Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Narsismin merkitys on nykyään aivan toinen kuin ennen. Narsismi tarkoitti ennen huomiohakuisuutta ja yksilöllisyyttä. Ei mitään piilevää pahuutta. Yhteiskunta on nykyään läpeensä narsistinen.
80-luvulla kun rokkarit pitivät ravintolabileet, niin Ilta-Sanomat uutisoi: "Narsistit tapasivat toisiaan"
Aivan kuin psykologia olisi liuttanut narsismin merkityksen tahallaan pois sen alkuperästä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö otettiin käyttöön diagnoosina vuonna 1980. Se sisällytettiin DSM:ään (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). On oletettavaa, että on kestänyt jonkin aikaa, ennen kuin on vedetty raja itsehyväisten "pikkunarsistien" ja persoonallisuushäiriöisten narsistien välille.
Omien kokemuksieni mukaan narsisti ei pyytele anteeksi, projisoi, pitää itseään muita parempana, tekee kaikki "vain muita varten" (kun on pelannut omaan pussiinsa), käyttäytyy aggressiivisesti eikä mm. kunnioita muitten ihmisten rajoja. Lisäksi päälle vielä suoranainen haukkuminen ja nimittely. Tämä tuli minulle ajan mukaan niin raskaaksi, että laitoin välit poikki. Kyseessä on sisarus. Vanhemmat eivät enää elä. Äitini kuoleman jälkeen tiesin, että perinnönjaostakin tulee epämiellyttävää. Halusin olla riitelemättä, koska en halunnut, että äidin asioiden takia ollaan tukkanuottasilla ja huudetaan naama punaisena.
Sain kaiken koetun jälkeen vielä suoranaisia solvauksia niskaani. Sen jälkeen ilmoitin, että lopetan kommunikoinnin. Välillä narsisti lähetteli tekstiviestejä ja kai valokuviakin, aivan kuin kaikki olisi ennallaan. En vastannut. Elän näin paljon vapaammin ja ilman pelkoa siitä, mitä lokaa, haukkumista tai aggressioita saan seuraavaksi niskaani. Narsisti ei ikinä tule myöntämään aggressiivista käyttäytymistään, haukkumista ja nimittelyä. Narsistit aiheuttavat uhreissaan pelkotiloja, unettomuutta jne. johon liittyy aivan suoranaisia ruumiillisia vaivoja. Narsisti ei koskaan ajattele, mitä hänen käytöksensä vaikuttaa toisen ihmisen psyykkeen ja terveyteen. Olen nyt parantumisvaiheessa : ) Haluan suunnata katseeni tulevaisuuteen päin ja yrittää jättää kaiken pa-kan taakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. Hyväntahdoneleenä saatu lahja tai tavara yms. Jonka saaminen tuntuu vähän oudolta tai ei sovi tilanteeseen. Tämä voi olla yksi keino kuten tuossa aiemmin jo mainittiinkin. Eli keino nostaa myöhemmin itsensä jalustalle "ritarillisen" toiminnan ansiosta. Jos saat tuollaisen lahjan tai tavaran ja tulee vähänkään sellainen olo, että olikohan tuo tarpeellista, tai miksi tämä lahja? sekä varsinkin jos huomaat, että vilpittömyys puuttuu jotenkin, niin ota silloin huomioon, että voit olla tekemisissä narsistin kanssa. Jouluja ja synttäreitä ei oikein voi laskea, mutta kuten sanoin jos tilanne tuntuu yhtään oudolta tai kiusalliselta jotenkin, tämä siksi, että pitää oppia tunnistamaan ne piirteet, nasset käyttäytyvät hämmästyttävän samanlaisesti kuin lajitoverinsa ja paljastuvat myös noiden tyypillisten toimintamalliensa vuoksi, pitää vaan olla tarkkana...
Narsisteja on monenlaisia. Minun narsisti mm. toi aina jotain mukanaan, kun kävi kylässä (olemme sisaruksia). Kerran osti minulle kuukauden puhelinpaketin, mitä en edes olisi halunnut. Antaminen jne. kun ei ole pyyteetöntä, vaan jotain, josta voi jälkeenpäin muistutella.
Kun muutin pari vuosi sitten, narsisti tarjoutui auttamaan tai että hänen perheensä voi auttaa. En missään nimessä halunnut sitä, koska tiesin, että siitä saisin jälkeenpäin kuulla, miten hän ja hänen perheensä on minua auttanut. Parin viime vuoden aikana suhteemme vain meni huonompaan suuntaan. Sain haukkumisia ja nimittelyjä niskaani sekä äitini kuoleman jälkeen sain kuulla, että "sait äidin elinaikana jo aivan tarpeeksi" - eli minulle ei kuuluisi minkäänlaista perintöäkään.
Olen saanut niskaani niin paljon moskaa, että nyt kyllä riitti. Mitähän olisin saanut kuulla, jos narkku perheineen olisi ollut auttamassa minua muuttotöissä?
Ihminen, joka on minua nimitellyt, minua haukkunut, käyttäytynyt aggressiivisesti ja minua ikivanhoista asioista syyttänyt (joista hän muistaa useat väärin") syyttää minua: "SINÄ olet todella pitkävihainen" ja "SINÄ olet pelottava". Haista PEE. Juuri tämä on projisointia ja todellisuudesta kieltäytymistä.
Kun narsisti ei kestä omaa itseään, turhautuneisuus ja aggressio puretaan syntipukkiin. Narsisti ei myöskään tajua, miten stressaavaa ja henkisesti rasittavaa hänen uhrinsa elämä on.
Kuvaava kirjoitus.
Minuakin on muistutettu vuosien takaisesta toistuvasta auttamisesta todellisuuden ollessa jotain minimaalista.
Samoin kun n on itse tosi hyökkäävä ja yksipuolisen uhkaava, on hän sanonut et olen pelottava. (???)Mistä tuo hänen paha olo tulee?
Eikö hänen itsetunto kestä myöntää hänen olevan se hullu riehuja?
Ja epävarmuus omasta riittävyydestä niin suurta että elämän tapa pitää piikit pystyssä ja hyökätä.
Hei. Juuri sitä se on. Itsetunto ei kestä oman käyttäytymisen tutkiskelua. Tutkitaan oikein suurennuslasin kanssa, onko joskus 30-40 vuotta sitten joku sanonut minusta jotakin, jota hän voi kätevästi lainata. Sitten puhuu mm. siitä, että noin 12-vuotiaana olin lukenut hänen päiväkirjaansa. Mitä hän ei itse muista on se, että hän ei pelkästään lukenut minun päiväkirjaani, vaan jopa kirjoitteli sinne kommenttejaan. Mutta sitähän narsku ei missään tapauksessa muista. Miksi ei? Koska ei tunne rajoja, ei myöskään muista sitä, että on niitä ylittänyt.
Kun pari vuotta sitten hän paiskoi raivoissaan tavaroita äitini keittiössä, lähdin pihalle. Kun otin jutun puheeksi, hän kysyi vain, "menikö muka jotain rikki"? Mikä kriteeri se on? Eikö pelkkä aggressiivinen paiskominen riitä toisen pelotteluun? Narsisti saa käyttäytyä miten vaan, koska muilla ihmisillä ei ilmeisesti ole mitään tuntemuksia. Narsisti muistutti minua, että en blokkaisi häntä, koska hän käyttäytyy kauniisti, kuten aikaisemminkin. Eipä voisi olla narsistin kuva itsestään kauempana todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin käy niin, että narsisti mitoittaa toimintansa väärin ja uhri pääsee lähtemään hovista/ottaa etäisyyttä. voi siitä seurata jonkinmittainen (määrittelemätön ajanpituus) tauko, jolloin narsisti ei otakkaan yhteyttä, mutta koska narsisti "omistaa" ihmiset, aloittaa hän hooveroinnin sopivalla hetkellä ja yrittää näin imuroida sinut takaisin hoviinsa. Ihmiset ovat esineitä narsistille vähän kuin joku autokokoelma autotallissa ja harmittaahan se jos sieltä puuttuu yksi malliyksilö...
Narsisti ei unohda koskaan, jos on joskus saanut ns siipeensä, kosto tulee välittömästi tai vuosien päästä.
Näin on. Narsisti muistaa vuosikymmenien takaiset asiat. Niitä tongitaan ja niistä syytetään ja haukutaan, vaikka narsistilla itsellään on paljon enemmän pahaa käytöstä kontollaan. Tämä on enemmän kuin uuvuttavaa. Todellista hyökytystä, jota ei kukaan kestä. Ei auta muu kuin välit poikki tai grey rock -strategia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuitenkin käy niin, että narsisti mitoittaa toimintansa väärin ja uhri pääsee lähtemään hovista/ottaa etäisyyttä. voi siitä seurata jonkinmittainen (määrittelemätön ajanpituus) tauko, jolloin narsisti ei otakkaan yhteyttä, mutta koska narsisti "omistaa" ihmiset, aloittaa hän hooveroinnin sopivalla hetkellä ja yrittää näin imuroida sinut takaisin hoviinsa. Ihmiset ovat esineitä narsistille vähän kuin joku autokokoelma autotallissa ja harmittaahan se jos sieltä puuttuu yksi malliyksilö...
Narsisti ei unohda koskaan, jos on joskus saanut ns siipeensä, kosto tulee välittömästi tai vuosien päästä.
Näin on. Narsisti muistaa vuosikymmenien takaiset asiat. Niitä tongitaan ja niistä syytetään ja haukutaan, vaikka narsistilla itsellään on paljon enemmän pahaa käytöstä kontollaan. Tämä on enemmän kuin uuvuttavaa. Todellista hyökytystä, jota ei kukaan kestä. Ei auta muu kuin välit poikki tai grey rock -strategia.
Narsisti jaksaa viidenkymmenen vuoden päästäkin jauhaa jotain lapsellista kansakouluaikaista tapahtumaa joka ei kummosempi ole ollut mutta saa toisen vaivautuneeksi joka on pääasia. Totta on että narsistit ovat lapsellisia jälkeenjääneitä koko ikänsä vaikka täysin laskelmoivia piruja onkin.
Minä yritän unohtaa ja siirtyä eteenpäin positiivisia puolia ajatellen, mutta narsisti haluaa märehtiä, kirjoittaa kalenteriin ylös riidat ja niiden syyt. Yleensä minä tietenkin olen se syypää. Sitten makustelee niitä vielä vuosien päästä ja sitä mitä ole sanonut. Mutta kun minä muistutan jostain törkeästä käytöksestä vuosien takaa tai siitä kuinka joku muu on huomauttanut hänen käytösestään saa narsisti raivarin ja syyttää raivokkaasti minua vanhojen muistamisesta ja siitä että olen paha ihminen. Olen ylipäätään huomannut että olen hänen mielestään ihan kamala ihminen ja olen aina tavalla tai toisella syypää riitoihimme ja minä teen kaiken aina jotenkin väärin ja olen tietenkin tyhmä. Tätä tyhmän hokemista on hoettu minulle niin pitkään että alan itsekin siihen uskoa. Ennen uskoin myös olevani melko hyvä ihminen, mutta nykyään uskon olevani lähinnä paha.
Myös tuo että jos en huomioi tarpeeksi kiinnostuneesti hänen kertomaansa ja katso päin niin heti ollaan raivoamassa, mutta minä olen myös syypää, jos keskeytän hänen pelin, kirjan lukemisen tai lepotauon omilla asioillani ja pilaan kaiken, eikä hän jaksa keskittyä minun sanomisiini ja sanoo sen kyllä suoraa.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän unohtaa ja siirtyä eteenpäin positiivisia puolia ajatellen, mutta narsisti haluaa märehtiä, kirjoittaa kalenteriin ylös riidat ja niiden syyt. Yleensä minä tietenkin olen se syypää. Sitten makustelee niitä vielä vuosien päästä ja sitä mitä ole sanonut. Mutta kun minä muistutan jostain törkeästä käytöksestä vuosien takaa tai siitä kuinka joku muu on huomauttanut hänen käytösestään saa narsisti raivarin ja syyttää raivokkaasti minua vanhojen muistamisesta ja siitä että olen paha ihminen. Olen ylipäätään huomannut että olen hänen mielestään ihan kamala ihminen ja olen aina tavalla tai toisella syypää riitoihimme ja minä teen kaiken aina jotenkin väärin ja olen tietenkin tyhmä. Tätä tyhmän hokemista on hoettu minulle niin pitkään että alan itsekin siihen uskoa. Ennen uskoin myös olevani melko hyvä ihminen, mutta nykyään uskon olevani lähinnä paha.
Myös tuo että jos en huomioi tarpeeksi kiinnostuneesti hänen kertomaansa ja katso päin niin heti ollaan raivoamassa, mutta minä olen myös syypää, jos keskeytän hänen pelin, kirjan lukemisen tai lepotauon omilla asioillani ja pilaan kaiken, eikä hän jaksa keskittyä minun sanomisiini ja sanoo sen kyllä suoraa.
Samanlaisia kokemuksia on minullakin. Narsisti vaatii kaiken huomion - ja heti. Jos asia on toisinpäin, saa kuulla, että nyt ei ole aikaa ja tämä sanotaan moittivasti ja aggressiivisesti.
Tuttua on myös se, että jos uskaltaa ottaa esille narsistin todella törkeän käytöksen, asia kääntyy aivan ylösalaisin. Narsistilta tulee sellainen ryöppy lokaa naamalle, että sitä on vaikea kuvailla. Kaikki vuosikymmenien takaiset "laiminlyönnit" otetaan esille. Asiat, joista narsisti ei ole koskaan puhunut eikä olisi ikinä edes suostunut keskustelemaan. Ykskaks aggressiivisuuteen taipuvainen narsisti onkin uhri, jota olet kohdellut huonosti koko suhteen ajan.
Narsisti punoo juonia, aina. Narsisti on huono häviäjä, sillä on aina selitys valmiina.
Maassamme on yksi tällainen julkkis, hyveposeeraaja. Sillä on takuulla suunnitelma b jos vaalit menisikin huonosti, on pedannut paikkaa isoon maailmaan jo jonkin aikaa. Aika näyttää jos vaalit meneekin hyvin ja iso maailma kiinnostuu, tai jos molemmat menee mönkään, onko olemassa suunnitelma c? Jos näin, on ne syylliset aina muita.
Osaako kukaan sanoa kokemuksesta tai muuten, että jos lääkärillä on itsellään narsistisia piirteitä, kykeneekö hän tunnistamaan, mikäli potilas on ilmiselvä narsisti? Tunnistavatko narsistit ylipäätään muita narsisteiksi?
Onkohan tutkittu kuinka suuri osa narsisteista on miehiä?
Tämä muakin kiinnostaa, että tunnistaako narsisti oikeasti toisen narsistin? Koska toki muita syyttää tarvittaessa narsisteiksi, mutta sehän ei tarkoita, että nämä ihmiset oikeasti ovat sitä. Siihen en usko, että useinkaan narsisti tunnistaa itseään sellaiseksi. Toisaalta kiinnostaako narsistia mikä toinen oikeasti on? Siis keskittyykö edes toiseen ihmiseen niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa kokemuksesta tai muuten, että jos lääkärillä on itsellään narsistisia piirteitä, kykeneekö hän tunnistamaan, mikäli potilas on ilmiselvä narsisti? Tunnistavatko narsistit ylipäätään muita narsisteiksi?
Tätä lienee mietitty usein että tunnistaako toisensa. Ei mielisairaalan potilaat, ei myöskään dementikot tunnista.
Kun molemmilta narsisteilta tulee pa*kaa suun täydeltä on kuin kaksi suustaan kiinnikasvanutta siamilaista kaksosta joille iskee oksennustauti, tai riittää kun toiselle iskee.
Narsisti ei varmaan useinkaan tunnista että olisi narsisti, toisia narsisteja saattaa kyllä tunnistaa. Psykopaatti usein tunnistaa olevansa psykopaatti, muttei mielellään näe itsessään narsistisia piirteitä. Narsismilla kun ei voi ylpeillä missään tilanteessa. Mutta kyllä kaikilla psykopaateilla on narsistisia piirteitä. Keskustelu loppuu lyhyeen kun aiheeseen ei enää liity mitään mistä voisi itse hyötyä. Asia pitää jollain tavalla koskea itseä.
Jos henkilölle jolla on paljon narsistisia piirteitä onnistutaan jotenkin tutkimuksin osoittamaan asia, niin kyllä kai on mahdollista että hän näkee ja tunnistaa itsensä narsistiksi. Todennäköisesti pitää suunsa tästä kiinni ja vielä todennäköisemmin alkaa valehdella myös itselleen.
Miten saada traumasidos katkaistua? Olo on kun kärpäsellä seitissä. Mitä enemmän rimpuilen, sitä sitkeämmin pysyn kiinni. Hämähäkki ei ymmärrä olevansa itsekin jumissa ja tulkitsee lisäksi erheellisesti, että pitäisin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten saada traumasidos katkaistua? Olo on kun kärpäsellä seitissä. Mitä enemmän rimpuilen, sitä sitkeämmin pysyn kiinni. Hämähäkki ei ymmärrä olevansa itsekin jumissa ja tulkitsee lisäksi erheellisesti, että pitäisin tilanteesta.
No contact eli totaalinen välien katkaisu eli yhteydenpidon lopettaminen on ensimmäinen askel. Ilman sitä trauman työstäminen ei voi edes alkaa, niin kauan kuin jatkat yhteydenpitoa välttelet totuuden ja kivun kohtaamista.
Joskus vaatii ihan paikkakunnan muuton. Riippuu paljon siitä saatko aitoa tukea mistään. Narsistista suhdetta on vaikea ymmärtää jos ei ole siitä kokemusta ja toisaalta jos on itsekin vielä hyvin rikki. Eli toinen samassa jamassa oleva kaveri ei automaattisesti vie yhtään eteenpäin.
Auttajan pitäisi olla vakaa ja selväpäinen, aidosti turvallinen ja toisaalta omista rajoistaan vahvasti tietoinen. Narsistin uhri ei näitä ominaisuuksia omaa, hänen psyyken tasapainoaan on järkytetty eikä hän oikein tiedä mihin uskoisi, edes itsessään.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009341568.html
"Rikokset tapahtuivat noin 1,5 vuoden aikana sen jälkeen, kun pari erosi syksyllä 2019.
Perjantaina annetun tuomion mukaan mies oli soittanut entiselle avopuolisolleen yhden päivän aikana jopa yli 1800 puhelua. Jotta puheluestot eivät toimisi, mies oli käyttänyt puheluihin eri puhelinnumeroita. Puhelujen lisäksi mies oli lähettänyt naiselle viestejä.
Puheluissa ja viesteissä mies oli uhannut tappaa entisen avopuolisonsa, uhannut tätä yhteisten lasten menettämisellä ja uhannut levittää naisesta paljastavia kuvia ja videoita. Lisäksi mies oli uhannut tappaa naisen miesystävät ja kaikki tulevat miesystävät.
Kerran mies oli käynyt katsomassa, olisiko nainen kotona.
Keväällä 2020 oikeudenkäynnissä, jossa käsiteltiin naisen jättämää lähestymiskieltohakemusta, mies oli tuijottanut naista koko istunnon ajan. Istunnossa mies myös oli vetänyt kätensä kaulansa yli viiltoliikkeen merkiksi ja muodostanut huulillaan sanat, joiden nainen tulkitsi olleen ”tapan sut”.
Lisäksi mies tuomittiin laittomasta uhkauksesta, koska hän oli uhannut tappaa siskonsa."
.
Narsisti esitteli tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vertaa huumevieroitukseen. Kehon hormonit pitää saada rauhoittumaan. Itsellä kesti hormonien kanssa muutama viikko, järkeä piti tukea pidempään.
Nollakonrakti, tukea irtipysymiseen toiselta ihmiseltä, tiedon lisääminen aiheeseen perehtymällä, narsistin epätoden todellisuuden hylkääminen.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009341568.html
"Rikokset tapahtuivat noin 1,5 vuoden aikana sen jälkeen, kun pari erosi syksyllä 2019.
Perjantaina annetun tuomion mukaan mies oli soittanut entiselle avopuolisolleen yhden päivän aikana jopa yli 1800 puhelua. Jotta puheluestot eivät toimisi, mies oli käyttänyt puheluihin eri puhelinnumeroita. Puhelujen lisäksi mies oli lähettänyt naiselle viestejä.
Puheluissa ja viesteissä mies oli uhannut tappaa entisen avopuolisonsa, uhannut tätä yhteisten lasten menettämisellä ja uhannut levittää naisesta paljastavia kuvia ja videoita. Lisäksi mies oli uhannut tappaa naisen miesystävät ja kaikki tulevat miesystävät.
Kerran mies oli käynyt katsomassa, olisiko nainen kotona.
Keväällä 2020 oikeudenkäynnissä, jossa käsiteltiin naisen jättämää lähestymiskieltohakemusta, mies oli tuijottanut naista koko istunnon ajan. Istunnossa mies myös oli vetänyt kätensä kaulansa yli viiltoliikkeen merkiksi ja muodostanut huulillaan sanat, joiden nainen tulkitsi olleen ”tapan sut”.
Lisäksi mies tuomittiin laittomasta uhkauksesta, koska hän oli uhannut tappaa siskonsa."
.
Narsisti esitteli tapojaan.
Tai kulttuuriaan
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä triggeröi. Exäni teki tätä elettä minulle toistuvasti, luonnollisesti lapsen nähden, kuten myös uhkasi toistuvasti mm. repiä pääni irti, sekin aina lapsen kuullen.
Harmi vain että oma exäni on niin taitava narsisti, että ei erehdy tekemään mitään tällaista ulkopuolisten nähden. Eron jälkeen kaikki viranomaiset ovat syöneet hänen kädestään, ja hän myös voitti huoltajuusoikeudenkäynnin, jossa minut leimattiin olemaan kaikkea sitä mitä exä oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä triggeröi. Exäni teki tätä elettä minulle toistuvasti, luonnollisesti lapsen nähden, kuten myös uhkasi toistuvasti mm. repiä pääni irti, sekin aina lapsen kuullen.
Harmi vain että oma exäni on niin taitava narsisti, että ei erehdy tekemään mitään tällaista ulkopuolisten nähden. Eron jälkeen kaikki viranomaiset ovat syöneet hänen kädestään, ja hän myös voitti huoltajuusoikeudenkäynnin, jossa minut leimattiin olemaan kaikkea sitä mitä exä oikeasti on.
Narsistit on kieroja ja valehtelevia paskoja, joiden valheilla ei ole mitään rajaa.
Kun nyky-yhteiskunta on läpeensä narsistinen, televisio-ohjelmat etenkin, niin ihmiset ovat liudentaneet narsismi-sanan merkitsemään jotain aivan muuta, jonkinlaista mystistä piilevää pahuutta.
Tempparit ovat narsismia, kusipäisyys ei ole.