Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joku kertomus, joka kuullosti etäisesti tutulta. Olen pieneltä paikkakunnalta, jossa jutut leviää ja pitkään ihmeteltiin yhtä perhettä, jossa toinen lapsista ei käynyt aikuistuttuaan koskaan kotonaan, tai siis kävi ehkä yhteensä pari kertaa 15 vuoteen. Myöskään ne vanhemmat eivät meinannu päästä käymään sillä aikuisella lapsella, jolla oli lapsiakin, mutta saivat nähdä näitä kerran vuodessa max pari tuntia kerrallaan. Se vanha äitiparka sitten selitteli sitä aina parhain päin kylillä, kun oli niin kummallista menoa. Sitten lopulta, kun se äiti kuoli, niin tää lapsi ei ollut mennyt edes hautajaisiin. Oli vaan heti laittanu pankkiin ja joka puolelle aggressiivisia viestejä, et perintö pitää saada. Selvisi, ettei se mennyt hautajaisiin, kun sinne hautajaisiin oli yllättäen mennyt joku sukulainen ja siellä oli ollut vain toinen lapsista naama punaisena selittelemässä, miksi toinen lapsista ei ole hautajaisiin tullut. Tää toinen aikuinen lapsi hoisi kaikki perunkirjat ja muut yksin ja teki kuolinsiivouksen niillä kotona. Niiden sukulainen kertoi, että nää aikuiset lapset ei oo enää missään tekemisissä toistensa kanssa ja se johtui siitä, kun toinen joutui tekemään kaiken eikä toinen tehnyt mitään paitsi syytti sitä toista. Niiden isä ilmeisesti elää, mutta siinäkin oli jotain kummallista, et tää toinen haastava lapsi olisi halunnut miehensä kanssa siirtää sen sairaan isän yksin kauaksi halpaan vanhainkotiin, jotta he saisi enemmän perintöä. Voin kuvitella, et toi haastavampi tyyppi syyttelis sitä toista narsistiksi, kun se yritti auttaa niitä vanhusparkoja.
Niin. Kais ymmärrät, että jos on narsistinen vanhempi, niin terve teko on laittaa välit poikki. Ja jos näin käy, niin hulluksihan ja vaikeaksi se narsistinen vanhempi lapsensa leimaa ja uhriutuu. Oliko tässä näin, niin en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joku kertomus, joka kuullosti etäisesti tutulta. Olen pieneltä paikkakunnalta, jossa jutut leviää ja pitkään ihmeteltiin yhtä perhettä, jossa toinen lapsista ei käynyt aikuistuttuaan koskaan kotonaan, tai siis kävi ehkä yhteensä pari kertaa 15 vuoteen. Myöskään ne vanhemmat eivät meinannu päästä käymään sillä aikuisella lapsella, jolla oli lapsiakin, mutta saivat nähdä näitä kerran vuodessa max pari tuntia kerrallaan. Se vanha äitiparka sitten selitteli sitä aina parhain päin kylillä, kun oli niin kummallista menoa. Sitten lopulta, kun se äiti kuoli, niin tää lapsi ei ollut mennyt edes hautajaisiin. Oli vaan heti laittanu pankkiin ja joka puolelle aggressiivisia viestejä, et perintö pitää saada. Selvisi, ettei se mennyt hautajaisiin, kun sinne hautajaisiin oli yllättäen mennyt joku sukulainen ja siellä oli ollut vain toinen lapsista naama punaisena selittelemässä, miksi toinen lapsista ei ole hautajaisiin tullut. Tää toinen aikuinen lapsi hoisi kaikki perunkirjat ja muut yksin ja teki kuolinsiivouksen niillä kotona. Niiden sukulainen kertoi, että nää aikuiset lapset ei oo enää missään tekemisissä toistensa kanssa ja se johtui siitä, kun toinen joutui tekemään kaiken eikä toinen tehnyt mitään paitsi syytti sitä toista. Niiden isä ilmeisesti elää, mutta siinäkin oli jotain kummallista, et tää toinen haastava lapsi olisi halunnut miehensä kanssa siirtää sen sairaan isän yksin kauaksi halpaan vanhainkotiin, jotta he saisi enemmän perintöä. Voin kuvitella, et toi haastavampi tyyppi syyttelis sitä toista narsistiksi, kun se yritti auttaa niitä vanhusparkoja.
Kyllä nyt on narsisti kuvan maalannut. Hyvä lapsi ja paha lapsi narsistin mustavalkoisuutta juuri.
Täällä joku kommentoi, että kuulostaa tutulta. En usko, että samoista henkilöistä kyse. Näitä tarinoita on todella paljon. Seurustelin aikanaan tytön kanssa, joka oli ihana, mutta aivan rikkinäinen. Vähän, kun pintaa pöyhi, niin todella raskas perhetausta. Hänellä oli isompi sisarus, joka dominoi koko perhettä. Hänen sanansa oli laki ja kaikkien piti mennä hänen määräysten mukaan. Oli aivan häikäilemätön tyyppi. Sain selville mm. vahingossa, että hän oli prostituoitu ja teki sitä hommaa vielä parisuhteessaan ollessaan. Ilman, että kumppani tiesi mitään. Kun heidän vanhemmat oli vielä suht terveitä (fyysisesti), eräänä iltana soi puhelin ja siellä tää sisarus soitti itkuisen puhelun, että ei kai perintövero tule maksettavaksi heti, kun vanhemmat kuolee. Tyttöni sanoi, että odotetaanko siihen saakka ensin, että joku on kuollut ja katsotaan sitten Tuo sisarus oli häikäilemätön ja yhteydessä vain, kun jotain tarvitsi ja maailman piti heti pysähtyä ja keskittyä 100 % häneen. Tuo parisuhde ei kestänyt , ja nyt minulla parisuhde jälleen kumppaniin, jolla lapsuudenperheessä isä on todella haastava. Mikähän minussa on vikana, kun vedän aina ongelmatapauksia puoleeni? Ehkä vastaus on se, että näitä tapauksia on vain yksinkertaisesti paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuulostaa kyllä väritetyltä tarinalta. Olisi kiva kuulla toinen puoli. Mitä värikkäämpi tarina, sen epätodempi. Välittyy aika kylmä kuva. Jos tämä kirjoittaja on yksinhuoltaja, niin ehkä jotenkin ymmärrettävää, mutta juhlia on edessä varmasti lukuisia, kuolinhetkeä ei toista tule.
Mitä sanoisit lapselle, jos on hänen joulujuhla, jossa hän esiintyy. Että mene kuule sinne vaan esiintymään. Äiti ei tule. Eikä kukaan tule, koska joku kuolee juuri nyt. En voi tulla tunniksi juhlaan, . Siinä olisi lapsella koottavaa: esiintymisjännitys, kukaan ei tule juhlaan ja tieto, että kun esiintyy, niin mummo kuolee sillä aikaa ehkä. Kyllä on parempi mennä tunniksi koulun juhlaan, jos läheinen jo tajuton ja siellä muuta sukua paikalla ja sitten sairaalan. Kukaan ei tiedä täsmällistä kuolinhetkeä etukäteen. Omassa tapauksessa oli näin. Kun on perhe, on hoidettava asioita ja käytävä sairaalassa aina kun voi. Itse olin joka päivä saattohoitokodissa, mutta narsisti ei olisi sallinut poistumista. Hän herjaa vuosien jälkeen, että olin suunnattoman paha juhlija, kun kävin lapseni koulun juhlassa. Saattohoitotilanteeseen eivät kaikki edes pysty henkisesti, näin sanovat alan ammattilaiset. Ja noista tilanteista päättää jokainen itse.
Narsisti ei edes hyväksy sisaruksia, koska on 3-vuotiaan tasolle jäänyt. On vain hän.
Vierailija kirjoitti:
Ahne narsisti oli laittanut välit poikki lähes koko sukuunsa, myös vanhempiinsa, sanoi ettei mene edes äitinsä hautajaisiin kun aika koittaa. Mutta kävi kyllä äitinsä luona hoitokodissa kun äiti oli jo ihan vihannes, asia oli äidin tiliotteiden tutkiminen. Lopun arvaakin: Kun perunkirjoitukset koitti alkoi tappelu kun narssu halusi kaiken.
Se on kyllä yleensä uhri, joka laittaa välit poikki. Ja jos se on narsisti, se on aivan lottovoitto. Kukaan narsistin uhri ei valita siitä, kun ne ei pidä yhteyttä.
Uskokaa tai älkää, tässä ketjussa puhutaan minusta. Viesteissä 7901 ja 7912 on sama kirjoittaja, vaikka hän esiintyy toisessa viestissä pikkukyläläisenä ja toisessa siskoni entisenä miehenä. Todellisuudessa kyseessä on sisareni, joka on tullut tänne paljastelemaan hyvin tunnistettavia asioita minusta ja tilanteita. Hän on tunnistanut minut täältä, kun haen vertaistukea ja on nyt kintereilläni paljastaen henkilökohtaisia asioita. Hän on kaikkialla kintereilläni, vaikka sovimme, ettemme ole tekemisissä. Mutta sitä en olisi uskonut, että vaino jatkuu vauvapalstalla. Näiden valhepersoonaviestien tarkoitus on se, että hän manipuloi minua uskomaan, että koko maailma, kylä eli entinen kotipaikkani, , siskon mies, kaikki tietää pahuuteni. Kaikki on valhetta. Äitini kuollessa hän teki kaikkensa, etten näkisi häntä, koska se ei olisi sopinut tarinaan, että olen niin paha, jota pitää todistella kaikkialla mm. työyhteisössä, jolla hänellä rajaton valta. Samoin hänen miehensä suvulle ja miehelle. Miehen vanhemmat ovat jo hoksanneet, että hän on narsisti. Hän teki kaikkensa, etten saisi lakiosaani tai perintöäni, jotka vanhemmat yhteisesti meille tarkoittaneet vanhemman kuoleman jälkeen. . Pimitti minulta, toiselta vanhempieni lapselta, kaikki tiedot liittyen perunkirjoitukseen ym yhteisiin asioihin. Kun soitin pankkiin kysyäkseni asioista, millä tolalla ne ovat, hän väittää viestissä 7901, että olin soittanut perinnön perässä aggressiivisena. Hän mustamaalasi myös minua viranomaisille, jouduimme ottamaan asianajajan, joka sai hänet kuriin. Puhelimeni on täynnä hänen herjaa, vainoa, kiristystä ja uhkailua vuosien varrelta. Tuokin viesti, että paljastaa minun työskennelleen prostituoituna. Pitää paikkaansa. Näin oli rahantarpeessa määräaikaisuuden päätyttyä 20 vuotta sitten ja tapailin jo silloin tulevaa miestä. Mutta niille en enää mitään voi, mutta syyttely jatkuu. Unohti kertoa, että on työskennellyt itse prostituoituna, vaikka asianajaja. Petti miestään aikanaan ja pari kertaa tuo miespolo soitti hädissään minulle ja nyt jo kuolleelle äidillemme, että mikä hänessä on parempaa kuin tässä toisessa miehessä. Hyppäsi matkoilla pettämässä jne. Haukkuu kaikki: vanhempani, ex-miehensä vanhemmat, sisarukset, nykyisen miehen vanhempineen ja hänen sisaruksen, kaverinsa. Valehtelee, etten välittänyt vanhemmistani ja kävin 2 kertaa 15 vuoden aikana siellä 600 km päässä. Useasti joulunaikaankin vanhemmat meillä käymässä, ei koskaan hänellä. Mutta minä se feikkipersoona, joka ei välittänyt. Mitä muuten edes minun ja vanhempien väliset asiat hälle kuuluu?. Mutt
a hän on jalo ihminen, välitti vanhusparoista, vaikka haukkui lyttyyn, puhelimeni täynnä haukkua. Lisäksi tuotti äidilleni tuskaa aikomalla viedä tämän omaishoitajuuden. , joka oli hänelle tärkein asia ym. Nyt täällä kintereilläni paljastellen. Tiedoksi sinulle: jätä minut rauhaan. Muuten viranomaiset, asisnajajamme ym puuttuu peliin. Herjasi, järkyttävät viestisi, vainoaminen, mustamaalaukset ym otetaan esiin ja perään kirje asianajoliitolme, jos perhettämme kiusaat yhtään enää. Et kestä sitä, että minulla on hyvä mies, 20 vuotta ollut, hienot lapset, hyvä elämä ja ollut jo ainakin 20 vuotta. Sinua olen nähnyt näiden vuosien aikana muutaman kerran + puhelut ja asiodrn pakollisen hoidon . Ne kerrat olet hyödyntänyt täysinääräisesti materiaalin hankkimisiin. Kuulemma minua vihaa kaikki ja olet jalo ihminen itse. Jätä minut rauhaan!!! Ikinä en halua noin sairasta ihmistä nähdä enää. Lopeta vihasi, katkeruutesi ja syyllistämisesi kaikkia ihmisiä kohtaan. Elä ja anna muidenkin elää. Ja hae apua. Olen ansainnut sinusta vapaan elämän ja elämäni on tosi onnellista. Oli suuri virhe olla missään yhteydessä enää, kun asian vuoksi yhteyteen palasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne narsisti oli laittanut välit poikki lähes koko sukuunsa, myös vanhempiinsa, sanoi ettei mene edes äitinsä hautajaisiin kun aika koittaa. Mutta kävi kyllä äitinsä luona hoitokodissa kun äiti oli jo ihan vihannes, asia oli äidin tiliotteiden tutkiminen. Lopun arvaakin: Kun perunkirjoitukset koitti alkoi tappelu kun narssu halusi kaiken.
Se on kyllä yleensä uhri, joka laittaa välit poikki. Ja jos se on narsisti, se on aivan lottovoitto. Kukaan narsistin uhri ei valita siitä, kun ne ei pidä yhteyttä.
Useimmiten uhri ei pääse eroon noin vain. Koska sitten alkaa kosto. Myös läheisriippuvaiset voivat pyristellä suhteessa narsistin kanssa. Sitä virhettä en itse koskaan tee enää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kommentoi, että kuulostaa tutulta. En usko, että samoista henkilöistä kyse. Näitä tarinoita on todella paljon. Seurustelin aikanaan tytön kanssa, joka oli ihana, mutta aivan rikkinäinen. Vähän, kun pintaa pöyhi, niin todella raskas perhetausta. Hänellä oli isompi sisarus, joka dominoi koko perhettä. Hänen sanansa oli laki ja kaikkien piti mennä hänen määräysten mukaan. Oli aivan häikäilemätön tyyppi. Sain selville mm. vahingossa, että hän oli prostituoitu ja teki sitä hommaa vielä parisuhteessaan ollessaan. Ilman, että kumppani tiesi mitään. Kun heidän vanhemmat oli vielä suht terveitä (fyysisesti), eräänä iltana soi puhelin ja siellä tää sisarus soitti itkuisen puhelun, että ei kai perintövero tule maksettavaksi heti, kun vanhemmat kuolee. Tyttöni sanoi, että odotetaanko siihen saakka ensin, että joku on kuollut ja katsotaan sitten Tuo sisarus oli häikäilemätön ja yhteydessä vain, kun jotain tarvitsi ja maailman piti heti pysähtyä ja keskittyä 100 % häneen. Tuo parisuhde ei kestänyt , ja nyt minulla parisuhde jälleen kumppaniin, jolla lapsuudenperheessä isä on todella haastava. Mikähän minussa on vikana, kun vedän aina ongelmatapauksia puoleeni? Ehkä vastaus on se, että näitä tapauksia on vain yksinkertaisesti paljon.
Tämä henkilö, joka tässä kirjoittaa, ei ole mies vaan nainen, joka vainoaa toista naista, sisartaan täällä paljastellen hyvin henkilökohtaisia asioita, mutta täysin valheellisesta itselleen sopivasta näkökulmasta, jossa uhri paha, hän hyvä ihminen. . Myös viesti 7901 on saman henkilön kirjoittama. Siinä hän esiintyy kylän ihmisenä. En tiedä, onko kukaan edes tässä ketjussa joutunut tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten uhri ei pääse eroon noin vain. Koska sitten alkaa kosto. Myös läheisriippuvaiset voivat pyristellä suhteessa narsistin kanssa. Sitä virhettä en itse koskaan tee enää.
Totta, mutta oman kokemukseni mukaan narsistilla on suurieleisesti kaikkiin välit poikki. Eli hän panee draaman kanssa välit poikki. Mutta palaa kostamaan. Hän luuraa sinua aina jossain. Jopa pahasti dementoituneen vanhemman vanhainkodissa on pyydetty listaa vierailuistani. Todistukseksi siitä, etten käy läheskään yhtä usein kun hän. Tämäkin todiste loputtomasta pahuudestani, mitä hovilleen hokee. Minua ei kuulemma kukaan rakasta. Ei mieheni, ei lapseni, joita nähnyt noin 5 kertaa. Mutta hän tietää. Kuolleen äitimme aivoituksia haudan takaa hän on kertonut myöskin. Nekin olivat haukkuja tietenkin ja kun äiti ei enää voi sanoa, etteivät ole totta. No kylillä puhutaan myös hyvää. Eräs henkilö sanoi, että minä, sisareni ja lapseni olivat vanhemmilleni kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta oman kokemukseni mukaan narsistilla on suurieleisesti kaikkiin välit poikki. Eli hän panee draaman kanssa välit poikki. Mutta palaa kostamaan. Hän luuraa sinua aina jossain. Jopa pahasti dementoituneen vanhemman vanhainkodissa on pyydetty listaa vierailuistani. Todistukseksi siitä, etten käy läheskään yhtä usein kun hän. Tämäkin todiste loputtomasta pahuudestani, mitä hovilleen hokee. Minua ei kuulemma kukaan rakasta. Ei mieheni, ei lapseni, joita nähnyt noin 5 kertaa. Mutta hän tietää. Kuolleen äitimme aivoituksia haudan takaa hän on kertonut myöskin. Nekin olivat haukkuja tietenkin ja kun äiti ei enää voi sanoa, etteivät ole totta. No kylillä puhutaan myös hyvää. Eräs henkilö sanoi, että minä, sisareni ja lapseni olivat vanhemmilleni kaikki kaikessa.
Tuokin on aivan totta, että dramaattisesti voidaan pistää välit poikki uhriutua. Silloin kun olen ollut näissä tilanteissa, niin siinäkin n on hämmentänyt käytöksellään ja ei niitä välejä ole kuitenkaan kunnolla katkaistu. Tyyppi sanoo laittavansa estoon ja seuraavana päivänä jatkuu pommitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuulostaa kyllä väritetyltä tarinalta. Olisi kiva kuulla toinen puoli. Mitä värikkäämpi tarina, sen epätodempi. Välittyy aika kylmä kuva. Jos tämä kirjoittaja on yksinhuoltaja, niin ehkä jotenkin ymmärrettävää, mutta juhlia on edessä varmasti lukuisia, kuolinhetkeä ei toista tule.
Mitä sanoisit lapselle, jos on hänen joulujuhla, jossa hän esiintyy. Että mene kuule sinne vaan esiintymään. Äiti ei tule. Eikä kukaan tule, koska joku kuolee juuri nyt. En voi tulla tunniksi juhlaan, . Siinä olisi lapsella koottavaa: esiintymisjännitys, kukaan ei tule juhlaan ja tieto, että kun esiintyy, niin mummo kuolee sillä aikaa ehkä. Kyllä on parempi mennä tunniksi koulun juhlaan, jos läheinen jo tajuton ja siellä muuta sukua paikalla ja sitten sairaalan. Kukaan ei tiedä täsmällistä kuolinhetkeä etukäteen. Omassa tapauksessa oli näin. Kun on perhe, on hoidettava asioita ja käytävä sairaalassa aina kun voi. Itse olin joka päivä saattohoitokodissa, mutta narsisti ei olisi sallinut poistumista. Hän herjaa vuosien jälkeen, että olin suunnattoman paha juhlija, kun kävin lapseni koulun juhlassa. Saattohoitotilanteeseen eivät kaikki edes pysty henkisesti, näin sanovat alan ammattilaiset. Ja noista tilanteista päättää jokainen itse.
Narsisti ei edes hyväksy sisaruksia, koska on 3-vuotiaan tasolle jäänyt. On vain hän.
Hän omistaa mustasukkaisesti vanhemmat, koittaa pimittää perinnönkin siskoltaan, joka oli tarkoitettu vanhempien testamentin perusteella tasapuolisesti molemmille. Eli yritti estää lakiosan hakemisen, kun itse oli kaapannut vanhempien asioiden hoidon toisen vanhemman kuoleman jälkeen. Ei suostunut kirjoittamaan lakiosapyyntöäni, kun hänen allekirjoitusta tarvittiin. Onneksi asia saatiin hoidettua. Tässäkin herjasi valheellisesti. Tunki vanhempien kotiinkin kerran samaa aikaa kuin minä, koska halusi kontrolloida. Syytti kuitenkin etten käy koskaan. Myös vanhemmat meillä usein kun olivat kunnossa ja minun ja mieheni lapset pieniä, vaikka välimatka oli edestakaisin noin 1400 km. Silti vaan syytetään, että paha ihminen eli minä en käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on aivan totta, että dramaattisesti voidaan pistää välit poikki uhriutua. Silloin kun olen ollut näissä tilanteissa, niin siinäkin n on hämmentänyt käytöksellään ja ei niitä välejä ole kuitenkaan kunnolla katkaistu. Tyyppi sanoo laittavansa estoon ja seuraavana päivänä jatkuu pommitus.
Näin on käynyt minullekin. Välit poikki minuun eli pahaan ihmiseen draamalla ja estoon. Herja kuitenkin alkaa tauon jälkeen, kun pakko ollut olla sukulaissuhteen vuoksi ja asioiden hoidon vuoksi tekemisissä. Jotenkin myös halunnut uskoa, että hän on muuttunut. Mutta en koskaan enää semmoista uskottele itselleni. Narsisti ei muutu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, eli jos ne pistäisi välit poikki ja häviäisi elämästä, se olisi juhlan paikka.
Narsistiin on mahdollista monissa tilanteissa katkaista välit, vaikka se saattaa vaatia poliisia ja lähestymiskieltoa, nimen muuttamista, turvakieltoa, muuttoa ja työpaikan vaihtoa ja sitä, että joutuu katkaisemaan välejä myös muihinkin ihmisiin, jotka jäävät narsun vaikutuspiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä henkilö, joka tässä kirjoittaa, ei ole mies vaan nainen, joka vainoaa toista naista, sisartaan täällä paljastellen hyvin henkilökohtaisia asioita, mutta täysin valheellisesta itselleen sopivasta näkökulmasta, jossa uhri paha, hän hyvä ihminen. . Myös viesti 7901 on saman henkilön kirjoittama. Siinä hän esiintyy kylän ihmisenä. En tiedä, onko kukaan edes tässä ketjussa joutunut tällaiseen.
Tottakai on mahdollista ja jos näin on, niin ehkä jostain löytyy suljettu vertaisryhmä tai joku muu tukimuoto, joka on narsistin ulottumattomissa.
Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo on täysin tavallinen tarina. Tuo tarina, mikä tuonne on kirjoiteltu, on juuri se sama tarina, mikä aina näissä tilanteissa kerrotaan. Täälläkin on moni nähnyt suoraan sen läpi. Se voi olla kerrottu ihan yhtä hyvin vaikka minusta, sillä minäkin olen tehnyt saman ja jutut liikkuu just noin. Ilkeä rahanahne piittaamaton narsistinen hankala kateellinen ja mitä niitä vielä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, eli jos ne pistäisi välit poikki ja häviäisi elämästä, se olisi juhlan paikka.
Narsistiin on mahdollista monissa tilanteissa katkaista välit, vaikka se saattaa vaatia poliisia ja lähestymiskieltoa, nimen muuttamista, turvakieltoa, muuttoa ja työpaikan vaihtoa ja sitä, että joutuu katkaisemaan välejä myös muihinkin ihmisiin, jotka jäävät narsun vaikutuspiiriin.
Minä tarvitsin asianajajan, kun rupesi jo viranomaisillekin mustamaalaamaan ja valehtelemaan. Juristi sai hänet kuriin. Mutta sitten narsisti ryhtyi mustamaalaamaan meidän juristia. Juristi kun on itsekin.
Minulle narsisti väitti, etten rakastanut vanhempiani, kun en käynyt kuin harvoin toisella puolella Suomea. Hänen maailmassaan, joka on mustavalkoinen, on mahdoton semmoinen ajatus, että vanhempaan voi olla välillä ärsyyntynyt, kaivata etäisyyttä, voi olla vihainen ym kaikki ihmisen tunne-elämän kirjo ja silti suurin niistä on rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas sitten se hetki, kun mietin, että olenko itsekin narsisti. Olen siis narsistin lapsi ja parin narsistin eksä ja muutama narsistinen ystäväkin on elämän varrella ollut. Kun jouduin pitämään tiukasti kiinni rajoistani enkä suostunut taipumaan, alkaa heti itsesyytökset siitä, että olen vaikea ihminen ja näinhän narsistitkin tekevät jne. Paitsi että yritän muistuttaa itselleni, etten ole tehnyt mitään paskatemppuja, kostoa, mustamaalausta, kieroilua jne. Pidin vain kiinni rajoistani ja se johti välirikkoon.
Narsistin lapsi, joka on saanut vahvan narsistisen kasvatuksen saattaa myöhemmässä elämässään valita seurakseen tai jopa puolisokseen narsistin. Tämä johtuu siitä, että kun narsistin lapsi tapaa elämässään narsistin, hän huomaa tässä alitajuisesti jotakin tuttua ja saattaa jopa kuvitella että on nyt tavannut ns. Sielunkumppanin. Tämä ilmiö voi olla vaarallinen mikäli ei tiedosta sitä. Alitajuisesti siis tavallaan hakee sellaista ihmistä, jollaiselta on itse saanut kasvatuksen. Myös tavalliset ihmiset saattavat hakea puolisokseen vanhempiensa kaltaista henkilöä, mutta se ei ole huono asia välttämättä. Tässä narsisti vanhempi tapauksessa kierre kuitenkin jatkuu huonossa valossa sikäli, että näin narsisti saa itselleen uuden uhrin. Aina kysytään sitä miksi joku nainen rakastuu väkivaltaiseen mieheen ja miksi pysyy siinä suhteessa. Tässä voi olla yksi selitys vaikkakaan ei tietenkään kata kuin osan tapauksista. Eli neuvo niille, jotka ovat saaneet narsistisen kasvatuksen. Saatat hakeutua tietämättäsi narsistiseen seuraan, ole tietoinen siitä!
Yli 50 vuotta siinä meni. ensin lapsuudessa jossa toinen vanhempi lievästi narsisti, toinen täysi vastakohta, lempeä kuin mikä. Tästä sitten suoraan narsistin puolisoksi, tosin kesti vuosikymmeniä ennenkuin tajusin missä mennään, oikeastaan vasta eron jälkeen. Nyt sitten vasta päätän itse elämästäni, tekemisistäni. Joku voisi sanoa lampaaksi mutta uhrina on kädetön, voimaton ja kun mollataan, aliarvioidaan jne. Nykyisin haistan narsistit kilometrin päästä.
Millainen on lievästi narsisti vanhempi? Yritän hahmottaa mikä ihme oma vanhempani oli.
Sellainen joka ei koskaan kehunut, oli aina eri mieltä, haukkui jopa lihavaksi vaikka ei ollut, ei kannustanut mihinkään hyvään, esim kouluja käymään. Eli lapsi joka teki kaiken väärin hänen mielestään.
Siskoni kehitteli harhaisen tarinan jopa viranomaisia vastaan. Juristimme hoiti asian ja tarttui siihen heti. Samoin hän on puhunut vaikkapa äitini hautajaisista, että minä, toinen sisarus en tullut. Nämä hautajaiset olivat sellaiset, että siellä oli vain hän ja puoliso. Myös minä ja puoliso hyvästelimme äitimme kappelissa. Mutta sitä ei lasketa. Nyt sitten vuosien jälkeen pyörittää, miten paha olen, kun en ollut hautajaisissa. Todellisuudessa juuri ennen hautajaisia aloitti aivan hirveän herjaamisen ja haukkumismetakan, joka surussa mursi mieleni. En olisi ikimaailmassa pystynyt arkun äärellä siinä tilanteessa seisomaan hänen kanssaan. Herjaamistilaisuuden sai sopimaan näytelmäänsä, jossa puolisolle näytettiin, miten paha olen, kun en tullut äitini hautajaisiin. No samoissa hautajaisissa oltiin ja hyvästeltiin äiti, mutta minun osuutta ei lasketa. Tästä olen saanut herjausviestejä vielä vuosienkin jälkeen.
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Susanna-Laineen-ja-Petri-Nygardin-lemmenl…
Olen jo aiemmin sanonut, että tutka piippaa Petri Nygårdin kohdalla. Susanna voisi juosta.