Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8181/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että narsisteilla on kaikilla samanlainen "mato" aivoissa niin samankaltaisia kokemuksia on tässä ketjussa. Oma ex-miesystäväni käyttäytyi aivan samalla tavalla kuin viesteissä on kuvattu. Miten käyttäytyminen voi olla niin samanlaista???

Vierailija
8182/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että narsisteilla on kaikilla samanlainen "mato" aivoissa niin samankaltaisia kokemuksia on tässä ketjussa. Oma ex-miesystäväni käyttäytyi aivan samalla tavalla kuin viesteissä on kuvattu. Miten käyttäytyminen voi olla niin samanlaista???

Koska se syntyy saman mekaniikan pohjalta. Siksihän se voidaan diagnosoida ja sitä on kuvattu kirjallisuudessa. On huomattu, että tietty osa ihmisistä käyttäytyy aivan samalla tavalla poikkeavasti. Pitää täysin paikkansa, että kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt kaikki. Siksi, onneksi, käytösmalleja voi tunnistaa, kunhan on kerran tunnistanut ilmiön. Ja näin varoa jatkossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8183/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut uudesa työsä hiljattain ja taas on esihenkilönä ihminen jolla narsismin piirteet nousee heti esille.

Lähes kaikki piirteet sopii näihin molempiin.

Yhtä asiaa olen ihmetellyt molemmissa.

Narsistithan eivät voi sietää että heille valehdellaan koska se murentaa heidän auktoriteettiä. MUTTA entä kun huomaan toistuvasti etteivät he kestä myöskään totuutta (siis kun asia on nehatiivinen).

On hirmusen hankalaa kun töissä ei uskalla sanoa esihenkilölle miten asiat oikeasti ovat, koska jos sanot jotain mistä hän ei pidä tai joku ei ole täydellisedti tai jossain on haastetta, niin hän hermostuu heti, alkaa syyttämään ja vähättelemään. Se siis kolahtaa heti omaan nilkkaan.

Tuntuu että pitää olla kokoajan jotenkin varpaillaan ja taiteilla sanansa ja peitellä asioita. Jos jotain ei toivottua sattuu, täytyy vaan toivoa ettei se tule missään ilmi ja mene johtajattaren korviin. Koska sit saisin taas syytöksen siitä etten ole kertonut.

Vierailija
8184/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti saattaa ihan yllättäen sanoa jotain todella kamalaa ihan tuosta vain. Loukkaavaa ja järkyttävän ilkeää. Usein silloin kun olet hyvällä tuulella jostain. Kun et meinaa uskoa kuulemaasi ja kysyt mitä sinä sanoit, vastaus on että, en sanonut mitään. Kun sitten sanot että kyllähän sinä juuri sanoit jotakin, vastaus on että en sanonut ja kuvittelet itse että olisin sanonut jotain. Kun edelleen sanot, että varmasti sanoit äsken jotain, narsku hermostuu ja sanoo, että eikö täällä saa edes puhua mitään.

Toinen sairas tapa, joka tuli liiankin tutuksi narsistin kanssa oli sen tapa aloittaa riita jostain älyttömästä asiasta ennen nukkumaan menoa. Tätä tapahtui silloin kun itselläni oli joku tärkeä juttu seuraavana päivänä. Pyrki valvottamaan ja kiusaamaan niin pitkään, ettei siinä stressissä saanut enää unta. Tässä kohtaa n meni itse nukkumaan kun huomasi, että sai vietyä yöunet. Onneksi tuo ihmisp*ska ei ole enää elämässäni.

Minulle tarttui tuo narskun suora laukominen. Oli iso työ tiedostaa ja poisoppia.

Pakkovalvotus...elämäni tärkeimpinä päivinä ollut niiiin väsynyt ja asiat meni päin mäntyä.

Suora laukominen on hieman eri asia kuin se kieroutunut kiusaamistyyli mitä monet narsistit käyttävät. Narsisti on jo suhteen alussa saanut selville esim. puolison pahimmat pelot, elämässä tapahtuneet ikävät asiat, yms. Näitä narsisti käyttää surutta ja ilman mitään tunnontuskia uhrinsa kiusaamiseen ja pelotteluun. Kyse ei ole jostain suoraan sanomisesta, esim. Oletpa lihonnut, syö vähemmän-tyyppisestä, vaan paljon syvemmälle menevästä kieroutuneesta tavasta saada uhri raiteiltaan ja tuntemaan pahaa oloa, pelkoa, ahdistusta jne.

Joo se voi olla esim sellaista, että n kuvailee, miten ihana olisi viettää sunnuntaipäivää silleen, että toinen paistaisi lättyjä ja olisi hilloa ja kermavaahtoa ja oikein sanoo erikseen, että se on niin turhaa semmoinen painohössötys. Ja sitten tulee sunnuntai-ilta, lätyt on syöty ja n huutaa pää punaisena, kun kumppani on niin lihava eikä ole mikään ihme, kun tuollaista sokerimoskaa vaan syödään ja kaikki kunnon ihmiset käy juoksemassa sunnuntaisin ja pitää kiinni ruokavaliosta ja itsensä kurissa myös pyhänä, että niin hänkin on aina tehnyt.

Tähän tapaan: Olet kertonut narsistille jo suhteen alkuaikoina, että sinua on kiusattu koko alakoulun ajan. Ja että se on jättänyt jälkensä, jotka vielä näin aikuisiällä vaikuttavat. Kuluu aikaa. Katsotte narsistin kanssa telkkaria ja sieltä tulee asiaa koulukiusaamisesta. Narsisti toteaa että hänen mielestään nuo kiusatut ovat itse syyllisiä tuohon. Mitäs ovat tuollaisia reppanoita, niitä pitääkin vähän töniä. Että onhan se selvä juttu ettei ketään kiusata ellei hänessä itsessään ole jotain, joka aiheuttaa sen. Ihan oma vika ja ihan turhaa valitusta ja vikinää.

Silloin joskus aiemmin kun kerroit asiasta narsistille hän sanoi olevansa pahoillaan, että sinulle on tapahtunut tuollaista. Oli myötätuntoinen, tai siis esitti sellaista.

Kun sanot narsistille että olet eri mieltä, hän kommentoi että tavallaan ymmärtää miksi olet tullut kiusatuksi. Että olethan sinä ihan liian yliherkkä, olet varmaan ollut jo lapsena sellainen, et oikein kestä vitsailua, että hän on kyllä huomannut sen.

Vierailija
8185/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gaslightning, eli manipuloi surutta. Siihen ei normaali ihminen kykene. Esim. ihan pokkana sanoo kaikessa rauhassa toiselle, niinkun et oikeen osaa mitään. Eli alistaa toista sanallisesti ja manipuloi tälle roolin jota kohtaan voi tuntea ylemmyyttä.

Gaslighting ei tarkoita "surutta manipuloimista", vaan jatkuvaa valehtelua ja yritystä saada uhri epäilemään itseään ja "tulemaan hulluksi".

Esim. Käyttäytyy töykeästi, jos otat asian esille, sanoo gaslightaaja että "miten niin? taidat nyt taas kuvitella, käyttäydyn ihan normaalisti/aina sä valitat, tosi negatiivista" tms yms.

"Et osaa mitään" ei ole gaslightaamista, vaan täysin selkeästi ja suorasti ilkeää. Gaslightaamista on se, että sanoo "Et osaa mitään", ja kun otat asian esille, gaslightaaja väittää pokkana, ettei ole sanonut mitään sellaista ja että uhri muistaa väärin.

Kyllä tuollainen täysin törkeä kommentointi on tarkoitushakuista yritystä vaikuttaa toisen tunteisiin, itseluottamukseen ja kokemukseen itsestä. Tarkoituksena saada toinen epäilemään itseään ja kykyjään tehdä asioita. Saada se toinen alistettua riippuvaiseksi narsistista. On osa manipulointikokonaisuutta. Toki erottamattomana osana seuraa sitten varsinainen gaslighting - narsisti ihmettelee hetken päästä "miksi olet niin arka etkä luota itseesi??", "Olen sinua yrittänyt aina kannustaa." jne. Vaikka totuus on tietenkin päinvastainen.

Mulle tällainen hiukan kontrolloiva ihminen totesi ilman sen kummempia esipuheita, että sulla ei ole persoonaa. Minä tietysti hölmistyin ja menin sanattomaksi. En osannut sanoa yhtään mitään. Siihen saakka olin kuvitellut olevani jopa varsin persoonallinen. Tämä sattui seurustelun alkupuolella. Loppu olikin sitten hyvin konfliktivoittoista.

Vierailija
8186/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittanut uudesa työsä hiljattain ja taas on esihenkilönä ihminen jolla narsismin piirteet nousee heti esille.

Narsistithan eivät voi sietää että heille valehdellaan koska se murentaa heidän auktoriteettiä. MUTTA entä kun huomaan toistuvasti etteivät he kestä myöskään totuutta (siis kun asia on nehatiivinen).

On hirmusen hankalaa kun töissä ei uskalla sanoa esihenkilölle miten asiat oikeasti ovat, koska jos sanot jotain mistä hän ei pidä tai joku ei ole täydellisedti tai jossain on haastetta, niin hän hermostuu heti, alkaa syyttämään ja vähättelemään. Se siis kolahtaa heti omaan nilkkaan.

Tuntuu että pitää olla kokoajan jotenkin varpaillaan ja taiteilla sanansa ja peitellä asioita. Jos jotain ei toivottua sattuu, täytyy vaan toivoa ettei se tule missään ilmi ja mene johtajattaren korviin. Koska sit saisin taas syytöksen siitä etten ole kertonut.

Minä sanoin palaverissa, jossa oli koko talon porukka paikalla jotain, minkä oma esinaiseni oli tulkinnut moitteeksi häntä kohtaan. Sitä se ei suinkaan ollut, vaan ehdotus niin, että koko talossa asiat tehtäisiin asian suhteen paremmin. Niinpä seuraavan viikon osallistumiseni messuille peruttiin (lentomatkat, hotelli, messut) ja lähinainen alkoi simputtaa mm. vaatimalla, että keitän hänelle teetä ja vien sen hänen pöydälleen, käyn ostamassa porkkanapiirakoita jne. Minulle nyt on ihan sama, mitä työaikanani teen, kun sama palkka siitä tulee. Sen verran työviihtyvyys kärsi, että hakauduin parin kuukauden sisällä muualle.

Vierailija
8187/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistien kieroudella ja valehtelulla ei ole mitään rajoja. Narsisti voi valehdella mistä tahansa ja mitä tahansa. Se oli aluksi vaikea uskoa. Luulisi, että joku raja olisi valheilla, mutta vielä ei ole tullut vastaan.

Vierailija
8188/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin palaverissa, jossa oli koko talon porukka paikalla jotain, minkä oma esinaiseni oli tulkinnut moitteeksi häntä kohtaan. Sitä se ei suinkaan ollut, vaan ehdotus niin, että koko talossa asiat tehtäisiin asian suhteen paremmin. Niinpä seuraavan viikon osallistumiseni messuille peruttiin (lentomatkat, hotelli, messut) ja lähinainen alkoi simputtaa mm. vaatimalla, että keitän hänelle teetä ja vien sen hänen pöydälleen, käyn ostamassa porkkanapiirakoita jne. Minulle nyt on ihan sama, mitä työaikanani teen, kun sama palkka siitä tulee. Sen verran työviihtyvyys kärsi, että hakauduin parin kuukauden sisällä muualle.

Lisään vielä, että olin sen verran nuori, että en oikein ymmärtänyt oikeuksiani. Jos olisin tehnyt tästä teeen kantamisesta julkisen asian, niin että olisi ollut ylempien simieten tiedossa, niin olisi varmaan ainakin tuo simputus loppunut. Eivät hekään vaatineet alaisiaan teenkeittoon. Muistan vieläkin tämän naisen narisevan äänen: keitätkö minulle teeeetäää. Ja yleensä, kun ihminen pyytää jotain, on saatteena vaikka pieni hymy. Tämän naisen kasvot olivat ilmeettömät ja katse pistävä.

Usein auttaisi, kun asioista tehtäisiin julkisia. Tämäkin tapaus olisi melko varmasti lopettanut. Tosin sitten keksinyt jotain muuta.

Vierailija
8189/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloyhtiössä on narsisti. Minulle siitä kerrottiin, mutta halusin itse asian todeta. Hän on haalinut talon rahaa omiin taskuihin. Hän joskus raivonnut yhtiökokouksessa, muttei nykyään enää tule. Hänen vaimonsa ajaa narsisti miehen asioita.

Olen ollut narsistin kanssa jutuissa, mutta kestää pari kolme päivää että selviän siitä. Nykyään en halua enää puhua hänen kanssaan enkä kuunnella hänen valheitaan.

Itseään täynnä oleva hyypiö ja luulee maailman pyörivän hänen ympärillään.

Täysi kusipää todellisuudessa.

Vierailija
8190/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni narsistista: kun hän teki väärin ja huomautin siitä, hän alkoi aina syytellä minua jostain ihan muusta asiasta. Vaihtoi siis aihetta pois hänen omista törttöilyistään ja alkoi syyllistää minua jostain. 

Tämä on varmaan aika tyyppinen piirre.

En ole muissa ihmisissä huomannut juurikaan tällaista. Minun n teki tätä aina. Mitä pahemmin tai selkeämmin jäi kiinni, sitä isompi ja laajempi se hyökkäys mistä kaikesta valitti takaisin yrittäen loukata mahdollisimman paljon.

Takasin hyökkäykset oli aina ihan mittakaavattomia, juttua siitä kuinka itseasiassa HÄNELLÄ on ollut paljon vaikeampaa ja eroakin on miettinyt.

Totta. Olin maailaman suurin kiusaaja ja inhottava ihminen. Siinä myllytyksessä todellakin raavittiin kasaan kaikki tosi ja epätosi minua vastaan. Se oli kyllä aivan hullua.

Minulla on sama kokemus. Narsku syytti aina minua hankalaksi, kun hän itse oli tehnyt jotain väärää. Jopa rikoksen tehdessään hän hermostui minulle ja yritti syyttää että minä olen niin hankala.

Vierailija
8191/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistien kieroudella ja valehtelulla ei ole mitään rajoja. Narsisti voi valehdella mistä tahansa ja mitä tahansa. Se oli aluksi vaikea uskoa. Luulisi, että joku raja olisi valheilla, mutta vielä ei ole tullut vastaan.

Minunkin oli oikeasti ensin vaikea uskoa, että joku voi olla niin kiero. Narsisti pystyi kirkkain silmin jauhamaan täyttä paskaa ja valehtelemaan. Ei omatunto kolkuttanut yhtään. Joskus hän jopa myönsi, että hänen omaatuntoaan ei pahemmin mikään kolkuttele. Ja aina kun häntä vähänkin kyseenalaistettiin, hän alkoi syytellä kaikkia muita ja yritti ohjata keskustelun pois omista sikailuistaan.

Vierailija
8192/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyli on minun kokemukseni mukaan sellainen, että narsisti haluaa itse olla äänessä koko ajan. Ei ole kiinnostunut toisen mielipiteistä tai asioista paitsi sitten jos hän yrittää nyhtää uhriltaan jotain tietoja ja heikkoja kohtia, joita voisi myöhemmin käyttää uhriaan vastaan.

Vierailija
8193/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt, että tajuaako narsisti olevansa narsisti? Tekeekö hän ne kaikki kierot temppunsa suunnitelmallisesti, vai tulevatko ne häneltä ihan luonnostaan?

Vierailija
8194/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen miettinyt, että tajuaako narsisti olevansa narsisti? Tekeekö hän ne kaikki kierot temppunsa suunnitelmallisesti, vai tulevatko ne häneltä ihan luonnostaan?

Tämä olisi kyllä mielenkiintoista tietää!

Vierailija
8195/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi kyllä mielenkiintoista tietää!

Minulle kävi niin, että uusi miesystäväni ensin ylisti minua ja kaikkea minuun liittyvää maasta taivaaseen. Pikkuhiljaa muutaman viikon jälkeen alkoi tulla päivä päivältä pahenevia piikkejä.

Esimerkiksi kerroin pojistani niin parin päivän jälkeen mies piti saarnan kuinka nuoret miehet ovat nykyään kaikki pehmeitä vätyksiä. Kerroin missä poikani on armeijassa niin pari päivää siitä mies haukkui maanrakoon ko. aselajin. Kerroin treenaavani ja mies oli tosi kiinnostunut ja kyseli paljon. Arvaatte varmaan: alkoi systemaattinen treenieni mollaus. Jne jne. Lopulta alkoi myös luonteeni "analysointi" ja sain kuulla olevani tunnekylmä narsisti psykopaattisin oirein.

En tiedä mihin tämä olisi päätynyt ellen olisi ollut jo täysin läpikypsä mieheen ja minun oli helppo päättää suhde tyhjästä alkaneeseen infernaaliset mittasuhteet saavuttaneisiin haukkujaisiin, joissa mies kertoi mitä oikeasti oli minusta mieltä.

Yksi viisaimpia palstalta lukemiani neuvoja on tämä: narsistin syytös on samalla tunnustus. Pitäkää mielessä!

Vierailija
8196/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu narsistista. Jotkut tietävöt ja tuntevat ylpeyttä narsismistaan koska se tekee erityiseksi. Toiset projisoivat ja ovat ainaisia uhreja tajuamatta ollenkaan oman käytöksensä narsistisuutta. Mutuni on että miespuoliset narsistit kuuluvat useammin ekaan joukkoon, naispuoliset taas jälkimmäiseen.

Vierailija
8197/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTuben narsisti vs. minä -kanava on tosi hyvää vertaistukea. Itse olen saanut siitä paljon apua ja jotenkin helpottaa, kun tietää ettei ole yksin.

Vierailija
8198/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies taloyhtiössä kirjoitti:

Täysi kusipää todellisuudessa.

Sellaisiahan nuo ovat. Pahimmat hullut ovat harrastaneet monien kaasuvalotustaan jo vuosia täysin hymyissäsuin ja jatkavat valheidensa latelua kaikille uusillekin typeryksille. Kerrassaan ihania "ihmisiä" (= täysiä jätteitä).

Vierailija
8199/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu narsistista. Jotkut tietävöt ja tuntevat ylpeyttä narsismistaan koska se tekee erityiseksi.

Narsistit tuntevat ylpeyttä kun ovat väkivaltaisia valehtelijoita, jotka tuhoavat useita ihmisiä elämänsä aikana.

Vierailija
8200/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti saattaa ihan yllättäen sanoa jotain todella kamalaa ihan tuosta vain. Loukkaavaa ja järkyttävän ilkeää. Usein silloin kun olet hyvällä tuulella jostain. Kun et meinaa uskoa kuulemaasi ja kysyt mitä sinä sanoit, vastaus on että, en sanonut mitään. Kun sitten sanot että kyllähän sinä juuri sanoit jotakin, vastaus on että en sanonut ja kuvittelet itse että olisin sanonut jotain. Kun edelleen sanot, että varmasti sanoit äsken jotain, narsku hermostuu ja sanoo, että eikö täällä saa edes puhua mitään.

Toinen sairas tapa, joka tuli liiankin tutuksi narsistin kanssa oli sen tapa aloittaa riita jostain älyttömästä asiasta ennen nukkumaan menoa. Tätä tapahtui silloin kun itselläni oli joku tärkeä juttu seuraavana päivänä. Pyrki valvottamaan ja kiusaamaan niin pitkään, ettei siinä stressissä saanut enää unta. Tässä kohtaa n meni itse nukkumaan kun huomasi, että sai vietyä yöunet. Onneksi tuo ihmisp*ska ei ole enää elämässäni.

Minulle tarttui tuo narskun suora laukominen. Oli iso työ tiedostaa ja poisoppia.

Pakkovalvotus...elämäni tärkeimpinä päivinä ollut niiiin väsynyt ja asiat meni päin mäntyä.

Suora laukominen on hieman eri asia kuin se kieroutunut kiusaamistyyli mitä monet narsistit käyttävät. Narsisti on jo suhteen alussa saanut selville esim. puolison pahimmat pelot, elämässä tapahtuneet ikävät asiat, yms. Näitä narsisti käyttää surutta ja ilman mitään tunnontuskia uhrinsa kiusaamiseen ja pelotteluun. Kyse ei ole jostain suoraan sanomisesta, esim. Oletpa lihonnut, syö vähemmän-tyyppisestä, vaan paljon syvemmälle menevästä kieroutuneesta tavasta saada uhri raiteiltaan ja tuntemaan pahaa oloa, pelkoa, ahdistusta jne.

Joo se voi olla esim sellaista, että n kuvailee, miten ihana olisi viettää sunnuntaipäivää silleen, että toinen paistaisi lättyjä ja olisi hilloa ja kermavaahtoa ja oikein sanoo erikseen, että se on niin turhaa semmoinen painohössötys. Ja sitten tulee sunnuntai-ilta, lätyt on syöty ja n huutaa pää punaisena, kun kumppani on niin lihava eikä ole mikään ihme, kun tuollaista sokerimoskaa vaan syödään ja kaikki kunnon ihmiset käy juoksemassa sunnuntaisin ja pitää kiinni ruokavaliosta ja itsensä kurissa myös pyhänä, että niin hänkin on aina tehnyt.

Tähän tapaan: Olet kertonut narsistille jo suhteen alkuaikoina, että sinua on kiusattu koko alakoulun ajan. Ja että se on jättänyt jälkensä, jotka vielä näin aikuisiällä vaikuttavat. Kuluu aikaa. Katsotte narsistin kanssa telkkaria ja sieltä tulee asiaa koulukiusaamisesta. Narsisti toteaa että hänen mielestään nuo kiusatut ovat itse syyllisiä tuohon. Mitäs ovat tuollaisia reppanoita, niitä pitääkin vähän töniä. Että onhan se selvä juttu ettei ketään kiusata ellei hänessä itsessään ole jotain, joka aiheuttaa sen. Ihan oma vika ja ihan turhaa valitusta ja vikinää.

Silloin joskus aiemmin kun kerroit asiasta narsistille hän sanoi olevansa pahoillaan, että sinulle on tapahtunut tuollaista. Oli myötätuntoinen, tai siis esitti sellaista.

Kun sanot narsistille että olet eri mieltä, hän kommentoi että tavallaan ymmärtää miksi olet tullut kiusatuksi. Että olethan sinä ihan liian yliherkkä, olet varmaan ollut jo lapsena sellainen, et oikein kestä vitsailua, että hän on kyllä huomannut sen.

Siis juuri täydellisesti noin. 

Ihan käsittämätöntä se, että miten voi olla mahdollista, että jonkun palikan puuttuminen päästä tai oleminen väärässä asennossa aiheuttaa kollektiivisesti tuollaista käytöstä. Normaalille ihmiselle aika käsittämätöntä. 

Onneksi viimeisimmälle narsistille loin kuvan itsestäni, ettei minussa ole epävarmuuksia. Näin hän ei oikein onnistunut tekemään tuota juttua, koska ei saanut rakennettua pohjaa niille. Vähän yritti jotain sohia, mutta kun ei ole tarttumapintaa. Onneksi en kertonut oikeita kipukohtiani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi