Miten tehdä joulu kotiin?
Haluaisin osata nauttia joulusta ja joulurauhasta mutta en ole oikein pitänyt joulusta enää lapsuuden jälkeen. Olen käytännössä aina käynyt joulunaikaan vanhempieni luona, koska "niin kuuluu tehdä". Vaikken haluaisi. Eikä minulla ole edes läheiset välit vanhempieni kanssa.
Nyt minulla on oma perhe, johon kuuluu mies ja 2 vuotias lapsi. Haluaisin luoda meille omat jouluperinteet. Kyllä minua vähän se stressaa, että äitini pitää itsestäänselvyytenä, että tulemme heille kylään. En haluaisi mennä.
Olen ollut vain vieraana äidin järjestämässä joulussa ennen. En niinkään pidä ruoanlaitosta, mutta jotain ruokiakin voisi tehdä.
Mutta mistä aloittaisin ettei mene liian arkiseksi koko joulu eikä tulisi myöskään stressiä asiasta. Budjetti täytyy pitää 200 eurossa, koska ei ole rahaa. Pääseekö sillä tunnelmaan? Onko muilla jotain ehdottomia juttuja mitä jouluna pitää olla?
Tiedän että on tyhmä kysymys. Mutta minulle se joulu on ollut ihan ohimenevä päivä ainakin viimoiset 15-vuotta. Haluan kuitenkin olla tässä perinteisessä juhlassa mukana taas jatkossa ja antaa lapselleni jouluntunnelmaa.
Lapsena meillä oli joulussa keskeistä lahjat ja myös jouluruoat ja joulukuusi.. mutta en halauasi että joulusta tulee ihan kulutusjuhlakaan. Yhdessä tekeminen on tärkeämpää..
Lapsen kanssa voisin vaikka jotain askarrella. Olen kyntteliköt ja jouluvalot ostanut ja se on toistaiseksi ollut ainut asia. Ja pipareita leivottiin...
Kommentit (15)
Tunnelma syntyy vähitellen jouluvalmisteluissa. Sehän on ihanaa 2-vuotiaan kanssa. Meillä laitetaan just kauniit valot ja kynttilät ja metsästä haetaan pieni kuusi joka koristellaan muutama päivä ennen aattoa. Leipominen ja ruokien valmistelu on mukavaa jos vaan on aikaa. Tuoksut kuuluu jouluun eli jotain ainakin kannattaa paistaa uunissa. Muutama lahja lapselle, on kiva seurata sitä riemua. Kerro äidillesi että kyläilette vaikka tapaninpäivänä tms.
Olet lasta kasvattava vanhempi, mutta et tiedä miten luodaan joulu kotiin? Kyllä sun aikuisena vaan pitää tietää.
Itse laitoin tänään paperitähdet ikkunoille. Ne ovat edullisia koristeita, varsinkin jos ei käytä edes lamppua niissä sisällä, kuten minä. Ja keittiöön laitoin sellaisen hopeanvärisen strassikaitaliinan pöydälle ja muutakin "hopeaa", koska Itsenäisyyspäivä lähestyy. Silloin saa näyttää juhlavalta. Vielä laitan myös lipun ja sinivalkoisia lautasliinoja ja valkoisia kynttilöitä ym., mitä nyt varastostani löydän. Sommittelu ja kokeilu vie aikansa. Periaatteeni on, etten tänä vuonna osta uutta, vaan koitan vanhoista koristeista saada aikaan kaunista.
Tavanomaisesta poiketen en tänä vuonna ostanut valmiita joulutorttujakaan, vaan tein itse pienen erän. Nimenomaan säästösyistä. Ja teen mahdollisesti jotain suolaistakin vielä lehtitaikinasta. Muut syömiset ostan sitten valmiina. En jouluruokaa jaksa syödä kuin korkeintaan pari tai kolme päivää ja vain muutamia ruokalajeja, joten määrät ovat pieniä. Varmaan reilu parikymppiä menee niihin.
Meillä oli silloin kun miehen vanhemmat vielä eli ja lapsi oli pieni, tällainen joulu. Eli aamulla aamupala, lapsi katsoi joulupukin kuumaa linjaa, minä laitoin ruokia, siivoilin, kuusi koristeltiin. Sitten n kello 13 tuli isovanhemmat meille, syötiin kaikki koko perhe, juotiin kahvit. Joulupukki tuli kello 15. Jaettiin lahjat ja isovanhemmat katsoivat meidän vanhempien kanssa lapsen riemua, kun hän avasi paketteja. Kello 18 he lähtivät miehen siskon luokse, jossa oli jo teinejä lapset. Seuraavana päivänä mentiin isovanhemmille jouluruualle. Hyvät muistot jäi.
Se riittää kun kerran ostaa joulukoristeet,niillä samoilla pärjää vuosikymmeniä. Tekokuusi meillä kohta 20 vuotta vanha. Jouluverhot liki yhtä vanhat. Sit olen saanut lahjaksi joulukukka asetelmia,ruukut ja koristeet olen säilyttänyt. Eli voi ostaa ihan halpoja kukkia ja laittaa ne niihin vanhoihin ruukkuihin. Minäkin joulua laitan taloon lapsille. Tosin lapsi teillä vielä niin pieni, että joulun jälkeenkin voit ostaa alesta joulukoristeet tulevia jouluja varten.
Älä stressaa äidistäsi,jos ette enää mene niin järkevä ihminen ymmärtää et perheen myötä perinteet voi muuttua ja uudet perinteet alkaa. Itse ainakin teen vuorotyötä ja anoppilaan ollaan päästy vaan kerran 10 vuoden aikana jouluksi. Onhan hänellä haaveet viettää joulua lapsien ja lapsenlapsien kanssa,mutta ei niitä voi toteuttaa, enkä minä ota paineita. Ja puoliso ei myöskään lähde lapsien kanssa sinne jos minä en pääse. Toki he voivat tulla halutessaan meillekin,on meillä tilaa.
Joulu on rauhoittumista ja perinteitä. Luo oma joulu omilla perinteillä. Alkaa koristelulla, pipareiden leipomisella, glögiä ja suklaata iltaisin. Sitten jouluruoka, johon hankitte sellaista mistä tykkäätte. Joulu tulee hyvästä olosta.
Lapsi ei muista jouluista yleensä lahjoja, vaan sen jännityksen esim pipareiden leipimonen on jännää. Kun itse tekee taikinan niin se tuoksu on ihana. ja jännittävää on odottaa se taikinan jähmettyminen seuraavaan päivään. Leipominen ja taas ihana tuoksu. Pakettien paketointi läheisille on lapsesta jännää. Samoin hautuumskäynti ym yhdessä oloa.
Joulumusiikki cd ja piparien leipomista yhdessä sekä joulukuusen koristelua.
Täällä on hyviä vastauksia. Joulu koostuu kaikesta sellaisesta mitä teidän on kiva tehdä yhdessä. Piparitalonkin koristelu lapsen kanssa voi olla hauskaa, jos ei stressaa lopputuloksesta. Joulumusiikkia. Joulukoristeita voi kerryttää vähitellen vuosien myötä. Heti ei tarvitse olla kaikkea eikä tietysti ikinäkään.
Jos et mene äidillesi jouluksi kuten ennen, niin ottaisin sen puheeksi viimeistään nyt. Että äitikin ehtii sitten kehitellä erilaista omanlaistaan joulua.
Joulu lähtee tukevasta humalasta.
Ei todellakaan kuulu asiaan mennä jouluksi vanhempien vaivoiksi! Tee omat jouluperinteesi. Hanki kynttilöitä ja pari sählöistä jouluvaloa. Leivo pipareita ja torttuja lapsen kanssa. Osta kaupasta valmiita jouluruokia, jos et itse jaksa tai osaa panostaa niiden valmistukseen. Pidä radio auki. Sieltä tulee joululauluja, joita voit opettaa lapsellesi. Hanki pieni kaunis tekokuusi. Tämmöisistä asioita alkaa muodostumaan sinum perheesi oma joulu.
Aattona aamupalaksi riisipuuroa ja mantelin saaneelle joku pieni palkinto. Myös saunominen aamulla on muista rutiineista poikkeavaa ja sen vuoksi kiva jouluperinne.
Sinulla on perhe, jonka kanssa teette omat jouluperinteet riippuen siitä mistä pidätte. Oli se sitten jouluohjelmat, joulukuusi, joulutähti, joulusauna, joulupulkkamäki, hautausmaalla käynti, ravintolassa käynti, juhlavaatteet tai yövaatteissa koko päivän oleskelu tai vaikkapa rumat joulupaidat. Ruuaksi voi olla mitä tahansa, mistä pidätte. Meillä ei ole kinkkua tai laatikoita, panostamme joulukaloihin. Lahjat voi avata aamulla, illalla tai päivällä. Pukki voi käydä tai olla käymättä. Illalla voi pelata lautapelejä tai katsoa elokuvia. Monissa kaupungeissa on toreja tai tonttupolkuja. Kuusen voi koristella aattona tai aiemmin. Tehkää joululumiukko, keittäkää lapsen kanssa aamulla yhdessä joulupuuro tai jotain muuta.
Tärkeintä olisi kai tehdä siitä omannäköinen.
Lopetin viettämästä jouluaattoa lapsuudenkodissa silloin noin 20-vuotiaana kun muutin kotoa opiskelemaan ja melko pian tapasin nykyisen mieheni ja muutimme yhteen asumaan. Meille on muodostunut tällaisia perinteitä.
- jo ennen adventtia: valoja, tuikkuja ja lumitähtiä ikkunoihin, esim. leivinpaperista, maksaa 5-10 euroa
- lohta saa usein marraskuussa tarjoushintaan, teen siitä ruokaa ja laitan myös palan pakastimeen graavisuolaan jouluksi, ei aiheuta ylimääräistä kustannusta
- adventin aikoihin: joulutorilla käyminen, joulukuusi ja sen koristelu ja itse tehty piparitaikina (250 g voita + piparkakkumaustetta jne.), maksaa n. 50 euroa, mutta ei kestokuusta ja koristeita joka vuosi tarvitse ostaa
- itsenäisyyspäivän aikoihin: piparien paistaminen, uunin sähköä menee, maksaa ehkä pari euroa
- Lucian päiväksi pullaa, maksaa ehkä pari euroa
- 1-2 viikkoa ennen joulua: laitetaan joululaulut soimaan ja tehdään taatelikakku pakastimeen, (toinen puoli voipaketista, n. 200 g + paketti taateleita jne.), maksaa muutaman euron
- noin viikko ennen joulua: katson että kotona on porkkanoita, lanttuja, perunoita ja punajuuria, listalle myös pari suolakurkkua, omenoita, selleri, kermaviiliä, kermaa, maitoa, munia, riisiä, majoneesia, torttutaikinaa ja luumuhilloa - eli laatikoitten, puuron, torttujen, rosollin ja Waldorfin salaatin aineet. Me tykätään syödä niitä jouluna, mutta nyt sanoisi että tuo olisi mikään ylimääräinen kustannus, koska onhan sitä jotain kuitenkin syötävä.
- 4-5 päivää ennen joulua: kinkku jääkaappiin sulamaan. Katso, että kotona on myös sinappia, jotkut tykkää tehdä senkin itse, minä ostan kaupasta. Maksaahan se jonkun kympin, jos ostaa ison kinkun, mutta kinkku on kilohinnaltaan edullista lihaa, josta voi osan kuutioida viimeistään Tapaninpäivänä pakastimeen ja käyttää alkuvuodesta ruokiin, eli silloin se ei ole kokonaisuutena yhtään ylimääräinen kustannus, vaan säästöä.
- aatonaattona: torttujen paistaminen, punajuurien keittäminen ja rosollin teko, lantut ja porkkanat voi myös keitellä valmiiksi, ja illalla lohi pakastimesta jääkaappiin sulamaan, ei maksa mitään.
- aattoaamuna: joulupuuron keitto, päivällä laatikoitten ja kinkun paisto, ei maksa mitään.
Tärkeintä on se tunnelma, ei lahjat ja materia, hienoa että ajatteletkin jo niin. Askarrelkaa, koristelkaa yhdessä. Kuunnelkaa joululauluja. Syökää sellaisia ruokia joista itse pidätte. Olette jo tehneetkin kivoja juttuja yhdessä ja olet ostanut valot ja kyntteliköt. Kuulostaa, että teidän joulusta on tulossa ihana!🤗
Juttele jouluvalmisteluista miehesi kanssa ja loihtikaa teidän näköinen joulu kotiinne ja siitä alkaa teidän perheen jouluperinteet.