Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Tilanteessa, jossa läheistä ihmistä on kohdannut vastoinkäyminen, narsisti joko ei osoita myötätuntoa tai jäljittelee myötätuntoa.
Enaimmäisessä vaihtoehdossa (ei osoita myötätuntoa) voi tulla kyseeseen monta erilaista reagoimisvaihtoehtoa, esimerkiksi jokin seuraavista: narsisti sivuuttaa tai vähättelee asian täysin, on vahingoniloinen, suuttuu/raivostuu tälle läheiselle, alkaa analysoida ja jälkiviisastella tilannetta miten vahinko olisi voitu välttää, tai kertoo, miten joko hänen omansa tai jonkin tuntemattoman ihmisen vastoinkäyminen oli vielä suurempi.
Toisessa vaihtoehdossa narsisti on muka myötätuntoinen. Tähän kuuluvat ihan jo alkuvaiheessa esitetyt "lohdulliset" kommentit, jotka mukamas hakevat tehokkaasti ratkaisua toisen suruun, mutta ovat itse asiassa piikkejä tätä kohtaan. "Muutaman viikon kuluttua huomaat, että ei tämä nyt niin iso asia ole" tai "Pitäisikö sinun käydä juttelemassa ammattiauttajalle" tai "Mietin mitä minä voisin tehdä, että sinulle tulisi parempi mieli".
Toinen narsistinen tapa olla tekoempaattinen on toistella opeteltuja myötätuntoisia fraaseja. Siinä vaiheessa, kun puoliso käyttää sinua lohduttaessaan sana sanalta samaa laimeaa lausetta kolme kertaa peräkkäin ("Kyllä on ikävää, että sinulle kävi tällaista"), voit olla varma, että se ikävä osuus narsistille on istua siinä feikkaamassa myötätuntoa hampaat irvessä.
Ja triangulaatioelementtinä on narsistin tapa olla valtavan myötätuntoinen esimerkiksi työkaverin kissaa, lehtiuutisen tapaturman uhria tai kumminkaiman ex-puolisoa kohtaan. Ja tietysti jokaista kohtaan, jonka tapaa ulkomaailmassa ja joka ei ole oman perheen jäsen.
Ollessani suhteessa narsistin kanssa , muistan useita kertoja, miten minä olin sairaana ja ei mennyt aikaakaan, kun mies alkoi dramaattisesti keksiä itselleen jotain vielä pahempia oireita. Tämä tapahtui lähes aina kun olin kipeä. Hän suureen ääneen sitten voivotteli sitten itseään ja halusi huomiota.
Oon vähän eri mieltä tosta, että ihminen olisi narsisti jos esim kuullessaan jonkun vastoinkäymisestä, kertoo omia kokemuksiaan. Ainakin itselleni se on tapa että osoitan, että on muitakin jotka voi olla tukena ja tietää asiastakin mahdollisesti. Tottakai jos mitätöidään silleen "no mutta arvaa mitä" ja kertoo jonkun ihan vähäpätösen jutun muka tärkeämpänä,niin sillon tulee mieleen että itsekäs ihminen.. mutta muuten mun mielestä toi ei viittaa narsismiin..
Vierailija kirjoitti:
Oon vähän eri mieltä tosta, että ihminen olisi narsisti jos esim kuullessaan jonkun vastoinkäymisestä, kertoo omia kokemuksiaan. Ainakin itselleni se on tapa että osoitan, että on muitakin jotka voi olla tukena ja tietää asiastakin mahdollisesti. Tottakai jos mitätöidään silleen "no mutta arvaa mitä" ja kertoo jonkun ihan vähäpätösen jutun muka tärkeämpänä,niin sillon tulee mieleen että itsekäs ihminen.. mutta muuten mun mielestä toi ei viittaa narsismiin..
Onko tässä taas kukaan väittänyt, että ihminen olisi narsisti, kun kuullessaan jonkun vastoinkäymisestä kertoo omia kokemuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Paras kosto narsistille on se, että on onnellinen ja jatkaa elämäänsä. Sekös narskuja hiertää, kun ei saanutkaan murrettua uhriaan lopullisesti.
Se näyttää todella kirvelevän häntä varsin paljon. Uskomattoman pitkien aikojenkin jälkeen yrittää epätoivoisesti huudella jotain, jonka toivoo satuttavan minua. Oma lukunsa on vielä se, miten heiveröistä hänen materiaalinsa on :-D. Kuten moni on kertonut tässä ketjussa, hän panee mieleensä vastapuolen "heikot kohdat" ja yrittää käyttää niitä sitten aseinaan. Minulta niitä näkyy kertyneen kovin kovin vähän, ne vähät on jo niin moneen kertaan sanottu että melkein sääliksi käy, eivätkä ne edes ole erityisen arkoja asioita. Hänen olisi kannattanut skarpata enemmän kun vielä oli mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Ollessani suhteessa narsistin kanssa , muistan useita kertoja, miten minä olin sairaana ja ei mennyt aikaakaan, kun mies alkoi dramaattisesti keksiä itselleen jotain vielä pahempia oireita. Tämä tapahtui lähes aina kun olin kipeä. Hän suureen ääneen sitten voivotteli sitten itseään ja halusi huomiota.
Äitini sairastui syöpään. Äitini oli aina ollut ystävällinen narsistipoikaystävälleni ja äiti oli pärjännyt läpi kovienkin tilanteiden ja hoitanut minut ja sisarukseni kelvottoman isäni kadottua. Narsisti sitten toteaa minulle, että äitisi onkin aina ollut sellainen valittaja eikä kestä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen rupattelu voi olla sellaista, että kertoo tasavertaisesti myös omasta kokemuksestaan. Narsistin kanssa menee ihan överiksi. Hän mitätöi heti ja vielä keksii aiheen mitätöidä. Esim vaikka et usein valita mitään, nyt sanot että olet todella väsynyt. Jolloin pirteänä lällätellyt narsisti toteaa: Niin mäkin! Tosi väsynyt! Ja palauttaa huomion taas itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen rupattelu voi olla sellaista, että kertoo tasavertaisesti myös omasta kokemuksestaan. Narsistin kanssa menee ihan överiksi. Hän mitätöi heti ja vielä keksii aiheen mitätöidä. Esim vaikka et usein valita mitään, nyt sanot että olet todella väsynyt. Jolloin pirteänä lällätellyt narsisti toteaa: Niin mäkin! Tosi väsynyt! Ja palauttaa huomion taas itseensä.
Surin vanhempani menetystä niin kolmantena viikkona narsisti valittaa, miten olen vaan perse homeessa laiskotteleva ihminen. Oikeasti paljon menestyneempi ja pystyvämpi elämässäni kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että tajuaako narsisti olevansa narsisti? Tekeekö hän ne kaikki kierot temppunsa suunnitelmallisesti, vai tulevatko ne häneltä ihan luonnostaan?
Tuossa täytyy ymmärtää narsistin ajattelumaailman perusteellinen erilaisuus. Tajusi hän tai ei, hän ei ajattele tekevänsä väärin tai olevansa kiero. Hänen ei tarvitse tehdä mitään moraalista valintaa tai pohdintaa. Hän kokee, että tekee oikein. Hän tekee oikein kun palvelee itseään, koska hän on oikeutettu. Se on oikeus ja kohtuus. Ei ole muuta totuutta. Hän ei loukkaa muita, hän laittaa heidät paikalle, jonne he kuuluvat. Hän ei ole kiero, vaan järkevästi ja oikeutetusti ajaa omaa etuaan keinoilla joita lopputuloksen saavuttaminen vaatii. Jos joku jää alle, se on hänen kohtalonsa.
Narsisti ei koskaan valitse, eikä pystyisi toimimaan toisin. Koska oma oikeutus on se, mitä narsisti on. Ja se on oikein, ei kysymystäkään. Hän ei koskaan kyseenalaista tätä. Hän on rakentunut niin. Se, mikä ei käy muille järkeen, on ainut mitä hän tietää. Se on hänen järkkymätön todellisuutensa, kaikkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt, että tajuaako narsisti olevansa narsisti? Tekeekö hän ne kaikki kierot temppunsa suunnitelmallisesti, vai tulevatko ne häneltä ihan luonnostaan?
Tuossa täytyy ymmärtää narsistin ajattelumaailman perusteellinen erilaisuus. Tajusi hän tai ei, hän ei ajattele tekevänsä väärin tai olevansa kiero. Hänen ei tarvitse tehdä mitään moraalista valintaa tai pohdintaa. Hän kokee, että tekee oikein. Hän tekee oikein kun palvelee itseään, koska hän on oikeutettu. Se on oikeus ja kohtuus. Ei ole muuta totuutta. Hän ei loukkaa muita, hän laittaa heidät paikalle, jonne he kuuluvat. Hän ei ole kiero, vaan järkevästi ja oikeutetusti ajaa omaa etuaan keinoilla joita lopputuloksen saavuttaminen vaatii. Jos joku jää alle, se on hänen kohtalonsa.
Narsisti ei koskaan valitse, eikä pystyisi toimimaan toisin. Koska oma oikeutus on se, mitä narsisti on. Ja se on oikein, ei kysymystäkään. Hän ei koskaan kyseenalaista tätä. Hän on rakentunut niin. Se, mikä ei käy muille järkeen, on ainut mitä hän tietää. Se on hänen järkkymätön todellisuutensa, kaikkineen.
Tämä oli hyvä muistutus. Kiitos siitä. Tuntemani kontrollifriikki oli tunnustanut kauheassa kännissä läheiselleen, että moni suhde elämässä on mennyt pieleen tai katkennut hänen itsekkyytensä vuoksi. Joten jollain tasolla tiesi, ettei ole toiminut oikein.
Työpaikalla narsisti haluaa esim . kysellä toisen ikää (vaikka huomaa ettei toinen halua kertoa) kyselee kaikkea henkilökohtaista. Juoruja. Puhuu 'tunnetko sen ja sen...jne.)
Minäkin olen kokenut sen, kun haukutaan vanhemman kuoleman jälkeen laiskaksi, tylsäksi ihmiseksi jne.
Exän äiti sairastui vakavasti suhteemme aikana. Ex kävi usein kotipaikkakunnallaan ja oli sairastumisen tapahduttua siellä. Ihmettelin kun en saanut häneltä mitään tietoa tilanteesta. Kotiin palatessa selvisi, ettei hän ollut käynyt katsomassa lainkaan äitiään sairastumisen jälkeen tai edes kysynyt vointia. Miehen sisarukset suuttuivat käytöksestä, hekin asuvat kaukana ja olettivat exäni hoitavan tilanteen. Muistan aina kun ex räyhäsi minulle, etteikö kukaan tajua, ettei hän oikeasti välitä. Tuo oli ainoa kerta kun hän sanoi sen ääneen. Äidin parannuttua, hän alkoi taas "välittämään" ja otti empaattisen roolin. Hänen äitinsä joutui myöhemmin hengenvaarassa sairaalaan ja taas alkoi välinpitämättömyys. Sama kohtelu siis vanhempiensa kohdalla kuin minun. Hänelläkin oli sitä, että suri ja sääli esim. sairastunutta entistä työkaveriaan.
Se ajatusmaailma ainakin hänellä on sellainen, ettei siinä koe omantunnon tuskia, kun ei oikeasti välitä. Puhuin joskus siitä hänelle, että myös velvollisuudesta pitää asioita hoitaa, vaikka ei aina haluaisi. Hän oli siitä eri mieltä, ettei hänellä ole velvollisuuksia ketään kohtaan. Silti puheen tasolla hänelle perhe ja läheiset olivat kaikkein tärkeintä elämässä.
Narsisti väittää silmät kirkkaana kannattaneensa Nato jäsenyyttä jo vuosia sitten, mutta kun kansa ei ollut valmis... Narskun asiaa koskevat päinvastaiset viestit poistettiin Sdp:n somesta "teknisistä syistä"!
Tykkää käydä vauva palstalla kertoilemassa miten joku käyttäytyy kuin narsisti ja mikä olisi se "oikea" tapa käyttäytyä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on surullista miten tällaisissakin asioissa (ihmisten huolet, sairaudet, vaikeudet, pienet ja suuret) niin narsistille näissäkin on kyse vain ja ainoastaan huomiosta. Se kertoo hyvin surullista kuvaa siitä miten narsistin on varmaankin tarvinnut kerjätä vanhemmaltaan huomiota lapsena / vauvana ja tullut hylätyksi, jos sitten koko loppuelämä on yhtä pakkomiellettä huomiosta ja millään muulla ei ole merkitystä. Aika köyhää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on surullista miten tällaisissakin asioissa (ihmisten huolet, sairaudet, vaikeudet, pienet ja suuret) niin narsistille näissäkin on kyse vain ja ainoastaan huomiosta. Se kertoo hyvin surullista kuvaa siitä miten narsistin on varmaankin tarvinnut kerjätä vanhemmaltaan huomiota lapsena / vauvana ja tullut hylätyksi, jos sitten koko loppuelämä on yhtä pakkomiellettä huomiosta ja millään muulla ei ole merkitystä. Aika köyhää elämää.
Tiedän erään aikuisen narsistin joka sai lapsena kaiken huomion, muut sisarukset vähemmän. Nyt vanhuksena tämä narsisti tai paremminkin psykopaatti-akka tekee vieläkin kiusaa kaikille, on tehnyt sitä kymmeniä vuosia. Mukaan mahtuu myös rikoksia, joista tietenkin syyttää muita.
Kokoomuslainen avaa turpansa siinä on tarpeeksi,jo paskaa ja hajua..
Onkohan Shirly ja Eve edelleenkin niin fanaattisia narskuja kuin aiemmin??
Ihmetellyt olen monta kertaa itsekin, kun olen ihan tavallisen viestin kirjoittanut, että mistä minut diskattiin. "Hyväksynnän jälkeen" ei ole ikinä julkaistu mitään.
Ehkä sitten joku yksittäinen sana, joka on osunut sensuuriin.
Inhottavaa.