Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
7841/10671 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009341568.html

"Rikokset tapahtuivat noin 1,5 vuoden aikana sen jälkeen, kun pari erosi syksyllä 2019.

Perjantaina annetun tuomion mukaan mies oli soittanut entiselle avopuolisolleen yhden päivän aikana jopa yli 1800 puhelua. Jotta puheluestot eivät toimisi, mies oli käyttänyt puheluihin eri puhelinnumeroita. Puhelujen lisäksi mies oli lähettänyt naiselle viestejä.

Puheluissa ja viesteissä mies oli uhannut tappaa entisen avopuolisonsa, uhannut tätä yhteisten lasten menettämisellä ja uhannut levittää naisesta paljastavia kuvia ja videoita. Lisäksi mies oli uhannut tappaa naisen miesystävät ja kaikki tulevat miesystävät.

Kerran mies oli käynyt katsomassa, olisiko nainen kotona.

Keväällä 2020 oikeudenkäynnissä, jossa käsiteltiin naisen jättämää lähestymiskieltohakemusta, mies oli tuijottanut naista koko istunnon ajan. Istunnossa mies myös oli vetänyt kätensä kaulansa yli viiltoliikkeen merkiksi ja muodostanut huulillaan sanat, joiden nainen tulkitsi olleen ”tapan sut”.

Lisäksi mies tuomittiin laittomasta uhkauksesta, koska hän oli uhannut tappaa siskonsa."

.

Narsisti esitteli tapojaan.

Tai kulttuuriaan

Narsisteja on joka kulttuurissa.

Vierailija
7842/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kukaan sanoa kokemuksesta tai muuten, että jos lääkärillä on itsellään narsistisia piirteitä, kykeneekö hän tunnistamaan, mikäli potilas on ilmiselvä narsisti? Tunnistavatko narsistit ylipäätään muita narsisteiksi?

Kaikki narsistit ovat huijareita, osa myös jonkinasteisia rikoksia tehneitä. Mutta siis, tunnistaakoo narsisti toisen, huijari toisen? Eräs naisnarsku-huijari tuli totaalisesti huijatuksi kun "leskiupseeri" otti yhteyttä. Se alkoi jo valmistella upseerin Suomeen tuloa ostelemalla tälle kaikkea, varmaan seuraavaksi olisi lähtenyt vähäiset säästötkin ties minne ulkomaille mutta asiaan puuttui muutama sukulainen, se ei ihan hevillä uskonut (narsisti on aina oikeassa, ei halua tulla nöyryytetyksi). Se sanoi että vielä joudutte häneltä pyytelemään anteeksi kun olitte väärässä. Se ei ole tiedossa menettikö loppuviimein rahansa mutta upseeria ei ole olemassakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7843/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut narsisimiin taipuvaisen lähinnä varsin pitkällä palstalla, jossa hän  puolusteli omia tekemisiään ja väitti työskentelevänsä apteekissa. Oli se melkoinen sirkus, kun hän haki kannatusta omille ajatuksilleen ja reagoi heti, kun sai kielteistä toimintaansa ja persoonaansa kohdistunutta palautetta. Ei suostunut myöntämään, että olisi ollut millään tavalla väärässä.

Siis: jankkaaminen ja omien ominaisuuksien korostaminen.

Vierailija
7844/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut narsisimiin taipuvaisen lähinnä varsin pitkällä palstalla, jossa hän  puolusteli omia tekemisiään ja väitti työskentelevänsä apteekissa. Oli se melkoinen sirkus, kun hän haki kannatusta omille ajatuksilleen ja reagoi heti, kun sai kielteistä toimintaansa ja persoonaansa kohdistunutta palautetta. Ei suostunut myöntämään, että olisi ollut millään tavalla väärässä.

Siinä vaiheessa kun narsistin tekemisiä ja juttuja aletaan kyseenalaistamaan, joku asettuu narsistia vastaan, narsisti hyökkää kääntämällä omat teot toisen tekemiksi tai vaihtaa kokonaan puheenaihetta. Ne ei myönnä koskaan olleensa väärässä, uhrit joutuvat pyytämään anteeksi satoja kertoja turhasta.

Vierailija
7845/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se on kun KOKOOMUSLAINEN  avaa turpansa,kaikki se mikä tulee turvasta ulos on sitä paskaa Narsistia.

Vierailija
7846/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä 2020 oikeudenkäynnissä, jossa käsiteltiin naisen jättämää lähestymiskieltohakemusta, mies oli tuijottanut naista koko istunnon ajan. Istunnossa mies myös oli vetänyt kätensä kaulansa yli viiltoliikkeen merkiksi ja muodostanut huulillaan sanat, joiden nainen tulkitsi olleen ”tapan sut”.

Kylläpä triggeröi. Exäni teki tätä elettä minulle toistuvasti, luonnollisesti lapsen nähden, kuten myös uhkasi toistuvasti mm. repiä pääni irti, sekin aina lapsen kuullen.

Harmi vain että oma exäni on niin taitava narsisti, että ei erehdy tekemään mitään tällaista ulkopuolisten nähden. Eron jälkeen kaikki viranomaiset ovat syöneet hänen kädestään, ja hän myös voitti huoltajuusoikeudenkäynnin, jossa minut leimattiin olemaan kaikkea sitä mitä exä oikeasti on.

Karmivaa. Tää on just se syy miks pitäis tutustua ihmiseen kunnolla ennen kuin alkaa seurustelemaan. Vaikka suurin osa on kilttejä, niin on sitten myös näitä joilla ei ole edes kykyä empatiaan.

Vierailija
7847/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä triggeröi. Exäni teki tätä elettä minulle toistuvasti, luonnollisesti lapsen nähden, kuten myös uhkasi toistuvasti mm. repiä pääni irti, sekin aina lapsen kuullen.

Harmi vain että oma exäni on niin taitava narsisti, että ei erehdy tekemään mitään tällaista ulkopuolisten nähden. Eron jälkeen kaikki viranomaiset ovat syöneet hänen kädestään, ja hän myös voitti huoltajuusoikeudenkäynnin, jossa minut leimattiin olemaan kaikkea sitä mitä exä oikeasti on.

Salakuvaaminen, vaikka ei voisi käyttää todisteena, saisit uskomaan itseäsi millainen hän on ja siten apua tilanteeseen.

Vierailija
7848/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun narsistin tekemisiä ja juttuja aletaan kyseenalaistamaan, joku asettuu narsistia vastaan, narsisti hyökkää kääntämällä omat teot toisen tekemiksi tai vaihtaa kokonaan puheenaihetta. Ne ei myönnä koskaan olleensa väärässä, uhrit joutuvat pyytämään anteeksi satoja kertoja turhasta.

Töissä pari tämmöisiä, yksi lähtenyt jo kyllä pois. Muitakin on ja saattanut olla poislähtijöissä, mutta eivät ole paljastuneet itselleni niin kuin ne pari. Hämmentävät koko työpaikan ilmapiiriä.

Vierailija
7849/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saada traumasidos katkaistua? Olo on kun kärpäsellä seitissä. Mitä enemmän rimpuilen, sitä sitkeämmin pysyn kiinni. Hämähäkki ei ymmärrä olevansa itsekin jumissa ja tulkitsee lisäksi erheellisesti, että pitäisin tilanteesta.

No contact eli totaalinen välien katkaisu eli yhteydenpidon lopettaminen on ensimmäinen askel. Ilman sitä trauman työstäminen ei voi edes alkaa, niin kauan kuin jatkat yhteydenpitoa välttelet totuuden ja kivun kohtaamista.

Joskus vaatii ihan paikkakunnan muuton. Riippuu paljon siitä saatko aitoa tukea mistään. Narsistista suhdetta on vaikea ymmärtää jos ei ole siitä kokemusta ja toisaalta jos on itsekin vielä hyvin rikki. Eli toinen samassa jamassa oleva kaveri ei automaattisesti vie yhtään eteenpäin.

Auttajan pitäisi olla vakaa ja selväpäinen, aidosti turvallinen ja toisaalta omista rajoistaan vahvasti tietoinen. Narsistin uhri ei näitä ominaisuuksia omaa, hänen psyyken tasapainoaan on järkytetty eikä hän oikein tiedä mihin uskoisi, edes itsessään.

Itselläni on narsisti perhepiirissä, ei kuitenkaan onneksi puoliso tai nykyisen ydinperheeni jäsen. Narsisti on oikeasti aivan käsittämätön. Ensinnäkin hän syyttää, pyörittää viha- ja katkeruusmyllyjä, jotka on itse vääntänyt omaan tarinaan sopivaksi. Se tarina on se, että toinen ihminen eli uhri on hirveän paha ja hän itse ihmisenä jalustalla. Ihan suoraan sanookin, että hän ei ole tehnyt mitään pahaa ja nöyrästi pitäisi kuunnella hirvittävää valheellista herjaa, joka alkaa aivan yhtä äkkiä. Pitää syntilistaa olemattomista asioista, uhkailee, kontrolloi jopa omia pahasti dementoituneen vanhempani luona tapahtuvia vanhempainkotivierailuja. Oli kuulemma kysynyt listaa, josta näkyy, miten usein olen käynyt. Olen kuulemma hirveän paha ihminen, kun en käy likimainkaan yhtä usein kuin hän. Samaan aikaan puhelimeni on täynnä hänen hirvittäviä haukkumisiaan vanhemmistamme, jotka eivät pidä paikkaansa minun näkökulmasta. Haukkuu myöskin kaikki muut ihmiset ympärillään. Unohtuu kokonaan , esimerkiksi minun osaltani, että itse määräsi vanhemman samalla paikkakunnalla itsensä kanssa olevaan vanhainkotiin. Eiköhän jokainen kuitenkin päätä itse vanhempiaan koskevista asioista ja vierailuista. Kertoi myöskin minulle, että äitini oli katkera minulle kuollessaan. Äidillä ja minulla henkisesti läheiset välit loppuun saakka. Minä en kuulemma oikeasti rakastanut häntä enkä kaipaa häntä. On kuulemma feikkiä. Myöskin väitti, että nykyisestä perheestäni kukaan ei voi oikeasti rakastaa minua, olen niin huono ihminen. Todellisuudessa ei tunne heitä edes, koska hyvin harvoin olemme tekemisissä. Eli toisin sanoen manipuloi törkeästi minua ja ottaa oikeukseen sanoa, mitä minä tunnen muita kohtaan ja mitä muut minua kohtaan. Yhteenveto on se, että olen läpeensä huono ihminen, jota kukaan ei rakasta ja joka ei rakasta ketään. Tämä kaikki mursi mieltäni ja on hirvittävää ottaa tuommoista vastaan. Kun sitten luin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, tajusin asiat. Narsisti on ikuisesti täynnä vihaa, katkeruutta, syytöksiä sekä täysin kykenemätön reflektoimaan omaa toimintaa, vaikka olisi kuinka paha. Hän pyrkii murtamaan uhrin psyyken ja nauttii siitä. Minullekin narsisti sanoi suoraan, että hän nauttii, kun saa nämä asiat sanottua. Lisäksi syyttää toista siitä, miten itse toimii. Minua syytetään määräilystä. Todellisuudessa on itse määrännyt kaikki asiat esimerkiksi vanhempieni suhteen, minulla ei ole ollut sananvaltaa mihinkään. Olen joutunut alistumaan kaikessa. Mielipiteen sanominenkin on liikaa. Alkaa kauhea metakka. Häntä en edes aikuisiällä ole monesti tavannut. Max kerran vuodessa, joskus mennyt vuosiakin välissä. Että

se määräilyistäni. Koskaan en enää ole yhteydessä, jos ei jonkun asian suhteen pakko ole. Ja sitä pelkään.

Vierailija
7850/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän unohtaa ja siirtyä eteenpäin positiivisia puolia ajatellen, mutta narsisti haluaa märehtiä, kirjoittaa kalenteriin ylös riidat ja niiden syyt. Yleensä minä tietenkin olen se syypää. Sitten makustelee niitä vielä vuosien päästä ja sitä mitä ole sanonut. Mutta kun minä muistutan jostain törkeästä käytöksestä vuosien takaa tai siitä kuinka joku muu on huomauttanut hänen käytösestään saa narsisti raivarin ja syyttää raivokkaasti minua vanhojen muistamisesta ja siitä että olen paha ihminen. Olen ylipäätään huomannut että olen hänen mielestään ihan kamala ihminen ja olen aina tavalla tai toisella syypää riitoihimme ja minä teen kaiken aina jotenkin väärin ja olen tietenkin tyhmä. Tätä tyhmän hokemista on hoettu minulle niin pitkään että alan itsekin siihen uskoa. Ennen uskoin myös olevani melko hyvä ihminen, mutta nykyään uskon olevani lähinnä paha. 

Myös tuo että jos en huomioi tarpeeksi kiinnostuneesti hänen kertomaansa ja katso päin niin heti ollaan raivoamassa, mutta minä olen myös syypää, jos keskeytän hänen pelin, kirjan lukemisen tai lepotauon omilla asioillani ja pilaan kaiken, eikä hän jaksa keskittyä minun sanomisiini ja sanoo sen kyllä suoraa.

Samanlaisia kokemuksia on minullakin. Narsisti vaatii kaiken huomion - ja heti. Jos asia on toisinpäin, saa kuulla, että nyt ei ole aikaa ja tämä sanotaan moittivasti ja aggressiivisesti.

Tuttua on myös se, että jos uskaltaa ottaa esille narsistin todella törkeän käytöksen, asia kääntyy aivan ylösalaisin. Narsistilta tulee sellainen ryöppy lokaa naamalle, että sitä on vaikea kuvailla. Kaikki vuosikymmenien takaiset "laiminlyönnit" otetaan esille. Asiat, joista narsisti ei ole koskaan puhunut eikä olisi ikinä edes suostunut keskustelemaan. Ykskaks aggressiivisuuteen taipuvainen narsisti onkin uhri, jota olet kohdellut huonosti koko suhteen ajan.

Minusta oli kerätty oikein tekstiviestilistaa. On kuulemma hänellä aukottomat todistukset minun pahuudestani äitini kuoleman ajalta, joka oli vuosia sitten. Kävin äitini luona ja halusin käydä. Viha kohdistuu siihen, etten tehnyt juuri kuten hän sanoi. Saattohoitokodissa olisi pitänyt olla yötkin, vaikka omakin perhe. En olisi saanut käydä pienen poikani koulun joulujuhlassa, joka kesti tunnin äitini kuoleman aikoihin, koska vain pahat ihmiset juhlivat, kun joku kuolee kohta. Äiti kuitenkin nukkui tuolloin koko ajan, ei saanut mitään kontaktia. Olin siellä edellisen illan ja myös kuolinpäivänä menin, kuolinhetkeä en voi aavistaa tietenkään. Näitä sitten keräilee todistukseksi minua vastaan, lähettää hirveitä herjaviestejä vielä vuosia kuolemasta. Oli määrännyt, että minun pitäisi olla välillä poissa äitini huoneesta ja että vain hän ja miehensä ovat. Kun sanoin, että haluan olla läsnä siinä kuten itse haluan, asia on kääntynyt niin, että määräsin hänen miehen pois. Todellisuudessa nämä

kaksi ovat tehneet kiusaa itselleni ja tiesin, että minua odottaa tukala kontrolli elämäni surullisemmassa hetkessä. Halusin itse olla myös läsnä. Niinpä määräsi minut kukkakauppaan, jotta saa syyttää, että viivyttelin. Ja nyt vuosien jälkeen syyttää juhlinnasta, viivyttelystä ym äidin kuolinpäivänä, kun oli tiedossa, että äiti kuolee sinä päivänä. Kamalaa herjaa. Itse toivoin, että muisteltaisiin äidin elämää, ei kuolinpäivää, jolloin itsekin loppu. Mutta hän haluaa muistella hirveää päivää, johon minä syyllinen. Äitini kuoli kuitenkin rauhallisesti ja hänelle tehtiin sedaatio.

Vierailija
7851/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toipumisprosessini ystävyyssuhteesta narsistisia käytösmalleja harjoittaneeseen ihmiseen (olemme naisia) oli pitkä ja raskas. Aina kun edes ajattelin häntä, tuli fyysisiä oireita, paniikkityyppisiä. Vieläkin, vaikka irtiotosta muutama vuosi.

Oli pelottava ihminen ja harrasti henkistä väkivaltaa niihin, jotka eivät alistuneet "hovin" jäseniksi.

Ei koskaan enää. Olisi pitänyt irtaantua jo vuosia aiemmin, mutta aina ajattelin, että voihan sitä nyt vielä jatkaa, vaikka hirvitti.

Vierailija
7852/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei varmaan useinkaan tunnista että olisi narsisti, toisia narsisteja saattaa kyllä tunnistaa. Psykopaatti usein tunnistaa olevansa psykopaatti, muttei mielellään näe itsessään narsistisia piirteitä. Narsismilla kun ei voi ylpeillä missään tilanteessa. Mutta kyllä kaikilla psykopaateilla on narsistisia piirteitä. Keskustelu loppuu lyhyeen kun aiheeseen ei enää liity mitään mistä voisi itse hyötyä. Asia pitää jollain tavalla koskea itseä.

Jos henkilölle jolla on paljon narsistisia piirteitä onnistutaan jotenkin tutkimuksin osoittamaan asia, niin kyllä kai on mahdollista että hän näkee ja tunnistaa itsensä narsistiksi. Todennäköisesti pitää suunsa tästä kiinni ja vielä todennäköisemmin alkaa valehdella myös itselleen.

Kuvaava tilanne! Niin totta.

Todella aiheiden on jollain tavoin palkittava heitä. Antaa oppia tai jotain muuta. Ilman hyötyä keskustelu loppuu seinään.

Ystäväni ja sukuni luuli ensin miestäni lämpimäksi empaatikoksi, mutta havaitsivat sitten juuri tuon piirteen.

Vierailija
7853/10671 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahne narsisti oli laittanut välit poikki lähes koko sukuunsa, myös vanhempiinsa, sanoi ettei mene edes äitinsä hautajaisiin kun aika koittaa. Mutta kävi kyllä äitinsä luona hoitokodissa kun äiti oli jo ihan vihannes, asia oli äidin tiliotteiden tutkiminen. Lopun arvaakin: Kun perunkirjoitukset koitti alkoi tappelu kun narssu halusi kaiken.

Vierailija
7854/10671 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saada traumasidos katkaistua? Olo on kun kärpäsellä seitissä. Mitä enemmän rimpuilen, sitä sitkeämmin pysyn kiinni. Hämähäkki ei ymmärrä olevansa itsekin jumissa ja tulkitsee lisäksi erheellisesti, että pitäisin tilanteesta.

No contact eli totaalinen välien katkaisu eli yhteydenpidon lopettaminen on ensimmäinen askel. Ilman sitä trauman työstäminen ei voi edes alkaa, niin kauan kuin jatkat yhteydenpitoa välttelet totuuden ja kivun kohtaamista.

Joskus vaatii ihan paikkakunnan muuton. Riippuu paljon siitä saatko aitoa tukea mistään. Narsistista suhdetta on vaikea ymmärtää jos ei ole siitä kokemusta ja toisaalta jos on itsekin vielä hyvin rikki. Eli toinen samassa jamassa oleva kaveri ei automaattisesti vie yhtään eteenpäin.

Auttajan pitäisi olla vakaa ja selväpäinen, aidosti turvallinen ja toisaalta omista rajoistaan vahvasti tietoinen. Narsistin uhri ei näitä ominaisuuksia omaa, hänen psyyken tasapainoaan on järkytetty eikä hän oikein tiedä mihin uskoisi, edes itsessään.

Itselläni on narsisti perhepiirissä, ei kuitenkaan onneksi puoliso tai nykyisen ydinperheeni jäsen. Narsisti on oikeasti aivan käsittämätön. Ensinnäkin hän syyttää, pyörittää viha- ja katkeruusmyllyjä, jotka on itse vääntänyt omaan tarinaan sopivaksi. Se tarina on se, että toinen ihminen eli uhri on hirveän paha ja hän itse ihmisenä jalustalla. Ihan suoraan sanookin, että hän ei ole tehnyt mitään pahaa ja nöyrästi pitäisi kuunnella hirvittävää valheellista herjaa, joka alkaa aivan yhtä äkkiä. Pitää syntilistaa olemattomista asioista, uhkailee, kontrolloi jopa omia pahasti dementoituneen vanhempani luona tapahtuvia vanhempainkotivierailuja. Oli kuulemma kysynyt listaa, josta näkyy, miten usein olen käynyt. Olen kuulemma hirveän paha ihminen, kun en käy likimainkaan yhtä usein kuin hän. Samaan aikaan puhelimeni on täynnä hänen hirvittäviä haukkumisiaan vanhemmistamme, jotka eivät pidä paikkaansa minun näkökulmasta. Haukkuu myöskin kaikki muut ihmiset ympärillään. Unohtuu kokonaan , esimerkiksi minun osaltani, että itse määräsi vanhemman samalla paikkakunnalla itsensä kanssa olevaan vanhainkotiin. Eiköhän jokainen kuitenkin päätä itse vanhempiaan koskevista asioista ja vierailuista. Kertoi myöskin minulle, että äitini oli katkera minulle kuollessaan. Äidillä ja minulla henkisesti läheiset välit loppuun saakka. Minä en kuulemma oikeasti rakastanut häntä enkä kaipaa häntä. On kuulemma feikkiä. Myöskin väitti, että nykyisestä perheestäni kukaan ei voi oikeasti rakastaa minua, olen niin huono ihminen. Todellisuudessa ei tunne heitä edes, koska hyvin harvoin olemme tekemisissä. Eli toisin sanoen manipuloi törkeästi minua ja ottaa oikeukseen sanoa, mitä minä tunnen muita kohtaan ja mitä muut minua kohtaan. Yhteenveto on se, että olen läpeensä huono ihminen, jota kukaan ei rakasta ja joka ei rakasta ketään. Tämä kaikki mursi mieltäni ja on hirvittävää ottaa tuommoista vastaan. Kun sitten luin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, tajusin asiat. Narsisti on ikuisesti täynnä vihaa, katkeruutta, syytöksiä sekä täysin kykenemätön reflektoimaan omaa toimintaa, vaikka olisi kuinka paha. Hän pyrkii murtamaan uhrin psyyken ja nauttii siitä. Minullekin narsisti sanoi suoraan, että hän nauttii, kun saa nämä asiat sanottua. Lisäksi syyttää toista siitä, miten itse toimii. Minua syytetään määräilystä. Todellisuudessa on itse määrännyt kaikki asiat esimerkiksi vanhempieni suhteen, minulla ei ole ollut sananvaltaa mihinkään. Olen joutunut alistumaan kaikessa. Mielipiteen sanominenkin on liikaa. Alkaa kauhea metakka. Häntä en edes aikuisiällä ole monesti tavannut. Max kerran vuodessa, joskus mennyt vuosiakin välissä. Että

se määräilyistäni. Koskaan en enää ole yhteydessä, jos ei jonkun asian suhteen pakko ole. Ja sitä pelkään.

Minulla on niin samanlaisia kokemuksia ja aivan samoista asioista! Minullakin kiintymys feikkiä ja narsisti on ainoa kunnon ihminen.  Asetelma aivan sama. Narsisti on mielestään viaton uhri, joka toimii aina oikein.

Narsistia ei missään tapauksessa saa mitenkään arvostella. Päinvastoin: mikä tahansa, mitä sanot, narsisti voi kääntää niin, että häntä on kritisoitu ja syytetty jostain. Todella rasittavaa.

Jos hän itse käyttäytyy huonosti ja siitä  häntä muistutetaan, hän "ei muista" tapahtunutta tai sitten sanotaan vaikkapa "omapa on syysi" . Näin on käynyt minulle, kun olen viitannut narsistin aggressiviseen ja määräilevään käytökseen. Narsisti ei kunnioita yksityisyyttäsi. Haluaa tietää kaiken ja rekisteröi hyvin tarkasti, mitä hänelle kerrot. Sitten tilaisuuden tullen hän käyttää tämän kaiken hyväkseen. Jossain vaiheessa lakkasin mm. kertomasta mitään meidän ns. kotiasioista.

Kuten sanoit, narsisti on täynnä vihaa, kateutta ja katkeruutta ja syyttää vaikka mistä asiasta. Juttuja, jotka voivat olla vuosikymmeniä vanhoja - ja joita narsisti ei edes muista oikein. Kun sitten haukkuu ja raivoaa viesteissään, se on vain "totuuden" puhumista.

Pelon tunteen tiedän tosi hyvin. Sydän pompotti, kun näin, että narsistilta oli tullut viestejä. Nyt en ole enää yhteydessä ja elän paljon paremmin. Narsisti on muiden niskan päällä ja pitää muut varpaillaan, mutta syyttää uhriaan juuri tästä. Kaikki on niin hämmentävää, kunnes tajuaa, miten häiriintynyttä narsistin käytös on. Se ei muutu, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vetäytyä taka-alalle ja/tai laittaa välit kokonaan poikki.

Vierailija
7855/10671 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on niin samanlaisia kokemuksia ja aivan samoista asioista! Minullakin kiintymys feikkiä ja narsisti on ainoa kunnon ihminen.  Asetelma aivan sama. Narsisti on mielestään viaton uhri, joka toimii aina oikein.

Narsistia ei missään tapauksessa saa mitenkään arvostella. Päinvastoin: mikä tahansa, mitä sanot, narsisti voi kääntää niin, että häntä on kritisoitu ja syytetty jostain. Todella rasittavaa.

Jos hän itse käyttäytyy huonosti ja siitä  häntä muistutetaan, hän "ei muista" tapahtunutta tai sitten sanotaan vaikkapa "omapa on syysi" . Näin on käynyt minulle, kun olen viitannut narsistin aggressiviseen ja määräilevään käytökseen. Narsisti ei kunnioita yksityisyyttäsi. Haluaa tietää kaiken ja rekisteröi hyvin tarkasti, mitä hänelle kerrot. Sitten tilaisuuden tullen hän käyttää tämän kaiken hyväkseen. Jossain vaiheessa lakkasin mm. kertomasta mitään meidän ns. kotiasioista.

Kuten sanoit, narsisti on täynnä vihaa, kateutta ja katkeruutta ja syyttää vaikka mistä asiasta. Juttuja, jotka voivat olla vuosikymmeniä vanhoja - ja joita narsisti ei edes muista oikein. Kun sitten haukkuu ja raivoaa viesteissään, se on vain "totuuden" puhumista.

Pelon tunteen tiedän tosi hyvin. Sydän pompotti, kun näin, että narsistilta oli tullut viestejä. Nyt en ole enää yhteydessä ja elän paljon paremmin. Narsisti on muiden niskan päällä ja pitää muut varpaillaan, mutta syyttää uhriaan juuri tästä. Kaikki on niin hämmentävää, kunnes tajuaa, miten häiriintynyttä narsistin käytös on. Se ei muutu, joten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vetäytyä taka-alalle ja/tai laittaa välit kokonaan poikki.

Kuullostaa niin tutulta, joka lauseesi. Ihmettelen sitä kun väitetään narsisteja olevan vain muutaman prosentin mutta jo täällä ketjussa on niin paljon samankaltaisia kertomuksia.

Vierailija
7856/10671 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisilla on kova tarve määritellä miehet narsisteiksi. Kertooko tämä enemmän toksisesta positiivisuudesta kuin siitä, että mies olisi narsisti?

Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja maailmassa, joten narsisteja on Suomessakin kymmeniä tuhansia. Moni siis törmää elämässään oikeasti narsisteihin.

Diagnosoituja narsisteja on noin prosentti, eli sama määrä kuin skitsoja.

Miten narsisti saadaan lääkäriin, että voidaan tehdä virallinen diagnoosi? Narsistihan ei koe olevansa millään tavalla psyykkisesti sairas vaikka pahoinpitelisi läheisiään ja valehtelisi koko ajan.

Jos on narsistin kanssa parisuhteessa, ehkä on mahdollista mennä pariterapiaan ja sitä kautta saada psykologi/psykiatri huomaamaan, mistä tuuli puhaltaa ja tekemään oikean diagnoosin? Dr. Ramanin mukaan ei auta yhtään, että narsistille sanoo, että katsopa, tässä narsismin määritelmä. Pätee juuri sinuun".

Youtubessa on mm. kanava Mental Healness. Siellä diagnostisoitu narsisti kertoo rehellisesti mm. omasta käytöksestään.

Vierailija
7857/10671 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti punoo juonia, aina. Narsisti on huono häviäjä, sillä on aina selitys valmiina.

Maassamme on yksi tällainen julkkis, hyveposeeraaja. Sillä on takuulla suunnitelma b jos vaalit menisikin huonosti, on pedannut paikkaa isoon maailmaan jo jonkin aikaa. Aika näyttää jos vaalit meneekin hyvin ja iso maailma kiinnostuu, tai jos molemmat menee mönkään, onko olemassa suunnitelma c? Jos näin, on ne syylliset aina muita.

Todella monet julkisuudessa olevat henkilöt ovar narsisteja tai heillä on ainakin paljon taipumusta siihen. Myös monilla poliitikoilla. Kun töppöilee, voi sitten kyyneleeet silmissä vedota siihen, että "minäkin olen vain ihminen".

Vierailija
7858/10671 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään narsistin kanssa pitkään tekemisissä olleen henkilön. Hän teki hiljattain itsemurhan. Kylmää ajatus, että oliko narsistilla vaikutus tähän? Itse olen tuon saman narsistin kanssa ollut myös vuosia tekemisissä ja olen edelleen ja jopa itsetuhoisia ajatuksia tuntenut hetkittäin.

Vierailija
7859/10671 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma narsku kääntää kaiken aina ympäri.

Jos hänelle aloittaa hyvällä me-henkistä muutospuhetta, hän kertoo kuinka itseasiassa hän on tehnyt tähänkin mennessä kaiken priimasti, kiva jos muutkin haluaa yrittää.

N on niin lamaannuttavaa seuraa. Kaikki alisuorittaa elämäänsä hänen lähellään. Kasvitkin varmaan kuolee hänen lähellään.

Hänen itsekkyytensä on jotain ihan omaa luokkaansa. Yritin pahan sairauteni vuoksi ehdottaa yhteisiä ruokalakkoja ja arjen terveysvalintoja. Vastaus oli niin kylmä että vain päästä sairas vastaa niin. Häntä ei kiinnosta asiat jotka ei hyödytä puhtaasti HÄNTÄ! Ei mikään.

Ei auttaminen, ei yhteinen tunnelma.

Kuten täällä jomainituissa tiedollisissa keskusteluissa, häntä kiinnostaa tehdä ja puhua vain itseä hyödyttäviä juttuja! Helpoimpia tapoja tunnistaa N.

Empatia ja vastavuoroisuus on mahdottomuus.

Hän myös päättää kaikki lomakohteemme. Kertoo minne hän haluaa ja toimii. Minulta ei kysy. Jos en halua juuri sinne, saan jäädä kotiin. Hän menee silti.

En tiedä miten pärjään enää suhteessa kun elämä N kanssa on niin masentavaa. Hienotkin jutut hän lamaannuttaa. Neg aura.

Aiemmissa suhteissa arki on pääsääntöisesti ollut naurua, intoa ja auttamista.

Vierailija
7860/10671 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän erään narsistin kanssa pitkään tekemisissä olleen henkilön. Hän teki hiljattain itsemurhan. Kylmää ajatus, että oliko narsistilla vaikutus tähän? Itse olen tuon saman narsistin kanssa ollut myös vuosia tekemisissä ja olen edelleen ja jopa itsetuhoisia ajatuksia tuntenut hetkittäin.

Kun joutuu narsistin kohteeksi ja uhriksi, sillä on vaikutusta psyykkeen ja jopa ruumiilliseen hyvinvointiin. Onneksi minun narsisti on "vain" perheenjäsen, ei siis puoliso, jonka kanssa on joka päivä yhdessä.

Sain narsistin tekstiviesteistä jne. sydämentykytystä ja verenpaine kohosi enne kuin olin edes katsonut sisältöä. Kun olimme KAKSIN, hän ajoittain puhkui aggressiivisesti, nimitteli, paiskoi tavaroita. Minun tapauksessa minua syytettiin kaikesta mahdollisesta lapsuudesta asti, nimiteltiin ja haukuttiin. Aina väliin narsisti muisti kirjoittaa (samassa vihaviestissään!), miten rakas minä hänelle olen. Tällainen ristiriitainen viestittely on narsisteilla yleistä ja se saa uhrin aivan hämilleen.

On varmaankin mahdollista ajautua epätoivoiseen tilanteeseen, jos on narsistin armoilla. Varsinkin silloin, jos ei ole tunnistanut narsismia eikä löydä ulos narsistin noidankehästä. Jos on aikuinen ja päätösvaltainen,  voi lopettaa kanssakäymisen narsistin kanssa tai vähentää se aivan minimiin. Tämä on oikeastaan pakkotoimi, koska narsisti ei muutu.

Se johtuu mm. siitä, että narsisti näkee itsensä muitten yläpuolella, hänellä on oma totuutensa, johon uskoo. Omat teot unohdetaan, mutta toisten pienetkin huomautukset, jotka voi vääntää kritiikiksi, muistetaan vaikkapa vuosikymmeniä. Narsisti ei myöskään tunne mitään omantunnonpistoja toimistaan, koska hänhän puhuu vain "totuuksia" ja muut ihmiset ovat ansainneet narsistin käytöksen. Syy on aina jossain muualla tai jollakulla muulla ihmisellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi