Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua juttua nämä kirjoitukset. "Sä olet ihan sairas, ei ole tapahtunut noin, en ole sanonut noin (vaikka on esim. viestit todisteena), oot ihan psykoosissa, hullu akka!"
Onneksi pääsin tuosta hullusta eroon mutta traumat siitä jäi. Tsemppiä kaikille samojen asioiden kanssa painiville.
Tuollainen syyttely ja asioiden vääristely (vaikka on todisteet!) on niin tyypillistä. Gaslighting. Siitähän tulee aivan hulluksi, kun mikään konsti ei auta, narsisti ei hyväksy todellisuutta. Todella rasittavaa ja siinähän uhri alkaa jo epäilemään omaa mielenterveyttään.
Minulla mies muuten joskus kokeilee kepillä jäätä ja väittää puolihuvikseen esim. minun sanoneen jotain. Olen tehnyt hänelle selväksi, että tällainen peli ei ole mikään vitsi, vaan sitä tekevät tahallaan epäterveet ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisteja ei saada oikeuteen perheväkivallastaan?
"Tapan teidät kaikki jos menette kertomaan poliisille!"
Onko tässä kyseessä väkivaltainen narsisti vai väkivaltainen ääliö/rikollinen? Kumpikin mahdollista. Tutkimusten mukaan narsisteilla kyllä on taipumus väkivaltaan - tämän löysin Dr. Googlen avulla.
Narsisti käyttää aina henkistä väkivaltaa vaikkei nyrkin iskuja olisikaan. Eron aikaan narsisti alkoi kiusata eri tavoin ja jatkoi sitä siihen saakka kun löysi uuden uhrin. Mukana oli myös uhkailua fyysisellä väkivallalla. Tavallaan kadun sitä etten tehnyt rikosilmoitusta silloin. Pelkäsin mitä tapahtuisi jos tekisin sen. Jälkeenpäin mietittynä olisi ollut hyvä, että olisi tullut joku merkintä jonnekin tuosta kaikesta. Mennyttä mikä mennyttä, onnellinen olen siitä ettei tuo henkilö ole enää elämässäni millään tavalla. Toipuminen siitä kaikesta pa*kasta tosin vie aikaa.
Narsisteja on monenlaisia. Minun narsisti mm. toi aina jotain mukanaan, kun kävi kylässä (olemme sisaruksia). Kerran osti minulle kuukauden puhelinpaketin, mitä en edes olisi halunnut. Antaminen jne. kun ei ole pyyteetöntä, vaan jotain, josta voi jälkeenpäin muistutella.
Kun muutin pari vuosi sitten, narsisti tarjoutui auttamaan tai että hänen perheensä voi auttaa. En missään nimessä halunnut sitä, koska tiesin, että siitä saisin jälkeenpäin kuulla, miten hän ja hänen perheensä on minua auttanut. Parin viime vuoden aikana suhteemme vain meni huonompaan suuntaan. Sain haukkumisia ja nimittelyjä niskaani sekä äitini kuoleman jälkeen sain kuulla, että "sait äidin elinaikana jo aivan tarpeeksi" - eli minulle ei kuuluisi minkäänlaista perintöäkään.
Olen saanut niskaani niin paljon moskaa, että nyt kyllä riitti. Mitähän olisin saanut kuulla, jos narkku perheineen olisi ollut auttamassa minua muuttotöissä?
Ihminen, joka on minua nimitellyt, minua haukkunut, käyttäytynyt aggressiivisesti ja minua ikivanhoista asioista syyttänyt (joista hän muistaa useat väärin") syyttää minua: "SINÄ olet todella pitkävihainen" ja "SINÄ olet pelottava". Haista PEE. Juuri tämä on projisointia ja todellisuudesta kieltäytymistä.
Kun narsisti ei kestä omaa itseään, turhautuneisuus ja aggressio puretaan syntipukkiin. Narsisti ei myöskään tajua, miten stressaavaa ja henkisesti rasittavaa hänen uhrinsa elämä on.[/quote]
Kuvaava kirjoitus.
Minuakin on muistutettu vuosien takaisesta toistuvasta auttamisesta todellisuuden ollessa jotain minimaalista.
Samoin kun n on itse tosi hyökkäävä ja yksipuolisen uhkaava, on hän sanonut et olen pelottava. (???)
Mistä tuo hänen paha olo tulee?
Eikö hänen itsetunto kestä myöntää hänen olevan se hullu riehuja?
Ja epävarmuus omasta riittävyydestä niin suurta että elämän tapa pitää piikit pystyssä ja hyökätä.[/quote]
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että narsisti ei uskalla katsoa itseään silmiin eikä kestä sitä, mitä itse on tehnyt. Oma käytös projisoidaan syntipukkiin, etsimällä etsitään vaikka miten vanhoja asioita, joista toista voi syyttää. Typerintä on, kun narsisti vielä itse täysin unohtaa oman toimintansa tai täysin vääristelee menneisyyttä. Minulla on tästä kaikesta ikävä kyllä kokemusta.
Aijoo. Minulla oli muuten muinoin poikaystävä, joka oli narsistin mielestä joku kaksoisagentti. Olimme lentoasemalla päässeet muka jollekin alueelle, johon normaali matkustaja ei pääse. Tätä narsisti toisti minulle yli 25 vuotta aina pikkuhiprakassa. Pari vuotta sitten hänelle selvisi, että olimme olleet lentokentällä aivan normaalisti kahvilassa, joka on ennen turvatarkastusta olevalla alueella, jonne pääsee kuka tahansa.
Sain muuten kuulla muitakin ihmejuttuja. Kun en uskonut näitä salapoliisi- ja vakoilutarinoita (minua muka tarkkailtiin), hän sanoin minulle, että "on parempikin, että et näitä juttuja usko etkä ymmärrä. Pääset paljon helpommalla". Tästä on jo yli kolmekymmentä vuotta. Silloin ei puhuttu gaslightingista. Tämä on vainoharhaa ja sitten vielä syytetään toista siitä, että on niin tyhmä, että ei edes mitään ymmärrä.
Tämä juttu nyt ei niin tarkasti liity narsismiin muuten kuin sillä tavalla, että minun narsisti pitää itseään muita fiksumpana ja kivahan sitä on vähätellä toisen älykkyyttä.
Minulla on "klassisia" narsistijuttuja kyllä jakaa melkoinen määrä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein narsismin tunnistaminen vaatii sitä, että on ollut tekemisissä narsistin kanssa ja tajunnut ajan kuluessa mistä on kyse. Jos ei ole alunperin ollut tietoinen tuosta ilmiöstä ja siihen liittyvästä tuhoavasta ja myrkyllisestä käytöksestä, voi mennä aikaa ennen kuin palat loksahtavat kohdalleen. Se vaatii tiedon etsimistä ja löytämistä sekä sen tajuamista, ettei kyseinen henkilö tule siitä muuksi muuttumaan. Vaikka sanoisi mitä ja esittäisikin välillä ihan normaalia. Se kaikki on manipulointia.
Toinen ihminen on narsistille aina vain väline saada jotain. Ihan aina. Se kannattaa muistaa. Narsisti ei ajattele toista, ikävöi, muistele mukavia yhdessä koettuja asioita jne. samaan tapaan kuin ns normaali ihminen. Toisen ihmisen arvo on narsistille ainoastaan siinä, mitä tämä voi antaa ja kuinka hänestä voi hyötyä mahdollisimman paljon. Tunneside on verrattavissa johonkin laitteen käyttöön: on hyvä, että kahvinkeitin toimii. Jos se menee rikki, hankin uuden.
Kun toinen ihminen sairastuu pahoin tai jotenkin muutoin menee huonoon kuntoon vaikka vanhuuden vuoksi, niin tällöin hän on narsistille täysin merkityksetön. Narsisti ei käy katsomassa eikä edes puhelimitse kysele kuulumisia. Kaikkinainen yhteydenpito loppuu siihen paikkaan.
Kyllä käy katsomassa ja soittelee, toivossa että saisi perinnön. Vanhuksen ei tarvi olla edes lähiomainen. Haudalle ei sitten enää menekään. Ja kyllä moni vanhus näkee huijarin läpi eikä tietenkään jätä omaisuuttaan tällaisille vaan omille lapsilleen.
Tuntemani narsisti tutustuessamme teki puolestani asioita, joita en pyytänyt hänen tekevän. Noin 3(?) kuukauden jälkeen alkoi vittuilu, haukkuminen ja nälväily, jonka puki sarkasmiksi ja huumoriksi. Olin kuulemma lapsellinen, kun en ymmärtänyt mitä hyvä huumori oli. Yrittäessäni ratkaista yhtä erimielisyys tilannetta hän muuttui muuriksi, eikä suostunut nähdä mitä oli tehnyt mielestäni väärin.
Tuntemani narsisti korostaa usein sitä, kuinka häntä ei saa loukata ja jos häntä loukkaa jollain tavalla, hän ei ikinä unohda sitä ja kostaa. Esim. joku työkaveri kuulemma kauan sitten loukkasi tätä henkilöä jollain kommentilla, ja hän aikoo vielä joskus tilaisuuden tullen piestä tämän työkaverin vaikka olisi silloin 100-vuotias. Töissä täytyy toki näytellä parasta kaveria siihen asti. Tämä tyyppi myös haukkuu puolisoaan ja esittää hänet aivan mielisairaana muille ihmisille, vaikka se ei ole totta. Tämä tuntemani henkilö on oikein sellainen junttinarsisti, ei mikään valkokauluspsykopaatti. Toki hän osaa olla kiva ja on aina kohtelias vieraammille ihmisille, mutta hänestä näkee ja puhetyylistä kuulee kuitenkin päälle päin millainen öykkäri hän todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. Hyväntahdoneleenä saatu lahja tai tavara yms. Jonka saaminen tuntuu vähän oudolta tai ei sovi tilanteeseen. Tämä voi olla yksi keino kuten tuossa aiemmin jo mainittiinkin. Eli keino nostaa myöhemmin itsensä jalustalle "ritarillisen" toiminnan ansiosta. Jos saat tuollaisen lahjan tai tavaran ja tulee vähänkään sellainen olo, että olikohan tuo tarpeellista, tai miksi tämä lahja? sekä varsinkin jos huomaat, että vilpittömyys puuttuu jotenkin, niin ota silloin huomioon, että voit olla tekemisissä narsistin kanssa. Jouluja ja synttäreitä ei oikein voi laskea, mutta kuten sanoin jos tilanne tuntuu yhtään oudolta tai kiusalliselta jotenkin, tämä siksi, että pitää oppia tunnistamaan ne piirteet, nasset käyttäytyvät hämmästyttävän samanlaisesti kuin lajitoverinsa ja paljastuvat myös noiden tyypillisten toimintamalliensa vuoksi, pitää vaan olla tarkkana...
Alussa on se lahjontavaihe, esim. kummin kaiman serkulle annettu timanttisormus. Pikkuhiljaa alkaa kiusaamis- ja kuppausvaihe (narsisti kuppaa omaisuutesi). muistutetaan mitä kaikkea hän on antanut lahjaksi ja miten kiitollinen pitäisi olla. Anteeksi pitäisi siltä sontakasalta pyydellä kokoajan, ilman syitä.
Minun narsisti on perheenjäsen. Pitää itseään muita parempana, tietää kaiken. Ei tunne rajoja, tonki hotellissa minun kaapin, kun olin vessassa. Äidin kuoleman jälkeen ullakolta löytyi laatikko, jossa päällä minun nimi ja sisällä mm. minulle kuuluvia papereita kouluajalta jne. Narkku avasi laatikon silmieni alla! Kun jälkeenpäin sanoin kaapin tonkimisesta "ei muistanut" ja tavaroista hän sanoi, että "hänellä ei mitään tavaroita koskaan ollutkaan". Eli ei tunne rajoja, ei tunni käyttäytyvänsä huonosti, ei pyydä edes anteeksi. Periaatteessa kieltää ja kiertää tapahtuneen.
Narkku syyttää minua asioista, mitkä ovat hänen omaa käytöstään. Syyttää kaikkia muita ihmisiä kaikesta. Pitää itseään muita viisaampana. On kaikkitietävä ja pitää itseään jo esikoisasemansa takia etuoikeutettuna. On käyttänyt minua kynnysmattonaan ja oksennusämpärinään. Syyttää minua kaikesta, myös siitä, mihin minulla ei ole ollut osaa eikä arpaa. Mm. vanhempieni käytöksestä.
Olen laittanut sisaruussuhteen paussille. Kirjoitin, että vastaan vain asiaviesteihin. Narsisti ei tajua, miten tuskaista on olla jatkuvan vihan, syyttelyn, loukkausten ja nimittelyn kohteena. Yksi viimeisistä viesteistä oli, että koska hän on "niin harvoin" kritisoinut minua, pienikin kritiikki voi tuntua niin kovalta. Haistapa vee.
Jos jollakin on samanlaisia kokemuksia, jos pelkäät narsistiasi: älä ikinä sano sitä narsistille. Narsisti tuntee sitten heikon kohtasi, käyttää sitä hyväkseen ja tuntee itsensä vielä vahvemmaksi.
Täällä joku kirjoitteli, että kukaan ei varmasti ole edes tavannut narsistia. Tälle ihmiselle toivon, että ei satu omalle kohdalle. Ihmetellään myös, miksi kestää niin kauan, ennen kuin huomaa narsismin. Se kestää. Olimme asuneet vuosikymmenet eri paikkakunnilla. Kommunikointi oli aivan hyvää, kunnes muutin lähemmäksi narkkua ja olimme paljon toistemme kanssa tekemisissä. Siinä aukesi myös se, miten narkku oli kohdellut lapsiaan. Minulle hän esitti ymmärtäväistä vanhempaa, jolla ei mm. ollut mitään aggressio-ongelmia. Jälkeenpäin yksi lapsista kertoi, minkälaista he--vettiä kotona oli ja miten varpaillaan hän oli vuosikaudet ollut. Aggressiot eivät rajoittuneet pelkkään huutamiseen. Sen kuulin yhdeltä lapsista.
Narkulle on ollut aina tärkeää esittää ulospäin kultivoinutta. Lapset mm. laitettiin soittamaan instrumentteja, joista he eivät yhtään välittäneet. Tärkeää on ollut myös, että asuu hyvässä kaupunginosassa ja talossa, jossa asuu varakkaampiakin ihmisiä. (No, eihän kukaan slummissakaan halua asua, mutta narkku on tätä asumisjuttua tosi usein hokenut).
Minulle juttu alkoi hahmottua, kun huomasin, miten vaivattomasti narsisti syytti minua mm. aggressiivisesta käyttäytymisestä. Itse olen usean kerran ollut todistamassa, miten madame menettää hermonsa. Silloin huomasin projisoinnin ja sen jälkeen pala palalta tunnistin muut käyttäytymiskuviot. Minua kohtaan hänellä on kauna, kateus ja mustasukkaisuus.
Viestittely on ollut syyttelyä, nimittelyä, loukkauksia ja sitten ykskaks olenkin maailman mukavin perheenjäsen ja rakas. Nämä on ollut minun narsistin minulle tarjoamia vaihtokylpyjä, joita en tarvitse.
Otin selvää, voisinko viedä asian poliisille tai asianajalle. (Minua mm. syytettiin varkaudesta). Niin kauan, kun viestit ovat kahdenkeskeisiä, on ilmeisesti mahdollista vedota vain häirintään. Luin kyllä jostain, että kunnianloukkauksesta voisi tulla ns. teko myös kaksinkeskeisessä viestittelyssä. Tällä hetkellä voidaan huomioida jopa viisi vuotta vanha viestittely.
Olen sanaton. Tällainen, tai itse asiassa toinenkin, on tuttavapiirissä. Ensinnäkin, narsisti peilaa eli syyttää muita omista tekosistaan, se on voinut tehdä jopa rikoksia joista sitten syyttää muita, yleensä lähisukulaista. Aina jos on mahdollista kannattaa narsku haastaa oikeuteen mutta pitää olla todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Narsisteja on monenlaisia. Minun narsisti mm. toi aina jotain mukanaan, kun kävi kylässä (olemme sisaruksia). Kerran osti minulle kuukauden puhelinpaketin, mitä en edes olisi halunnut. Antaminen jne. kun ei ole pyyteetöntä, vaan jotain, josta voi jälkeenpäin muistutella.
Kun muutin pari vuosi sitten, narsisti tarjoutui auttamaan tai että hänen perheensä voi auttaa. En missään nimessä halunnut sitä, koska tiesin, että siitä saisin jälkeenpäin kuulla, miten hän ja hänen perheensä on minua auttanut. Parin viime vuoden aikana suhteemme vain meni huonompaan suuntaan. Sain haukkumisia ja nimittelyjä niskaani sekä äitini kuoleman jälkeen sain kuulla, että "sait äidin elinaikana jo aivan tarpeeksi" - eli minulle ei kuuluisi minkäänlaista perintöäkään.
Olen saanut niskaani niin paljon moskaa, että nyt kyllä riitti. Mitähän olisin saanut kuulla, jos narkku perheineen olisi ollut auttamassa minua muuttotöissä?
Ihminen, joka on minua nimitellyt, minua haukkunut, käyttäytynyt aggressiivisesti ja minua ikivanhoista asioista syyttänyt (joista hän muistaa useat väärin") syyttää minua: "SINÄ olet todella pitkävihainen" ja "SINÄ olet pelottava". Haista PEE. Juuri tämä on projisointia ja todellisuudesta kieltäytymistä.
Kun narsisti ei kestä omaa itseään, turhautuneisuus ja aggressio puretaan syntipukkiin. Narsisti ei myöskään tajua, miten stressaavaa ja henkisesti rasittavaa hänen uhrinsa elämä on.
Kuvaava kirjoitus.
Minuakin on muistutettu vuosien takaisesta toistuvasta auttamisesta todellisuuden ollessa jotain minimaalista.
Samoin kun n on itse tosi hyökkäävä ja yksipuolisen uhkaava, on hän sanonut et olen pelottava. (???)
Mistä tuo hänen paha olo tulee?
Eikö hänen itsetunto kestä myöntää hänen olevan se hullu riehuja?
Ja epävarmuus omasta riittävyydestä niin suurta että elämän tapa pitää piikit pystyssä ja hyökätä.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että narsisti ei uskalla katsoa itseään silmiin eikä kestä sitä, mitä itse on tehnyt. Oma käytös projisoidaan syntipukkiin, etsimällä etsitään vaikka miten vanhoja asioita, joista toista voi syyttää. Typerintä on, kun narsisti vielä itse täysin unohtaa oman toimintansa tai täysin vääristelee menneisyyttä. Minulla on tästä kaikesta ikävä kyllä kokemusta.
Aijoo. Minulla oli muuten muinoin poikaystävä, joka oli narsistin mielestä joku kaksoisagentti. Olimme lentoasemalla päässeet muka jollekin alueelle, johon normaali matkustaja ei pääse. Tätä narsisti toisti minulle yli 25 vuotta aina pikkuhiprakassa. Pari vuotta sitten hänelle selvisi, että olimme olleet lentokentällä aivan normaalisti kahvilassa, joka on ennen turvatarkastusta olevalla alueella, jonne pääsee kuka tahansa.
Sain muuten kuulla muitakin ihmejuttuja. Kun en uskonut näitä salapoliisi- ja vakoilutarinoita (minua muka tarkkailtiin), hän sanoin minulle, että "on parempikin, että et näitä juttuja usko etkä ymmärrä. Pääset paljon helpommalla". Tästä on jo yli kolmekymmentä vuotta. Silloin ei puhuttu gaslightingista. Tämä on vainoharhaa ja sitten vielä syytetään toista siitä, että on niin tyhmä, että ei edes mitään ymmärrä.
Tämä juttu nyt ei niin tarkasti liity narsismiin muuten kuin sillä tavalla, että minun narsisti pitää itseään muita fiksumpana ja kivahan sitä on vähätellä toisen älykkyyttä.
Minulla on "klassisia" narsistijuttuja kyllä jakaa melkoinen määrä....
Narsisti pelottelee uhrejaan kaikenlaisilla ufojutuilla, esimerkiksi että tuntee hyvin jonkun tietokoneneron joka käy antamassa ohjeita, miten esim voi salakuunnella toisen puhelinta, päästä toisen koneelle jne.
Sillä on paljon vaikutusvaltaisia ystäviä, papeista asianajajiin.
Se pelottelee kaikkia (jotka kokee uhkaksi) että tietää kyllä kaiken mitä teette ja puhutte.
Nämä siis kaikki ihan satua, ystäviä ei edes ole, kaikki on vihollisia. Narsisti on patologinen valehtelija ja kun itse pelkää pelottelee muita. Harmi vaan kun moni uhri tulee oikeasti hulluksi, vainoharhaiseksi.
Alussa on hurmaamisvaihe kyllä, mutta jos on pidempi suhde narsistiin niin huomaa, että ajoittain tulee lyhyitä jaksoja jolloin narsisti "kohottaa" omaa asemaansa uhrin silmissä. tarkoitusperät näille lyhytkestoisille jaksoille eivät ole vilpittömiä, niihin kuuluu taka-ajatus/ajatuksia, jotka ovat laskelmoituja. Eli narsisti on äärimmäisen taitava tuossa siiman antamisessa. Et kuitenkaan saa liikaa siimaa vaan juuri sopivasti jotta pysyt hiukan hämmentyneenä ja hovin jäsenenä. Olet tärkeä narsistille, et perinteisessä mielessä vaan hovin jäsenenä. Nämä laskelmoidut lahjontahetket ovat helposti hämmentäviä ja ihan siitä syystä, että ennen tätä lahjontahetkeä on käytös voinut olla hyvin omituista jo pidemmällä ajanjaksolla. Narsisti on huomannut tämän nokkelana"ihmistuntijana"ja antaa nyt vähän siimaa, että pääset tolpillesi, kohta kuitenkin matto vedetään jalkojesi alta uudestaan, joten älä pidä tällaista lahjontaa oikeana lahjana sillä on vilpilliset ja katalat tarkoitusperät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kukaan ole tavannut yhtäkään narsistia. Sen diagnoosin saaneita on erittäin vähän.
Kannattaisi vähän tutkia muitakin diagnooseja eikä hokea tuota typerää sanaa. Katsos ihminen voi olla pelkästään mu lkku.Täällä puhutaan juurikin aidoista kohtaamisista narsistien kanssa. Se tietää joka on kokenut.
Voi toki olla, että kaikki narsistista piirteitä omaavat eivät saisi virallista diagnoosia. Minusta sillä ei ole väliä. Täällä kuvataan kusipäitä ja kusipäistä käyttäytymistä. Ja he jotka tällaisen käytöksen kohteeksi joutuvat, ansaitsevat kaiken mahdollisen vertaistuen.
Isäni oli väkivaltainen narsisti. Oli väkivaltainen psyykkisesti ja fyysisesti. Pahoinpiteli kaikkia läheisiään monin tavoin mm. eri esineillä hakkaamalla.
Jos kuitenkin käy niin, että narsisti mitoittaa toimintansa väärin ja uhri pääsee lähtemään hovista/ottaa etäisyyttä. voi siitä seurata jonkinmittainen (määrittelemätön ajanpituus) tauko, jolloin narsisti ei otakkaan yhteyttä, mutta koska narsisti "omistaa" ihmiset, aloittaa hän hooveroinnin sopivalla hetkellä ja yrittää näin imuroida sinut takaisin hoviinsa. Ihmiset ovat esineitä narsistille vähän kuin joku autokokoelma autotallissa ja harmittaahan se jos sieltä puuttuu yksi malliyksilö...
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin käy niin, että narsisti mitoittaa toimintansa väärin ja uhri pääsee lähtemään hovista/ottaa etäisyyttä. voi siitä seurata jonkinmittainen (määrittelemätön ajanpituus) tauko, jolloin narsisti ei otakkaan yhteyttä, mutta koska narsisti "omistaa" ihmiset, aloittaa hän hooveroinnin sopivalla hetkellä ja yrittää näin imuroida sinut takaisin hoviinsa. Ihmiset ovat esineitä narsistille vähän kuin joku autokokoelma autotallissa ja harmittaahan se jos sieltä puuttuu yksi malliyksilö...
Narsisti ei unohda koskaan, jos on joskus saanut ns siipeensä, kosto tulee välittömästi tai vuosien päästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani narsisti tutustuessamme teki puolestani asioita, joita en pyytänyt hänen tekevän. Noin 3(?) kuukauden jälkeen alkoi vittuilu, haukkuminen ja nälväily, jonka puki sarkasmiksi ja huumoriksi. Olin kuulemma lapsellinen, kun en ymmärtänyt mitä hyvä huumori oli. Yrittäessäni ratkaista yhtä erimielisyys tilannetta hän muuttui muuriksi, eikä suostunut nähdä mitä oli tehnyt mielestäni väärin.
Tuttu kuvio ... ja se nauttii kun saa haukkua muiden kuullen lapselliseksi ja vainoharhaiseksi ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu kuvio ... ja se nauttii kun saa haukkua muiden kuullen lapselliseksi ja vainoharhaiseksi ym.
Jep, ja kertoa esimerkkejä ja naureskella kuinka olet tyhmä ja hullu. Ainoa vaan että niissä stooreissa on yleensä ripaus totta ja loppu täysin väritettyä. Ja hei, eiks sulla oo huumorintajua, hah haa!
Jos itse kerrot hänestä jotain negatiivista muille hän kostaa kun ei ole todistajia paikalla.
Narsisti-isäni "koukutti" naisia rahalla, jota hänellä ei oikeasti ollut. Kaikki omaisuus oli pankkivelkaa, jota otti perinnöksi saatua maapaikkaa vastaan. Kuollessa velkaa oli yli 100 000 euroa. Autokin oli hänellä aina velkavetoinen, mutta hieno toki, mutta liian kallis oikeaan tulotasoon verrattuna. Rakennusmiehen palkalla leikittiin rikasta jolla uudet mersut alla.
Koukutti siis naisia itseensä rahalla. Eli otti pankista lainaa, minkä lainasi naistutuilleen milloin mitäkin hankintaa varten ja viralliset velkakirjat toki tehtiin aina, ja naiset luulivat, että lainaa omia rahojaan, eikä pankkilainaa.
Sitten kun tuli väistämättömiä eroja (riehumisen, väkivallan ja juopottelun takia) joita tuli naisten kanssa useita elämän aikana, niin haki rahojaan takaisin oikeusteitse jos jotain maksuhaluttomuutta ilmeni. Ja tietysti voitti aina, kun velkakirjat oli tehty.
Narsistin sanasalaatit ovat rasittavia mutta piremmän päälle läpinäkyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsisteja ei saada oikeuteen perheväkivallastaan?
"Tapan teidät kaikki jos menette kertomaan poliisille!"
Onko tässä kyseessä väkivaltainen narsisti vai väkivaltainen ääliö/rikollinen? Kumpikin mahdollista. Tutkimusten mukaan narsisteilla kyllä on taipumus väkivaltaan - tämän löysin Dr. Googlen avulla.
Narsisti käyttää aina henkistä väkivaltaa vaikkei nyrkin iskuja olisikaan. Eron aikaan narsisti alkoi kiusata eri tavoin ja jatkoi sitä siihen saakka kun löysi uuden uhrin. Mukana oli myös uhkailua fyysisellä väkivallalla. Tavallaan kadun sitä etten tehnyt rikosilmoitusta silloin. Pelkäsin mitä tapahtuisi jos tekisin sen. Jälkeenpäin mietittynä olisi ollut hyvä, että olisi tullut joku merkintä jonnekin tuosta kaikesta. Mennyttä mikä mennyttä, onnellinen olen siitä ettei tuo henkilö ole enää elämässäni millään tavalla. Toipuminen siitä kaikesta pa*kasta tosin vie aikaa.
Kun tulee ero narsistista niin kaikki siltä tulleet sähköpostit, tekstiviestit ym. kannattaa ottaa talteen. Niillä voi todistaa tarvittaessa minkälainen se oikeasti on, vaikka esittäisi ulospäin muille ihmisille jotain ihan muuta. Eroon kannattaa valmistautua jo etukäteen, koska nuo hullut lähtevät usein tuolle uhkailu -ja häirintälinjalle siinä kohtaa.
Narsismin merkitys on nykyään aivan toinen kuin ennen. Narsismi tarkoitti ennen huomiohakuisuutta ja yksilöllisyyttä. Ei mitään piilevää pahuutta. Yhteiskunta on nykyään läpeensä narsistinen.
80-luvulla kun rokkarit pitivät ravintolabileet, niin Ilta-Sanomat uutisoi: "Narsistit tapasivat toisiaan"
Aivan kuin psykologia olisi liuttanut narsismin merkityksen tahallaan pois sen alkuperästä.
Ihan tuttua juttua nämä kirjoitukset. "Sä olet ihan sairas, ei ole tapahtunut noin, en ole sanonut noin (vaikka on esim. viestit todisteena), oot ihan psykoosissa, hullu akka!"
Onneksi pääsin tuosta hullusta eroon mutta traumat siitä jäi. Tsemppiä kaikille samojen asioiden kanssa painiville.