen peräkkäin sellaisten johtajien alaisena jotka ei siedä sitä että saan kiitosta jostain muualta hyvin tehdystä työstä.
Ex pomoni ei voinut sietää etästä isoa kauppaa jonka tein ihan omin avuineni ja toin sen julki (kuten hän itse oli kehoittanut meitä kaikkia tekemään, jaetaan onnistumiset ja kerrotaan kollegoillekin miten onnistuimme). Näin hänen kehonkielestä että häntä ärsytti onnistumiseni (koska se oli jotain paljon suurempaa mihin yleensä keskiverrosti muut kollegamme kykenivät). Myöhemmin sätti siitä että olin tuonut asian julki liian voimallisesti (olin vasn siis ihan normi iloinen onnistumisrsta ja lisä liikevaihdosta).
Nyt jo toisessa firmassa peräkkäin olen 2x huomannut saman. Ensin joku kiittää minua xx asiasta koko tiimin kuullen ja kohta pomoni hyökkää toisella asialla kimppuuni.
Onko tämä ikäänkuin joku narsistipersoonan kostotoimenpide jolla minut palautetaan ikänkuin maanpinnalle etten vaan pääse nauttimaan työstäni ja saamastani kiitoksesta.
Sen verran olen lukenut näitä käytösmalleja että narskuthan ei voi sietää muiden onnistumisia ja sitä että joku muu saa kiitosta.
Tällainen on kyllä tosi sairasta ja sairastuttavaa työyhteisössä.
Miten se voi olla itseltä pois jos esim kiittää tiimiä onnistumisista tai vaikka jopa kannustaa ja kehuu muita. Itsellä on esihenkilöalaisia joita zemppaan ja kannustan. Joskus jopa kehun, koitan saada heidät tuntemaan itsensä hyväksytyiksi ja riittäviksi. Silloin he myös oppivat lisää, ovat kiinnostuneita työstään eivätkä vaan suorita. Kukaan ei ole täydellinen ja hyvä suoritys riittää, kun tulee virheitä tai joku tilanne on hoidettu väärin, se käydään asiallisedti läpi, mietitään korjaava toimenpide ja mennään eteenpäin ilman huutamista ja syytöksiä.
Tällaista johtamista toivoisin näkeväni itsenikin kohdalla.
Parisuhteessa saattaa toimia harmaa kivi-metodi jossa toiselle ei anneta tarttumismahdollisuutta mihinkään.
NPD hankkii usein sitä hetken katseltuaan toisen/toisia lähteitä melko avoimesti ja saattaa käytännön syistä häipyä itse kuvioista.
Minkäänlainen tilanteiden tai NPD:n ikävän käytöksen selvittäminen hänelle itselleen on vahingollista puolisolle ja yhteisille lapsille.
Vaikka sinulla olisi NPD:n lähettämä tekstiviesti näyttönä jossa hän kirjoittaa ikäviä tämän hän selittää vähintään itselleen parhain päin. NPD ei välitä onko hänen sepitteensä totta. Hän välittää vain siltä miltä se kuulostaa ja miten se uppoaa hänen harhaiseen maailmaansa.
Ei sellaisen kanssa voi ikinä mitään todellista dialogia saavuttaa.
Muista että kaikki ne "hyvät hetket" on valetta, teeskentelyä ja mustaa empatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen sitä mieltä, että alkoholismin voi itsestään "parantaa" jättämällä juomisen, mutta narsismista ei parannuta päättämällä käyttäytyä eri tavalla. En usko edes mihinkään terapiaan siinä kohdalla. Narsisti on narsisti ikuisesti ja käyttäytyy narsistisesti ikuisesti.
Narsismia ei voi terapiassa parantaa, koska se on persoonallisuushäiriö. Se on ikäänkuin luonteenpiirre, ominaisuus, joka on syntynyt pieleen menneen kehityksen takia alle 2-vuotiaana. Eli se oikeaoppinen henkinen eriytyminen päähuoltajasta on mennyt pieleen silloin.
Niinkuin tempperamentti on ihmisen pysyvä ominaisuus, niin on narsismikin.
Sitä ei paranneta, kuten ei tempperamenttiakaan voi muuttaa. Se on mikä on.
Esim. et saa introverttia muuttumaan totaalisesti extrovertiksi terapiassa. Etkä pysty pysyvästi muuttamaan millään ilveellä extroverttiä introvertiksi. Koska se on luonteenpiirre, ominaisuus. Niinkuin narsismi.
Pahimmillaan narsisti oppii terapiassa lisää keinoja manipuloida ja alistaa muita, ja peitellä tekojaan. Terapia voi olla näin jopa vahingollista. Parasta olisi, jos ihmiset laajasti tietäisivät narsisteista ja osaisivat varoa, etteivät lähtisi narsistien peleihin mukaan.
Olen pohtinut viime aikoina tätä dynamiikkaa:
- narsisti saa jotenkin käsittämättömästi ihmiset palvelemaan itseään, auttamaan itseään, antamaan yksipuolisia palveluksia, tukijoita itselleen, jotka haluaisivat periaatteessa lähteä, mutta eivät jostain syystä pysty
- läheisriippuvainen/empaatikko/narsistin uhriksi kasvatettu taas puolestaan alkaa käsittämättömällä tavalla tehdä tuota yllämainittua, suurin piirtein syytää aikaa, rahaa, seksiä tms narsistille, vaikkei edes saa takaisin sitä, mitä haluaisi. Kokee syyllisyyttä, jos lähtee ja jättää narsistin eikä osaa itse saada toisilta apua tai palveluksia, koska juuri kukaan ei koskaan edes tarjoa sitä tai jos tarjoiasi niin ei osaa ottaa vastaan.
Ja terve elämä löytyy jostain noiden kahden välisestä maastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen sitä mieltä, että alkoholismin voi itsestään "parantaa" jättämällä juomisen, mutta narsismista ei parannuta päättämällä käyttäytyä eri tavalla. En usko edes mihinkään terapiaan siinä kohdalla. Narsisti on narsisti ikuisesti ja käyttäytyy narsistisesti ikuisesti.
Narsismia ei voi terapiassa parantaa, koska se on persoonallisuushäiriö. Se on ikäänkuin luonteenpiirre, ominaisuus, joka on syntynyt pieleen menneen kehityksen takia alle 2-vuotiaana. Eli se oikeaoppinen henkinen eriytyminen päähuoltajasta on mennyt pieleen silloin.
Niinkuin tempperamentti on ihmisen pysyvä ominaisuus, niin on narsismikin.
Sitä ei paranneta, kuten ei tempperamenttiakaan voi muuttaa. Se on mikä on.
Esim. et saa introverttia muuttumaan totaalisesti extrovertiksi terapiassa. Etkä pysty pysyvästi muuttamaan millään ilveellä extroverttiä introvertiksi. Koska se on luonteenpiirre, ominaisuus. Niinkuin narsismi.
Pahimmillaan narsisti oppii terapiassa lisää keinoja manipuloida ja alistaa muita, ja peitellä tekojaan. Terapia voi olla näin jopa vahingollista. Parasta olisi, jos ihmiset laajasti tietäisivät narsisteista ja osaisivat varoa, etteivät lähtisi narsistien peleihin mukaan.
Oman elämän narsisti oli itse terapeutti.
Äiti otti minut kohteekseen. Isä peesas. Muille vanhempani olivat jumalasta seuraavaia. Tiedän että he oikeasti auttoivat monia ihmisiä. Mutta minun elämäni oli helvettiä. Vuosia vanhempieni kuoleman jälkeen äitini keksimät jutut elävät yhä sukulaisten ja kotiseudun ihmisten mielissä faktoina.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tienata helppoa rahaa Mobify tarjoaa nyt liittymisestä 10€ + osan jokaisesta sitä kautta maksetusta laskusta rahana takaisin.
https://secure.mobify.fi/Register
Koodilla 10€ ilmaista rahaa: 4Y3U5LVO
Mikä huijaus-mainos tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt tämän sivusta, ihminen muuttuu täysin ilottomaksi ja harmaaksi.
Erään narsistiakan kolmas puoliso oli tällainen, eloton, iloton ja täysin harmaa kasvoiltaan, kuin haudasta vedetty. Onneksi ymmärsi lähteä sekin puoliso, tosin vuosia liian myöhään, ja täysin kynittynä, omaisuus meni. Mutta akka heittäytyi uhriksi, kaikinpuolin, oli muka kaikkien kiusaama, ja pah. mitä jälkeenpäin kuultu se itse kiusasi sukuaan, työkavereitaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N. on vuoroviikkoisä. Alakouluikäinen lapsi elää isänsä seksivälineiden täyttämässä asunnossa ja seuraa viikottain vaihtuvia naikkosia ja isänsä videotaltiointeja heille.
Ei kai asialle kukaan mitään voi.
Lastensuojelu?
Johtavassa asemassa oleva henkilö, jonka alaisuudessa toimii lastensuojelun yksiköitä. Kukaan ei ikinä uskoisi.