Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8161/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijat terapiaan

Ovat näköjään traumatisoineet sinutkin pahasti, olet jankuttanut heistä tässä ketjussa pakkomielteisesti jo yli vuoden verran🙄

Terapia voisi tehdä sinullekin terää

Vierailija
8162/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti saattaa ihan yllättäen sanoa jotain todella kamalaa ihan tuosta vain. Loukkaavaa ja järkyttävän ilkeää. Usein silloin kun olet hyvällä tuulella jostain. Kun et meinaa uskoa kuulemaasi ja kysyt mitä sinä sanoit, vastaus on että, en sanonut mitään. Kun sitten sanot että kyllähän sinä juuri sanoit jotakin, vastaus on että en sanonut ja kuvittelet itse että olisin sanonut jotain. Kun edelleen sanot, että varmasti sanoit äsken jotain, narsku hermostuu ja sanoo, että eikö täällä saa edes puhua mitään.

Toinen sairas tapa, joka tuli liiankin tutuksi narsistin kanssa oli sen tapa aloittaa riita jostain älyttömästä asiasta ennen nukkumaan menoa. Tätä tapahtui silloin kun itselläni oli joku tärkeä juttu seuraavana päivänä. Pyrki valvottamaan ja kiusaamaan niin pitkään, ettei siinä stressissä saanut enää unta. Tässä kohtaa n meni itse nukkumaan kun huomasi, että sai vietyä yöunet. Onneksi tuo ihmisp*ska ei ole enää elämässäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8163/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti saattaa ihan yllättäen sanoa jotain todella kamalaa ihan tuosta vain. Loukkaavaa ja järkyttävän ilkeää. Usein silloin kun olet hyvällä tuulella jostain. Kun et meinaa uskoa kuulemaasi ja kysyt mitä sinä sanoit, vastaus on että, en sanonut mitään. Kun sitten sanot että kyllähän sinä juuri sanoit jotakin, vastaus on että en sanonut ja kuvittelet itse että olisin sanonut jotain. Kun edelleen sanot, että varmasti sanoit äsken jotain, narsku hermostuu ja sanoo, että eikö täällä saa edes puhua mitään.

Toinen sairas tapa, joka tuli liiankin tutuksi narsistin kanssa oli sen tapa aloittaa riita jostain älyttömästä asiasta ennen nukkumaan menoa. Tätä tapahtui silloin kun itselläni oli joku tärkeä juttu seuraavana päivänä. Pyrki valvottamaan ja kiusaamaan niin pitkään, ettei siinä stressissä saanut enää unta. Tässä kohtaa n meni itse nukkumaan kun huomasi, että sai vietyä yöunet. Onneksi tuo ihmisp*ska ei ole enää elämässäni.

Tuo viimeinen on totta ainakin, narsku valvottaa uhrinsa zombiksi ja nimenomaan silloin kun on jotain tärkeää odotettavissa.

Vierailija
8164/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli jokin sovittu meno (matka, synttärit, konsertti jne.), niin alkoi edestakain veivaaminen, että hän ei sitten lähdekään. Vasta kun suunnilleen polvillaan rukoili, niin taipui ja ihan viime tipassa. Jotenkin piti sekin odottamisen ilo kitkeä.

Vierailija
8165/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun silmät aukeni, kun tajusin ajattelevani, että tämä mikä meidän kotona tapahtuu ei ole normaalia. En ehkä niin hyvin tiennyt, mikä on normaalia, mutta ei se meidän kodin ilmapiiri ainakaan ollut sitä.

Vierailija
8166/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä narsistipomo ei millään meinannut jaksaa kuunnella kokonaista lausetta loppuun, vaan alkoi heti "mm, mm, mm, mm" ikään kuin ymmärryksen merkiksi, mutta oli vain häiritsevää yrittää puhua kun toinen hoputtaa/puhuu päälle koko ajan.

Vierailija
8167/10671 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gaslightning, eli manipuloi surutta. Siihen ei normaali ihminen kykene. Esim. ihan pokkana sanoo kaikessa rauhassa toiselle, niinkun et oikeen osaa mitään. Eli alistaa toista sanallisesti ja manipuloi tälle roolin jota kohtaan voi tuntea ylemmyyttä.

Gaslighting ei tarkoita "surutta manipuloimista", vaan jatkuvaa valehtelua ja yritystä saada uhri epäilemään itseään ja "tulemaan hulluksi".

Esim. Käyttäytyy töykeästi, jos otat asian esille, sanoo gaslightaaja että "miten niin? taidat nyt taas kuvitella, käyttäydyn ihan normaalisti/aina sä valitat, tosi negatiivista" tms yms.

"Et osaa mitään" ei ole gaslightaamista, vaan täysin selkeästi ja suorasti ilkeää. Gaslightaamista on se, että sanoo "Et osaa mitään", ja kun otat asian esille, gaslightaaja väittää pokkana, ettei ole sanonut mitään sellaista ja että uhri muistaa väärin.

Vierailija
8168/10671 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsku puhuu sinut uuvuksiin, esittää roolinaan kuuntelevaa, ynisee mmmmm osaanottavaisen kuuloisesti, mielistelee jne. mutta ei todellisuudessa kykene myötätuntoon ja itsereflektioon. Tunnet itsesi imarrelluksi, mutta myöhemmin ihmettelet ja tunnetasolla jokin painaa mieltäsi: mitä oikein tapahtui?

Jokin tässä on piekessä, miksi tuntuu yhtäaikaa kuin olisin tuon ihmisen silmissä maailman ihanin ihminen, mutta silti tunnetasolla narskun puheet ja teot eivät tunnukaan tasapainoisilta. Tunnet itsesi vedätetetyksi, petetyksi ym. hämmentyneeksi. Narsku on saanut sinut haluamaansa mielentilaan: epävarmaksi ja riippuvaiseksi hänen ristiriitaisesta viehätysvoimastaan eli manipuloinnista.

Vierailija
8169/10671 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksanut lukea, illalla suihkuun ja aamulla töihin, muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
8170/10671 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarttui tuo narskun suora laukominen. Oli iso työ tiedostaa ja poisoppia.

Pakkovalvotus...elämäni tärkeimpinä päivinä ollut niiiin väsynyt ja asiat meni päin mäntyä.

Vierailija
8171/10671 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaiken muun DARVOn lisäksi olen luultavasti kuullut kaiken. Enkä ole edes kontaktissa saati sitten IKINÄ keinuta venettä lähinarskun (isä) kanssa.

Mutta PARAS oli kun hän petti äitiäni räikeästi vuosia mikä ajoi äidin ottamaan eron ja lopulta tshabbadiduppamaan itsensä. Ja yksi näistä naisista muutti sitten meille ja oli vähintään yhtä hyvä kiusaaja kuin isänikin.

Totesin joskus aikuisena, TODELLA vastoin tapojani että eipäs olleet kivoja ne vuodet. Isä siihen että "MITÄ?? Sinulla oli katto pään päällä ja ruokaa kaapissa! Ja hommasin sinulle uuden äidinkin!"

Miten eri tavalla sitä ihmiset katsookaan asioita...

Vierailija
8172/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelutyyli: Minä minä minä. Mulla on mulla on mulla on.

Olen uhri.

Muut on luusereita.

Vierailija
8173/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistia ei tee suoraanlaukominen

Vierailija
8174/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS narsisti pyytää anteeksi lause jatkuu yleensä mutta -sanalla, ja loppujen lopuksi saa uhrinsa käännettyä syylliseksi jolloin uhri pyytää (taas kerran) anteeksi. Jos uhri ei pyydä anteeksi saa siitä kuulla jopa vuosia, narsisti ei unohda.

Vierailija
8175/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarttui tuo narskun suora laukominen. Oli iso työ tiedostaa ja poisoppia.

Pakkovalvotus...elämäni tärkeimpinä päivinä ollut niiiin väsynyt ja asiat meni päin mäntyä.

Suora laukominen on hieman eri asia kuin se kieroutunut kiusaamistyyli mitä monet narsistit käyttävät. Narsisti on jo suhteen alussa saanut selville esim. puolison pahimmat pelot, elämässä tapahtuneet ikävät asiat, yms. Näitä narsisti käyttää surutta ja ilman mitään tunnontuskia uhrinsa kiusaamiseen ja pelotteluun. Kyse ei ole jostain suoraan sanomisesta, esim. Oletpa lihonnut, syö vähemmän-tyyppisestä, vaan paljon syvemmälle menevästä kieroutuneesta tavasta saada uhri raiteiltaan ja tuntemaan pahaa oloa, pelkoa, ahdistusta jne.

Vierailija
8176/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kokoomuslainen ja  orpo avaavat turpavärkkinsä niin sitä Paskaa tulee Tiksiin saakka ja haisee pahalle ne valheet..

Vierailija
8177/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asenne kirjoitti:

Narsistia ei tee suoraanlaukominen

Kaikki suoraanlaukojat ei ole narsisteja, mutta kaikki narsistit on suoraanlaukojia.

Vierailija
8178/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suora laukominen on hieman eri asia kuin se kieroutunut kiusaamistyyli mitä monet narsistit käyttävät. Narsisti on jo suhteen alussa saanut selville esim. puolison pahimmat pelot, elämässä tapahtuneet ikävät asiat, yms. Näitä narsisti käyttää surutta ja ilman mitään tunnontuskia uhrinsa kiusaamiseen ja pelotteluun. Kyse ei ole jostain suoraan sanomisesta, esim. Oletpa lihonnut, syö vähemmän-tyyppisestä, vaan paljon syvemmälle menevästä kieroutuneesta tavasta saada uhri raiteiltaan ja tuntemaan pahaa oloa, pelkoa, ahdistusta jne.

Joo se voi olla esim sellaista, että n kuvailee, miten ihana olisi viettää sunnuntaipäivää silleen, että toinen paistaisi lättyjä ja olisi hilloa ja kermavaahtoa ja oikein sanoo erikseen, että se on niin turhaa semmoinen painohössötys. Ja sitten tulee sunnuntai-ilta, lätyt on syöty ja n huutaa pää punaisena, kun kumppani on niin lihava eikä ole mikään ihme, kun tuollaista sokerimoskaa vaan syödään ja kaikki kunnon ihmiset käy juoksemassa sunnuntaisin ja pitää kiinni ruokavaliosta ja itsensä kurissa myös pyhänä, että niin hänkin on aina tehnyt.

Vierailija
8179/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaiken muun DARVOn lisäksi olen luultavasti kuullut kaiken. Enkä ole edes kontaktissa saati sitten IKINÄ keinuta venettä lähinarskun (isä) kanssa.

Mutta PARAS oli kun hän petti äitiäni räikeästi vuosia mikä ajoi äidin ottamaan eron ja lopulta tshabbadiduppamaan itsensä. Ja yksi näistä naisista muutti sitten meille ja oli vähintään yhtä hyvä kiusaaja kuin isänikin.

Totesin joskus aikuisena, TODELLA vastoin tapojani että eipäs olleet kivoja ne vuodet. Isä siihen että "MITÄ?? Sinulla oli katto pään päällä ja ruokaa kaapissa! Ja hommasin sinulle uuden äidinkin!"

Miten eri tavalla sitä ihmiset katsookaan asioita...

Hommasin sinulle uuden äidin... voi hyvää päivää! 

Vierailija
8180/10671 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gaslightning, eli manipuloi surutta. Siihen ei normaali ihminen kykene. Esim. ihan pokkana sanoo kaikessa rauhassa toiselle, niinkun et oikeen osaa mitään. Eli alistaa toista sanallisesti ja manipuloi tälle roolin jota kohtaan voi tuntea ylemmyyttä.

Gaslighting ei tarkoita "surutta manipuloimista", vaan jatkuvaa valehtelua ja yritystä saada uhri epäilemään itseään ja "tulemaan hulluksi".

Esim. Käyttäytyy töykeästi, jos otat asian esille, sanoo gaslightaaja että "miten niin? taidat nyt taas kuvitella, käyttäydyn ihan normaalisti/aina sä valitat, tosi negatiivista" tms yms.

"Et osaa mitään" ei ole gaslightaamista, vaan täysin selkeästi ja suorasti ilkeää. Gaslightaamista on se, että sanoo "Et osaa mitään", ja kun otat asian esille, gaslightaaja väittää pokkana, ettei ole sanonut mitään sellaista ja että uhri muistaa väärin.

Kyllä tuollainen täysin törkeä kommentointi on tarkoitushakuista yritystä vaikuttaa toisen tunteisiin, itseluottamukseen ja kokemukseen itsestä. Tarkoituksena saada toinen epäilemään itseään ja kykyjään tehdä asioita. Saada se toinen alistettua riippuvaiseksi narsistista. On osa manipulointikokonaisuutta. Toki erottamattomana osana seuraa sitten varsinainen gaslighting - narsisti ihmettelee hetken päästä "miksi olet niin arka etkä luota itseesi??", "Olen sinua yrittänyt aina kannustaa." jne. Vaikka totuus on tietenkin päinvastainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä