Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8381/10671 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistoissani vieläkin eräs mainio esimerkki narsistin kanssa keskustelemisesta.

Liitossamme meni huonosti, olin jo alkanut tosissani miettiä eroamista, koska yksinkertaisesti kaipasin rinnalleni joko ei ketään tai sitten ihmisen, jonka kanssa voi ihan normaalisti puha asioista.

Hän ehdotti minulle kunnollista keskustelua, "puhutaan asioista, kerro sinä ensin ja minä sitten, mistä meillä mielestämme kiikastaa".

Okei.  Minä aloitin.  Hyvin rauhallisesti sanoin, että minä kovasti toivon, että voisinkin puhua kanssasi niin, että saisin todellakin puhua, ettet heti keskeytä ja ala huutaa päälle...

Sen pitemmälle en ehtiytkään.  Hän ponkaisi pystyyn ja karjaisi, että "no niin, siinä se taas tuli!  Ei sun kanssa voi puhua,  arvasinhan minä, ei susta ole mihinkään, sää et ymmärrä mitään, sää et tajua mitään mitä sulle sanoo se on yhtä saatanaa kaikki " jne. 

Se oli hänen tavallisin tapansa yleensäkin keskustella mistään.  Kaikki torppaantui heti alkuunsa.  Minä sitten vain suljin suuni ja sain siitä sitten syytökset, että en osaa keskustella enkä edes halua.

Miten hänen kanssaan olisi voinut keskustella mistään?  Olin kokeillut jo kaikkia mahdollisia tapoja.  Mikään ei johtanut mihinkään muuhun kuin hänen raivoamiseensa.

Ja jollain omituisella tavalla hän sai aina käännetyksi asiat siihen, kuinka minä muka kaipasin niin kovasti vieraita miehiä.  Eli hän oli äärettömän mustasukkainen sairaalla tavalla ja epävarma itsestään.  Mitä olisin voinut tehdä?  Ryömiä hänen edessään vakuutellen, miten mahtava ja komea ja ihana ja ainutlaaatuinen mies hän oli, niin ettei kukaan koskaan voisi häntä korvata enkä ikinä ketään toista voisi ajatellakaan?

Hänen kukkouttaan tunkiolla olisi pitänyt ylistää aamusta iltaan.

Hän itse kyllä kertoili minulle kaikenlaisia satuja häntä ihailevista naisista.  Enpä vain tullut koskaan itse todistaneeksi tällaista missään.  Hän oli itse joka paikassa lääppimässä ja itseään esittelemässä muille naisille.  Todella typerää ja noloa käytöstä.

Ja kyllä, syytän itseäni tyhmyydestä, että hänet aikanaan kelpuutin ja liian kauan kestin mokomaa ja ainut puolustukseni on, että olin hyvin nuori ja täysin kokematon mistään.  

Oli aivan ihanaa, kun sitten hänestä erottuani tapasin miehiä, joiden kanssa pystyi juttelemaan, jotka olivat hauskoja ja huumorintajuisia, jotka eivät tarttuneet joka sanaan, jotka ei nähneet joka paikassa kaikenlaisia omituisia merkkejä milloin mistäkin, olivat siis ihan tavallisia!

Käsitteeseen narsismista törmäsin sitten myöhemmin ja oli aika helppoakin tehdä selkeitä johtopäätöksiä, niin moni asia tuntui tutulta.  Ja olen sitä mieltä, että alkoholismin voi itsestään "parantaa" jättämällä juomisen, mutta narsismista ei parannuta päättämällä käyttäytyä eri tavalla.  En usko edes mihinkään terapiaan siinä kohdalla.  Narsisti on narsisti ikuisesti ja käyttäytyy narsistisesti ikuisesti.

Vierailija
8382/10671 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti(nen) ystävä imee sinusta elinvoiman ja muovaa sinusta itselleen hännystelijän ja palvelijan ja lupailee tyhjiä lupauksia vastavuoroisista palveluksista. Pahinta on se, että hän saa sinut puhumaan asioita, joita et normaalisti puhuisi ja käyttäytymään tavalla, joka ei ole itsellesi ominaista. Hän saa sinut venyttämään rajojasi ihan huomaamattasi. Kun silmäsi avautuvat, olet ihan hämilläsi siitä, miten kauas lähtöpisteestä oletkaan ajautunut.

Seurustelusuhteessa on sentään rima jollain tasolla, mutta ystäväsuhteissa narsisti pääsee livahtamaan sisään helpommin, myöskin suhteen toisenlaisen luonteen vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8383/10671 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainenkin narsistinen keskustelutyylikin voi olla kuin pakeneminen. Narsisti ei kykene rakentavaan ja analyyttiseen keskusteluun jos pitäisi puhua parisuhteen ongelmista. On niin tyhjä sisältä ettei ole mitään emmeitä joten pakenemisen ja kaikenlaisen välttelyn taakse piiloutuu. Tulee esiin kun uhri alkaa sovittelemaan ja haluaa jatkaa. Narsisti ilmestyy riitatilanteet jälkeen paikalle kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Ensin on ollut radiohilaisuus joka voi kestää useita päiviä. Että sellainen keskustelutyyli!

Vierailija
8384/10671 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 8huomannut, että oma narsistini toimii tavalla jota sanon täyttämiseksi ja tyhjentämiseksi, sekä pumppaamiseksi.

Narsisti on mielestäni eräänlainen vampyyri, joka pumppaa uhristaan elinvoimaa itselleen, kuin vampyyri verta. Ja se, miten tämä tapahtuu on omalla kohdallani: Ensin narsisti täyttää sinut. Hän sanoo tai tekee jotain, mistä tietää sinun tulevan iloiseksi, onnelliseksi. Sitten, kun hän on täyttänyt sinut hän alkaa imeä sinusta tätä voimaa niin kauan, että hän on imenyt sinut tyhjiin. Näin hän tyhjentää sinut. Tunnet täyttämisvaiheen aikana valheellisen ilon, onnen ja hyvinvoinnin tunnetta. Ehkä se on, kuin jotain huumetta. Tämä vaihe on pian ohi ja kohta jo tunnet itsesi alakuloiseksi, väsyneeksi, kuin kaikki voimat olisi viety sinusta. Silloin narsisti on tyhjentänyt sinut. Tämä toimii siis henkisellä tasolla. Narsisti ammentaa pumppaamalla sinusta elinvoimaa jos olet esim. läheisriippuvainen, erityisherkkä, empaatikko olet hyvä kohde. Narsisti nauttii sadistisesti, kun tietää hetken, jolloin olet täysin tyhjä ja loppuun imetty, vailla voimia. Silloin hän taas sanoo tai tekee jotain, mistä täytyt ja sama kuvio toistuu kerta kerran jälkeen. Narsisti täyttää ja tyhjentää sinua. Narsisti on taidokkaasti koukuttanut uhrinsa riippuvaiseksi itsestään, jotta tämä pumppaaminen voisi tapahtua. Se jatkuu niin kauan, kuin uhri pitää hanat auki narsistille. Tämä siis omakohtainen vuosien kokemusten ja päätelmien tulos. Omalla kohdalla jatkunut samalla tarkalla kaavalla vuosien ajan. Ja kestää aikansa ennen kuin uhri huomaa tämän kuvion niin hienovaraista ja taidokasta se voi olla. Ja kun huomaa niin voi olla jo niin narsistin koukuttama, että lopettaminen voi olla hyvin vaikeaa.

Todella hyvin ilmaisit asian. Juuri tuollainen narsisti on

Vierailija
8385/10671 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on keskusteltu paljon puolisoiden tai vanhempien narsismista tai oireista, Oletteko huomanneet aikuisissa lapsissanne narsistin piirteitä?

Vierailija
8386/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on keskusteltu paljon puolisoiden tai vanhempien narsismista tai oireista, Oletteko huomanneet aikuisissa lapsissanne narsistin piirteitä?

Eiköhän poika ole juuri sitä

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17827144/miksi-ei-saa-kysya-missa-mokta…

Vierailija
8387/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narskun kanssa voi keskustella kun ei sillä ole keskustelutaitoa.

Se haluaa  kuulla vain itsensä kehumisia ja ylistystä ja miten hyvin se on mitäkin tehnyt ja sillain.  Narskun pitää saada paistatella kehuissa.

Kun ei ole keskustelutaitoa, ei ole keskustelutyyliäkään.  Puhetta siltä kyllä voi tulla, se osaa oikein luennoida kaikenlaista ja tuoda esille tietämystään ja olla kaikkien alojen asiantuntija.  Tieto on hallussa, huomatkaa!

Ihan turha yrittääkään tasa-arvoista vuorovaikutusta.  Narsku ei kuuntele eikä ota opikseen.  Neuvoa sitä ei saa eikä voi.  Jos yrittää, sehän tekee ihan tahallaankin just päinvastoin.  

Ja narskulla on mimosan sielu, sanopa kerrankin sille vaikka, että sulla on vähän huono iho tms, niin saat kuulla itsestäsi kaikki mahdolliset viat ja virheet potenssiin sata.  Narsku voi ennen varsinaista suhdetta tai heti sen alussa kehua sua kovastikin, kun se on vielä epävarma susta, mutta kun olet koukussa, se ei ikinä sano sinusta mitään kaunista eikä hyvää.  Se ei anna siimaa pätkääkään, että voisit kuvitella olevasi kiva ja hyvä.   Päinvastoin virheitäsi se korostaa ja toivoo, että tuntisit itsesi sontakasaksi.  Ja sillä se hakee sitä, että sinä kaikessa huonoudessasi pitäisit itseäsi hirvaän onnekkaana saadessasi olla hänenlaisensa upean ihmisen kanssa.  Eli sitoo sinua itseensä täysin väärällä tavalla, mutta eihän se sitä ymmärrä.  

Vierailija
8388/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti porukoineen sitten onnistui siinä, mitä oli tekemässä. Hankkivat minulle fudut.

Toivottavasti kärsivät aivan h3lvetisti myös ne kaikki pian.

Vierailija
8389/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän etten osaa keskustella asioista kiihtymättä ja ottamatta asioita itseeni. Muutoin olen asiallinen ja rauhallinen, mutta sitten kun niitä jotain konfliktintapaisia tulee niin vedän kaiken kyllä melko pöydän ali. Mutten toisaalta kyllä kaipaa mitään kehujakaan, en osaa itse kehua muita. Olenkohan narsisti?

Vierailija
8390/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se haluaa  kuulla vain itsensä kehumisia ja ylistystä ja miten hyvin se on mitäkin tehnyt ja sillain.  Narskun pitää saada paistatella kehuissa.

Kun ei ole keskustelutaitoa, ei ole keskustelutyyliäkään.  Puhetta siltä kyllä voi tulla, se osaa oikein luennoida kaikenlaista ja tuoda esille tietämystään ja olla kaikkien alojen asiantuntija.  Tieto on hallussa, huomatkaa!

Ihan turha yrittääkään tasa-arvoista vuorovaikutusta.  Narsku ei kuuntele eikä ota opikseen.  Neuvoa sitä ei saa eikä voi.  Jos yrittää, sehän tekee ihan tahallaankin just päinvastoin.  

Ja narskulla on mimosan sielu, sanopa kerrankin sille vaikka, että sulla on vähän huono iho tms, niin saat kuulla itsestäsi kaikki mahdolliset viat ja virheet potenssiin sata.  Narsku voi ennen varsinaista suhdetta tai heti sen alussa kehua sua kovastikin, kun se on vielä epävarma susta, mutta kun olet koukussa, se ei ikinä sano sinusta mitään kaunista eikä hyvää.  Se ei anna siimaa pätkääkään, että voisit kuvitella olevasi kiva ja hyvä.   Päinvastoin virheitäsi se korostaa ja toivoo, että tuntisit itsesi sontakasaksi.  Ja sillä se hakee sitä, että sinä kaikessa huonoudessasi pitäisit itseäsi hirvaän onnekkaana saadessasi olla hänenlaisensa upean ihmisen kanssa.  Eli sitoo sinua itseensä täysin väärällä tavalla, mutta eihän se sitä ymmärrä.  

Anteeksi, mutta miksi sun pitää päästä sanomaan toiselle, että hänellä on huono iho? Luuletko, ettei ihminen tiedä sitä jo valmiiksi? Kuulostat itse narsistilta kommentoidessasi toisen arkaa kohtaa omassa ulkonäössään.

Vierailija
8391/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän etten osaa keskustella asioista kiihtymättä ja ottamatta asioita itseeni. Muutoin olen asiallinen ja rauhallinen, mutta sitten kun niitä jotain konfliktintapaisia tulee niin vedän kaiken kyllä melko pöydän ali. Mutten toisaalta kyllä kaipaa mitään kehujakaan, en osaa itse kehua muita. Olenkohan narsisti?

Onko sinulla omatunto ja kyky empatiaan? Narsistilla ei ole.

Tunnetko siis huonoa omaatuntoa noista keskusteluissa?

Vierailija
8392/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Tätä samaa olen aikoinaan kysynyt. Ehkä kyseessä on läheisriippuvuus? Joka tapauksessa kannattaisi suunnata energia siihen, miksi itse toimii kuten toimii, ja miten irrottautua suhteesta, jossa ei ole hyvä olla.

Lisäksi nuo kotikutoiset narsismidiagnoosit ovat 90-lukua.

Itse sain tapailemastani naisesta narsismidiagnoosin psykiatrilta - kai hän sitten eli 90-lukua...

Vierailija
8393/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette tekemisissä hankalan ihmisen kanssa? Se askarruttaa minua. 

Niinpä. Ihmiset eivät osaa etsiä ammattilaisten neuvoja netistä. Esim liisa keltinkangas -järvinen, tommy hellsten tietävät ja kertovat selvästi ja ymmärrettävästi mitä on narsismi. Porukka ei vain jaksa/ malta syventyä ottamaan selvää narsismista. Itse olen kumpaakin em. lukenut.

Liisa keltinkangas kertookin terveestä minästä jana- mallilla. Kannattaa tutustua. Helppo käsittää, normaalin ihmisen siis.

Dr Ramani youtubella on aivan paras, todella hyviä käytännön vinkkejä

Vierailija
8394/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katumusta kyllä tulee jälkeenpäin, jos olen riidoissa laukonut mitä sattuu, mutta empatiasta en osaa sanoa. Yritän kyllä parhaani siinä voivotella jos huomaan että toisella on huono olla, mutta tiedän ettei se auta mitään eikä ole tarpeeksi, enkä nyt mitenkään kauheasti murehdi sitä toisen ongelmaa.

Vierailija
8395/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katumusta kyllä tulee jälkeenpäin, jos olen riidoissa laukonut mitä sattuu, mutta empatiasta en osaa sanoa. Yritän kyllä parhaani siinä voivotella jos huomaan että toisella on huono olla, mutta tiedän ettei se auta mitään eikä ole tarpeeksi, enkä nyt mitenkään kauheasti murehdi sitä toisen ongelmaa.

Luultavasti et ole sitten narsisti kun tunnet katumusta. Narsismissa on kyse omatunnottomuudesta.

Yksittäisten keskustelujen perusteella ei voi tehdä johtopäätöksiä jonkun narsistisuudesta.

Jotku on vain sosiaalisesti kömpelöitä, eivätkä esim. osaa lohduttaa jos toinen voi huonosti.

Jos kykenee kuitenkin mielessään myötäelämään toisen tuskaa, niin se kertoo empatiasta vaikka sitä ei avoimesti toiselle näyttäisikään.

Empatia on sitä, että ymmärtää tai ainakin haluaa ymmärtää toisen tunteita ja pystyy asettamaan itsensä toisen asemaan.

Vierailija
8396/10671 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miksi sun pitää päästä sanomaan toiselle, että hänellä on huono iho? Luuletko, ettei ihminen tiedä sitä jo valmiiksi? Kuulostat itse narsistilta kommentoidessasi toisen arkaa kohtaa omassa ulkonäössään.

Aha.  Arvaatko, että tuohon takertuminen on juuri narsistin tapaista.

Ei, en ole koskaan sanonut kenellekään, että hänellä on huono iho.  Se oli vain esimerkki.  Olisihan se pitänyt ymmärtää, että tietenkin joku mimosa tarttuu siihen!   

Juu olisi pitänyt keksiä joku muu esimerkki, vähemmän sua korpeeva.  Narsistihan se juuri ei koskaan välitä siitä, mitä itse suustaan päästää.  

No sanotaan nyt sitten se ehkä sua vähemmän häiritsevä esimerkki.  Ja tämä on sitten ihan oikea, elävästä elämästä.  Itse koettu.

Näin:  narsku haukkui yhtä ihmistä tämän ulkonäöstä, siinä oli vaikka mitä vikaa.  En olisi halunnut kuunnella ja sanoin, että lopeta jo, ei tässä kukaan mikään täydellinen ole, et sinä itsekään.

Ja siitä alkoi minun virheitteni luetteleminen, ja niinkuin kirjoitin, potenssiin sata.  Koska olin uskaltanut sanoa, ettei hän ole täydellinen.

En vaan halunnut tätä siihen laittaa, joten keksin vain äkkiä jotain.  Väärin!

Vierailija
8397/10671 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah, narsistin kaikki kohdat on arkoja.  Epäile vaikka sen tietämystä jostain asiasta, niin sä saat kuulla itsestäsi, miten tyhmä ja tietämätön olet ihan kaikesta!  Se jatkaa sitä vaikka maailman tappiin.

Tai sano sille, että toi sun piha kannattais hiekottaa, meinasin väkisin kaatua siinä, niin alkoi huutaminen, kuinka sen ei tarvi pihaansa hiekottaa,  jos ihmiset siihen kaatuu niin kaatukoon, jos ei osaa kaatumatta kulkee!  Nää tulee tosiaan jotenkin ihan puskista, mitään ei voi sanoa, mikä jotenkin hipaseekaan narsistin arkaa sielua.

Vierailija
8398/10671 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainenkin narsistinen keskustelutyylikin voi olla kuin pakeneminen. Narsisti ei kykene rakentavaan ja analyyttiseen keskusteluun jos pitäisi puhua parisuhteen ongelmista. On niin tyhjä sisältä ettei ole mitään emmeitä joten pakenemisen ja kaikenlaisen välttelyn taakse piiloutuu. Tulee esiin kun uhri alkaa sovittelemaan ja haluaa jatkaa. Narsisti ilmestyy riitatilanteet jälkeen paikalle kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Ensin on ollut radiohilaisuus joka voi kestää useita päiviä. Että sellainen keskustelutyyli!

Mun mielestä toi on enemmän riitatilanteiden välttelyä kuin narsismia, ja taustalla voi olla traumaattisiakin kokemuksia esim. lapsuudesta

Vierailija
8399/10671 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah, narsistin kaikki kohdat on arkoja.  Epäile vaikka sen tietämystä jostain asiasta, niin sä saat kuulla itsestäsi, miten tyhmä ja tietämätön olet ihan kaikesta!  Se jatkaa sitä vaikka maailman tappiin.

Tai sano sille, että toi sun piha kannattais hiekottaa, meinasin väkisin kaatua siinä, niin alkoi huutaminen, kuinka sen ei tarvi pihaansa hiekottaa,  jos ihmiset siihen kaatuu niin kaatukoon, jos ei osaa kaatumatta kulkee!  Nää tulee tosiaan jotenkin ihan puskista, mitään ei voi sanoa, mikä jotenkin hipaseekaan narsistin arkaa sielua.

Enemmän julkinarsistiset hyökkää helposti takaisin heti, jos kokevat tulleensa loukatuiksi. Ja sitä tapahtuu usein vaikkei asia edes liittyisi heihin, mutta kuvittelevat niin. Vainoharhaisuus on yksi narsistien piirre. Piilonarskut taas hautovat pidempään kuvittelemiaan loukkauksia ja kostavat sitten sopivan tilanteen tullen.

Vierailija
8400/10671 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi on enemmän riitatilanteiden välttelyä kuin narsismia, ja taustalla voi olla traumaattisiakin kokemuksia esim. lapsuudesta

Kumpikaan edeltävä esimerkki ei sulje pois toisiaan.